Bjorn
Well-known member
Allez dan doe ik iets niet goed met aan mijne bureau te zitten. Bij mijn ideale workout ga ik tot 145 hartslag.Vet verbranden doe je op lage hartslag![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Allez dan doe ik iets niet goed met aan mijne bureau te zitten. Bij mijn ideale workout ga ik tot 145 hartslag.Vet verbranden doe je op lage hartslag![]()
Als je 145HS al 'hartslag opdrijven' noemtAllez dan doe ik iets niet goed met aan mijne bureau te zitten. Bij mijn ideale workout ga ik tot 145 hartslag.

Hoe noemt gij da dan.Als je 145HS al 'hartslag opdrijven' noemt![]()
Mijn vetdrempel ligt rond dat puntHoe noemt gij da dan.

Als je veel tijd hebt. Is gewoon iets wat sommigen niet helemaal begrijpen. Als je maar een uur de tijd hebt en je wil zoveel mogelijk vet verbranden ga je best (theoretisch - afgezien van wat je mentaal aankan en je hersteltijd naar de dag erop) een uur maximaal.Vet verbranden doe je op lage hartslag![]()
Calorieen verbranden is niet hetzelfde als vet verbrandenAls je veel tijd hebt. Is gewoon iets wat sommigen niet helemaal begrijpen. Als je maar een uur de tijd hebt en je wil zoveel mogelijk vet verbranden ga je best (theoretisch - afgezien van wat je mentaal aankan en je hersteltijd naar de dag erop) een uur maximaal.
De reden om vet te verbranden aan lage HR is dat je heel lang kan doordoen, en je dus op het einde meer vet verbrand hebt. Je kan uren aan een stuk doorgaan, en de dag nadien ben je redelijk goed hersteld dus kan je gewoon doordoen. Als je echter maar 3 uur wil sporten per week zoek je best iets wat intensief is, en ga je meer vet verbranden dan 3 uur in de "vetverbranding zone" traag te fietsen.
Als je een paar keer per week een zware, korte fysieke inspanning doet ga je in eerste plaats je suikers aanspreken, echter na de training zal je lichaam je vetreservers aanspreken om de suikers in je spieren weer aan te vullen.

Ik kom normaal zelden in deze zones, maar het was enkele weken geleden dat ik nog heb gefietst; dat, icm tegenwind en vals plat/hellingen was insta HS170.HR160-170 is redelijk hoog om dergelijek afstanden te doen. Simpelste oplossing: iets trager rijden
Dat is de moeilijkheid bij lange ritten, doseren en niet te enthousiast beginnen.
Lange ritten inplannen om het wat gewoon te worden. Rijd eens 50k, dan 60, 75, 100.... Eenmaal dat vlot lukt, zit je wel goed. Zeker voor lange afstand: je mag gerust een paar minuten stoppen!

Ik sport net zodat ik kan eten wat ik wilAls je vet wilt verliezen kan je u toch beter focussen op uw voeding. (tenzij dat natuurlijk als van toepassing is bij Gravetiet). Dat wat je dan extra verbrandt via het fietsen is mooi meegenomen.
Zoals ze zeggen: " You can't out-exercise a bad diet".![]()

Er zijn er massa'sIk kom normaal zelden in deze zones, maar het was enkele weken geleden dat ik nog heb gefietst; dat, icm tegenwind en vals plat/hellingen was insta HS170.
Terug rustig opbouwen, km's malen en naarmate het beter weer zal worden ook langere ritten inplannen.
Ik woon op 11km van het Sven Nys Cycling Center, dus een van de doelen is naar daar fietsen (11km), de route rijden (93km) en terug huiswaarts keren (11 km). Dat zijn al 115km's
Alleen moet ik eens kijken voor een ander zadel, mijn huidig zadel is zeer slecht.
Alleen is dat zeer moeilijk om een goed zadel te vinden.
In de regio (Mechelen/Leuven) zijn er precies niet veel plaatsen waar je een zadeldrukpuntmeting kan uitvoeren.

Mijn fietspositie is goed, ik laat steeds een bikefitting uitvoeren bij nieuwe fietsen.Ik sport net zodat ik kan eten wat ik wil
Er zijn er massa's
Maar vaak is dat samen met fietspositie
Sven Nys doe ik ook regelmatig maar woon op 100m van parcours. Maar skip wel de steile hellingen dan (muur wezemaal, die in aarschot)

Hangt ook van allerhande randfactoren af. Ik ken iemand die betablokkers voor zijn hart, die zijn hartslag gaat nog tot pakweg 165 en that's it.Als je 145HS al 'hartslag opdrijven' noemt![]()
Zware inspanningen hebben wel als side effect dat je een soort van afterburn krijgt waardoor je nadien in passieve toestand nog bijkomende calorieën verbrand om te herstellen. Calorieën die je niet zou verbranden na een LSD training.Calorieen verbranden is niet hetzelfde als vet verbranden
En je kan beter interval doen dan een uur maximaal gaan
2 trainingen van 1uur en 1 van 2uur is 4 uur op de fiets eh, dan zit je nog maar een uur verwijderd van mijn 5 urenMet helemaal niets akkoord. Als je elke week 3 trainingen doet van bv 1u-1u-2u30 zal je zeker al progressie zien. Ook op de baan kan je kort en krachtig trainen dmv hartslagmeter of powermeter. Als je offroad gaat, zelf op een vrij gemakkelijke bloso route zal je hartslag onmiddellijk de hoogte inschieten.
Meer dan 5u op de fiets tegen dat je training rendeert? Wat kraam jij toch uit.

Klopt, afterburn en aftervreetbuienZware inspanningen hebben wel als side effect dat je een soort van afterburn krijgt waardoor je nadien in passieve toestand nog bijkomende calorieën verbrand om te herstellen. Calorieën die je niet zou verbranden na een LSD training.

Too true. Gewoon letterlijk alles opvreten wa ge tegen komt. Ik probeer er na langere ritten nu altijd op te letten dat ik vooral de dag zelf nog voldoende eet nadien. Dat vermijd die vreetbuienKlopt, afterburn en aftervreetbuien
Die laatste doet dan uw training en afterburn ineens teniet![]()

2u compleet zonder last?Ik ben momenteel een aantal fietszadels aan het uitproberen. Op mijn huidig kan ik ong 2u zitten, nadien begin ik het meer en meer te voelen.
Nu vraag ik me echter af wanneer ik weet of een zadel geschikt is voor mij of niet. Moet ik vanaf de eerste rit direct een super gevoel hebben, of moet ik het na een aantal ritten pas bekijken? Wat als ik bij de eerste rit al na 30m serieus last krijg, sowieso niet geschikt dan?
En zijn er misschien een aantal merken die je absoluut zou af/aanraden, of is dit echt verschillend van persoon tot persoon en dus gewoon vanalles proberen?

Er kan zeker een gewenning periode zijn. Toen ik net mijn huidige fiets had was ik de eerste 2 ritten absoluut niet tevreden van mijn zadel, terwijl ik niets van last had op mijn voorgaand zadel.Ik ben momenteel een aantal fietszadels aan het uitproberen. Op mijn huidig kan ik ong 2u zitten, nadien begin ik het meer en meer te voelen.
Nu vraag ik me echter af wanneer ik weet of een zadel geschikt is voor mij of niet. Moet ik vanaf de eerste rit direct een super gevoel hebben, of moet ik het na een aantal ritten pas bekijken? Wat als ik bij de eerste rit al na 30m serieus last krijg, sowieso niet geschikt dan?
En zijn er misschien een aantal merken die je absoluut zou af/aanraden, of is dit echt verschillend van persoon tot persoon en dus gewoon vanalles proberen?
Ik had verstaan uit je tekst dat je een training van 5 uur moest doen. Daarna zeg je ook 8 uur per week wat wel ver is van mijn 4 uur. Swat, uw statements waren overdreven. 2u fietsen per week kan perfect en er is daar helemaal niets mis mee. Ga je verbeteren in het fietsen? ja. Ga je een coureur worden? nee.2 trainingen van 1uur en 1 van 2uur is 4 uur op de fiets eh, dan zit je nog maar een uur verwijderd van mijn 5 uren![]()
Ik had het over hartslag omdat ik het niet nuttig vindt voor iemand die maar een paar uur per week rijdt om op vermogen te rijden (kost toch nog altijd zeker 300 euro). Natuurlijk is vermogen beter, maar hartslag kan ook.Trainen op hartslag is in feite ook niet zo goed, het is een metric die nogal variabel is. Vorige week nog de podcast aflevering van beter worden over trainen op hartslag vs vermogen beluisterd. De trainen daar legt het gewoon perfect uit.
Eerste statement: zie mijn laatste zin die je zelf gequote hebtCalorieen verbranden is niet hetzelfde als vet verbranden
En je kan beter interval doen dan een uur maximaal gaan
HIIT, tijdens de rustblokken verbrand je ookEerste statement: zie mijn laatste zin die je zelf gequote hebt
Tweede statement: Mentaal en naar herstel toe wel. Ik denk puur naar calorieverbranding niet, maar dat was ook niet echt mn punt.