De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vet verbranden doe je op lage hartslag ;)
Als je veel tijd hebt. Is gewoon iets wat sommigen niet helemaal begrijpen. Als je maar een uur de tijd hebt en je wil zoveel mogelijk vet verbranden ga je best (theoretisch - afgezien van wat je mentaal aankan en je hersteltijd naar de dag erop) een uur maximaal.

De reden om vet te verbranden aan lage HR is dat je heel lang kan doordoen, en je dus op het einde meer vet verbrand hebt. Je kan uren aan een stuk doorgaan, en de dag nadien ben je redelijk goed hersteld dus kan je gewoon doordoen. Als je echter maar 3 uur wil sporten per week zoek je best iets wat intensief is, en ga je meer vet verbranden dan 3 uur in de "vetverbranding zone" traag te fietsen.

Als je een paar keer per week een zware, korte fysieke inspanning doet ga je in eerste plaats je suikers aanspreken, echter na de training zal je lichaam je vetreservers aanspreken om de suikers in je spieren weer aan te vullen.

Als je veel tijd hebt. Is gewoon iets wat sommigen niet helemaal begrijpen. Als je maar een uur de tijd hebt en je wil zoveel mogelijk vet verbranden ga je best (theoretisch - afgezien van wat je mentaal aankan en je hersteltijd naar de dag erop) een uur maximaal.

De reden om vet te verbranden aan lage HR is dat je heel lang kan doordoen, en je dus op het einde meer vet verbrand hebt. Je kan uren aan een stuk doorgaan, en de dag nadien ben je redelijk goed hersteld dus kan je gewoon doordoen. Als je echter maar 3 uur wil sporten per week zoek je best iets wat intensief is, en ga je meer vet verbranden dan 3 uur in de "vetverbranding zone" traag te fietsen.

Als je een paar keer per week een zware, korte fysieke inspanning doet ga je in eerste plaats je suikers aanspreken, echter na de training zal je lichaam je vetreservers aanspreken om de suikers in je spieren weer aan te vullen.
Calorieen verbranden is niet hetzelfde als vet verbranden

En je kan beter interval doen dan een uur maximaal gaan

Laatst bewerkt:
Als je vet wilt verliezen kan je u toch beter focussen op uw voeding. (tenzij dat natuurlijk als van toepassing is bij Gravetiet). Dat wat je dan extra verbrandt via het fietsen is mooi meegenomen.

Zoals ze zeggen: " You can't out-exercise a bad diet". :unsure:

HR160-170 is redelijk hoog om dergelijek afstanden te doen. Simpelste oplossing: iets trager rijden :)
Dat is de moeilijkheid bij lange ritten, doseren en niet te enthousiast beginnen.
Lange ritten inplannen om het wat gewoon te worden. Rijd eens 50k, dan 60, 75, 100.... Eenmaal dat vlot lukt, zit je wel goed. Zeker voor lange afstand: je mag gerust een paar minuten stoppen!
Ik kom normaal zelden in deze zones, maar het was enkele weken geleden dat ik nog heb gefietst; dat, icm tegenwind en vals plat/hellingen was insta HS170.
Terug rustig opbouwen, km's malen en naarmate het beter weer zal worden ook langere ritten inplannen.

Ik woon op 11km van het Sven Nys Cycling Center, dus een van de doelen is naar daar fietsen (11km), de route rijden (93km) en terug huiswaarts keren (11 km). Dat zijn al 115km's :)

Alleen moet ik eens kijken voor een ander zadel, mijn huidig zadel is zeer slecht.
Alleen is dat zeer moeilijk om een goed zadel te vinden.
In de regio (Mechelen/Leuven) zijn er precies niet veel plaatsen waar je een zadeldrukpuntmeting kan uitvoeren.

Als je vet wilt verliezen kan je u toch beter focussen op uw voeding. (tenzij dat natuurlijk als van toepassing is bij Gravetiet). Dat wat je dan extra verbrandt via het fietsen is mooi meegenomen.

Zoals ze zeggen: " You can't out-exercise a bad diet". :unsure:
Ik sport net zodat ik kan eten wat ik wil :D

Ik kom normaal zelden in deze zones, maar het was enkele weken geleden dat ik nog heb gefietst; dat, icm tegenwind en vals plat/hellingen was insta HS170.
Terug rustig opbouwen, km's malen en naarmate het beter weer zal worden ook langere ritten inplannen.

Ik woon op 11km van het Sven Nys Cycling Center, dus een van de doelen is naar daar fietsen (11km), de route rijden (93km) en terug huiswaarts keren (11 km). Dat zijn al 115km's :)

Alleen moet ik eens kijken voor een ander zadel, mijn huidig zadel is zeer slecht.
Alleen is dat zeer moeilijk om een goed zadel te vinden.
In de regio (Mechelen/Leuven) zijn er precies niet veel plaatsen waar je een zadeldrukpuntmeting kan uitvoeren.
Er zijn er massa's ;)
Maar vaak is dat samen met fietspositie

Sven Nys doe ik ook regelmatig maar woon op 100m van parcours. Maar skip wel de steile hellingen dan (muur wezemaal, die in aarschot)

Ik sport net zodat ik kan eten wat ik wil :D

Er zijn er massa's ;)
Maar vaak is dat samen met fietspositie

Sven Nys doe ik ook regelmatig maar woon op 100m van parcours. Maar skip wel de steile hellingen dan (muur wezemaal, die in aarschot)
Mijn fietspositie is goed, ik laat steeds een bikefitting uitvoeren bij nieuwe fietsen.
Alleen doen zij geen zadelpuntmetingen :(

Als je 145HS al 'hartslag opdrijven' noemt :unsure:
Hangt ook van allerhande randfactoren af. Ik ken iemand die betablokkers voor zijn hart, die zijn hartslag gaat nog tot pakweg 165 en that's it.
Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat los van de maximale hartslag sommige mensen ook gewoon een zeer laag overslagpunt hebben. Als je overslag op 170 ligt gaat 145 geen probleem geven. Als je overslag op 150-155 ligt ga je bij een HS 145 toch al zo een beetje het gevoel hebben dat je wat op uwen adem trapt.

Zware inspanningen hebben wel als side effect dat je een soort van afterburn krijgt waardoor je nadien in passieve toestand nog bijkomende calorieën verbrand om te herstellen. Calorieën die je niet zou verbranden na een LSD training.

Met helemaal niets akkoord. Als je elke week 3 trainingen doet van bv 1u-1u-2u30 zal je zeker al progressie zien. Ook op de baan kan je kort en krachtig trainen dmv hartslagmeter of powermeter. Als je offroad gaat, zelf op een vrij gemakkelijke bloso route zal je hartslag onmiddellijk de hoogte inschieten.

Meer dan 5u op de fiets tegen dat je training rendeert? Wat kraam jij toch uit.
2 trainingen van 1uur en 1 van 2uur is 4 uur op de fiets eh, dan zit je nog maar een uur verwijderd van mijn 5 uren ;)
Hangt zoals ik al zei sterk af van hoe je die uren besteed, een uur gericht op de rollen kan je niet vergelijken met buiten gaan rijden.
In theorie kan je een net zo gericht uurtje doen, maar dat is toch moeilijk hoor.
Trainen op hartslag is in feite ook niet zo goed, het is een metric die nogal variabel is. Vorige week nog de podcast aflevering van beter worden over trainen op hartslag vs vermogen beluisterd. De trainen daar legt het gewoon perfect uit.

Kort en krachtig is trouwens ook niet iets wat je altijd wilt doen. Dat is een veel te belastende inspanning enerzijds en je bent daar heel weinig mee als je geen duurvermogen hebt. En duurvermogen train je vooral door langer op een rustiger tempo te trainen.

Alles hangt zoals ik al zei af van wat je wilt natuurlijk. Maar wil je spreken van effectieve vetbranding en fitheid dan geraak je er niet met enkel maar eens op zondag 2 uur te gaan rijden.
Toch zeker niet als je na dat ritje een tripel en een koffiekoek eet, dan heb je al voor niks gereden.
Dat is trouwens nog zoiets wat mensen overschatten, de noodzakelijke voedselinname om te kunnen sporten.
Ik wil ze geen brood geven diegene die 2022 met verse moed begonnen zijn om te sporten om af te vallen, en die enkel maar zullen bijkomen ook al trainen ze relatief veel of gewoon een stabiel gewicht behouden.
"Om te sporten heb je koolhydraten nodig dus veel eten op je fiets", en terwijl ook een massa vetten binnenwerken. Dat werk natuurlijk niet.

Zware inspanningen hebben wel als side effect dat je een soort van afterburn krijgt waardoor je nadien in passieve toestand nog bijkomende calorieën verbrand om te herstellen. Calorieën die je niet zou verbranden na een LSD training.
Klopt, afterburn en aftervreetbuien :P
Die laatste doet dan uw training en afterburn ineens teniet :P

Klopt, afterburn en aftervreetbuien :p
Die laatste doet dan uw training en afterburn ineens teniet :p
Too true. Gewoon letterlijk alles opvreten wa ge tegen komt. Ik probeer er na langere ritten nu altijd op te letten dat ik vooral de dag zelf nog voldoende eet nadien. Dat vermijd die vreetbuien :)

Ik ben momenteel een aantal fietszadels aan het uitproberen. Op mijn huidig kan ik ong 2u zitten, nadien begin ik het meer en meer te voelen.

Nu vraag ik me echter af wanneer ik weet of een zadel geschikt is voor mij of niet. Moet ik vanaf de eerste rit direct een super gevoel hebben, of moet ik het na een aantal ritten pas bekijken? Wat als ik bij de eerste rit al na 30m serieus last krijg, sowieso niet geschikt dan?

En zijn er misschien een aantal merken die je absoluut zou af/aanraden, of is dit echt verschillend van persoon tot persoon en dus gewoon vanalles proberen?

Ik ben momenteel een aantal fietszadels aan het uitproberen. Op mijn huidig kan ik ong 2u zitten, nadien begin ik het meer en meer te voelen.

Nu vraag ik me echter af wanneer ik weet of een zadel geschikt is voor mij of niet. Moet ik vanaf de eerste rit direct een super gevoel hebben, of moet ik het na een aantal ritten pas bekijken? Wat als ik bij de eerste rit al na 30m serieus last krijg, sowieso niet geschikt dan?

En zijn er misschien een aantal merken die je absoluut zou af/aanraden, of is dit echt verschillend van persoon tot persoon en dus gewoon vanalles proberen?
2u compleet zonder last?
Wat voel je nadien? Zitbotjes? "Soft tissue"? :unsure:
Bij de zitbotjes speelt gewenning zeker een rol, een goeie broek maakt ook een wereld van verschil.
Hoe lenig ben je? Als je zeer lenig bent kan je een compleet vlak zadel gebruiken, als je maar tot half je schenen geraakt neem je beter een zadel dat achteraan wat op loopt.

Een zadel is super persoonlijk, er is geen go-to beste zadel voor iedereen. Het is bv ook niet zo dat je per sé bv een dikker/zachter zadel moet kiezen als je last hebt op je zitbotjes. Voor hetzelfde geld kan je beter een dunner/harder nemen maar met een andere vorm.
Ik raad zeker aan van een aantal verschillende zaken te testen als je kan.

Er kan zeker een gewenning periode zijn. Toen ik net mijn huidige fiets had was ik de eerste 2 ritten absoluut niet tevreden van mijn zadel, terwijl ik niets van last had op mijn voorgaand zadel.

Nadien is dat weg gegaan en in de tussentijd heb ik al verschillende 8u+ ritten gedaan waarbij zadelongemakken niet eens meer in mijn gedachten voorkomen.

2 trainingen van 1uur en 1 van 2uur is 4 uur op de fiets eh, dan zit je nog maar een uur verwijderd van mijn 5 uren ;)
Ik had verstaan uit je tekst dat je een training van 5 uur moest doen. Daarna zeg je ook 8 uur per week wat wel ver is van mijn 4 uur. Swat, uw statements waren overdreven. 2u fietsen per week kan perfect en er is daar helemaal niets mis mee. Ga je verbeteren in het fietsen? ja. Ga je een coureur worden? nee.

Trainen op hartslag is in feite ook niet zo goed, het is een metric die nogal variabel is. Vorige week nog de podcast aflevering van beter worden over trainen op hartslag vs vermogen beluisterd. De trainen daar legt het gewoon perfect uit.
Ik had het over hartslag omdat ik het niet nuttig vindt voor iemand die maar een paar uur per week rijdt om op vermogen te rijden (kost toch nog altijd zeker 300 euro). Natuurlijk is vermogen beter, maar hartslag kan ook.

Die statements voelen allemaal toch wat elitair aan. Als je geen 8 uur traint per week en een vermogen meter koopt, met een carbonnen fiets van zeker 4000 euro dan begin je er beter niet aan.

Eerste statement: zie mijn laatste zin die je zelf gequote hebt
Tweede statement: Mentaal en naar herstel toe wel. Ik denk puur naar calorieverbranding niet, maar dat was ook niet echt mn punt.

Laatst bewerkt:
Eerste statement: zie mijn laatste zin die je zelf gequote hebt
Tweede statement: Mentaal en naar herstel toe wel. Ik denk puur naar calorieverbranding niet, maar dat was ook niet echt mn punt.
HIIT, tijdens de rustblokken verbrand je ook

En voor zware trainingen goed te kunnen afwerken + herstellen heb je die duurtrainingen net nodig ;)

Terug
Bovenaan