De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Is dat verschil in compliance zo aanzienlijk?

Heb je bv niet veel meer profijt van pakweg zo'n VCLS S15 seatpost of een ander type banden?

Ik heb zelf ne Roadlite AL en Ultimate CF SLX staan en die Roadlite voelt veel harder aan maar ik durf niet zeggen of dat per definitie aan het frame materiaal ligt.

Toch belangrijk voor de keuze tussen de Grizl en de Grizl CF SL... tis nie voor mij hoor, tis voor een vriend :unsure:
Volgens mij ga je op een gewone racefiets meer dat verschil voelen doordat je met die dunne bandjes zit. Hier heb je al dikkere banden, carbon voorvork en carbonnen seatpost op de alu grizl waardoor de meerwaarde van carbon (buiten het gewicht dan) niet zoveel meer opweegt.

Een alu koersfiets zou ik dan wel nooit meer kopen want ik rij daar echt niet graag mee. Verschil met carbon is dan wel enorm.

Ik ga aan mijn zoektocht voor een nieuw zadel beginnen. Heb nu een zadel van WTB (standaard), maar dat is echt beenhard.
Keuzehulp van Mantel is wel handig, maar meeste zadels hebben zo’n uitsparing.
Geeft dat nu echt zo’n groot verschil?

Ik ga aan mijn zoektocht voor een nieuw zadel beginnen. Heb nu een zadel van WTB (standaard), maar dat is echt beenhard.
Keuzehulp van Mantel is wel handig, maar meeste zadels hebben zo’n uitsparing.
Geeft dat nu echt zo’n groot verschil?
Ik rij niet op een zadel zonder opening. Het verschil is immens!
Belangrijk om weten is hoe rij je, hoe flexibel ben je en wat is uw zitbeenbreedte.

Dat weet ik ongeveer wel. Alleen weet ik niet dat je voor de gravelbike best een race of mtb zadel neemt?
Een gravel specifiek zadel :P
De meeste merken hebben die in hun gamma en vaak is dit een racezadel met iets meer padding en iets meer flex in de rails.

In het begin reed ik op het prologo zadel die op mijn fiets zat. Zelden zoveel pijn aan de poep gehad als toen. Nochtans goed dik en alles wat je maar wou. Daarna mij toch laten opmeten en voor een selle Italië carbonio flow gegaan, super dun en stijf zadel. Maar jongens toch wat een comfort is me dat, nooit meer zadelpijn of een slapend klokkenspel gehad.

Een gravel specifiek zadel :p
De meeste merken hebben die in hun gamma en vaak is dit een racezadel met iets meer padding en iets meer flex in de rails.

In het begin reed ik op het prologo zadel die op mijn fiets zat. Zelden zoveel pijn aan de poep gehad als toen. Nochtans goed dik en alles wat je maar wou. Daarna mij toch laten opmeten en voor een selle Italië carbonio flow gegaan, super dun en stijf zadel. Maar jongens toch wat een comfort is me dat, nooit meer zadelpijn of een slapend klokkenspel gehad.
Ben wel eens benieuwd naar dat zadel die op de grizl zit.

Ben heel content van het fizik zadel die op mijn ultimate zit en ben wat bang om een ander merk te hebben. Maar zo te horen is het dus wel goed.

Ook wel een groot pluspunt aan canyon is dat er een deftig zadel op gemonteerd zit. Dat onding dat op mijn bmc zat vergeet ik nooit meer.

Ben heel content van het fizik zadel die op mijn ultimate zit en ben wat bang om een ander merk te hebben. Maar zo te horen is het dus wel goed.

Ook wel een groot pluspunt aan canyon is dat er een deftig zadel op gemonteerd zit. Dat onding dat op mijn bmc zat vergeet ik nooit meer.
Dat model X is in principe het zwaardere model van de carbonio flow.
Kan alleen maar zeggen dat dit qua comfort echt wel goed is, veel fietsenbouwers kiezen ervoor omdat het goedkoop is en veel mensen er goed mee geholpen zijn.

Een gravel specifiek zadel :p

Afhankelijk van je klachten kan padding vreselijk slecht zijn. Bij een dikker zadel heb je het risico dat je enigszins inzakt in het zadel en dat de druk zo op plaatsen komt waar je eigenlijk geen druk wil.

Das iets wat ferm onderschat wordt bij Canyon imo. Het is niet allen de groep en wielen die betere prijs/kwaliteit geven, ook alle andere randcomponenten zijn aangepast aan het prijsniveau. Een zadel is natuurlijk wel super persoonlijk maar dingen als stem en zadelbuis zijn ook gewoon goed. Als ik dat vergelijk met bv de 4ZA rommel die ze op veel Ridleys zetten...

Een comfortabel zadel. Verschillende zadels testen als het even kan.
Je kan daar idd niet echt een merk/type op plakken.
Ik reed vroeger met een Brooks c17 carved, super content van, geen zeem nodig. Maar op mijn nieuwe fiets kreeg ik er toch klachten van na lange afstanden. Dan overschakeled naar een c15, maar geen toper. Bij wijze van test ligt er nu al een half jaar een Ergon zadel op, en ik denk dat dit een blijvertje is (rij toch ook vaak zonder zeem, zonder klachten)

Dat onding dat op mijn bmc zat vergeet ik nooit meer.
+1. Op mijn Roadmachine zat ook zo'n raar gebogen zadel op. Elke keer na 10km fietsen pijn aan de poep. Dan maar redelijk willekeurig op internet een ander zadel gekocht waar ik nu nog mee rij.
Is allicht nog steeds geen perfect zadel voor mij, maar alles beter dan dat standaard mormel!

Met weer zoals dit en het berijden van vele kleine banen, zoek ik een spatbord voor de MTB :D
Iemand tips qua spatborden?
Gaan voor zo'n oldschool big thing of hoe zit het met die kleine asssavers?

Je kan daar idd niet echt een merk/type op plakken.
Ik reed vroeger met een Brooks c17 carved, super content van, geen zeem nodig. Maar op mijn nieuwe fiets kreeg ik er toch klachten van na lange afstanden. Dan overschakeled naar een c15, maar geen toper. Bij wijze van test ligt er nu al een half jaar een Ergon zadel op, en ik denk dat dit een blijvertje is (rij toch ook vaak zonder zeem, zonder klachten)
En waarom rij je zonder zeem als ik vragen mag?

En waarom rij je zonder zeem als ik vragen mag?
In mijn geval: over kortere afstanden (lees: vermoedelijk nog altijd alles beneden 100km en mogelijk meer) ben ik meer tijd kwijt aan omkleden dan het aan tijdswinst door aerodynamica oplevert, en aangezien ik met trekkingzadels rij is het qua comfort ook onnodig tenzij het over lange meerdaagse ritten gaat.

In mijn geval: over kortere afstanden (lees: vermoedelijk nog altijd alles beneden 100km en mogelijk meer) ben ik meer tijd kwijt aan omkleden dan het aan tijdswinst door aerodynamica oplevert, en aangezien ik met trekkingzadels rij is het qua comfort ook onnodig tenzij het over lange meerdaagse ritten gaat.
Dus jij rijdt in een jeansbroek of joggingbroek en wast u achteraf ook niet?

Mijn Aeroad binnengedaan bij Canyon in Rotselaar voor de omvorming van de zadelpen, en een dag later al terug mogen ophalen.
Knappe service

Terug
Bovenaan