De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nieuwe schoenen en schoenplaatjes besteld, maar krijg ze niet echt goed afgesteld (op internet/YouTube lees ik verschillende methoden).

Iemand een rule of thumb?

De afwisseling road/offroad is voor mij gewoon nuttig om meer op de fiets te zitten
Net nog endurance gaan doen met mtb (chance dat het een goedkope is met al die modder)

Met een Aeroad SLX enkel rondrijden aan 25km/u zou ik belachelijk vinden.
.
Ghoja dat vind ik niet echt. Ik rij ook wel 30+ maar het is grotendeels ook gewoon omdat je een fiets mooi vindt dat je die koopt. Ook al rij je maar 25.

Dat is net zoals een sportwagen kopen. Je mag er ook maar 70 mee, maar dat doe je omdat je er ook graag naar kijkt.

Ieder maakt natuurlijk zijn rekening.

Maar wat mij over de streep trekt om flink geld uit te geven aan een nieuwe fiets in het voorjaar:

- Ik rij er minimaal 5k/jaar per jaar mee. Ongeveer hetzelfde als met mijn wagen maar ik heb er tenminste plezier aan. Aan de fiets dan maar 2-3k uitgeven en aan die auto een veelvoud (die als alleenstaande zonder kinderen voor nagenoeg niets dient...) uitgeven, is eigenlijk bizar. Ook veel minder kosten dan aan een wagen in principe.
- Liever 1 heel goede fiets dan 2-3 zodat ik ook een mtb, gravel, .. heb. Dat interesseert me niet.
- Beloning voor het harde trainen en bijkomende motivatie naar de toekomst toe. Vind wél dat je iets of wat degelijk moet kunnen rijden als je zo'n fiets koopt. Met een Aeroad SLX enkel rondrijden aan 25km/u zou ik belachelijk vinden.

Gisteren trouwens gebeld met Campe en alle Aeroads die in het najaar gingen uitkomen zijn verlegd naar feb/maart samen met de 12-speed SLX modellen die dan al gingen uitkomen.
Snap ik volledig hoor, en je hoeft je zeker niet te verantwoorden ;)
Ik snap volledig dat je geld wil geven voor een hobby die je gepassioneerd doet, en al zeker als je het afweegt tegenover het autogebruik.
Ik volg ook dat je enigszins wat moet rijden om zo'n aankoop te doen. Hoewel het uiteraard iedereen vrij staat om te doen met zijn/haar geld wat 'ie wil. Maar ik sta toch vaak versteld hoe fietsen van +€7000 2dehands staan met motivatie "toch niet zo mijn ding" of "slechts 500km mee gereden". Vanuit een economisch standpunt, begrijp ik dat gewoonweg niet (maar goed, ik ben een heel slechte kapitalist).

Mijn duurste fietsen, zijn ook bakfietsen die hier in het huishouden dagelijks gebruikt worden (veel kinderen, en wij doen hier alles met de fiets). Daar heb ik ook geen enkel probleem om de volle pot voor te betalen (ik rijd ook bijzonder graag met deze fietsen!). Met mijn koersfiets heb ik dat dilemma eigenlijk wel wat; bolt goed, en als ik mensen niet kan volgen, ben ik heel zeker dat het aan de conditie ligt en niet aan de fiets.... (en ik spendeer meer tijd op mijn andere fietsen)

4000 is een bedrag dat ik nog aan een fiets zou durven geven, dat is zo'n beetje mijn grens (mentaal dan, 't is niet dat ik nu €4000 op overschot heb liggen voor een nieuwe fiets). Een aantal fietsen heb ik bewust wat minder uitgegeven, en dan geleidelijk aan beginnen upgraden om er volledig mijn goesting mee te doen (waarvan eentje ondertussen al verkocht) - part of the fun.
Verbzaingwekkend genoeg, is mijn koersfiets nog volledig stock....(financiën hebben daar ongetwijfeld iets mee te maken)
De volle €8000 voor zo'n jaegher, kan ik eigenlijk niet verantwoorden voor mezelf.

Ik heb voor mezelf beslist dat ik op mijn oude racefiets blijf rijden. Hij is nu 12 jaar oud, Trek 1.9. Voor mij is dat voldoende, en ik moet eerlijk toegeven dat ik zo'n fiets toch te weinig onderhoud om er meer geld aan uit te geven. Misschien verander ik nog wel eens van opinie, of noem mij een gierige pin, maar neen dus.
Voor een speedpedelec was 7000-8000 EUR geen probleem, dat is een dagelijks vervoermiddel
Ik twijfel nu om nog een trekking fiets aan te kopen, die zal ook een pak duurder zijn .
Maar voor een racefiets kan ik dat dus niet opbrengen...

Snap ik volledig hoor, en je hoeft je zeker niet te verantwoorden ;)
Ik snap volledig dat je geld wil geven voor een hobby die je gepassioneerd doet, en al zeker als je het afweegt tegenover het autogebruik.
Ik volg ook dat je enigszins wat moet rijden om zo'n aankoop te doen. Hoewel het uiteraard iedereen vrij staat om te doen met zijn/haar geld wat 'ie wil. Maar ik sta toch vaak versteld hoe fietsen van +€7000 2dehands staan met motivatie "toch niet zo mijn ding" of "slechts 500km mee gereden". Vanuit een economisch standpunt, begrijp ik dat gewoonweg niet (maar goed, ik ben een heel slechte kapitalist).

Mijn duurste fietsen, zijn ook bakfietsen die hier in het huishouden dagelijks gebruikt worden (veel kinderen, en wij doen hier alles met de fiets). Daar heb ik ook geen enkel probleem om de volle pot voor te betalen (ik rijd ook bijzonder graag met deze fietsen!). Met mijn koersfiets heb ik dat dilemma eigenlijk wel wat; bolt goed, en als ik mensen niet kan volgen, ben ik heel zeker dat het aan de conditie ligt en niet aan de fiets.... (en ik spendeer meer tijd op mijn andere fietsen)
Alles wat je aangeeft zou net ervoor moeten zorgen dat canyon uw go-to merk zou zijn.
Veel waarde voor uw beperkt budget, je gaat nooit het gevoel hebben dat je te veel hebt betaald voor de fiets die je hebt.
Als uw max budget 4K is dan kan je al wat moois vinden, maar je shopt dan nog altijd in een prijscategorie waar je compromissen moet sluiten.

En laat ons nu ook niet naïef zijn, niet allemaal die fietsen zijn eerlijk verkregen natuurlijk.

Beetje aan het rondkijken voor een handgespaakt setje voor mijn grabbelaar (Rove LTD).
Wou eerst opteren voor DT 350 (of 240) naaf met de GR531 velg, maar ik zou toch voor een iets hogere velg willen opteren.
Duke velgen (Carbon) zijn knap, maar die prijs ook (1600 flappies :unsure: )

Duke velgen (Carbon) zijn knap, maar die prijs ook (1600 flappies
:unsure:
)
Vorige week had je de Zipp 303S aan 850€. Carbon wielen van een degelijk merk, 45mm diepe velg,... Zeer goed wiel voor gravel (of weg). 24mm interne velgbreedte. Hub is van Zipp zelf, maar equivalent aan de 350 370 van DT-Swiss (palletjes ipv ratchet).

Laatst bewerkt:
Vorige week had je de Zipp 303S aan 850€. Carbon wielen van een degelijk merk, 45mm diepe velg,... Zeer goed wiel voor gravel (of weg). 24mm interne velgbreedte. Hub is van Zipp zelf, maar equivalent aan de 350 van DT-Swiss (palletjes ipv ratchet).
En levenslange garantie! Dus in elk geval is dat een supergoeie deal.

Maar wat maakt de 303S naven voor jou equivalent aan de 350’s? Want het is “gewoon” een 3-pawl hubje met 30’ish POE, of mis ik iets?

Alles wat je aangeeft zou net ervoor moeten zorgen dat canyon uw go-to merk zou zijn.
Vanut een budgettair standpunt, absoluut!
Maar ik zal nooit in staat zijn om echt enthousaist te worden van een Canyon. En 2000+ voor een fiets waar ik niet enthousiast van word, dat kan ik niet ;)
En compromissen sluiten is toch normaal? Anders zou iedereen rondrijden met een fiets van 10.000. Ik ben ook geen prof he, ik rijd heel veel met de fiets, maar of dat nu tegen 32 of 33 km/u is, maakt mij niet zoveel uit. En ik heb geen probleem om de rest van de club te volgen....

Maar goed, genoeg geluld hierover....
Naven, nondedju!

Vanut een budgettair standpunt, absoluut!
Maar ik zal nooit in staat zijn om echt enthousaist te worden van een Canyon. En 2000+ voor een fiets waar ik niet enthousiast van word, dat kan ik niet ;)
En compromissen sluiten is toch normaal? Anders zou iedereen rondrijden met een fiets van 10.000. Ik ben ook geen prof he, ik rijd heel veel met de fiets, maar of dat nu tegen 32 of 33 km/u is, maakt mij niet zoveel uit. En ik heb geen probleem om de rest van de club te volgen....

Maar goed, genoeg geluld hierover....
Naven, nondedju!
Echte mannen volgen niet die rijden op kop!

Terug
Bovenaan