De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ondertussen ben ik een 6tal weken beginnen zwiften en het bevalt me echt goed de laatste 3 jaren minder gefietst (max. 1000km per jaar) en in de winter al zeker niks want ik ben nogal een kou kleum en de zonnige winterse dagen wanneer ik net thuis ben zijn op 1 hand te tellen. Nu heb ik voor volgend jaar al enkele sportieve doelen gesteld en zou ik tegen maart/april met de start van de plaatselijke toeristenploeg in vorm willen zijn om op mijn gemak mee te kunnen aan een gemiddelde van 31-33km/h. In het verleden lukte me dit vlotjes. Hoe zouden jullie de winter aanpakken om dus tegen het voorjaar al een redelijke vorm vast te hebben? Nu rij ik wat events links en rechts mee maar telkens ben ik geneigd om met een snelle groep mee te rijden en er 'koers' mee te maken. Zo verbeter ik mijn ftp in een 120min groupride wanneer een bende 'A' rijders ons inhalen en ik meespring met die mannen en zo 40 min vol gas mee ga. Dat is wel eens leuk maar niet echt de bedoeling. Dus best wat ritten rijden op 80% van mijn ftp? Wat interval?

Ondertussen ben ik een 6tal weken beginnen zwiften en het bevalt me echt goed de laatste 3 jaren minder gefietst (max. 1000km per jaar) en in de winter al zeker niks want ik ben nogal een kou kleum en de zonnige winterse dagen wanneer ik net thuis ben zijn op 1 hand te tellen. Nu heb ik voor volgend jaar al enkele sportieve doelen gesteld en zou ik tegen maart/april met de start van de plaatselijke toeristenploeg in vorm willen zijn om op mijn gemak mee te kunnen aan een gemiddelde van 31-33km/h. In het verleden lukte me dit vlotjes. Hoe zouden jullie de winter aanpakken om dus tegen het voorjaar al een redelijke vorm vast te hebben? Nu rij ik wat events links en rechts mee maar telkens ben ik geneigd om met een snelle groep mee te rijden en er 'koers' mee te maken. Zo verbeter ik mijn ftp in een 120min groupride wanneer een bende 'A' rijders ons inhalen en ik meespring met die mannen en zo 40 min vol gas mee ga. Dat is wel eens leuk maar niet echt de bedoeling. Dus best wat ritten rijden op 80% van mijn ftp? Wat interval?
Mijn plan is om het nu wat rustig aan te doen. Groepsritjes op zwift, duurtraining buiten. In januari ga ik dan intervaltrainingen doen op zwift icm duurtraining buiten. Om dan hopelijk in maart goed te zijn.

Dat is wel eens leuk maar niet echt de bedoeling. Dus best wat ritten rijden op 80% van mijn ftp? Wat interval?
80%???
Als 80% aanvoelt als een rustige rit dan staat u ftp totaal verkeerd of heb je een ander idee over wat een rustige rit is. Endurance ritten doe je tot 65% ftp, max 70%.

Als je komt van weinig fietsen ga je op eenderwelke manier vooruitgang maken. Maar ik denk dat op deze manier je piek net na kerstmis gaat liggen 🙂

Nu is de periode aangebroken van lang en traag.. Aka saai fietsen 🙈 maar ze brengt wel op int voorjaar!
Nu ook niet altijd, tenzij je massa's tijd hebt.
Zoals @straight_six zegt is interval in de week en endurance in het weekend de ideale combo voor een werkmens. Ook in deze periode van het jaar moet je interval doen, maar dan op een minder intensief pitje. Eerder korte blokjes ipv lange sweetspot efforts. Of werken aan je cadans. Met de laatste jaren veel op de rollen te rijden heb ik gemerkt dat ik zwaarder en zwaarder begon te trappen dus ik geef daar nu wel opnieuw meer aandacht aan.

80%???
Als 80% aanvoelt als een rustige rit dan staat u ftp totaal verkeerd of heb je een ander idee over wat een rustige rit is. Endurance ritten doe je tot 65% ftp, max 70%.

Als je komt van weinig fietsen ga je op eenderwelke manier vooruitgang maken. Maar ik denk dat op deze manier je piek net na kerstmis gaat liggen 🙂

M'n ftp zal wel nog een stukje hoger liggen dan nu. Mijn ftp werd 260 nadat ik in een 120min rit ergens 20min aan gemiddeld 273w getrapt heb zonder er aandacht aan te schenken. Moest ik nu een echte ftp test doen zal dit waarschijnlijk nog +-10%hoger liggen aangezien ik nog niet helemaal choco was en dat gemiddelde wel +-40min vol gehouden heb. Volgens de planning nu zal ik iedere zondag de 120min bzr coffeeride rijden en in het beste geval 2x tijdens de week +-60min al dan niet een workout.

Als je wil opbouwen is het vooral belangrijk om je lichaam telkens aan meer stress te onderwerpen. Als je vandaag 2u gereden hebt met bzr, maak er dan volgende week 2u30 van en de week er op 3u. Gemakkelijkste manier is om voor de rit al te rijden, eens je met de groep begonnen bent ga je niet stoppen (en denk je ook niet aan kilometers of tijd), na een rit doorrijden is mentaal lastiger :). En maak dan van week 4 een rustweek zonder bzr, gewoon wat bollen naargelang je goesting hebt.
Maar dan moet je er ook wel voor zorgen dat je tijdens de week actief blijft, anders ga je wel heel snel op een plateau belanden. De beste manier om beter te worden is heel simpel, vaker op je fiets zitten. Als je 2x of slechts 1x in de week op je fiets komt maak er dan maar een intervaltraining van.

Meh, benen zijn al enkele weken niet goed. Ik weet niet echt waaraan het ligt. Vandaag rit van 60km tegen een gemiddelde van 26 km/h, gemiddelde hartslag 155. Conditie is precies cava (ook wel al beter geweest), maar benen voelden het 2e deel heel vermoeid aan. Gelukkig was de rit zo vlak als een biljarttafel..

Ben op zoek naar goeie handdoekjes voor het zwiften.
Iemand tips?
Een te grote die op je stuur ligt maar niet helemaal gespannen zodat je je stuur nog deftig kan vasthouden.

Heel tevreden van dit type voor de nagelknipper

Haha, waar gaat dit nog over? 😂

Degene die antwoordt mag mij helpen met een goeie nagelknipper voor tijdens het MTB’en
Ik zie niet goed in hoe je uw nagels knipt tijdens het MTB’en.
En als je het enkel tijdens de MTB’en doet dan gaan uw nagels tijdens de winter serieus lang worden!

Vragen over aankoop van smart trainers, welke software, welke handdoekjes... Daar zou je een apart topic voor kunnen openen. Maar zijn die vragen zo frequent? Ik vind van niet. Alleen is de vraag hoe vaak zo'n topic dan gebruikt wordt. Zo is er een topic over aankoop koers/mtb, daar is sinds half april niets meer in gepost.

Als iemand zegt dat hij 3x per week op Zwift rijdt en vraagt hoe hij dat het best kan invullen. Dat heeft toch meer hier zijn plaats. Of je moet voor alles een apart topic openen. Want zo zal het sommige mensen geen fluit interesseren of je een dropper zet op je mtb of niet, of je voor 1x of 2x kiest op je gravel, etc.

Anders moeten we gewoon stemmen 😛
https://strawpoll.vote/polls/78c117s3/vote?s=0

Terug
Bovenaan