De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ghoja het doel van dat ruggensteuntje van de staat is meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen.

Ok ze leasen dan een nieuwe fiets die ze niet gebruiken voor woon werk, maar dan 1x per week met een oude fiets. Het resultaat is wel hetzelfde.

Moesten ze geen fiets kunnen leasen dan zouden ze geen enkele dag naar het werk gaan met de fiets.
Ik heb ook een bedrijfsfiets van 7k, eigenlijk ne MTB.
En nee, ik rij daar niet mee naar het werk, maar wel met mijn 7j oude stadsfiets van €250 die ik gekocht had met eco cheques.

Maar, en hier gaat het toch om, ik rij wel (vaker) met de fiets naar het werk, dan als ik geen bedrijfsfiets zou hebben.
Omwille van de simpele reden dat ik dat moet kunnen verantwoorden bij een controle (van mijn vennootschap).

Kan het systeem beter, sure, maar dan begint de vraag, welke onderverdeling ga je maken en welke bedragen per type.
vb elektrische bakfiets zou volgens sommige een hogere limiet moeten zijn, maar waarom? Ga je met een (elektrische) bakfiets vaker naar het werk rijden dan met een (elektrische) stadsfiets? Nee toch, dus waarom zou je daar wel in tussenkomen, maar niet oor een race or mtb.
(Dit is gewoon een voorbeeld he, om maar aan te geven dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft)

Zeer eenvoudig: de fiets die u least, dat is de fiets die u gebruikt om mee naar het werk te rijden.
Maar waarom zou je geen andere mogen nemen?

Dat mensen er 1 leasen en nooit met fiets naar het werk gaan is iets anders, maar er zijn er ook die met auto gaan en enkel laatste km met de fiets doen en voor ganse traject fietsvergoeding krijgen.

En er zijn er ook die leasewagen hebben en er nooit mee naar het werk gaan

Tijd voor een subsidiethread.

Wie gaat fietsen dit weekend? :biglaugh:
This.

Ikke! Ben eens héél opt gemak aant fietsen ter recovery. Gemiddelde HR van 100. Bizar hoe uw lichaam pas echt begint te werken vanaf bepaalde drempel en het anders full auto is voor het lijf. Ondertussen kunt ge vrij nutteloze discussies over leasings lezen dus das ook weer meegenomen. 😁

Precies karma deze ochtend. Draaide er ene voor mij de straat in met rugzak, veel lampjes en fluo op ne dikke s-works met di2 en carbon wielen 😁🤟

Laatst bewerkt:
Kort filmpje van stukje van mijn laatste rit Gran Canaria van vorige week dat community hier wel zal appreciëren:

Was vastberaden die dag top te bereiken (Pico de las Nieves, 1949m) van aan zeeniveau als zware niet-klimmer. Eén probleem: de main road naar de top was afgesloten door een autorally. Op google maps zonder veel nadenken een alternatief gezocht en gevonden. Echter na 15km en 1.000hm veranderde de weg plots naar deze gravelbaan. Op sommige plaatsen puur zand en grote losse stenen. Was Zwitsere renner tegengekomen die mij afraadde door te zetten (hij draaide altijd waar de asfalt stopte) maar ik zat met dat doel in mijn achterhoofd en ging het anders nooit halen. Doorgereden dus en uiteindelijk na bijna 15km weer op asfalt terecht gekomen.

Was daar zalig stil (waardoor mijn gehijg des te luid lijkt :unsure:), een uur lang niemand tegengekomen en ongelooflijk mooi en rustgevend. Geen zotte toeren moeten uithalen omdat het in totaliteit over die 15km ging om circa 250 stijgende en 150 dalende hoogtemeters.

Met een gewone koersfiets gravellen mocht trouwens niet waardoor ik mijn deposit niet meteen terug heb gekregen maar achteraf bleek er geen schade aan de fiets te zijn en was alles dus a-okay. :clap:

Hoe weten die dat ge ermee over gravel zijt gegaan? Nekeer snel met een vod over gaan en ge ziet dat toch niet :unsure:

Kan je op de mobiele versie´s van strava of garmin connect ergens je beste 5sec, 1min, 5min... waardes vinden van een rit?

Waarom zou je die fiets laten slijten voor wat pendelkilometers?

Anyway, voor een bijzonder groot aandeel van de mensen die een belachelijk dure fiets leasen is het een gesponsorde hobby. Daar kan je niet om heen en kan je je vragen bij stellen of de winst van het aantal mensen dat met de fiets naar het werk pendelt wel on verhouding staat tot de kost. Het logische antwoord lijkt mij daar 'neen' op.

Ik ben er 100% zeker van dat haast niemand aan 1 keer per week komt. En daar stopt het dan eigenlijk ook meteen want de regel behaalt niet zijn vooropgestelde doel. Het slaat nergens op dat de overheid een handje toesteekt bij zulke dure fietsen voor zo'n minimale winst. Zonder iemand daarvoor te veroordelen (echt!) vind ik het bijzonder raar dat niet iedereen dar zo ziet

Omdat die pendelkilometers vergoed worden in de eerste plek. En omdat pendelkilometers makkelijke en tijdsbewuste kilometers zijn.
Voor alle duidelijkheid als je je met die fiets rijdt dan slijt die. Of dat nu 5k pendel is of 5k ritjes na het werk en op zondag, je hebt 5k km gereden.

Ik zie ook echt niet in wat het probleem is met slijtage door te pendelen hoor. Wat slijt er, aandrijflijn. Op uw afdankertjes zit misschien 105 en op uw fiets van 5k ultegra, prijsverschil is echt niet dermate groot dat je daar echt minder vlot voor hoeft te bollen op een oude fiets hoor.

Ik snap niet dat jij effectief denkt dat er blijkbaar niemand met een “dure” fiets naar het werk zou komen. Terwijl mijn ervaring net is dat mensen net massaal met hun beste fiets naar het werk komen, logisch ook aangezien dit de fiets is waar ze het liefste op rijden.
Er is ook niks mis met in de winter niet te komen en in de zomer en lente net bijna elke dag met de fiets te komen.

Moet zeggen sinds de leasing bij ons op het werk staan daar toch ineens veel meer fietsen dan vroeger. Mooie koersfietsen en speedpedelecs.

Ik gebruikte ook mijn mooie fiets om te gaan werken. (geen leasing) maar na een poging tot diefstal (en de kosten daarvan zijn dan voor eigen rekening) is het nu ook mijn alu rollenfiets die terug in werkmodus staat 😐

Terug
Bovenaan