De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Haha, van de man die een paar dagen geleden zei dat je “altijd goed zit met een Tickr”

Dat is werkelijk de eerste en enige HR-band waar ik non-stop problemen van hoor, dus het is wellicht de slechtst mogelijke aankoop.
Mocht het een troost zijn, Garmin HRM heeft hetzelfde probleem bij mij :p
Het is geen probleem van de tickr want overal werkt hij perfect, net zoals de HRM, enkel op zwift heb ik dus problemen.

@fietslease

Ik zie niet goed wat het probleem is met een racefiets te leasen hoor.
Kan iemand mij eens vertellen wat daar juist het probleem mee is?

Vandaar het onderscheid tussen bepaalde categorieën fietsen. Een elektrische bakfiets om de klein mannen in te vervoeren kost ook gigantisch veel, maar vind ik wel een verdedigbare fiets om te leasen.
Mijn veel te dure Scalpel is dat niet.

Of zo'n onderscheid heel eerlijk is, heb ik niet over nagedacht, maar het lijkt wel logisch.
Geen idee waarom je post op een "gotcha" manier is geschreven

Er staat toch dat het budget voor elektrische fietsen hoger mag zijn? edit: neen dat stond er niet! Ik bedoelde weldegelijk niet-elektrisch.

Speedpedelecs mogen van mij zeker geleased worden. Er is volgens mij niemand die zoiets koopt (of least) om hem niét als pendelaar te gebruiken.
Een koersfiets / mtb is milieuvriendelijker dan een elektrische lijkt me (want 100% groene stroom is voorlopig een utopie en zelfs dan nog).
En die bakfietsen rijden alleen maar in de weg!

Dus die zouden net minder interessant moeten zijn :unsure:

@fietslease

Ik zie niet goed wat het probleem is met een racefiets te leasen hoor.
Kan iemand mij eens vertellen wat daar juist het probleem mee is?
Dan kan je even goed golfclubs beginnen te leasen.

Een racefiets of mountainbike van 5k laten leasen is gewoon gedeeltelijke financiering van iemand zijn hobby en heeft nul komma nul positieve impact op de leefbaarheid van de maatschappij. Die halen nul auto's uit het verkeer. Niet tijdens de werkdagen en niet in het weekend.

Een elektrische fiets zal een niet fietser wel al sneller overstag doen gaan om op z'n minst af en toe eens de fiets te nemen naar het werk of voor verplaatsingen in het weekend.

Ik snap niet hoe je die mening niét kan delen eerlijk gezegd. 't Lijkt mij maar de logica zelve.
Ik ben ook profiteur van het systeem hoor. Maar als de regel gewijzigd wordt zou ik dat maar normaal vinden.

Dan kan je even goed golfclubs beginnen te leasen.

Een racefiets of mountainbike van 5k laten leasen is gewoon gedeeltelijke financiering van iemand zijn hobby en heeft nul komma nul positieve impact op de leefbaarheid van de maatschappij. Die halen nul auto's uit het verkeer. Niet tijdens de werkdagen en niet in het weekend.

Een elektrische fiets zal een niet fietser wel al sneller overstag doen gaan om op z'n minst af en toe eens de fiets te nemen naar het werk of voor verplaatsingen in het weekend.

Ik snap niet hoe je die mening niét kan delen eerlijk gezegd. 't Lijkt mij maar de logica zelve.
Ik ben ook profiteur van het systeem hoor. Maar als de regel gewijzigd wordt zou ik dat maar normaal vinden.
Maar kijk jij gaat ervan uit dat dat iemand die een racefiets in lease heeft dit puur doet voor zijn hobby en hiermee niet zijn woon-werk zou afleggen.
Wat pertinent onwaar is.

Ja er zullen mensen zijn die inderdaad een racefiets in lease hebben die zelden tot nooit daarmee naar het werk gaan. Maar er zijn er ook gewoon voldoende die wel ermee naar het werk gaan.
Ik geef u gelijk dat deze mensen waarschijnlijk ook zonder een leasing met de racefiets naar het werk zouden komen. Maar een leasing verkleint de stap wel aanzienlijk.

Voor velen is naar het werk fietsen ideaal. Duurt misschien een kwartier langer dan met de auto maar je hebt dan wel ineens uw training al gedaan of toch deels en je spaart benzine uit. Persoon houdt enkel slecht weer mij tegen, maar dat is ook zo bij een speedpedelec hoor.

Maar kijk jij gaat ervan uit dat dat iemand die een racefiets in lease heeft dit puur doet voor zijn hobby en hiermee niet zijn woon-werk zou afleggen.
Wat pertinent onwaar is.

Ja er zullen mensen zijn die inderdaad een racefiets in lease hebben die zelden tot nooit daarmee naar het werk gaan. Maar er zijn er ook gewoon voldoende die wel ermee naar het werk gaan.
Ik geef u gelijk dat deze mensen waarschijnlijk ook zonder een leasing met de racefiets naar het werk zouden komen. Maar een leasing verkleint de stap wel aanzienlijk.

Voor velen is naar het werk fietsen ideaal. Duurt misschien een kwartier langer dan met de auto maar je hebt dan wel ineens uw training al gedaan of toch deels en je spaart benzine uit. Persoon houdt enkel slecht weer mij tegen, maar dat is ook zo bij een speedpedelec hoor.
Hier ga ik niet akkoord.
Welke flapdrol gaat met een racefiets van 5000€ (één keer per week zoals wettelijk zou moeten (!) ) naar het werk? Niet drie dagen op heel juni, juli en augustus wanneer de zon schijnt.
Geen 10% van alle mensen die zo'n fiets leasen. Zelfs nog geen twee procent. Op't werk zijn redelijk wat mensen een fiets beginnen leasen. Wil je weten hoeveel nieuwe fietsen ik in de fietsenstalling zie?

nul inderdaad.
(speedpedelecs mogen niet bij ons wegens onveilig volgens management :))

Dusja, een hobbyding met een steuntje in de rug van de staat.
En ik heb mij al goed geamuseerd op mijn Scalpel :) Maar dit systeem vergoeilijken is absolute bullshit. Mocht ik een golfer zijn, ik organiseerde een protestmars in Brussel.

Hier ga ik niet akkoord.
Welke flapdrol gaat met een racefiets van 5000€ (één keer per week zoals wettelijk zou moeten (!) ) naar het werk? Niet drie dagen op heel juni, juli en augustus wanneer de zon schijnt.
Geen 10% van alle mensen die zo'n fiets leasen. Zelfs nog geen twee procent. Op't werk zijn redelijk wat mensen een fiets beginnen leasen. Wil je weten hoeveel nieuwe fietsen ik in de fietsenstalling zie?

nul inderdaad.
(speedpedelecs mogen niet bij ons wegens onveilig volgens management :))

Dusja, een hobbyding met een steuntje in de rug van de staat.
En ik heb mij al goed geamuseerd op mijn Scalpel :) Maar dit systeem vergoeilijken is absolute bullshit. Mocht ik een golfer zijn, ik organiseerde een protestmars in Brussel.
Ghoja het doel van dat ruggensteuntje van de staat is meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen.

Ok ze leasen dan een nieuwe fiets die ze niet gebruiken voor woon werk, maar dan 1x per week met een oude fiets. Het resultaat is wel hetzelfde.

Moesten ze geen fiets kunnen leasen dan zouden ze geen enkele dag naar het werk gaan met de fiets.

Ghoja het doel van dat ruggensteuntje van de staat is meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen.

Ok ze leasen dan een nieuwe fiets die ze niet gebruiken voor woon werk, maar dan 1x per week met een oude fiets. Het resultaat is wel hetzelfde.

Moesten ze geen fiets kunnen leasen dan zouden ze geen enkele dag naar het werk gaan met de fiets.
Wordt er dan ergens gecontroleerd of mensen wel 1/week met de fiets naar het werk gaan?
Bij ons zijn er geen controles op en is het management er zich 100% van bewust dat niemand zich aan die regel houdt.

Mocht het bij de meerderheid van de bedrijven wel gecontroleerd worden... I stand corrected; al zou mij dat héúl sterk verbazen

Gisteren eens met TrainerRoad begonnen (maand gratis). Meteen 2 uurtjes, 60' intervals met 12 sprintjes bij meteen. Was puffen.

Is inderdaad wel héél clean qua UI, maar doet wat je nodig hebt. Ben wel geïnteresseerd in de optie waarbij er op basis van je voorgaande trainingen een paar mogelijke trainingen voorgesteld worden als je niet met een schema traint.

Vond het wel moeilijk om rond de target wattage te draaien, de ERG deed vervelend. Misschien wat prutsen met de instellingen nog.

Kort filmpje van stukje van mijn laatste rit Gran Canaria van vorige week dat community hier wel zal appreciëren:

Was vastberaden die dag top te bereiken (Pico de las Nieves, 1949m) van aan zeeniveau als zware niet-klimmer. Eén probleem: de main road naar de top was afgesloten door een autorally. Op google maps zonder veel nadenken een alternatief gezocht en gevonden. Echter na 15km en 1.000hm veranderde de weg plots naar deze gravelbaan. Op sommige plaatsen puur zand en grote losse stenen. Was Zwitsere renner tegengekomen die mij afraadde door te zetten (hij draaide altijd waar de asfalt stopte) maar ik zat met dat doel in mijn achterhoofd en ging het anders nooit halen. Doorgereden dus en uiteindelijk na bijna 15km weer op asfalt terecht gekomen.

Was daar zalig stil (waardoor mijn gehijg des te luid lijkt :unsure:), een uur lang niemand tegengekomen en ongelooflijk mooi en rustgevend. Geen zotte toeren moeten uithalen omdat het in totaliteit over die 15km ging om circa 250 stijgende en 150 dalende hoogtemeters.

Met een gewone koersfiets gravellen mocht trouwens niet waardoor ik mijn deposit niet meteen terug heb gekregen maar achteraf bleek er geen schade aan de fiets te zijn en was alles dus a-okay. :clap:

Laatst bewerkt:
Hier ga ik niet akkoord.

Waarom zou je een flapdrol zijn als je met een fiets van 5k naar het werk zou rijden?
Ik zie daar echt niet het probleem in.
Jij gaat uit van uw referentiekader, ik neem nu het mijne waar ze bij ons een fietsenhok hebben moeten bijmaken en er te weinig haken zijn om de fietsen aan te hangen.

Die regel van 1x in de week is niet haalbaar nee. Dat geef ik gerust toe.
In de winter en bij slecht weer zal er weinig gekomen worden, wat ook begrijpelijk is. Maar dat is bij een speedpedelec niet anders.
Maar in de zomer en bij goed weer dan weer meer. Als je op het einde van het jaar 100+ dagen met de fiets bent gereden dan kan je toch niet zeggen dat je er niet mee naar het werk bent geweest?

Waarom zou je een flapdrol zijn als je met een fiets van 5k naar het werk zou rijden?
Waarom zou je die fiets laten slijten voor wat pendelkilometers?

Anyway, voor een bijzonder groot aandeel van de mensen die een belachelijk dure fiets leasen is het een gesponsorde hobby. Daar kan je niet om heen en kan je je vragen bij stellen of de winst van het aantal mensen dat met de fiets naar het werk pendelt wel on verhouding staat tot de kost. Het logische antwoord lijkt mij daar 'neen' op.

Ik ben er 100% zeker van dat haast niemand aan 1 keer per week komt. En daar stopt het dan eigenlijk ook meteen want de regel behaalt niet zijn vooropgestelde doel. Het slaat nergens op dat de overheid een handje toesteekt bij zulke dure fietsen voor zo'n minimale winst. Zonder iemand daarvoor te veroordelen (echt!) vind ik het bijzonder raar dat niet iedereen dar zo ziet

Anyway, voor een bijzonder groot aandeel van de mensen die een belachelijk dure fiets leasen is het een gesponsorde hobby. Daar kan je niet om heen en kan je je vragen bij stellen of de winst van het aantal mensen dat met de fiets naar het werk pendelt wel on verhouding staat tot de kost.
Je kan ook stellen dat gezonde en sportieve mensen altijd al benadeeld worden tov verstokte rokers of mensen met obesitas. Als de overheid via fietsleasing er voor kan zorgen dat bijvoorbeeld 5% van de bevolking een gezondere levensstijl aanneemt wil ik toch de berekening wel eens zien of dat duurder uitvalt als de ziektezorg. 80% van de mensen die op IC belanden met corona hebben overgewicht.

Anyway, voor een bijzonder groot aandeel van de mensen die een belachelijk dure fiets leasen is het een gesponsorde hobby. Daar kan je niet om heen en kan je je vragen bij stellen of de winst van het aantal mensen dat met de fiets naar het werk pendelt wel on verhouding staat tot de kost. Het logische antwoord lijkt mij daar 'neen' op.

Ik ben er 100% zeker van dat haast niemand aan 1 keer per week komt. En daar stopt het dan eigenlijk ook meteen want de regel behaalt niet zijn vooropgestelde doel. Het slaat nergens op dat de overheid een handje toesteekt bij zulke dure fietsen voor zo'n minimale winst. Zonder iemand daarvoor te veroordelen (echt!) vind ik het bijzonder raar dat niet iedereen dar zo ziet

Waarom zou je dat wel doen met een fiets die je privé aankoopt ipv leasing?
Ik zelf heb firmawagen + projectgebonden werklocaties.
Als ik de fiets neem kost het mij alleen maar meer geld (zelf onderhoud, aankoop, geen fietsvergoeding,...) dan als ik de wagen neem.
Ik heb een koersfiets in leasing gestoken en ben daar af en toe mee naar het werk gereden. Nu onlangs privé nog een gravelfiets aangekocht omdat die de sweet spot is voor mijn -huidig- woon/werk traject.

Zelfs al leaset iemand een koersfiets met de intentie om daar geen enkele dag mee te pendelen, who cares.
Zelfs al worden ze enkel in het weekend gebruikt, dan levert het nog altijd een sportievere, gezondere werknemer op.

Ik zie niet in wat er mis is met een overheid die aanmoedigt om wat sportiever te zijn, zij het met een elektrische fiets een koersfiets of een bakfiets.
Het is ook niet dat een leasefiets gratis is hé..

@Arkaine hoe ver woon jij van je werk? Want ik ga normaal 2-3 keer / week met de fiets omdat dat gewoon veel winst boekt qua tijd en dat is met de dure leasebak (behalve in de winter omdat ik geen MTB tegelijkertijd mag lease)

's morgens is dat dan losrijden en 's avonds kan ik dan effectieve training doen.

Ik ging tot voor mijn scheiding dagelijks met de lease fiets (pedelec) naar mijn werk.
Nu een stuk minder met de fiets, woon wat verder en andere gezinssituatie.
Maar gemiddeld doe ik nog steeds 40% met de fiets

Vandaar het onderscheid tussen bepaalde categorieën fietsen. Een elektrische bakfiets om de klein mannen in te vervoeren kost ook gigantisch veel, maar vind ik wel een verdedigbare fiets om te leasen.

Als je veel fietst, ga je ook meer eten. Meer koeien enzo, dus heel veel extra methaan.

Wat is daar eigenlijk groen aan?

Als ze echt onderscheid gaan maken is dat heel groen. Bakfietsers zijn per defenitie groene jongens, dragen geitewollen sokken en eten geen vlees.

Waarom zou je dat wel doen met een fiets die je privé aankoopt ipv leasing?
Ik zelf heb firmawagen + projectgebonden werklocaties.
Dat doet dan ook bijna niemand... Met de afdankertjes naar het werk, en de goeie fiets voor in het weekend.

Zelfs al leaset iemand een koersfiets met de intentie om daar geen enkele dag mee te pendelen, who cares.
Zelfs al worden ze enkel in het weekend gebruikt, dan levert het nog altijd een sportievere, gezondere werknemer op.
100% niet akkoord. Dan kan je even goed voetbalschoenen, golfclubs, vishengel... laten leasen.

Ik en samen met mij nog duizenden anderen maken misbruik van een systeem dat zijn doel grotendeels voorbij schiet.

Maar bon, hier al veel meer tijd in gestoken dan ik had gedacht. Het verbaast mij echt dat zo velen onder jullie het maar een normaal systeem vinden.

@SomeDude
Ik fiets 10km naar het werk

Ik zie daar echt niet het probleem in.
Jij gaat uit van uw referentiekader, ik neem nu het mijne waar ze bij ons een fietsenhok hebben moeten bijmaken en er te weinig haken zijn om de fietsen aan te hangen.

Die regel van 1x in de week is niet haalbaar nee. Dat geef ik gerust toe.
In de winter en bij slecht weer zal er weinig gekomen worden, wat ook begrijpelijk is. Maar dat is bij een speedpedelec niet anders.
Maar in de zomer en bij goed weer dan weer meer. Als je op het einde van het jaar 100+ dagen met de fiets bent gereden dan kan je toch niet zeggen dat je er niet mee naar het werk bent geweest?
Ik zou die van 5k wel laten binnen staan als het vuil weer is ;-)

Ik denk dat iedereen wel weet dat die fietsen (dure race leasefietsen) vooral voor hobby gebruikt worden, en een deel van die hobby is dan misschien af en toe bij mooi weer eens naar het werk rijden. Leuk systeem, maar mist zijn doel ;-)

Ik en samen met mij nog duizenden anderen maken misbruik van een systeem dat zijn doel grotendeels voorbij schiet.Maar bon, hier al veel meer tijd in gestoken dan ik had gedacht. Het verbaast mij echt dat zo velen onder jullie het maar een normaal systeem vinden.
Zoals zovele subsidiesystemen....

tot voor mijn scheiding dagelijks met de lease fiets (pedelec) naar mijn werk.
Nu een stuk minder met de fiets, woon wat verder en andere gezinssituatie.

Pedelec vind ik nu een heel ander verhaal dan een dure racefiets. Je hebt er ook niet veel aan om de zondag 100km te gaan rijden met je pedelec, dat koop je voor pendelen denk ik...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan