De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Welke subsidies?

Fietsvergoeding, leasefietsen, ... Zijn dan ook subsidies dan he.
Fietsvergoeding kan je nu wel moeilijk rijmen met de negatieve bijklank van een subsidie.
Ik zou het eerder een aanmoediging vinden, want er is niks negatiefs aan met de fiets naar uw werk gaan. En het kan naar mijn inzien niet voldoende aangemoedigd worden.

Welke subsidies?

Fietsvergoeding, leasefietsen, ... Zijn dan ook subsidies dan he.
Mijn broer (zelfstandige) wordt door zijn boekhouder gepushed om een elektrische auto te kopen omdat hij met zijn huidige nog maar x procent aftrek heeft. Dat is qua bedragen nog wel van een iets grotere orde als de gemiddelde leasefiets, en op een veel grotere schaal.

Fietsvergoeding kan je nu wel moeilijk rijmen met de negatieve bijklank van een subsidie.
Ik zou het eerder een aanmoediging vinden, want er is niks negatiefs aan met de fiets naar uw werk gaan. En het kan naar mijn inzien niet voldoende aangemoedigd worden.
Bwa, het is zoals met alle subsidies. Mensen kopen een racebike van 4k om "naar het werk te rijden"... :-)

Mijn broer (zelfstandige) wordt door zijn boekhouder gepushed om een elektrische auto te kopen omdat hij met zijn huidige nog maar x procent aftrek heeft. Dat is qua bedragen nog wel van een iets grotere orde als de gemiddelde leasefiets, en op een veel grotere schaal.
Maar voor mij zijn dat geen subsidies.
Subsidie is voor mij geld dat je krijgt van de overheid, hier ga je gewoon optimaliseren om minder geld aan de overheid te geven :p
Bwa, het is zoals met alle subsidies. Mensen kopen een racebike van 8k om "naar het werk te rijden"... :)
Fixed!

Die fietsleasing in huidige vorm is echt gigantische bullshit uiteraard.

Er zou een beperking op het aankoopbedrag moeten zijn, misschien met een onderscheid nog elektrisch en niet-elektrisch. Eventueel nog verder onderscheid qua bakfiets en weet ik nog allemaal.

Het slaat nergens op dat je een fiets van meer dan 2000 euro kan leasen "om mee naar het werk te gaan".

Ik lease ook één van 5500€ en ben daar al welgeteld één keer mee naar het werk gegaan omdat ik daarna een toertje ging rijden. Daarnaast ga ik met mijn tweedehandsfiets naar het werk die ik heb gekocht voor 120€

Ik begin hier stilaan ook zot te worden…
Zit nu al een hele tijd te sukkelen met mijn hartslagmeter en zwift.
Dus hij kan de strap wel vinden maar geeft altijd no signal aan.
Set-up als volgt.
- Windows 10 laptop met zwift.
- elite suito via BT
- Wahoo tickr via BT.

Elite suito geen enkel probleem. Tickr geeft no signal.
Soms werkt de tickr, soms niet. Via de wahoo app gewoon connectie en hs-meting.
Heb de BT van mijn iPhone al afgezet, helpt niks.

Iemand ook al problemen mee gehad?

Er zou een beperking op het aankoopbedrag moeten zijn, misschien met een onderscheid nog elektrisch en niet-elektrisch. Eventueel nog verder onderscheid qua bakfiets en weet ik nog allemaal.

Het slaat nergens op dat je een fiets van meer dan 2000 euro kan leasen "om mee naar het werk te gaan".

Ik lease ook één van 5500€ en ben daar al welgeteld één keer mee naar het werk gegaan omdat ik daarna een toertje ging rijden. Daarnaast ga ik met mijn tweedehandsfiets naar het werk die ik heb gekocht voor 120€
1) er is een wettelijke verplichting om 'daadwerkelijk' met de fiets naar het werk te gaan. Maarja wat houdt dat in? Bij ons verklaring op eer dat je minimaal 1 keer per week met de fiets komt (denk die fiets maar ben niet zeker)

2) als je wat verder woont en elektrische fiets wilt, wil je toch een snellere maar voor 2k kan je geen speedelec nemen he. Veel plezier op uw fiets van 120 euro als je elke dag 50km moet doen

Maar voor mij zijn dat geen subsidies.
Subsidie is voor mij geld dat je krijgt van de overheid, hier ga je gewoon optimaliseren om minder geld aan de overheid te geven :p
Komt toch op hetzelfde neer. Blij zijn met terugkrijgen van de belastingen is ook maar blij zijn omdat je eerst teveel betaald hebt.

Komt toch op hetzelfde neer. Blij zijn met terugkrijgen van de belastingen is ook maar blij zijn omdat je eerst teveel betaald hebt.
Hangt er vanaf of dat komt doordat er extra aftrekposten waren of omdat ze initieel gewoon teveel hebben afgehouden.

Dat eerste is normaal iets tijdelijk, dat 2e permanent

Dus idem met subsidie: die krijg je zonder iets te moeten doen, uw auto aftrekken als zelfstandige kan enkel als je effectief iets doet (werken en kosten maken)

Set-up als volgt.
- elite suito via BT
- Wahoo tickr via BT.

Yep, al de BT devices wegsmijten en opnieuw toevoegen hielp

Een speedelec van meer dan 2k natuurlijk wel.

Je moet er trouwens niet eens mee naar het werk gaan, alleen is hij dan minder aftrekbaar...

Ik kom hier ook is wat technisch advies vragen aan de net iets meer doorgewinterde fietsenmakers dan mezelf ;)

Ik heb sinds een kleine twee weken een nieuwe ketting + cassette op de koersfiets (ketting KMC 11sp, cassette Miche 11sp, combinatie zou geen problemen mogen geven volgens lokale fietsenmaker). Nu als ik een vittesse zit waar ik cross-chain springt de ketting soms van de cassette naar een groter kransje (gebeurt bijvoorbeeld op kleine blad + 3de kleinste kransje op de cassette).

Ik weet dat met een scheve ketting rijden niet aangeraden is, maar dit zou toch niet mogen? Heb er in ieder geval nog nooit last van gehad en durf af & toe wel eens in zo een vitesse rijden op bijvoorbeeld een spurtje op een stijle helling, waar het dus allesbehalve tof is als de ketting doorschiet :sarcastic:

Alvast bedankt voor de hulp!

Dat zou inderdaad niet mogen.
Persoonlijk vind ik de miche cassettes zowat de slechtste cassette dat ik ooit gehad heb. En met een jeugdrenner heb je bijna geen andere keuze.

Dat zou inderdaad niet mogen.
Persoonlijk vind ik de miche cassettes zowat de slechtste cassette dat ik ooit gehad heb. En met een jeugdrenner heb je bijna geen andere keuze.
Haha ja, de fietsenmaker heeft die gestoken. Mijn fiets was binnen voor iets anders en heb uit luiheid daar ook een nieuwe cassette laten steken, maar zal toch ook de laatste keer zijn dat ik het niet zelf doe 😅

Klinkt een beetje als de Miche-cassette die nét een andere uitlijning heeft dan de cassette die ervoor op zat, en dat die daardoor overspringt. Staat je derailleur nog goed geïndexeerd?

Ohja: ook geen fan van Miche trouwens.

Klinkt een beetje als de Miche-cassette die nét een andere uitlijning heeft dan de cassette die ervoor op zat, en dat die daardoor overspringt. Staat je derailleur nog goed geïndexeerd?

Ohja: ook geen fan van Miche trouwens.
Het schakelen op zich gaat wel vlot en er worden geen kransjes overgeslaan ofzo. Maar zou idd wel een mogelijk oorzaak kunnen zijn, dat de derailleur nét niet goed zit. Zal van het weekend zelf nog eens deftig afstellen en hopen dat dat een verschil maakt.

Een speedelec van meer dan 2k natuurlijk wel.

Je moet er trouwens niet eens mee naar het werk gaan, alleen is hij dan minder aftrekbaar...
Vandaar het onderscheid tussen bepaalde categorieën fietsen. Een elektrische bakfiets om de klein mannen in te vervoeren kost ook gigantisch veel, maar vind ik wel een verdedigbare fiets om te leasen.
Mijn veel te dure Scalpel is dat niet.

Of zo'n onderscheid heel eerlijk is, heb ik niet over nagedacht, maar het lijkt wel logisch.

Set-up als volgt.
- elite suito via BT
- Wahoo tickr via BT.

Haha, van de man die een paar dagen geleden zei dat je “altijd goed zit met een Tickr”

Dat is werkelijk de eerste en enige HR-band waar ik non-stop problemen van hoor, dus het is wellicht de slechtst mogelijke aankoop.

1) er is een wettelijke verplichting om 'daadwerkelijk' met de fiets naar het werk te gaan. Maarja wat houdt dat in? Bij ons verklaring op eer dat je minimaal 1 keer per week met de fiets komt (denk die fiets maar ben niet zeker)

2) als je wat verder woont en elektrische fiets wilt, wil je toch een snellere maar voor 2k kan je geen speedelec nemen he. Veel plezier op uw fiets van 120 euro als je elke dag 50km moet doen
Geen idee waarom je post op een "gotcha" manier is geschreven

Er staat toch dat het budget voor elektrische fietsen hoger mag zijn? edit: neen dat stond er niet! Ik bedoelde weldegelijk niet-elektrisch.

Speedpedelecs mogen van mij zeker geleased worden. Er is volgens mij niemand die zoiets koopt (of least) om hem niét als pendelaar te gebruiken.

Terug
Bovenaan