De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ooit al op gereden? Dat is echt verdomd moeilijk hoor.
Eén keer de focus verliezen en je ligt op de grond :p
Nope. Nooit gedaan. Nu, techniek is geen probleem hoor. Ik ben geboren op wielen :tongue: . Wat niet wil zeggen dat het van de eerste keer direct zal lukken. Het zal wat oefening vergen maar ik ben er van overtuigd dat ik dat wel kan.

Elite maakt trouwens een interactieve rollenbank (https://www.elite-it.com/en/products/home-trainers/interactive-rollers/nero). Denk dat dat heel leuk moet zijn maar ook wel moeilijk want daar krijg je dus weerstand op wat het nog moeilijker maakt om recht te blijven. Een sprintje trekken zal ook niet eenvoudig zijn denk ik.

Ik heb het hier trouwens over een "interactieve" trainer. Niet elke smart trainer is interactief. Als je gaat shoppen voor een trainer, zorg dat die interactief is. Ik denk dat er meerdere mensen al bedrogen zijn aangekomen toen ze een smart trainer kochten met de bedoeling om te zwiften, om er dan achter te komen dat die smart trainer niet interactief is. Je kan er dan wel mee zwiften, maar de hele ervaring is toch een pak minder dan met een interactieve trainer.

Welke smart trainer is niet interactief?
Dat leken mij gewoon synomienen?
Elite Turbo Smart, Elite Qubo Smart, Tacx Satori Smart, Tacx I-Genius Smart.
Dat zijn ondertussen allemaal al iets oudere trainers maar je wil de mensen geen eten geven die een Satori Smart kochten en dan merkten dat het niet marcheerde op Zwift. Alé elke trainer kan je doen samenwerken met Zwift in de zin dat je mannetje vooruit zal gaan. Maar niet elke trainer regelt de weerstand, en daar zat het addertje onder het gras bij die modellen.
Bij de huidige wheel-on trainers heb je dat soort fratsen niet meer.

Uiteindelijk is het ook gewoon een investering die je hopelijk voor de komende 6-8+ jaar doet met zo'n smart trainer. Das althans mijn bedoeling met de elite direto xr. Kan mij niet inbeelden dat ik die plots te min vind of dat er zo'n zotte nieuwe functionaliteiten aankomen die onmisbaar zijn.

100eur per winterseizoen om heel deftig binnen te kunnen trainen is zo bekeken spotgoedkoop in vergelijking met onze fietsen van duizenden euro's of een fitnessabo van 500+eur/jaar, om maar twee zaken te noemen.

Uiteindelijk is het ook gewoon een investering die je hopelijk voor de komende 6-8+ jaar doet met zo'n smart trainer. Das althans mijn bedoeling met de elite direto xr. Kan mij niet inbeelden dat ik die plots te min vind of dat er zo'n zotte nieuwe functionaliteiten aankomen die onmisbaar zijn.

100eur per winterseizoen om heel deftig binnen te kunnen trainen is zo bekeken spotgoedkoop in vergelijking met onze fietsen van duizenden euro's of een fitnessabo van 500+eur/jaar, om maar twee zaken te noemen.
Ik maak mij alvast geen illusies en hou rekening met alles waar intelligentie achter zit, wat aangestuurd wordt met een programma of app wel ooit zal stoppen met ondersteund te worden.
8 jaar lijkt me al vrij optimistisch op dat vlak.

Welke smart trainer is niet interactief?
Dat leken mij gewoon synomienen?
Dat bedoel ik dus.
Mijn interactieve trainer gaf er begin vorig jjaar de brui aan en ik direct op zoek naar een alternatief. Op een of andere niet zo gekende website vond ik een spotgoedkope Elite smart trainer met de melding dat ik snel moest zijn wat er waren er nog maar 2 in stock. Gelukkig had ik de tijd genomen om het hele geval eens goed uit de pluizen of ik zat ook met een niet-interactieve smart trainer opgescheept.

De overstap naar time pedalen is voor mij persoonlijk een groot succes.

-geen constant onderhoud zoals speedplay
-lage weerstand bij float (vergeleken met Shimano)
-makkelijk inklikken doordat pedaal altijd maar +-zelfde positie draait
-Schoenplaatjes zijn een droom om af te stellen

Nu hopen dat de plaatjes niet te snel slijten.

Kan je die body aanpassen voor 12 speed?

Rij altijd met de MTB, maar zou graag een goedkope, tweedehands koersfiets ernaast willen om af en toe op de weg te rijden.

Ik heb deze op het oog: Merida Road 901, +-8jaar oud, nu 105 groep (vervanging van Sora) 53-39/12-28 (10 speed). Hier en daar wat gebruikssporen. Enigste waarom ik twijfel zijn de velgen. Deze zijn van carbon (ik wil niet perse carbonnen velgen, zeker niet voor die prijs, maar wil deze ook niet direct vervangen). Volgens verkoper zijn deze in goeie staat (geen scheurtjes of deuken). De voorste werd reeds eens vervangen. Kan de fiets kopen voor 200€. Iemand opmerkingen hierover?

Foto:

Dat bedoel ik dus.
Mijn interactieve trainer gaf er begin vorig jjaar de brui aan en ik direct op zoek naar een alternatief. Op een of andere niet zo gekende website vond ik een spotgoedkope Elite smart trainer met de melding dat ik snel moest zijn wat er waren er nog maar 2 in stock. Gelukkig had ik de tijd genomen om het hele geval eens goed uit de pluizen of ik zat ook met een niet-interactieve smart trainer opgescheept.
Wat maakt een trainer dan wel smart, maar niet interactief?

Elite Turbo Smart, Elite Qubo Smart, Tacx Satori Smart, Tacx I-Genius Smart.
Dat zijn ondertussen allemaal al iets oudere trainers maar je wil de mensen geen eten geven die een Satori Smart kochten en dan merkten dat het niet marcheerde op Zwift. Alé elke trainer kan je doen samenwerken met Zwift in de zin dat je mannetje vooruit zal gaan. Maar niet elke trainer regelt de weerstand, en daar zat het addertje onder het gras bij die modellen.
Bij de huidige wheel-on trainers heb je dat soort fratsen niet meer.

Wat maakt een trainer dan wel smart, maar niet interactief?

Connectie met Zwift kunnen ze praktisch allemaal, maar als je bergop hetzelfde trapt als vlak of bergaf is dat niet bepaald intreractief.

Connectie met Zwift kunnen ze praktisch allemaal, maar als je bergop hetzelfde trapt als vlak of bergaf is dat niet bepaald intreractief.
Bedankt, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.

Wat maakt een trainer wél smart, maar niet interactief.

Interactief is de weerstand die aangepast kan worden.
Wat is smart dan?

Edit
Of is connectie met zwift maken 'smart'?
Ik dacht dat dat met zowat alles kon? Nooit echt ingelezen hoe goedkope trainers werken met zwift

Wat is smart dan?

Edit
Ik dacht dat dat met zowat alles kon? Nooit echt ingelezen hoe goedkope trainers werken met zwift
SmartMany manufacturers start to call their trainers "smart" if their broadcast cadence/speed but don't automatically adjust resistance (interactive).

Ja zou wel kunnen. Voorbije jaren was er wel wat schaarste in die wintermaanden maar ik neem aan dat niet elk jaar iedereen als zot rollen begint te kopen. Ik heb zelf die Kickr Core gekocht in de zomer aan 650 bij Bikester. Wel super content van. Lang getwijfeld of ik dat bedrag er voor over had maar uiteindelijk toch tevreden dat ik meteen voor iets deftig ben gegaan want heb nu nog wel veel plezier aan Zwift al bij al. Maar dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken :)

Wat is smart dan?

Edit
Met 1 die niet interactief is kun je op zwift rijden maar ga je de hellingen niet voelen. Je blijft gewoon op dezelfde weerstand fietsen of het nu bergop, plat of bergaf is. Een interactieve simuleert hellingen wel door de weerstand zwaarder te maken naar gelang het percentage van de helling.

Terug
Bovenaan