De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja, Canyon heb ik ook al bekeken. Ik zit echter tussen 2 framematen in. Volgens de site zou ik met mijn 1m83 en BBL van 88 cm een medium nodig hebben. Dan ga ik volgens mij te diep zitten, ofwel met een mega spacertoren zitten. Large is dan mss weer aan de grote kant.
Op zich wel een heel interessant aanbod, die nieuwe Grizl alu. Zouden normaal in december terug leverbaar moeten zijn.
Zijn die leverdatums iets of wat betrouwbaar?
Met uw afmetingen zou je bij een M uw zadel op 770 moeten zetten, dan heb je nog wel wat marge op uw zadelpen.
Uw drop zal natuurlijk wat hoger zijn, maar toch niet dramatisch lijkt me.

Ik zie valschade op de derailleur, dus frame goed nalopen op schade, ook kijken naar de staat van de derailleurhanger. Voor de rest ziet het er me wel een puike fiets uit, degelijke wielen ook (om mee te beginnen). Prijs kan ook wel, maar probeer toch een beetje te pingelen.

Ik heb voor de eerste keer een doelstelling voor mezelf gekozen, namelijk de Smugglers Path Gravel Ride; 165km gravelen doorheen Limburg.

Hoe kan ik me best voorbereiden op deze rit?
Momenteel ben ik mijn basisconditie nog aan het opkrikken, maar wegens het huidige tijdsgebrek zal dit nog wel een uitdaging worden naar eind mei volgend jaar :)
Laatste maanden heb ik wat ritjes meegepikt met de lokale wielerploeg, rond de 80km/rit en 27,5km/u gemiddeld.
Deze ritten kon ik afleggen met nog 'overschot' :)
In het verleden echter nooit langere ritten dan 105km gedaan, dus er is nog werk voor de boeg.
De meeste ritten zijn 60-70km, vrijwel altijd solo.

Laatst bewerkt:
Gravel is anders hé, vanwege de iets lompere fietsen, en de grovere ondergrond kun je bij gravelcycling echt maar tegen 22-23kph aan het fietsen zijn, en toch een hartslag van 160-170 rondtikken.

Die Smugglers-events zijn wel zeer goed uitgewerkt, over echte gravelwegen (dus het is niet XC-mountainbiken met een krom stuur), dus niet echt zwaar-zwaar.

Hoe voor te bereiden: uithouding, uithouding, uithouding.

Ik heb al overwogen om een smart trainer te kopen (à la Wahoo Kickr Core); maar ik weet echter niet dat ik zoiets lang kan uithouden :)
Zou uiteraard wel Zwift-abo nemen.

Ik zie valschade op de derailleur, dus frame goed nalopen op schade, ook kijken naar de staat van de derailleurhanger. Voor de rest ziet het er me wel een puike fiets uit, degelijke wielen ook (om mee te beginnen). Prijs kan ook wel, maar probeer toch een beetje te pingelen.
Een fulcrum 7 wielset is echt wel basis basis basis.
Dat zetten ze onder een fiets om zo fietsen goedkoop in de markt te zetten maar toch de mensen voorzien van een setje wielen zodat ze toch kunnen rijden.

Vergeet ook niet dat zo een fenix een endurance model is,

En wat wil dat zeggen?
Sorry, ik ben best wel een leek...

Iets rechtere positie, iets minder op racen gericht. Is meer een fiets voor mensen die comfort boven prestaties zetten.
Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik zou daar ook niet echt een probleem van maken, hard gaan gaat hij sowieso kunnen doen op zo'n fiets. Zelfs op dat niveau gaan die op zich kleine verschillen in geometrie het verschil niet maken.
Is toch vooral de marketing van de laatste jaren dat iedereen en alleman op een aero fiets moet zitten (zeker sinds het bij de profs vaker voorkomt dan vroeger).

Hoe kan ik me best voorbereiden op deze rit?
Momenteel ben ik mijn basisconditie nog aan het opkrikken, maar wegens het huidige tijdsgebrek zal dit nog wel een uitdaging worden naar eind mei volgend jaar :)
Gewoon met een zo goed mogelijk conditie aan de start staan. Veel fietsen he ...

De dag zelf vooral zien dat je niet over je toeren gaat de eerste uren. Als ik met de mtb marathon's van +/-6u rijd is mijn credo om de vermoeidheid niet op te zoeken, de vermoeidheid vindt jou wel :smile:. Qua hartslagen rijd ik aan hetzelfde tempo als wanneer ik met de koersfiets een rustig toertje ga doen. Na een uur of 4 begint het dan wel te komen hoor. Maar als je 4u kan rijden kan je er ook 6 of 7 doen. Eten en drinken hé, en zet je garmin niet op het aantal gereden kilometers 😬😁

Iemand wat input? Lijkt me een interessante fiets, iemand die wat extra inzicht kan geven?
Veel fiets voor het geld.
Heb hem in het echt kunnen voelen, en die kromme bovenhuis is wat zo zo moet je fan van zijn.
Net zoals de livery, vond ik ook minder geslaagd.

Koga lijkt wel nog één van de weinige te zijn die fietsen kan leveren. Heb al meerdere mensen met deze fiets zien afkomen de laatste tijd, en hij werd mij ook aangeboden om te kopen.

Op de Franse website van Giant staat reeds ook de nieuwe serie met euro-prijzen (https://www.giant-bicycles.com/fr/bikes-tcr-advanced-pro-disc), ik veronderstel dat in Belgie dezelfde prijzen gehanteerd zullen worden uiteindelijk.

Ik keek uit naar de nieuwe tcr advanced pro, maar potverdikke hebben ze het nu een lelijke kleur gegeven :(

MY22TCRAdvancedPro0Disc-Ui2_ColorAAmberGlow.jpg

Waarom zijn zoveel merken fan van die faded 2 tone, geef mij maar 1 goed kleur!
Jaren geleden koos elk merk voor een zwarte fiets die qua uitstraling liefst zo dicht mogelijk aansloot bij een doodskist.
Er zijn nu eenmaal trends. Zo vraag ik me ook af wat er zo foutgelopen is als ik de kledingkeuze zie van een gemiddeld 16 jarig meisje 🙈. (oud worden zeker).

Terug
Bovenaan