Die heb ik

Was toen nog weinig keuze in mijn maat en ik zat op hete kolen. Toen wel 2200 betaald en geen 2700. Maar nog altijd veel voor betaald dus, tja. Mijn gravelbike die ik in augustus gekocht had is van Liv (Giant) en wel meer waar voor mijn geld bij dat merk moet ik zeggen.
Desondanks wel content van mijn specialized. Het is "maar" een tiagra maar bolt wel goed eigenlijk.
Is ook gewoon een goeie fiets. Je hebt nog altijd de SL6 onder uw gat wat toch een super fiets is.
Qua Carbon heb je niet het S-works gerief, maar dat extra gewicht ga je niet merken.
Gewoon qua prijs zit je met een ouder frame en geen super componenten. Dan is 2700€ gewoon te veel.
Je weet dat je dan objectief gezien te veel aan het betalen bent. Waar niks mis mee is natuurlijk.
Giant is dan een ander paar mouwen. Die mannen zijn gigantisch en kunnen stunten met prijzen. Maken ook gewoon zaken voor andere fabrikanten.
En slagen er dan ook nog eens in om geweldige fietsen te bouwen. Dat kan je blind kopen in principe.
Wel raar dat je als vrouw op een SL6 rijdt. Dat is nu niet echt een frame dat unisex is.
Maar als het werkt des te beter natuurlijk!
Waarom zou dat geen goeie fiets zijn?
Ik vind het altijd schromelijk belachelijk hoe amateurs zulke grote meningen hebben over alle merken fietsen (en auto's ook trouwens) alsof ze er tientallen uren op hebben gereden en minitieus hebben kunnen vergelijken. En dan nog zelf goed genoege fietser zijn natuurlijk om de verschillen te kunnen ervaren.
Cube maakt gewoon (ook) topfietsen maar heeft (in België) zijn reputatie wat tegen zich omdat elke beginner op een Cube Acid/Ltd/modelnaamvergeten begint te rijden.
Ik zou net zeggen dat amateurs en onafhankelijke recensenten de enige zijn die een mening kunnen vormen over fietsen.
Een prof kan nooit volledig open spreken over de fabrikant waar hij op rijdt. Wordt dus gewoon gedwongen om te rijden wat ze hem geven.
Maar er zijn wel signalen die vaak wijzen op matige fietsen. Zo zijn er de befaamde overspoten kaders, profs die op een ouder model fiets van het merk blijven rijden, profs die openlijk zeggen dat ze niet op een R5 willen rijden omdat deze te stijf is, fietsenmerken die nogal een stoelendans uitvoeren of zelfs profs/ teams die als ze van fiets veranderen ineens anders presteren.
Vermogen besparen is trouwens vermogen besparen. Of je nu een prof bent of een amateur, 15 watt verschil zorgt dr bij beide voor dat je sneller zal rijden bij gelijke output. Of beter zelfs als amateur ben je misschien zelfs nog meer gehaat bij een fiets die vergevingsgezind is. Zo een knoerthard frame waar je elke oneffenheid in voelt of velgen die zo hoog zijn dat je soms nauwelijks op een rechte lijn kan rijden zijn niet altijd aangewezen.