De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De prijs, €15 in de maand, vind ik ook wel best ok.
Als ge, zoals ik, zwift gebruikt sinds dag 1 ongeveer, dan is zijn die prijsstijgingen wel atijd fors.
Maar ja... Ik vind het de prijs wel waard en te rechtvaardigen als ik zie hoeveel uren ik het gebruik per maand.

Trainerroad is me te saai...

Net eerste zwift-race - en meteen ook eerste intensieve rit - gereden sinds de knieproblemen van juni.
Niets van last in de knieën, dus kan alleen maar blij zijn.

Conditieverlies is toch aanzienlijk. 34 minuten aan 270 watt (of 3.8 gemiddeld) en compleet kapot. Het heeft niet veel gescheeld of ik moest mijn groepje lossen. Enkele maanden geleden was ik kapot na een uur racen aan 290 watt gemiddeld.

Maar het belangrijkste is dat het pijnvrij kan :)

Lees hier al een tijdje mee en nu het hier over zwift gaat dan toch eens mijn vraag stellen.

Sinds deze zomer begonnen met fietsen ( trek domane al2 ) gekocht.

Al heel wat km's gemaakt en wil me nu ook een smart trainer kopen. Liefst eentje met directe aandrijving.

Welke zijn aan te raden en moet ik nog achter tandwiel bijkopen?

Ik heb hier totaal geen verstand van, dus ik weet ook niet waar mijn claris groep zonder problemen op past.

Lees hier al een tijdje mee en nu het hier over zwift gaat dan toch eens mijn vraag stellen.

Sinds deze zomer begonnen met fietsen ( trek domane al2 ) gekocht.

Al heel wat km's gemaakt en wil me nu ook een smart trainer kopen. Liefst eentje met directe aandrijving.

Welke zijn aan te raden en moet ik nog achter tandwiel bijkopen?

Ik heb hier totaal geen verstand van, dus ik weet ook niet waar mijn claris groep zonder problemen op past.
Prijs/kwaliteit is de kickr core een no brainer. Als je het ervoor over hebt is de tacx neo nog beter.

Ik gebruik gewoon de Shimano TL-BB12 als pers, en de BBB CupOut BB30. Prijs van het setje is minder dan die van de BTL95. Nadeel is dan weer dat die TL-BB12 alleen geschikt is voor 24mm hollowtechII bottom brackets, dus als je een fiets hebt die een andere BB heeft (SRAM bvb), ben je met die BB12 niets.

Enneh, lagers uittikken is op zich geen moeilijk werkje, maar dat doe je niet met de fiets in de werkstandaard, maar gewoon met de wielen op de grond, en met je scheenbeen vlak naast de BB-cluster als ondersteuning. Je wil de zijdelingse krachten niet doorheen gans je frame laten gaan (hefboomwerking).

Ik wil eens een poging wagen om zelf m'n bottom bracket een onderhoud te geven, maar ik heb daar het juiste gereedschap nog niet voor. Kan er iemand iets aanraden zonder dat ik de hoofdprijs moet betalen? Is dit bijvoorbeeld iets: https://www.mantel.com/be/bbb-cycling-brackettoolbox-btl-95 ? De reviews zijn wat verdeeld, wat me doet twijfelen. Ter info: ik heb momenteel een Shimano BB71 gemonteerd.
Op mijn mtb merk ik nul komma nul verschil tussen mijn huidige deore BB en de vorige XT.
Betere afdichting bij de XT? Waarschijnlijk, maar het er zit toch ook altijd een element geluk in hoe snel hij begint te kraken. En voor 1/3e van de kost is de keuze bij mij ook snel gemaakt.

Ik zou mij niet met onderhoud bezig houden en gewoon een cheapo BB van shimano kopen.

klopt helemaal, 2u zwift is 3x zo intensief als mijn zondags clubritje van 100+ kilomerters.

Dus ik heb vandaag eigenlijk het equivalent van bijna 300+km gereden :clap:

Nee serieus, eerder deze week had ik dit misschien nog als overdreven bestempeld maar er zit zeker waarheid in. Ik trainde deze zomer ook stevig buiten maar echt verplicht worden correct aan bepaalde zones te rijden is wel heavy als uw FTP goed staat.

Na woensdag FTP ramp test en erna rustige trainingsrit vandaag eens eerste lange rit op zwift gedaan. SST Long. Heb laatste blok van 2x5min onderbroken want zat al even zonder water en was echt wel lange rit voor eerste week. Toch iets anders qua belasting.

Begrijp meteen waarom je met een goed schema en het zien van je wattages serieus vooruit kan gaan. Heerlijk dit!

Wel nog nooit volledig door het zweet doorweekte kousen gehad. Kon ze letterlijk uitwringen. Om over de rest nog maar te zwijgen.

Op mijn mtb merk ik nul komma nul verschil tussen mijn huidige deore BB en de vorige XT.
Betere afdichting bij de XT? Waarschijnlijk, maar het er zit toch ook altijd een element geluk in hoe snel hij begint te kraken. En voor 1/3e van de kost is de keuze bij mij ook snel gemaakt.

Ik zou mij niet met onderhoud bezig houden en gewoon een cheapo BB van shimano kopen.
Kost inderdaad niet zoveel, maar dan heb ik nog altijd de juiste tools nodig. :unsure:

@veloke Pittig! Hoeveel minuten aan die intensiteit doe je dan? Ik doe wel eens blokken van 4 minuten. Als ik er 6 haal is het al een mooie training, 8 is echt wel het maximale.

@veloke Pittig! Hoeveel minuten aan die intensiteit doe je dan? Ik doe wel eens blokken van 4 minuten. Als ik er 6 haal is het al een mooie training, 8 is echt wel het maximale.

@Airjinx ik vermoed dat hij https://whatsonzwift.com/workouts/90plus-minutes-to-burn/sst-long bedoelt.
Alles in een zone dat je polarized niet moet doen zeker?

Was inderdaad die training, SomeDude. Wat bedoel je juist met die tweede zin? Heb eerlijk gezegd zomaar een lange training gepakt die ik vond. :p

Heb voor laatste blok (van 4x 2x5min) wel verlaagd naar 90% want was echt heel pittig. En dan nog de laatste 5min à 280W en 5min à 250W niet gedaan. Moet zeggen dat ik de hamstrings een pak meer voelde zo op de trainer en ook mijn zitvlak kreeg het wel lastig... :tongue:

Na 90min was ik ook constant int kopje bezig van "ok, ik moet toch zeker 50km halen" of "ok, 500+ hoogtemeters zijn nu te dichtbij om al te stoppen" etc dus dat helpt wel enorm.

Jij stelt een trainer voor die duurder is en bijna even duur is als zijn fiets. Allez ik geef het maar mee :p
Als hij direct drive wil zit je sowieso al aan 600€.
En rijden op rollen is sowieso al sterven en hel genoeg, dan kun je beter 200€ meer geven en de kickr core kopen want die rijden toch wel een pak plezanter dan de tacx flux.

Terug
Bovenaan