De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Magnesium tabletjes helpen ook voor lossere spieren, ik neem die elke dag omdat ik ook vaak last had van krampen ne nu is da toch fel minder

Ik ben vrij zeker dat er geen 1/3e van uw aankoopprijs van een Etixx-reep naar marckske gaat.
Ook bij flanders classics is dat niet het geval
Ik werk zelf in de farma, als dat een beetje gelijklopend is zal het inderdaad meer zijn dan 1/3e dat naar de aandeelhouders gaat ;)

Maar de essentie is opnieuw: so what? Uiteindelijk is de vraag voor dergelijke cyclo's gewoon enorm groot bij een bepaalde categorie wielertoeristen waardoor die 30 of 40 of hoeveel ze ook vragen een geoorloofde prijs is. In ruil krijgen ze dan een mooie bevoorrading, goeie route, in sommige gevallen afgesloten wegen of kruispunten, een rits vrijwilligers, pechverhelping,... Een mooi totaalpakket, waar dan een mooie prijs tegenover staat. Ik heb in het verleden alleszins veel Golazo's meegereden toen mijn vorige werkgever mee sponsorde en dan kon ik gratis inschrijven, altijd tevreden naar huis nadien.

Het verschil is dat ik het er uiteraard zelf nooit voor zou betalen. Ik fiets zelf heel veel, en dat zou belachelijk kostelijk worden om telkens via hen te doen. Maar voor de minder ervaren fietser, de fietser die geen eigen route wil maken, de fietser die graag in groep rijdt, de groep die dit als uitdaging ziet,... zijn dat gewoon uitstekende events.

En ja er zijn tal van kleinere organisaties die 5 euro vragen en waar de route of bevoorrading zelfs beter is, maar je vergelijkt events op kleine schaal met dergelijke massa-events. Bij de ene cyclo start je in de sporthal en krijg je een polsbandje, bij Golazo start je in de Ghelamco arena en staan er 30 mensen QR-code's te scannen. Uiteindelijk ligt de keuze nog altijd bij uzelf om mee te doen he. En in het buitenland is dat toch niet anders, de inschrijvingsprijzen van de gemiddelde granfondo of mediofondo ligt vaak nog in de veelvouden van de Golazoprijzen. En ook dat wordt betaald.

En de saga van mijn achterwiel gaat voort.

Binnengestoken bij dealer van KBC maar niet waar ik fiets vandaan heb en krijg nu van KBC de melding dat volgens die dealer 'de oorsprong van het probleem bij het loskomen van de spaak ligt, die, als gevolg van een externe oorzaak, de breuk aan de velg heeft veroorzaakt' en dit dus niet onder garantie valt.

1) hoe kan die dat zien?
2) die is 2 keer verkeerd hersteld door de originele dealer waar ik verplicht naar toe moest met die fiets...

80 kg zegt natuurlijk niet veel.
Als je 1m65 bent ga je uiteraard niet boven geraken. Als je 1m85 bent is het al iets anders en vreemd dat je op haalbare hellingen moet afstappen (ik ken ze niet).

Spinnen - stampen... meh. Ik geloof daar niet in dat het ene beter is dan het andere om te klimmen (zolang je niet aan 65 draait natuurlijk :) ). Op de mountainbike zie ik ook voortdurend iedereen verkeerd klimmen. Ietwat steile helling komt er aan? Vlug naar de granny gear om te beginnen spinnen met een cadans van 120. Dan maak je jezelf kapot en verspil je gewoon energie aan het draaien.

Uiteindelijk gebruik je je versnellingen gewoon om je natuurlijke cadans aan te houden. Voor mij is dat ongeveer 85 - denk ik - dus ik probeer ook gewoon te klimmen (op een egale helling) aan een cadans van 85. Iemand anders zal op het vlakke aan 95 rijden, die moet dan ook gewoon klimmen aan 95. Dit is uiteraard allemaal bro-science.
Dylan Johnson heeft wel een filmpje over cadans waar de conclusie is dat de beste cadans de natuurlijke cadans is. Waarom dat anders zou zijn op het vlakken dan bij het klimmen...?

Staan je schoenplaatjes wel mooi onder de bal van je voet en niet te veel naar voren onder je tenen? Wilde gok...

edit: het gewichtsverschil tussen u en uw vriend(en) van 65-70 is natuurlijk ook gigantisch he...
Ook niet helemaal correct hoor. Bergop is het net beter om meer op souplesse te rijden. Een te lage cadans en stoempen is niet zo bevorderlijk omdat je meer kracht moet zetten om hetzelfde wattage te trappen. Voor te klimmen is W/kg belangrijk, en als je dan meer weegt dan moet je bijgevolg ook meer wattage trappen, lage cadans is meer kracht en meer kracht is meer kans op krampen.

Goed kunnen klimmen is vooral een combinatie van lichaamsgewicht, kracht in de benen en dus vermogen kunnen duwen en door de muur van pijn te kunnen gaan.

Ook niet helemaal correct hoor. Bergop is het net beter om meer op souplesse te rijden. Een te lage cadans en stoempen is niet zo bevorderlijk omdat je meer kracht moet zetten om hetzelfde wattage te trappen. Voor te klimmen is W/kg belangrijk, en als je dan meer weegt dan moet je bijgevolg ook meer wattage trappen, lage cadans is meer kracht en meer kracht is meer kans op krampen.

Goed kunnen klimmen is vooral een combinatie van lichaamsgewicht, kracht in de benen en dus vermogen kunnen duwen en door de muur van pijn te kunnen gaan.
Nochtans ligt de gemiddelde cadans op een klim vaak +\- 10rpm lager op een helling, ook al kan je klein genoeg schakelen.

Nochtans ligt de gemiddelde cadans op een klim vaak +\- 10rpm lager op een helling, ook al kan je klein genoeg schakelen.
Ja klopt dat de cadans iets daalt hoor. Normaal trap ik rond de 95. En bij de klim van de grand ballon zat ik steeds rond de 88-90.
Zal beetje afhankelijk zijn van persoon tot persoon natuurlijk. Maar stoempen tegen 70rpm lijkt me toch niet iets waar je een hele klim mee volbrengt.

Voor te klimmen is W/kg belangrijk, en als je dan meer weegt dan moet je bijgevolg ook meer wattage trappen, lage cadans is meer kracht en meer kracht is meer kans op krampen.

Welk wattage je kan/moet trappen aan een bepaalde cadans hangt ook weer puur van je versnelling af...

Zolang het mogelijk is, rij je gewoon aan een natuurlijke cadans. Je hebt er niets aan om ineens 95 rpm te proberen rijden wanneer je normaal aan 85 maalt.

N
Welk wattage je kan/moet trappen aan een bepaalde cadans hangt ook weer puur van je versnelling af...

Zolang het mogelijk is, rij je gewoon aan een natuurlijke cadans. Je hebt er niets aan om ineens 95 rpm te proberen rijden wanneer je normaal aan 85 maalt.
Niet meer dan logisch, daar dienen versnellingen voor :P
Maar wat je ziet is dat een stoempen bij gelijke snelheid dus hoger in versnelling zal zitten, en bijgevolg dus lager in cadans maar hoger in kracht. Je kan ook dezelfde versnelling trappen met lagere cadans en dus minder kracht , maar dan rij je bijgevolg ook trager.

Op de rollen kan je dat heel goed testen. Je rijdt op ERG-mode en dan pakweg 200w. Dat verschil in cadans dat voel je direct in de benen.

Natuurlijk heeft iedereen zijn cadans waar hij zich comfortabel bij voelt. Maar je kan wel trainen om hogere cadans te trappen.

En de saga van mijn achterwiel gaat voort.

Binnengestoken bij dealer van KBC maar niet waar ik fiets vandaan heb en krijg nu van KBC de melding dat volgens die dealer 'de oorsprong van het probleem bij het loskomen van de spaak ligt, die, als gevolg van een externe oorzaak, de breuk aan de velg heeft veroorzaakt' en dit dus niet onder garantie valt.

1) hoe kan die dat zien?
2) die is 2 keer verkeerd hersteld door de originele dealer waar ik verplicht naar toe moest met die fiets...
Gebeld naar FM van bestek en die wist niet waar die van de KBC hun verhaal vandaan komt want ze hebben enkel de kost voor herstelling er op gezet.
Half uur aan de lijn gehangen met dienen van KBC in gebrekkig Nederlands en die kent echt geen hol van fietsen. Zelfs een spaakbreuk kan volgens hem niet bij normaal gebruik :wtf:

Bedankt voor de reacties ivm mijn afgang.
Kan je het klimmen eigenlijk leren? Of is dat vooral gewicht? En dan heb ik het vooral over de Vlaamse hellingen, geen cols. Gezien het mij lijkt dat 'slanke' fietsers sowieso overal boven geraken, onafhankelijk van de conditie en hoeveel km men al gereden heeft.

Kan je het klimmen eigenlijk leren? Of is dat vooral gewicht? En dan heb ik het vooral over de Vlaamse hellingen, geen cols. Gezien het mij lijkt dat 'slanke' fietsers sowieso overal boven geraken, onafhankelijk van de conditie en hoeveel km men al gereden heeft.
Op de Vlaamse hellingen heeft (licht) overgewicht nu ook niet zoveel invloed hoor, daarvoor zijn ze vaak te kort. Een puncher is niet per se licht, hij is gewoon sterk.

Vlaamse hellingen is niet echt klimmen he, dat is 2 minuten bergop en je bent er. Cancellara en Boonen wogen 80kg, sterk zijn en explosief is belangrijker als licht. Nino Shurter is 1m76 en weegt 70kg, dat kan je moeilijk licht noemen tov klimmers uit de world tour.

Doe je soms korte intervals? Sommige mensen zijn van nature ook gewoon explosiever als anderen, maar het is absoluut trainbaar.

Vlaamse hellingen is niet echt klimmen he, dat is 2 minuten bergop en je bent er. Cancellara en Boonen wogen 80kg, sterk zijn en explosief is belangrijker als licht. Nino Shurter is 1m76 en weegt 70kg, dat kan je moeilijk licht noemen tov klimmers uit de world tour.

Doe je soms korte intervals? Sommige mensen zijn van nature ook gewoon explosiever als anderen, maar het is absoluut trainbaar.
De oude Kwaremont op 2min :unsure:

Maar voor de rest heb je idd gelijk :p

Na wat op de sukkel te zijn is de conditie tegenwoordig belachelijk goed geworden. Jammer dat het seizoen gedaan is :rofl:
Na de winter weer 8kg zwaarder
HVxbU1D.png

Laatst bewerkt:

Intervals zijn lang geleden. Vorige winter en voorjaar wel geregeld via zwift. Dan deed ik elke week minstens 2 trainingen en een groepsrit achter de pacer (toen pacer C nog makkelijker te volgen was).
Nu ga ik mij de komende maanden gewoon wat focussen op lage intensiteit, niet op de cijfertjes letten en gewoon genieten zolang het goed weer blijft en zodoende terug wat basis opbouwen.

Terug
Bovenaan