De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Volgens de elevate plugin verlies ik fitness door naar het werk te fietsen:

- fitness: -0,1
- fatigue: -2,4
- form: -8,3

Waarschijnlijk omdat ik te traag fiets (130 hrm).
Aangezien fatigue stevig daalt

*Edit:
Na mijn terugrit naar huis zijn de waardes beter geworden (ochtend en avondrit telt ie samen):

- fitness: +0,6
- fatigue: +1,4
- form: -15,9
Dat is een manier om het te interpreteren, maar niet de correcte.

Je verliest geen fitness door te fietsen, je verliest fitness door te rusten, maar verliest daardoor ook vermoeidheid en indien die hoog is win je daardoor ook aan vorm.

In jouw specifieke geval heb je het verlies aan fitness beperkt door te fietsen. Had je niets gedaan was je fitness waarschijnlijk gezakt met 0,7-0,8.

Niet alleen de punten die je reeds vermeld hebt, maar ook: de Core is echt een stille trainer. Voor je huisgenoten (of buren als je op een appartement woont) is dat wel een ontzettend pluspunt. Nadeel van de Core is dat die niet echt zo compact opvouwt als de Suito. Het blijft een lomp volume.

Als je het je kunt veroorloven, ga voor de Core.
Ik heb een Suito en ben daar content van. MAAR: als ik oa Poeperman hier mag geloven (en dat doe ik ook) dan is een Core echt wel de betere in een 1 op 1 vergelijk. Maar op zich dus geen klachten met de Suito: lawaai is binnen de perken (staat wel in de garage, dus minder van belang), connectie werkt eigenlijk altijd feilloos en installatie is kinderspel.

Bedankt allemaal. Thanks. Jammer dat de core niet deftig samen vouwt, en de gewone KICKR is écht wel heel duur.

Zijn alle direct drive smart trainers niet sowieso aanvaardbaar qua geluidsvolume?
In dezelfde kamer zou ik niet rijden als waar iemand tv wilt kijken, maar een kamer verder zou dat geen probleem mogen geven (eventueel gehijg en geklaag buiten beschouwing gelaten).

Het grootste (en eigenlijk enige) nadeel aan mijn Direto is dat er best wel wat vertraging zit tussen de helling op het scherm en de simulatie van de weerstand. Hetzelfde geldt voor de intervalblokken bij een training, maar dat maakt minder uit. Alles schuift gewoon een beetje op.
Ik heb een Zwift-rep op hun forum zien schrijven dat Zwift gewoon hetzelfde signaal naar de trainers stuurt, en de ene trainer hierop rapper zal reageren dan een andere.

Maar ik ben niet meer mee met de huidige markt. Mijn Direto gaat nu zijn 4e jaar (winter) in, en wordt pas vervangen als hij stuk gaat.

Edit:
Een belangrijke overweging is dat de afwijking op nauwkeurigheid volgens fabrikantclaim maximaal 2% mag bedragen als je op het hoogste niveau wil racen in Zwift
:unsure:

Is die vertraging er dan niet op een Kickr?

Dat is een manier om het te interpreteren, maar niet de correcte.

Je verliest geen fitness door te fietsen, je verliest fitness door te rusten, maar verliest daardoor ook vermoeidheid en indien die hoog is win je daardoor ook aan vorm.

In jouw specifieke geval heb je het verlies aan fitness beperkt door te fietsen. Had je niets gedaan was je fitness waarschijnlijk gezakt met 0,7-0,8.
Wat is eigenlijk het belangrijkste waarnaar ik moet kijken?
Dat de "form" rond de "optimal" zone hangt? (die is dan wel negatief) Ik veronderstel dat daar iets achter zit als supercompensatie?

Als je fitness hoog is, wordt het waarschijnlijk moeilijker om die negatieve lijn aan te houden.

Iets anders: die sanitini lijn van UCI Flanders ziet er wel nice uit. Jammer van de prijs. Handen jeuken wel..

Enigste dat ik nu gebruik is die vermoeidheidsscore en de relative efforts op training- en weekbasis, in combinatie met hartslag (in rust, herstel na interval, ..) en gewoon wat het lichaam zegt. Beetje nattevingerwerk maar denk dat blind vertrouwen op die fitness/form beetje gevaarlijk is naar overtraining/blessures toe.

Moet nu wel zeggen dat ik heel schoon rond de lijn van optimal ben gebleven binnen de elevate app sinds midden augustus. Maar loop nu ook en heb niet de indruk dat die trainingen veel impact hebben op mijn fatigue en dus form, zelf als ze aan hoge HR worden gedaan.

Ik ben op zoek naar een koersfiets. Maar ik heb ontdenkt dat letterlijk alle fietsen zijn uitverkocht :|
Een 2dehandsfiets is dat aan te raden of net niet?

Wat is eigenlijk het belangrijkste waarnaar ik moet kijken?
Dat de "form" rond de "optimal" zone hangt? (die is dan wel negatief) Ik veronderstel dat daar iets achter zit als supercompensatie?

Als je fitness hoog is, wordt het waarschijnlijk moeilijker om die negatieve lijn aan te houden.

Iets anders: die sanitini lijn van UCI Flanders ziet er wel nice uit. Jammer van de prijs. Handen jeuken wel..
Zoals @veloke aangeeft is het gevaarlijk om enkel op die cijfers af te gaan, maar als je je vorm tussen 0 en -30 houdt zal je normaal wel voldoende consistent zijn zonder risico op overtraining. Voor een belangrijke rit dan wat taperen zodat je vermoeidheid voldoende zakt om een positieve vorm te krijgen.

Van de mijne hoor je enkel de aandrijving van de fiets. Hangt er mss vanaf van welk jaar hij is. Maar de laatste zijn toch echt wel helemaal stil.
Van vorige winter, wel een 'vervanger' want software van mijne was fout
Een Core zou normaal toch vrij stil moeten zijn.
Al blijft het ook wel schelen hoeveel watts je duwt. Een goeie b rijder die 90kg weegt zit constant rond de 350w te rijden. Wil die kunnen volgen op een klim van 1' moet die +500w gaan trappen. Dat scheelt ook wel tov een sub 70kg rijder.
Om tot de beste prestaties te komen heb ik loeiharde muziek nodig, dus de stilte van de rollen heeft mij persoonlijk nooit geboeid :D
Ik zet ook altijd muziek (of sport bij rustig) op.
Maar als vriendin voor TV zit dan hoort ze het wel.
Mss dat een mat wonderen doet.

Gisteren van iemand gehoord dat Golazo bij een sportevenementen blijkbaar 1/3 van het inschrijfgeld meteen naar de bazen laat vloeien en slechts 2/3e voor evenement gebruikt wordt. Verwonderd me niets

Ik ben op zoek naar een koersfiets. Maar ik heb ontdenkt dat letterlijk alle fietsen zijn uitverkocht :|
Een 2dehandsfiets is dat aan te raden of net niet?
Als je er wat verstand van hebt en de afgeleefde "brol" kan wegfilteren kan dat zeker. Ik heb zelf voor €700 (na onderhandelen) een full carbon koersfiets met semi-recente ultegra gekocht van 4j oud, waar volgens de eigenaar 5x mee gereden is. Dat kan wel, want de plastiekskes hingen er nog aan en geen vuiltje te bespeuren op het cassette. Je oog moet er wat op vallen, en afbieden :D.

Gisteren van iemand gehoord dat Golazo bij een sportevenementen blijkbaar 1/3 van het inschrijfgeld meteen naar de bazen laat vloeien en slechts 2/3e voor evenement gebruikt wordt. Verwonderd me niets
Ja, en wat is uw punt? Of denk je dat er van uw Etixx-repen, Futurumshoptruitjes en Van Eyck-fietsen 90 % naar de arme kindjes in Afrika gaat en de overige 10% wordt gebruikt om bomen te planten voor een beter milieu?

Zijn gewoon grote bedrijven die daar achter zitten en een product op de markt zetten tegen een (stevige) prijs.

Mijn broer kijkt ook om een betaalbare training in huis te halen om zijn mtb op aan te sluiten… ik had hem dezelfde tacx flux voorgesteld zoals mij. Doet alles naar behoren, en is net een stuk goedkoper dan een kickr.
Maar voor 12speed heb je zo te zien een andere body nodig. 120 euro…
Plotseling kom je toch vrij snel in een andere prijscategorie terecht. Zou dit eigenlijk echt nodig zijn?

Mijn broer kijkt ook om een betaalbare training in huis te halen om zijn mtb op aan te sluiten… ik had hem dezelfde tacx flux voorgesteld zoals mij. Doet alles naar behoren, en is net een stuk goedkoper dan een kickr.
Maar voor 12speed heb je zo te zien een andere body nodig. 120 euro…
Plotseling kom je toch vrij snel in een andere prijscategorie terecht. Zou dit eigenlijk echt nodig zijn?

Een goedkope(re) manier is om een 12 speed NX cassette aan te kopen, die werkt op HG-bodies. Anders moet je idd een Microspline body kopen, en die kost geld op trainers.

anderzijds vermoed ik wel dat een Flux niet zal kunnen omgaan met de lange kooi van een 12-speed MTB. Dat was bij lange kooien op de racer soms al een issue. Bij mij Direto was ‘t ook kantje boordje.

Toch even mijn rant hier neerpennen.
Tot juni had ik rond de 3000km op de teller. Sindsdien door vakantie en ziekte een serieuze dip en amper op de fiets gezeten, met als gevolg 0,0 conditie en +4 kg.
Paar weken geleden (eerste week terug op de fiets) eens de WK lus in Overijse etc gaan verkennen en moeten afstappen halverwege de Moskesstraat.
In mei ergens toen ik (voor mij) in goede conditie was, ook eens gaan fietsen in Nederlands Limburg en ook daar moeten afstappen op de Keutenberg.... Voor één of andere reden krijg ik bergop enorm snel krampen in mijn benen. Vooral hamstrings lijken de dupe en voel ik het meest na een rit.

Enorm frustrerend om uw fietsvrienden die 'amper' 1000km gereden hebben, fluitend naar boven te zien rijden alsof het niks is. OK, er zijn er bij van 65-70kg tov >80kg bij mij, maar toch. Zij geraken overal boven, bij mij is het meestal een kwestie van hopen dat ik er geraak en niet te voet moet.

Zal maar beginnen met te dieëten zeker, of zit ik zo slecht op mijn fiets dat de kracht bergop zo miniem is :oink:

Voor de rest van het jaar zal het opnieuw rustig opbouwen worden om terug een deftige basis te krijgen en hopelijk komt de motivatie ook wat terug :-(

Welke versnellingen heb je? Want daar kan het ook aan liggen hé. Je hebt "spinners" en "stoempers". Sommige mensen hebben die hoge cadans nodig om zichzelf een berg op te wringen, anderen stampen zich een weg naar boven.

Tot juni had ik rond de 3000km op de teller. Sindsdien door vakantie en ziekte een serieuze dip en amper op de fiets gezeten, met als gevolg 0,0 conditie en +4 kg.
Paar weken geleden (eerste week terug op de fiets) eens de WK lus in Overijse etc gaan verkennen en moeten afstappen halverwege de Moskesstraat.
In mei ergens toen ik (voor mij) in goede conditie was, ook eens gaan fietsen in Nederlands Limburg en ook daar moeten afstappen op de Keutenberg.... Voor één of andere reden krijg ik bergop enorm snel krampen in mijn benen. Vooral hamstrings lijken de dupe en voel ik het meest na een rit.

Enorm frustrerend om uw fietsvrienden die 'amper' 1000km gereden hebben, fluitend naar boven te zien rijden alsof het niks is. OK, er zijn er bij van 65-70kg tov >80kg bij mij, maar toch. Zij geraken overal boven, bij mij is het meestal een kwestie van hopen dat ik er geraak en niet te voet moet.

Zal maar beginnen met te dieëten zeker, of zit ik zo slecht op mijn fiets dat de kracht bergop zo miniem is :oink:

Voor de rest van het jaar zal het opnieuw rustig opbouwen worden om terug een deftige basis te krijgen en hopelijk komt de motivatie ook wat terug :-(

Hoeveel drink je zo? Krampen bij mij vaak ook daaraan gelegen.

Foamen van je hamstrings kan naast wat stretching ook helpen?

Welke versnellingen heb je? Want daar kan het ook aan liggen hé. Je hebt "spinners" en "stoempers". Sommige mensen hebben die hoge cadans nodig om zichzelf een berg op te wringen, anderen stampen zich een weg naar boven.
Ik ben wel eerder een stoemper ja, ook op het vlakke. Misschien moet ik wat meer focussen om op hogere cadans te fietsen. Ik heb een 50-34 en 32-11.
Hoeveel drink je zo? Krampen bij mij vaak ook daaraan gelegen.

Foamen van je hamstrings kan naast wat stretching ook helpen?
Mijn inziens genoeg, neem ook altijd liever te veel drank mee dan te weinig.
Dagelijks wat stretchen, kan ik wel eens proberen. Foam roller heb ik niet.

EDIT: ook door op de trappers te staan, dreig ik vaak bijna in de kramp te schieten.
Voor tochten op verplaatsing met hellingen, neem ik ook steeds wat extra magnesium, maar zonder soelaas.

Ja, en wat is uw punt? Of denk je dat er van uw Etixx-repen, Futurumshoptruitjes en Van Eyck-fietsen 90 % naar de arme kindjes in Afrika gaat en de overige 10% wordt gebruikt om bomen te planten voor een beter milieu?

Zijn gewoon grote bedrijven die daar achter zitten en een product op de markt zetten tegen een (stevige) prijs.
Ik ben vrij zeker dat er geen 1/3e van uw aankoopprijs van een Etixx-reep naar marckske gaat.
Ook bij flanders classics is dat niet het geval

80 kg zegt natuurlijk niet veel.
Als je 1m65 bent ga je uiteraard niet boven geraken. Als je 1m85 bent is het al iets anders en vreemd dat je op haalbare hellingen moet afstappen (ik ken ze niet).

Spinnen - stampen... meh. Ik geloof daar niet in dat het ene beter is dan het andere om te klimmen (zolang je niet aan 65 draait natuurlijk :) ). Op de mountainbike zie ik ook voortdurend iedereen verkeerd klimmen. Ietwat steile helling komt er aan? Vlug naar de granny gear om te beginnen spinnen met een cadans van 120. Dan maak je jezelf kapot en verspil je gewoon energie aan het draaien.

Uiteindelijk gebruik je je versnellingen gewoon om je natuurlijke cadans aan te houden. Voor mij is dat ongeveer 85 - denk ik - dus ik probeer ook gewoon te klimmen (op een egale helling) aan een cadans van 85. Iemand anders zal op het vlakke aan 95 rijden, die moet dan ook gewoon klimmen aan 95. Dit is uiteraard allemaal bro-science.
Dylan Johnson heeft wel een filmpje over cadans waar de conclusie is dat de beste cadans de natuurlijke cadans is. Waarom dat anders zou zijn op het vlakken dan bij het klimmen...?

Staan je schoenplaatjes wel mooi onder de bal van je voet en niet te veel naar voren onder je tenen? Wilde gok...

edit: het gewichtsverschil tussen u en uw vriend(en) van 65-70 is natuurlijk ook gigantisch he...

Op sommige hellingen wel of niet bovenkomen is voor mij soms ook een mentaal spel. De spreekwoordelijke muur dat je door moet.

Nu toen ik 2 jaar geleden de Amstel reed vond ik de Neurenberg ook 2x niks. Zeker in vergelijking met hellingen van de ronde. Terwijl iedereen er stress voor had. Nu zullen de kaarten wel wat anders liggen

Terug
Bovenaan