Het is in Zwift inderdaad niet makkelijk om, wanneer je plots gelost wordt, het gat terug dicht te rijden. En een moment van onoplettendheid en je kan inderdaad al gelost zijn.
Mijn ervaring met Zwift is dat er een een vertraging van 3 seconden op het hele boeltje zit. Voor elke klim hou ik me al gereed om, wanneer het tempo plots de hoogte in gaat, mee te kunnen springen. Daarvoor hou ik vooral de w/kg van de anderen rond mij in de gaten. En wanneer een groepje achter je komt aansluiten ben ik 3 seconden op voorhand al aan't sprinten zodat mijn avatar de aansluiting neemt met dat groepje.
Ik weet niet of dat normaal is of dat dat aan mijn setup ligt, maar het viel mij toch op toen in het begin van de corona (toen er enkele Zwift wedstrijden op TV zijn uitgegeven) de echte profrenners het beduidend moeilijker hadden dan de ervaren Zwifters met het draften in game. Die echte profrenners verloren soms ook heel onverwacht de aansluiting terwijl de Zwifters dat veel minder aan de hand hadden. Volgens mij heeft het dus vooral met ervaring in Zwift te maken.
Ik wil er wel even bij vermelden dat ik enkel in de winter Zwift en dat ik dus al een tijdje niet meer gezwift heb. Ongeveer een maand geleden zijn de nieuwe pack-dynamics uitgekomen en die zouden het rijden in groep realistischer moeten maken. Ik heb geen idee of draften nu makkelijker of moeilijker is dan vroeger.
Wat je altijd eens kan proberen is om eens een ander programma ipv Zwift te gebruiken. Persoonlijk vind ik RGT helemaal niet slecht. Je kan dat trouwens gratis doen. Er zijn steeds enkele courses gratis toegangkelijk. Van tijd tot tijd veranderen de gratis courses trouwens. En bovendien zijn ook de events gratis in RGT. Ik heb daar zo bijvoorbeeld een tijdje geleden de ronde van België mee gereden. 3 dagen op rij, 3 verschillende etappes. Dikke fun.
Het draften RGT zou veel realistischer zijn dat Zwift. Of dat zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het draft effect in RGT nog groter is. Het is wel makkelijker om in de draft te blijven.
Ik zou RGT zeker eens proberen. Gewoon om het verschil eens te zien. Het spel is wel minder verslavend dan Zwift. Zwift geeft je altijd een doel om naartoe te werken. Dat heeft RGT veel minder.
Als je iets wil weten in Zwift, altijd eens op zoek gaan naar GPLama
Hoe meer drops verdienen in Zwift ?
- Klimmen. De drops gaan sneller omhoog wanneer je klimt. De hellingshoek moet minimum 3% zijn.
- Door ride-ons te krijgen. Die krijg je met massa's wanneer je met een pace partner mee fietst.
- Door omhoog te gaan in levels. GPLama zal ook wel een filmpje hebben met uitleg hoe je dit sneller kan doen.
Soms kan je ook een fiets krijgen door 1 of andere route te rijden. Een tijdje geleden heb ik zo de Bridgestone Anchor RS9r kunnen unlocken in game. Normaal kost die 511200 drops maar door 1 event te rijden, dat ik trouwens gedaan heb tijdens mijn free trial periode (dus minder dan 25 km) kreeg ik die gratis.
Dat zijn van die dingen die je alleen maar te weten komt door de community te volgen.