De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Geen idee welk type remklauw jij hebt, maar zoeken op "shimano pad bolt".

Merci voor de tip. Zijn blijkbaar deze dat ik moet hebben.

Remklauw is BR-RS805

Dit (https://www.bike-components.de/en/Shimano/Pad-Retaining-Bolt-for-BR-M785-BR-M820-BR-M8100-p35456/) "zou" ook gaan. Da's dus wel met ne hex kop.

Laatst bewerkt:
Edit: voorlopige zoektocht komt op BH-90, maar ik vind niet of die compatibel is met die ST-4725.

Edit kwadraat: bout Y8RD9810? Leiding van de ST-4725 zou SM-BH90-JK-SSR zijn, waarvoor die bout zou passen, maar past dat dan ook op de aansluiting van de shifter?
BH90 is gewoon de remleiding zelf. De letters erachter geven de aansluitingen aan klauw en caliper weer (om de een of andere bizarre reden levert Shimano de aansluitnippels niet mee met de brifter, maar maken die allemaal verschillende leidingsets.

Maar de Tiagra brifter is een gewone wegfiets brifter, dus SM-BH90-JK-SSR of SM-BH90-J-SSR. SSR staat voor de aansluiting van een wegfiets (fijne pitch). Beide uiteinden moeten voorzien worden van een “barb” en een “olive” om de knelkoppeling te maken.

BH90 is gewoon de remleiding zelf. De letters erachter geven de aansluitingen aan klauw en caliper weer (om de een of andere bizarre reden levert Shimano de aansluitnippels niet mee met de brifter, maar maken die allemaal verschillende leidingsets.

Maar de Tiagra brifter is een gewone wegfiets brifter, dus SM-BH90-JK-SSR of SM-BH90-J-SSR. SSR staat voor de aansluiting van een wegfiets (fijne pitch). Beide uiteinden moeten voorzien worden van een “barb” en een “olive” om de knelkoppeling te maken.
Daar kan ik mee verder, ik ben u eeuwige dank en een pint verschuldigd!

Dat soort idioten heeft waarschijnlijk zijn Strava Flyby’s nog opstaan. Valt daar niets op te zien?
Sinds strava door privacy settings de flybys standaard uitgeschakeld heeft zijn er jammergenoeg niet veel meer te zien. De meeste zijn hier wss ook niet van op de hoogte dat ze standaard uit staan.

Dat soort idioten heeft waarschijnlijk zijn Strava Flyby’s nog opstaan. Valt daar niets op te zien?

Was kleine kans maar helaas. Had meer kans met de segmenten maar jammer genoeg niet tussen. Was makkelijk te checken want was voor diverse segmenten bij de snelsten en zij reden nagenoeg dezelfde snelheid gedurende meerdere segmenten. Moest dus amper door een paar profielen scrollen. Had ook fietsen en hun gezicht vrij goed onthouden. Maar ze zullen alles privé gezet hebben, of wie weet, al gedaan hebben door stoten in het verleden?

Denk dat ze wel beseften dat ze zodanig in fout waren dat ze er zo zouden aanhangen. Ken ook toevallig wat politievolk van die zone dus dan zou je strikt genomen al wat kunnen ondernemen als je ze vindt op strava maar ja... Dan nog eens dat slachtoffer gaan opzoeken... Al lang blij dat erger is voorkomen. En hopen dat ze er toch iets uit leren zeker. :unsure:

Gisteren mijn eerste ervaring met een groepsrit op zwift.
Ja jongens toch ook maar een gemengde ervaring.
.....
Het is in Zwift inderdaad niet makkelijk om, wanneer je plots gelost wordt, het gat terug dicht te rijden. En een moment van onoplettendheid en je kan inderdaad al gelost zijn.
Mijn ervaring met Zwift is dat er een een vertraging van 3 seconden op het hele boeltje zit. Voor elke klim hou ik me al gereed om, wanneer het tempo plots de hoogte in gaat, mee te kunnen springen. Daarvoor hou ik vooral de w/kg van de anderen rond mij in de gaten. En wanneer een groepje achter je komt aansluiten ben ik 3 seconden op voorhand al aan't sprinten zodat mijn avatar de aansluiting neemt met dat groepje.
Ik weet niet of dat normaal is of dat dat aan mijn setup ligt, maar het viel mij toch op toen in het begin van de corona (toen er enkele Zwift wedstrijden op TV zijn uitgegeven) de echte profrenners het beduidend moeilijker hadden dan de ervaren Zwifters met het draften in game. Die echte profrenners verloren soms ook heel onverwacht de aansluiting terwijl de Zwifters dat veel minder aan de hand hadden. Volgens mij heeft het dus vooral met ervaring in Zwift te maken.

Ik wil er wel even bij vermelden dat ik enkel in de winter Zwift en dat ik dus al een tijdje niet meer gezwift heb. Ongeveer een maand geleden zijn de nieuwe pack-dynamics uitgekomen en die zouden het rijden in groep realistischer moeten maken. Ik heb geen idee of draften nu makkelijker of moeilijker is dan vroeger.

Wat je altijd eens kan proberen is om eens een ander programma ipv Zwift te gebruiken. Persoonlijk vind ik RGT helemaal niet slecht. Je kan dat trouwens gratis doen. Er zijn steeds enkele courses gratis toegangkelijk. Van tijd tot tijd veranderen de gratis courses trouwens. En bovendien zijn ook de events gratis in RGT. Ik heb daar zo bijvoorbeeld een tijdje geleden de ronde van België mee gereden. 3 dagen op rij, 3 verschillende etappes. Dikke fun.
Het draften RGT zou veel realistischer zijn dat Zwift. Of dat zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het draft effect in RGT nog groter is. Het is wel makkelijker om in de draft te blijven.
Ik zou RGT zeker eens proberen. Gewoon om het verschil eens te zien. Het spel is wel minder verslavend dan Zwift. Zwift geeft je altijd een doel om naartoe te werken. Dat heeft RGT veel minder.

Dat zwiften is wel tof. Maar die drops verzamelen gaat toch maar traag :p wou al de tarmac kopen maar heb bijlange nog niet genoeg drops. Heb er zelfs nog geen 100k.
Als je iets wil weten in Zwift, altijd eens op zoek gaan naar GPLama
Hoe meer drops verdienen in Zwift ?
- Klimmen. De drops gaan sneller omhoog wanneer je klimt. De hellingshoek moet minimum 3% zijn.
- Door ride-ons te krijgen. Die krijg je met massa's wanneer je met een pace partner mee fietst.
- Door omhoog te gaan in levels. GPLama zal ook wel een filmpje hebben met uitleg hoe je dit sneller kan doen.

Soms kan je ook een fiets krijgen door 1 of andere route te rijden. Een tijdje geleden heb ik zo de Bridgestone Anchor RS9r kunnen unlocken in game. Normaal kost die 511200 drops maar door 1 event te rijden, dat ik trouwens gedaan heb tijdens mijn free trial periode (dus minder dan 25 km) kreeg ik die gratis.
Dat zijn van die dingen die je alleen maar te weten komt door de community te volgen.

Het is in Zwift inderdaad niet makkelijk om, wanneer je plots gelost wordt, het gat terug dicht te rijden. En een moment van onoplettendheid en je kan inderdaad al gelost zijn.
Mijn ervaring met Zwift is dat er een een vertraging van 3 seconden op het hele boeltje zit. Voor elke klim hou ik me al gereed om, wanneer het tempo plots de hoogte in gaat, mee te kunnen springen. Daarvoor hou ik vooral de w/kg van de anderen rond mij in de gaten. En wanneer een groepje achter je komt aansluiten ben ik 3 seconden op voorhand al aan't sprinten zodat mijn avatar de aansluiting neemt met dat groepje.
Ik weet niet of dat normaal is of dat dat aan mijn setup ligt, maar het viel mij toch op toen in het begin van de corona (toen er enkele Zwift wedstrijden op TV zijn uitgegeven) de echte profrenners het beduidend moeilijker hadden dan de ervaren Zwifters met het draften in game. Die echte profrenners verloren soms ook heel onverwacht de aansluiting terwijl de Zwifters dat veel minder aan de hand hadden. Volgens mij heeft het dus vooral met ervaring in Zwift te maken.

Ik wil er wel even bij vermelden dat ik enkel in de winter Zwift en dat ik dus al een tijdje niet meer gezwift heb. Ongeveer een maand geleden zijn de nieuwe pack-dynamics uitgekomen en die zouden het rijden in groep realistischer moeten maken. Ik heb geen idee of draften nu makkelijker of moeilijker is dan vroeger.

Wat je altijd eens kan proberen is om eens een ander programma ipv Zwift te gebruiken. Persoonlijk vind ik RGT helemaal niet slecht. Je kan dat trouwens gratis doen. Er zijn steeds enkele courses gratis toegangkelijk. Van tijd tot tijd veranderen de gratis courses trouwens. En bovendien zijn ook de events gratis in RGT. Ik heb daar zo bijvoorbeeld een tijdje geleden de ronde van België mee gereden. 3 dagen op rij, 3 verschillende etappes. Dikke fun.
Het draften RGT zou veel realistischer zijn dat Zwift. Of dat zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het draft effect in RGT nog groter is. Het is wel makkelijker om in de draft te blijven.
Ik zou RGT zeker eens proberen. Gewoon om het verschil eens te zien. Het spel is wel minder verslavend dan Zwift. Zwift geeft je altijd een doel om naartoe te werken. Dat heeft RGT veel minder.

Als je iets wil weten in Zwift, altijd eens op zoek gaan naar GPLama
Hoe meer drops verdienen in Zwift ?
- Klimmen. De drops gaan sneller omhoog wanneer je klimt. De hellingshoek moet minimum 3% zijn.
- Door ride-ons te krijgen. Die krijg je met massa's wanneer je met een pace partner mee fietst.
- Door omhoog te gaan in levels. GPLama zal ook wel een filmpje hebben met uitleg hoe je dit sneller kan doen.

Soms kan je ook een fiets krijgen door 1 of andere route te rijden. Een tijdje geleden heb ik zo de Bridgestone Anchor RS9r kunnen unlocken in game. Normaal kost die 511200 drops maar door 1 event te rijden, dat ik trouwens gedaan heb tijdens mijn free trial periode (dus minder dan 25 km) kreeg ik die gratis.
Dat zijn van die dingen die je alleen maar te weten komt door de community te volgen.
Het ligt aan je setup als er vertraging op zit. Dat heb ik ook gehad toen ik een tax flux had icm Android app. Nu heb ik een Kickr icm een Apple Tv en daar zit niks van vertraging meer op.

Op mijn setup zit volgens mij geen vertraging, of toch niet veel. Het is wel een wheel on trainer, dus het is een goedkopere setup maar werkt wel vrij goed.
Met vertraging bedoel ik vooral in Zwift zelf. Dat het draft effect met enkele seconden vertraging werkt. Of werkte althans. Die indruk had ik in elk geval.

Vandaag met de mtb naar Wiers geweest. Jammer genoeg ergens een pijltje (waren miniem en enkel op de grond geschilderd) gemist en zo de lus naar Stambruges gemist. Balen toen ik plots na 41km terug aan de start stond... Gelukkig toch een aantal pittige single tracks en de terril van Bernissart voorgeschoteld gekregen. Maar toch zuur...

Vandaag mee gefietst met baroudeur cycling hier in Leuven. Social ride, verschillende afstanden op verschillende uren. Wij gingen voor de 100km.
Bergop wachten, bij lekke band wachten. Ok.

We vertrekken Leuven uit, meteen een helling, direct een man of 5 gelost en wachten. Iedere meter dat het bergop ging werd er wel iemand gelost. Er was een vrouw bij met een dikke Cannondale, rapha outfit, maar ze kon geen meter volgen. Waarom start je dan op 100km? Ik was al door het centrum van Leuven naar daar gefietst, amper 26 gemiddeld. Na een uur zat ik op 24... En dan begon het, een baan die er slecht bij lag, eerste lekke band. Duurde lang dus pas 20 minuten later weer weg. Sturen ze ons door een veldweg, nee niet enkel grind, ook echt dikke losse stenen. Serieus? Lekke band nummer 2 en 3. Ondertussen 11u, 2u onderweg en 33km op de teller vanaf de start :wallbash:
5km verder nog eens over een grindweg door meerdaelbos, lekke band nummer 4 en toen ben ik en een kameraad doorgefietst. Djezus man.
Gemiddeld rij ik 1x per jaar plat en die slagen er in om 4x plat te rijden op geen 40km.
En dan moesten de wk hellingen nog komen, tegen dat tempo zijn die sowieso meer dan 6u onderweg geweest. Daar zet je dan om 7u30 je wekker voor. Om tegen 16u in de namiddag 100km gebold te hebben.
Manman, wat een desillusie. Na de wk hellingen was mijn goesting ook over en op 85km afgeklokt.

Moet dan toch iets met bandenspanning zijn of zo als ze zoveel plat vallen ? Ik heb nu dikke 3k en ook nog niet platgevallen. Rij ook zelf vaak kort over gravel en zo, en met mijn 90kg is de impact van putjes en zo ook niet min. :unsure:

En onlangs iemand geholpen die te voet 15km naar huis ging lopen omdat hij niets mee had (pomp noch band). Was toch gefixed op 5min.

Mag er niet aan denken telkens volledig af te koelen bij zo'n lek. Nu ja, erg opgewarmd was je natuurlijk niet. :tongue:

Platrijden kan je niet voorspellen spijtig genoeg. Dat is een kwestie van pech of geluk hebben.
Maar goed als je natuurlijk een 20 minuten erover doet om een nieuwe binnenband te leggen dan is de fun er wel snel af. Ook als je niet deftig tempo kan rijden dan hou je beter de eer van jezelf. 33km op 2u dat is gewoon om een oog uit te blijten.

Jaja dat is gewoon starten met platte banden, en ook als een bloemzak op je fiets zitten.
Lekke band 1 en 2 of 3 was ook dezelfde persoon. Als ik dan na het herstellen zag hoe die band opgepompt was, daar zat volgens mij geen 4 bar in. En het was een grote stevige gast, daar durf ik geld op zetten dat die nog een keer lek gereden is.

Plat rijden op glas ofzo, dat is pech. Lekrijden op een heel slechte betonbaan, dat is eigen fout he.
Ze vroegen om goed op tijd te komen, ze waren beter met een vloerpomp iedereen afgegaan om te zien dat de banden tenminste hard stonden.

MTB TT in Rillaar gaan doen vandaag.
Na een km of 15 knalt mijn schoonbroer met zijn pedaal op een stronkje. Redelijke smak daal. En serieus pijn aan de heup. Kortste weg naar de auto binnen gereden...

En ik moet zeggen dat na 3 maanden TT's in de Walen dit behoorlijk mager aanvoelde qua parcours, sfeer, ...

Platrijden kan je niet voorspellen spijtig genoeg. Dat is een kwestie van pech of geluk hebben.
En een kwestie van goeie banden die niet versleten zijn, goeie bandendruk,... Voor mij alleszins de reden dat ik zelden nog mee fiets met van die 'social rides' of iets dergelijks. Toen Rapha in Brussel zat deden die ook wat ritten, te veel gasten daarbij met slecht onderhouden materiaal of het totaal niet aankunnen, wat niet fijn is als er besloten wordt om samen te rijden.

Vandaag met de mtb naar Wiers geweest. Jammer genoeg ergens een pijltje (waren miniem en enkel op de grond geschilderd) gemist en zo de lus naar Stambruges gemist. Balen toen ik plots na 41km terug aan de start stond... Gelukkig toch een aantal pittige single tracks en de terril van Bernissart voorgeschoteld gekregen. Maar toch zuur...
Ik was er ook! :)
Mijn eerste TT in twee jaar denk ik. Enkele leuke stukjes in het tweede deel.

Terug
Bovenaan