De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)


Schijfremmen of velgremmen, wie zal het zeggen...
 

Schijfremmen of velgremmen, wie zal het zeggen...
of onervaren en een fout gemaakt en daardoor te snel gegaan?

waarom zou het specifiek aan de remmen liggen?
 

Schijfremmen of velgremmen, wie zal het zeggen...
Ik vermoed schijven, omdat er toch weinig vrouwelijke 50'ers daar met een fiets uit te voeten kunnen tenzij met een e-bike. En laat die laatste nu (quasi) altijd schijfremmen hebben.

ps: staan uw fenders nog gemonteerd op de grizzl? Ik heb SKS 53'ers gemonteerd maar de clearance is zo goed als niets op mijn 45mm... Hate it!
 
staan uw fenders nog gemonteerd op de grizzl?
Jep. Ik ben zo een luie patat dat ik die daar gewoon op laat staan, zelfs als het gortdroog is. Beweegt amper, en loopt ook niet vol/vast. En ik heb ze dan nog eens vrij dicht bij de band staan, ik denk dat ik voor de winter ze iets verder ga zetten.
 

Schijfremmen of velgremmen, wie zal het zeggen...
Trommelremmen!
 

Schijfremmen of velgremmen, wie zal het zeggen...
Op grind.. Kans is dan groot dat het een mtb of gravel bike is dus wss schijfremmen. Als je je wiel uit paniek laat blokkeren op grind dan ga je alleen maar sneller gaan.
 
Met het succes van e-bikes komen veel heuvelachtige gebieden nu ook binnen bereik van compleet onervaren fietsers, met alle gevolgen van dien natuurlijk...
 
Gisteren nog zo een groepje gezien op de VTT van Barchon Blegny. Bergop met de e-mtb op turbo en bergaf met dichtgeknepen billen en remmen. Het is niet dat je kan mountainbiken omdat je een e-mtb van om en bij de 6000 euro gekocht hebt...
 
Gisteren nog zo een groepje gezien op de VTT van Barchon Blegny. Bergop met de e-mtb op turbo en bergaf met dichtgeknepen billen en remmen. Het is niet dat je kan mountainbiken omdat je een e-mtb van om en bij de 6000 euro gekocht hebt...
Ik heb dat met mijn alu hardtail ook hoor :D
 
Nu de aap uit de mouw is zal ik een klein verslagje schrijven, omdat sommige daar wel in geïnteresseerd zijn.

Zaterdag de fiets afgehaald, ik moest s'avonds nog gaan eten dus rap rap de veringen wat juist gezet, zadel op hoogte, nog getwijfeld of ik zondag meteen de TT zou rijden. Nieuwe fiets, nieuwe positie, hmmm, het kriebelde te hard!! Eerst een dikke 10km richting Haasrode, dat gaf me nog de tijd om eventueel iets aan te passen maar alles beviel me prima.
De eerste stroken in het bos gaven me toch wel een ander gevoel dan tijdens de testdag in de Ardennen. Je kan bij het frame de cups 180 graden draaien en zo je balhoofd slacker maken, op de testdag vond ik em wel héél slack. Ik vermoed dat bij die fiets de cups gedraaid waren want ik vond em nu scherper sturen, wat ik voor gewoon XC wel een plus vind. De nieuwe geometrie heeft een langere bovenbuis, in de medium maat krijg je dan een 60mm stuurpen. Omg, dat draait zo goed!! Ik moest uitkijken dat ik binnenkant bocht de schors niet van de bomen reed, zo scherp dat ding wou draaien.
Qua veerweg heb je de optie tussen open (120mm), traction (80mm) en locked. Ik had verwacht dat ik off-road het meest op 80mm zou rijden maar die fiets is ongelofelijk stabiel in de volledig open stand. Zelfs als je op straat komt en blijft zitten is er eigenlijk amper nut van hem te locken. Echt wel zot qua gevoel, mijn vorige fiets was in open mode toch wat meer bouncy.
Met de ingewerkte shock voel je ook wel dat de fiets serieus aan stijfheid gewonnen heeft. Gelocked gaat hij als een speer, maar ook in open mode merk je dat in afdalingen je de fiets vlotter de richting uit krijgt die jij wil.
De afdalingen, echt zot. Als het van de fiets afhangt kom je niet aan je remmen, gewoon sturen en je hebt alle controle. Het was maar met dat ik sommige afdalingen niet kende en er vaak takken en stenen lagen dat ik toch wat voorzichtigheid wou inbouwen. Als ik hier in de buurt bekende afdalingen ga doen gaan daar nog ongelukken van komen, zo hard dat dat ding wil gaan :laugh:.
Voor het eerst met een dropper gereden, hier en daar een pittige afdaling en trapje waar ik hem gebruikte. Als je hem volledig dropt mis je je zadel wel als steunpunt vind ik, dus vooral nuttig bij extreme dingen (wat op de gemiddelde TT in Vlaanderen zeer weinig zal voorkomen). ook wel nuttig als de takken laag hangen. Bij de strook langs het water waar zeker een keer of 5 de takken erg laag hingen en @SomeDude vermoedelijk zijn helm stuk gereden heeft was hij ook van nut. Voor mij reed een nogal zwaar iemand met een e-bike, en die maar vloeken bij iedere tak. Ik mijn zadel naar beneden, als een dwerg peddelen en mijn 1m76 onder de takken door. Jammer dat ik hem niet voorbij op dat stuk of had eens goed kunnen lachen :biglaugh:.
Ook de eerste keer met AXS, ja dat schakelt goed hé. En leuke data achteraf, 1263x geschakeld of zo'n 14x per kilometer.
Uiteindelijk met bijna 90km op de teller thuis gekomen, ideaal als eerste ritje :crazy:. Ik voelde me er prima op qua houding, niks last.
En toch wel met wat andere indrukken dan de korte testdag in de Ardennen. Na die testdag twijfelde ik nog wat maar nu, wat een beest van een fiets, ik ben er echt van onder de indruk.

edit: verslagje werd weer verslag.
https://www.beyondgaming.be/threads/bikeporn-post-hier-je-pics.3705/page-6#post-334730
 
@blub ik heb zo ook eens een tekst op Fietsforum.nl gezet over mijn Cingle, en ik werd daar afgemaakt omdat het teveel tekst was en het was nog minder als die van u... , vind het wel leuk zo van die Epic moments te lezen en nog welkom bij de Cingle club :)
Pffrt, dacht het nog kort te houden! Over de mtb rit op de Ventoux kan ik nog veel langer praten, puur genot! Ik geniet er zelf ook altijd van om ervaringen te lezen, dusjah. Dan weet ik dat ik ginder al niet moet zijn voor een verslagje 🙈
 
Iemand die hier al eens in het heuvelland is gaan fietsen? Als ik het goed zie, zijn er twee routes die worden aangeraden: Hellingenroute en Gent-Wevelgem in Flanders Field.

Bevat die hellingenroute ook 'plug streets' of zit dat enkel in de route van Gent Wevelgem?
 
Iemand ervaring met seasucker en elektrische fietsen.
Komt dat goed met dat gewicht of zijn daar limieten op?
Zou icm zijn met tesla model S.
Alsook, zou je dit ergens kunnen huren? Of iemand hier die dit een tijdje kan missen voor een langere reis.
 
Nu de aap uit de mouw is zal ik een klein verslagje schrijven, omdat sommige daar wel in geïnteresseerd zijn.

Zaterdag de fiets afgehaald, ik moest s'avonds nog gaan eten dus rap rap de veringen wat juist gezet, zadel op hoogte, nog getwijfeld of ik zondag meteen de TT zou rijden. Nieuwe fiets, nieuwe positie, hmmm, het kriebelde te hard!! Eerst een dikke 10km richting Haasrode, dat gaf me nog de tijd om eventueel iets aan te passen maar alles beviel me prima.
De eerste stroken in het bos gaven me toch wel een ander gevoel dan tijdens de testdag in de Ardennen. Je kan bij het frame de cups 180 graden draaien en zo je balhoofd slacker maken, op de testdag vond ik em wel héél slack. Ik vermoed dat bij die fiets de cups gedraaid waren want ik vond em nu scherper sturen, wat ik voor gewoon XC wel een plus vind. De nieuwe geometrie heeft een langere bovenbuis, in de medium maat krijg je dan een 60mm stuurpen. Omg, dat draait zo goed!! Ik moest uitkijken dat ik binnenkant bocht de schors niet van de bomen reed, zo scherp dat ding wou draaien.
Qua veerweg heb je de optie tussen open (120mm), traction (80mm) en locked. Ik had verwacht dat ik off-road het meest op 80mm zou rijden maar die fiets is ongelofelijk stabiel in de volledig open stand. Zelfs als je op straat komt en blijft zitten is er eigenlijk amper nut van hem te locken. Echt wel zot qua gevoel, mijn vorige fiets was in open mode toch wat meer bouncy.
Met de ingewerkte shock voel je ook wel dat de fiets serieus aan stijfheid gewonnen heeft. Gelocked gaat hij als een speer, maar ook in open mode merk je dat in afdalingen je de fiets vlotter de richting uit krijgt die jij wil.
De afdalingen, echt zot. Als het van de fiets afhangt kom je niet aan je remmen, gewoon sturen en je hebt alle controle. Het was maar met dat ik sommige afdalingen niet kende en er vaak takken en stenen lagen dat ik toch wat voorzichtigheid wou inbouwen. Als ik hier in de buurt bekende afdalingen ga doen gaan daar nog ongelukken van komen, zo hard dat dat ding wil gaan :laugh:.
Voor het eerst met een dropper gereden, hier en daar een pittige afdaling en trapje waar ik hem gebruikte. Als je hem volledig dropt mis je je zadel wel als steunpunt vind ik, dus vooral nuttig bij extreme dingen (wat op de gemiddelde TT in Vlaanderen zeer weinig zal voorkomen). ook wel nuttig als de takken laag hangen. Bij de strook langs het water waar zeker een keer of 5 de takken erg laag hingen en @SomeDude vermoedelijk zijn helm stuk gereden heeft was hij ook van nut. Voor mij reed een nogal zwaar iemand met een e-bike, en die maar vloeken bij iedere tak. Ik mijn zadel naar beneden, als een dwerg peddelen en mijn 1m76 onder de takken door. Jammer dat ik hem niet voorbij op dat stuk of had eens goed kunnen lachen :biglaugh:.
Ook de eerste keer met AXS, ja dat schakelt goed hé. En leuke data achteraf, 1263x geschakeld of zo'n 14x per kilometer.
Uiteindelijk met bijna 90km op de teller thuis gekomen, ideaal als eerste ritje :crazy:. Ik voelde me er prima op qua houding, niks last.
En toch wel met wat andere indrukken dan de korte testdag in de Ardennen. Na die testdag twijfelde ik nog wat maar nu, wat een beest van een fiets, ik ben er echt van onder de indruk.

edit: verslagje werd weer verslag.
https://www.beyondgaming.be/threads/bikeporn-post-hier-je-pics.3705/page-6#post-334730

Heel leuk om te lezen! Ik twijfel nog tussen deze versie of de 'gewone' xt die iets goedkoper is. De SID vork geniet wel mijn voorkeur, dus ik vrees dat het uiteindelijk toch de team issue zal worden. 😅
 
Als je nu nog twijfelt , ga je wss nog 2 jaar moeten wachten op de fiets 😀.

Het ligt eindelijk nog eens goed droog 😍.

8yXum3Ll.jpg
 
Heel leuk om te lezen! Ik twijfel nog tussen deze versie of de 'gewone' xt die iets goedkoper is. De SID vork geniet wel mijn voorkeur, dus ik vrees dat het uiteindelijk toch de team issue zal worden. 😅
Als je hem nu nog niet 'aangevraagd' hebt (lees: de winkel heeft hem in voorbestelling en aan j toegewezen) ga je vrees ik lastig ene vinden :p
 
Terug
Bovenaan