De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

@ns_man
Fueling is inderdaad key voor dergelijk event. Ik zou zelf voor dergelijke toch op deze manier eten:

- 1u
- 1u45
- 2u45
- 3u30
- 4u
- 4u30
- 5u

Bij warm weer 2 bidons van 500ml per uur en anders ZEKER 1/uur.
Voeding op halfuur als je echt knalt hé, indien recreatief mag het op 45 min blijven. Anders kom je te kort naar het einde toe. Eerste uren inderdaad voor kwaliteit gaan goeie repen of bananen en daarna wat je binnenkrijgt ;-)
(Voedingsplan wel voor dergelijke events hé, zelf eet ik onder de 2u nooit en onder 1u30 geen sportdrank.)
1l/u is wel veel hoor.

met bidons van 750ml, is het na een uur of 2-3 al wurgen om die elke keer leeg te krijgen per uur.
 
100 g rijsttaart bevat 7 g vet, wat nog altijd maar evenveel is als een sportreep met chocolade.

Het is gewoon de commercie dat doet geloven dat je speciale voeding nodig hebt, vooral die van hun dure merk. Moesten de repen echt beter zijn dan een peperkoek of een rijsttaartje zouden de profs enkel repen eten.
 
Grootste probleem is dat ik nooit weet waar ik kan bijvullen waardoor ik eigenlijk meestal veel te weinig drink bij warm weer. En Nederland hebben ze een handige site met waterpunten.
 
1l/u is wel veel hoor.

met bidons van 750ml, is het na een uur of 2-3 al wurgen om die elke keer leeg te krijgen per uur.
Bij warm weer hé 25+, is echt wel een noodzaak dan. Als je krampen krijgt in dat weer bijna altijd door te weinig te drinken.
Hangt ook af van de inspanning tegen of over FTP is het een must. Anders kan je het wel met minder.
 
Bij warm weer hé 25+, is echt wel een noodzaak dan. Als je krampen krijgt in dat weer bijna altijd door te weinig te drinken.
Hangt ook af van de inspanning tegen of over FTP is het een must. Anders kan je het wel met minder.
kheb de marmotte al gereden met warm weer, maar zelfs daar (met voldoende waterpunten en al) geraak ik niet aan 1l per uur. Das gewoon een watermaag dat ik dan meesleur en mottig worden daarvan.

Ge kunt dat niet ineens doen zeg maar, als je dat op zo'n belangrijke tocht wilt doen, dan moet je dat al heel wat vroeger beginnen trainen en niet 1 week op voorhand, anders ga je ergens eindigen maar niet aan de finish vrees ik
 
Ook wel zien dat je niet alleen water drinkt, beetje sportdrank tussendoor helpt vaak wel om meer vocht op te nemen. allé, bij mij toch.
 
Ik lees hier veel, maar post weinig, bij deze misschien eens een verslagje van mijn topzomer qua fietsen.

Deze zomer eindelijk een grote challenge van de bucket list geschrapt: Cinglé du Mont Ventoux!
De 3 flanken beklimmen op 1 dag tijd. Ik was er de laatste 2 weken in Juli, dus de warmte was iets om rekening mee te houden. 3 jaar terug had ik al eens, hetzij zonder deftige voorbereiding, 1 beklimming gedaan vanuit Malaucène, dus die flank kende ik al. Toen bovengekomen op 2u10'.
Het raceplan was heel simpel: klimmen aan rustige hs (155) en genoeg eten, vanwege de 3 klimmen en het rustige klimmen, had ik in mijn hoofd dat 2u15' per klim goed zou zijn.
Vertrokken om 6u20 om de meeste hitte te ontwijken waar mogelijk. Volgorde van beklimmingen: Bédoin, Malaucène en eindigen met Sault.
Na 2 kilometer was het al duidelijk, de hitte ging vandaag geen betekenis spelen, het was immer nog aangenaam bewolkt, maar de wind daarentegen, die was overvloedig aanwezig.
Dat plan lag op de steilere stukken in Bédoin snel in de vuilbak, maar geen probleem, het ging nog vlot omhoog. Waar de wind op de onderste helft altijd in het nadeel blies, was deze aangenaam te noemen vanaf Chalet Renard: half in de rug en dat voelde je wel. De top opdraaien was echter ene huzarenstukje, net niet van de fiets geblazen om de echte top te bereiken. Al bij al had ik vooral het gevoel: was dit het? Vooraf zoveel schrik gehad voor de klim vanuit Bédoin omdat deze als zwaarste werd beschouwd, maar kwam op geen enkel moment in de problemen.
Nadien, Malaucène, afdalen, water bijtaken in de dronkfontein, stempel afhalen, water lozen en terug omhoog! Het afdalen was elke keer met half toegenepen benen en zeker niet voluit want de strakke wind maakte het lastig om vlot naar beneden te rijden.
Deze klim kende ik al en ik wist dat rond kilometer 12 er 3 kilometers pure hel: alweer stoempen om die hogere stijgingspercentages te passeren. De wind op het einde blies ook in het nadeel, de laatste 2 bochten waren al meer op karakter, maar nergens te zot afgezien. Persoonlijk blijft Malaucène voor mij te zwaarste van de 3.
Afdalen richting Sault en onderweg veel wind op kop, daar ben ik misschien wat voortvarend geweest en ben ik blijven fietsen tegen de wind in om te blijven vooruit gaan.
In sault was de familie aan het eten, het was toch net middag, dus bij hen water, repen en gels bijgetankt en even staan praten. Dat laatste heeft me zuur opgebroken, 15 min daar stilstaan, heeft de benen geen deugd gedaan: het duurde nog zo'n 7-8 kilometer eer alle stijfheid in mijn hele lichaam weg was. Ondanks dat Sault de makkelijkste beklimming is, was het afzien door de stijheid die er was ingeslopen. Halverwege ook brandende pijn gekregen aan mijn voetzolen, regelmatig eens de pedalen stilgehouden om de voeten wat te ontlasten. Ik had goede hoop voor de eindklim, ondanks de pijntjes en stijfheid ging het nog vlot vooruit. Dat was helaas buiten de wind gerekend, deze was intussen gedraaid en vanaf Chalet Renard blies deze ongenadelijk op kop en de laatste 2 kilometer was het serieus afzien. Aftellen per pedaalslag, meter na meter, maar we zijn er geraakt!
Bédoin: 1u49'
Malaucène: 2u02'
Sault: 1u49'
138km en 4322hm's en 7u35 in't zadel!
https://www.strava.com/activities/5678948515
Dik onder wat ik verwachtte, dus supercontent, de trainingen hebben hun vruchten afgeworpen!

Terwijl ik er toch was en aangezien MTB'en toch de favoriete bezig blijft, enkele dagen later de beklimming vanuit Malaucène off-road gedaan om nadien de Enduro track van de top naar Bédoin te doen. Zo hard van genoten: hiervoor is de Spark gemaakt! Grenzen verlegd, dik geamuseerd! https://www.strava.com/activities/5710156484
Echt een aanrader voor iedereen in de buurt, geen zotte mtb-skills nodig, dat heb ik ook niet, maar het is ook niet voor beginners. De enduro route richting Malaucène had ik ook graag gedaan, deze zou welk een stuk moeilijker zijn, maar de benen zagen het niet meer zitten om nogmaals omhoog te pedelen. Er liggen rond de Ventoux redelijk wat mooie uitgepijlde trails, ze vereisen wel de nodige skills, fully is handig en een dropper meer dan aangenaam!
 
Laatst bewerkt:
yBu9PNK.jpeg
Gatver, wat een saaie kutstrook is dat.

Smaken, geuren en kleuren 😀
 
Ik lees hier veel, maar post weinig, bij deze misschien eens een verslagje van mijn topzomer qua fietsen.

Deze zomer eindelijk een grote challenge van de bucket list geschrapt: Cinglé du Mont Ventoux!
De 3 flanken beklimmen op 1 dag tijd. Ik was er de laatste 2 weken in Juli, dus de warmte was iets om rekening mee te houden. 3 jaar terug had ik al eens, hetzij zonder deftige voorbereiding, 1 beklimming gedaan vanuit Malaucène, dus die flank kende ik al. Toen bovengekomen op 2u10'.
Het raceplan was heel simpel: klimmen aan rustige hs (155) en genoeg eten, vanwege de 3 klimmen en het rustige klimmen, had ik in mijn hoofd dat 2u15' per klim goed zou zijn.
Vertrokken om 6u20 om de meeste hitte te ontwijken waar mogelijk. Volgorde van beklimmingen: Bédoin, Malaucène en eindigen met Sault.
Na 2 kilometer was het al duidelijk, de hitte ging vandaag geen betekenis spelen, het was immer nog aangenaam bewolkt, maar de wind daarentegen, die was overvloedig aanwezig.
Dat plan lag op de steilere stukken in Bédoin snel in de vuilbak, maar geen probleem, het ging nog vlot omhoog. Waar de wind op de onderste helft altijd in het nadeel blies, was deze aangenaam te noemen vanaf Chalet Renard: half in de rug en dat voelde je wel. De top opdraaien was echter ene huzarenstukje, net niet van de fiets geblazen om de echte top te bereiken. Al bij al had ik vooral het gevoel: was dit het? Vooraf zoveel schrik gehad voor de klim vanuit Bédoin omdat deze als zwaarste werd beschouwd, maar kwam op geen enkel moment in de problemen.
Nadien, Malaucène, afdalen, water bijtaken in de dronkfontein, stempel afhalen, water lozen en terug omhoog! Het afdalen was elke keer met half toegenepen benen en zeker niet voluit want de strakke wind maakte het lastig om vlot naar beneden te rijden.
Deze klim kende ik al en ik wist dat rond kilometer 12 er 3 kilometers pure hel: alweer stoempen om die hogere stijgingspercentages te passeren. De wind op het einde blies ook in het nadeel, de laatste 2 bochten waren al meer op karakter, maar nergens te zot afgezien. Persoonlijk blijft Malaucène voor mij te zwaarste van de 3.
Afdalen richting Sault en onderweg veel wind op kop, daar ben ik misschien wat voortvarend geweest en ben ik blijven fietsen tegen de wind in om te blijven vooruit gaan.
In sault was de familie aan het eten, het was toch net middag, dus bij hen water, repen en gels bijgetankt en even staan praten. Dat laatste heeft me zuur opgebroken, 15 min daar stilstaan, heeft de benen geen deugd gedaan: het duurde nog zo'n 7-8 kilometer eer alle stijfheid in mijn hele lichaam weg was. Ondanks dat Sault de makkelijkste beklimming is, was het afzien door de stijheid die er was ingeslopen. Halverwege ook brandende pijn gekregen aan mijn voetzolen, regelmatig eens de pedalen stilgehouden om de voeten wat te ontlasten. Ik had goede hoop voor de eindklim, ondanks de pijntjes en stijfheid ging het nog vlot vooruit. Dat was helaas buiten de wind gerekend, deze was intussen gedraaid en vanaf Chalet Renard blies deze ongenadelijk op kop en de laatste 2 kilometer was het serieus afzien. Aftellen per pedaalslag, meter na meter, maar we zijn er geraakt!
Bédoin: 1u49'
Malaucène: 2u02'
Sault: 1u49'
https://www.strava.com/activities/5678948515
Dik onder wat ik verwachtte, dus supercontent, de trainingen hebben hun vruchten afgeworpen!

Terwijl ik er toch was en aangezien MTB'en toch de favoriete bezig blijft, enkele dagen later de beklimming vanuit Malaucène off-road gedaan om nadien de Enduro track van de top naar Bédoin te doen. Zo hard van genoten: hiervoor is de Spark gemaakt! Grenzen verlegd, dik geamuseerd! https://www.strava.com/activities/5710156484
Echt een aanrader voor iedereen in de buurt, geen zotte mtb-skills nodig, dat heb ik ook niet, maar het is ook niet voor beginners. De enduro route richting Malaucène had ik ook graag gedaan, deze zou welk een stuk moeilijker zijn, maar de benen zagen het niet meer zitten om nogmaals omhoog te pedelen. Er liggen rond de Ventoux redelijk wat mooie uitgepijlde trails, ze vereisen wel de nodige skills, fully is handig en een dropper meer dan aangenaam!
Amai, fameuze prestatie! Mijn doel binnen een jaar is de mont ventoux simpelweg 1x oprijden, als ik dit dan zie... Hoe heb je hiervoor getraind?
 
Voor MTB is dat inderdaad om van in een coma te sukkelen. Maar voor een gravelbike: schitterend. Lekker tegen 35kph op doorperen terwijl je achterwiel alle kanten uitschuift.
 
Amai, fameuze prestatie! Mijn doel binnen een jaar is de mont ventoux simpelweg 1x oprijden, als ik dit dan zie... Hoe heb je hiervoor getraind?


Gezien mijn vrouw nog bijstudeerde na het werk en ik hier 2 kindjes lopen en kruipen heb (13 maand en 3,5 jaar) was het vooral op de rollen in het voorjaar.
3 keer per week rollen, 1 lange tocht in het weekend. Intervallen: VO2max, FTP-blokken op de rollen, lange duurritten buiten. Naar het einde toe paar lange ardennenritten, maar klimmen aan gecontroleerde HS ipv omhoog vlammen :) Veel uren maken!
Het helpt dat ik een pluimgewichtje ben en mijn fiets nog een triple heeft! ;)
Het oude beestje mag dit jaar op stal (rollen), de nieuwe (Scott Addict 10) is besteld!
 
van een ervaringsdeskundigheid gesproken - vergeet alles, lees enkel dit!

:bow:
Vooral veel ervaring met keihard bonken en mezelf afvragen waarom ik dit toch allemaal ook weeral doe. :unsure: :tongue:
Over peperkoek gesproken, die van Everyday van de Colruyt is subliem, want vetarm.
Ja en kurkdroog. Precies chocolade 98% cacao, steek een klein stukje in u mond en al het speeksel wordt uit u mond gezogen. :tongue:
Grootste probleem is dat ik nooit weet waar ik kan bijvullen waardoor ik eigenlijk meestal veel te weinig drink bij warm weer. En Nederland hebben ze een handige site met waterpunten.
In België zou dit nooit een probleem mogen zijn... zeker in Vlaanderen niet aangezien je van de ene bebouwde kom naar de anderebebouwde kom rijdt. Bijvullen in elke supermarkt, tankstation... zelfs bakkers hebben vaak wel iets van drinken staan. Ok, bij den bakker betaalde wel te veel voor een fleske water, maar ge hebt tenminste genen dorst :p
kheb de marmotte al gereden met warm weer, maar zelfs daar (met voldoende waterpunten en al) geraak ik niet aan 1l per uur. Das gewoon een watermaag dat ik dan meesleur en mottig worden daarvan.

Ge kunt dat niet ineens doen zeg maar, als je dat op zo'n belangrijke tocht wilt doen, dan moet je dat al heel wat vroeger beginnen trainen en niet 1 week op voorhand, anders ga je ergens eindigen maar niet aan de finish vrees ik
Dat lijkt mij eerder teken van teveel water dan van te veel drinken tbh. Vocht op zich doet niks als je geen mineralen hebt om het vocht op te nemen. Zolang je onder weg nog moet pissen is er meestal weinig aan de hand, tenzij het allemaal nogal donkergeel/bruinachtig begint te worden... dan heb je een serieus probleem en is de volgende helling veel kans de helling teveel.
 
kheb de marmotte al gereden met warm weer, maar zelfs daar (met voldoende waterpunten en al) geraak ik niet aan 1l per uur. Das gewoon een watermaag dat ik dan meesleur en mottig worden daarvan.

Ge kunt dat niet ineens doen zeg maar, als je dat op zo'n belangrijke tocht wilt doen, dan moet je dat al heel wat vroeger beginnen trainen en niet 1 week op voorhand, anders ga je ergens eindigen maar niet aan de finish vrees ik
Damn, ja mss best dan op voorhand eens testen. Sommige koersen in warm weer zou ik op 1u30 4 bidons binnenspelen. :oops:
En ben dan nog gewicht kwijt van het vochtverlies, echt een ramp hier.
 
Vooral veel ervaring met keihard bonken en mezelf afvragen waarom ik dit toch allemaal ook weeral doe. :unsure: :tongue:

Ja en kurkdroog. Precies chocolade 98% cacao, steek een klein stukje in u mond en al het speeksel wordt uit u mond gezogen. :tongue:

In België zou dit nooit een probleem mogen zijn... zeker in Vlaanderen niet aangezien je van de ene bebouwde kom naar de anderebebouwde kom rijdt. Bijvullen in elke supermarkt, tankstation... zelfs bakkers hebben vaak wel iets van drinken staan. Ok, bij den bakker betaalde wel te veel voor een fleske water, maar ge hebt tenminste genen dorst :p

Dat lijkt mij eerder teken van teveel water dan van te veel drinken tbh. Vocht op zich doet niks als je geen mineralen hebt om het vocht op te nemen. Zolang je onder weg nog moet pissen is er meestal weinig aan de hand, tenzij het allemaal nogal donkergeel/bruinachtig begint te worden... dan heb je een serieus probleem en is de volgende helling veel kans de helling teveel.
Neem je dan je fiets mee naar binnen? Maat van me zijn fiets is zo gestolen geweest. Die stond zelfs tegen de vitrine van de bakker.
 
ik drink voornamelijk sportdrank (nog aangevuld met extra zouten omdat ik nogal een zoute zweter ben) en water aan de bevoorradingspunten.

Soit, ik wil het gewoon maar meegeven dat je niet ineens in de cannibale 1l/u begint te drinken als je dat nog niet gewend bent, dan kom je in de problemen.
 
Damn, ja mss best dan op voorhand eens testen. Sommige koersen in warm weer zou ik op 1u30 4 bidons binnenspelen. :oops:
En ben dan nog gewicht kwijt van het vochtverlies, echt een ramp hier.
ja, daar zeg je het. Op 1,5u heb ik daar ook geen probleem mee.

Maar doe dat eens 10u lang? das echt wel een verschil imho.
 
De sportrepen van etixx bevat meer vet dan een stukje peperkoek. bv de orange bevat 5.1g vet per 100g en peperkoek 1.7g vet per 100g.

Ze leren jonge rennertjes net aan om geen sportrepen en gellekes te eten tijdens trainingen, maar meer te kiezen voor een banaan, peperkoek of andere alternatief.
Maar het ene vet is het andere niet. En als die 5g goeie zijn en die 1.7g slechte dan is het toch beter :p
 
Haha, zal mijn strava precies beter moeten afschermen :p

Dusja, ik heb gisteren de TT van Haasrode op de nieuwe spark gereden. Als je met een dure fiets rijdt begint toch altijd weer het gemelk over goedkoop vs duur, fully is overkill, het zijn de benen die het doen en je gaat er niet sneller van fietsen. Daarom dus dat ik het voor mezelf had gehouden, heb soms de indruk dat je je moet schamen als je hard werkt (in je vrije tijd je ook nog bezig houdt met de beurs) en je geld dan uitgeeft aan je enige hobby.

Ontneem ons die bikeporn pics toch niet! :D Heb em ook op strava gezien, prachtige fiets! Je moet je dat gezeur niet aantrekken, verzuurde en jaloerse mensen!
Geniet van die machine!
 
Bij de Cannibale is het op zich geen slecht idee van ...

Wauw, wat een verslag, dikke merci!

Bij warm weer 2 bidons van 500ml per uur en anders ZEKER 1/uur.
Voeding op halfuur als je echt knalt hé, indien recreatief mag het op 45 min blijven. Anders kom je te kort naar het einde toe. Eerste uren inderdaad voor kwaliteit gaan goeie repen of bananen en daarna wat je binnenkrijgt ;-)
(Voedingsplan wel voor dergelijke events hé, zelf eet ik onder de 2u nooit en onder 1u30 geen sportdrank.)

Drinken is geen probleem. Bij beetje warmer weer zit ik gemakkelijk aan 1L/uur. Voordeel van de warmte is dat ik alles weer uitzweet en geen plaspauzes hoef in te lassen :unsure:.

Ik lees hier veel, maar post weinig, bij deze misschien eens een verslagje van mijn topzomer qua fietsen.
...

Amai, chapeau! Staat ook op m'n to do-lijst.

La Cannibale begint met Malaucene, dus ben benieuwd wat dat geeft. Enkel via Bedoin al eens opgereden een aantal jaar geleden (met geen voorbereiding, buiten de nodige pinten en gin tonics de dag ervoor), dus ik weet wel +- aan wat ik me mag verwachten.

Eens vergeleken en ik zit qua voorbereiding aan +- dezelfde kilometers voorbereiding (+-3.6K), maar wel een pak minder hoogtemeters (en niets op de rollen). Hopelijk volstaat dat 😇.
 
@blub ik heb zo ook eens een tekst op Fietsforum.nl gezet over mijn Cingle, en ik werd daar afgemaakt omdat het teveel tekst was en het was nog minder als die van u... , vind het wel leuk zo van die Epic moments te lezen en nog welkom bij de Cingle club :)
 
Terug
Bovenaan