Ik lees hier veel, maar post weinig, bij deze misschien eens een verslagje van mijn topzomer qua fietsen.
Deze zomer eindelijk een grote challenge van de bucket list geschrapt: Cinglé du Mont Ventoux!
De 3 flanken beklimmen op 1 dag tijd. Ik was er de laatste 2 weken in Juli, dus de warmte was iets om rekening mee te houden. 3 jaar terug had ik al eens, hetzij zonder deftige voorbereiding, 1 beklimming gedaan vanuit Malaucène, dus die flank kende ik al. Toen bovengekomen op 2u10'.
Het raceplan was heel simpel: klimmen aan rustige hs (155) en genoeg eten, vanwege de 3 klimmen en het rustige klimmen, had ik in mijn hoofd dat 2u15' per klim goed zou zijn.
Vertrokken om 6u20 om de meeste hitte te ontwijken waar mogelijk. Volgorde van beklimmingen: Bédoin, Malaucène en eindigen met Sault.
Na 2 kilometer was het al duidelijk, de hitte ging vandaag geen betekenis spelen, het was immer nog aangenaam bewolkt, maar de wind daarentegen, die was overvloedig aanwezig.
Dat plan lag op de steilere stukken in Bédoin snel in de vuilbak, maar geen probleem, het ging nog vlot omhoog. Waar de wind op de onderste helft altijd in het nadeel blies, was deze aangenaam te noemen vanaf Chalet Renard: half in de rug en dat voelde je wel. De top opdraaien was echter ene huzarenstukje, net niet van de fiets geblazen om de echte top te bereiken. Al bij al had ik vooral het gevoel: was dit het? Vooraf zoveel schrik gehad voor de klim vanuit Bédoin omdat deze als zwaarste werd beschouwd, maar kwam op geen enkel moment in de problemen.
Nadien, Malaucène, afdalen, water bijtaken in de dronkfontein, stempel afhalen, water lozen en terug omhoog! Het afdalen was elke keer met half toegenepen benen en zeker niet voluit want de strakke wind maakte het lastig om vlot naar beneden te rijden.
Deze klim kende ik al en ik wist dat rond kilometer 12 er 3 kilometers pure hel: alweer stoempen om die hogere stijgingspercentages te passeren. De wind op het einde blies ook in het nadeel, de laatste 2 bochten waren al meer op karakter, maar nergens te zot afgezien. Persoonlijk blijft Malaucène voor mij te zwaarste van de 3.
Afdalen richting Sault en onderweg veel wind op kop, daar ben ik misschien wat voortvarend geweest en ben ik blijven fietsen tegen de wind in om te blijven vooruit gaan.
In sault was de familie aan het eten, het was toch net middag, dus bij hen water, repen en gels bijgetankt en even staan praten. Dat laatste heeft me zuur opgebroken, 15 min daar stilstaan, heeft de benen geen deugd gedaan: het duurde nog zo'n 7-8 kilometer eer alle stijfheid in mijn hele lichaam weg was. Ondanks dat Sault de makkelijkste beklimming is, was het afzien door de stijheid die er was ingeslopen. Halverwege ook brandende pijn gekregen aan mijn voetzolen, regelmatig eens de pedalen stilgehouden om de voeten wat te ontlasten. Ik had goede hoop voor de eindklim, ondanks de pijntjes en stijfheid ging het nog vlot vooruit. Dat was helaas buiten de wind gerekend, deze was intussen gedraaid en vanaf Chalet Renard blies deze ongenadelijk op kop en de laatste 2 kilometer was het serieus afzien. Aftellen per pedaalslag, meter na meter, maar we zijn er geraakt!
Bédoin: 1u49'
Malaucène: 2u02'
Sault: 1u49'
https://www.strava.com/activities/5678948515
Dik onder wat ik verwachtte, dus supercontent, de trainingen hebben hun vruchten afgeworpen!
Terwijl ik er toch was en aangezien MTB'en toch de favoriete bezig blijft, enkele dagen later de beklimming vanuit Malaucène off-road gedaan om nadien de Enduro track van de top naar Bédoin te doen. Zo hard van genoten: hiervoor is de Spark gemaakt! Grenzen verlegd, dik geamuseerd!
https://www.strava.com/activities/5710156484
Echt een aanrader voor iedereen in de buurt, geen zotte mtb-skills nodig, dat heb ik ook niet, maar het is ook niet voor beginners. De enduro route richting Malaucène had ik ook graag gedaan, deze zou welk een stuk moeilijker zijn, maar de benen zagen het niet meer zitten om nogmaals omhoog te pedelen. Er liggen rond de Ventoux redelijk wat mooie uitgepijlde trails, ze vereisen wel de nodige skills, fully is handig en een dropper meer dan aangenaam!