De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De waarde van een fiets is niet gelijk aan de optelsom van de losse componenten.

Mijn exceed die ik in de tijd voor 2700 euro had gekocht (met eindereekskorting), was in losse componenten ruim boven 4000 euro uitgekomen. Zonder korting was hij 3300 euro.
Ja dat weet ik uiteraard ook wel :P
Maar om te duiden dat je dan geen fantastische componenten mag verwachten is dat wel goed.
Pas op dat is ook niet slecht, want dan betaal je ook niet onnodig voor componenten die toch niet naar uw zin zijn. Het eerste wat ik bij een fiets doe is mijn zadel erop zetten, zelden komt een fiets met een correct zadel.

Maar het loopt dan wel snel op natuurlijk. Een nieuw zadel, nieuwe wielen en andere bandjes en je bent nog enkele 100’den euro’s kwijt.
Die caad13 van 1500€, is dat dan een recent model? Want ik kan die toch niet vinden. Die met tiagra kan ik vinden, maar die kost 1999€.
 
Ja dat weet ik uiteraard ook wel :p
Maar om te duiden dat je dan geen fantastische componenten mag verwachten is dat wel goed.
Pas op dat is ook niet slecht, want dan betaal je ook niet onnodig voor componenten die toch niet naar uw zin zijn. Het eerste wat ik bij een fiets doe is mijn zadel erop zetten, zelden komt een fiets met een correct zadel.

Maar het loopt dan wel snel op natuurlijk. Een nieuw zadel, nieuwe wielen en andere bandjes en je bent nog enkele 100’den euro’s kwijt.
Die caad13 van 1500€, is dat dan een recent model? Want ik kan die toch niet vinden. Die met tiagra kan ik vinden, maar die kost 1999€.
Die caad van 1500€ was het model van vorig jaar met velgremmen maar is blijkbaar uit het gamma nu.

Met schijven is het verschil nog groter trouwens. Dan is de supersix 1000€ of bijna 50% duurder dan de CAAD13
 
Ik ben op zoek naar een eerste gravelbike, maar in mijn maat (1,94,m groot) bijzonder weinig aanbod momenteel.
Budget 1500-2000.

Zou dit iets kunnen zijn?
Op zich wel een fijne fiets hoor, ik heb dezelfde in L. Maar die prijs is te hoog, nieuw kost die fiets 1600 (en dan meestal nog 10% korting eraf)...

En zoals MrFingers zegt: breder 38mm ga je niet kunnen gaan (heb ik ook liggen).

Ik heb hem in februari gekocht omdat ie gewoon in de winkel stond en zo mee te nemen was (ik heb geen geduld). Ik rij er ook wel graag op.
 
Dat is moeilijk te zeggen, 800€ is veel geld natuurlijk.
Ik kan daar moeilijk een prijs op plakken. Maar qua gebruiksgemak is dat wel iets waard, en qua gevoel is dat ook wel een wereld van verschil.

Je moet in feite er eens mee rijden en het zelf voelen.



Ja dat klopt. Maar een fiets van 1500€, laat ons ook eerlijk zijn daarover. Een groepset 105 disc kost 650€. Wat wil je dan voor fiets hebben voor 1500€.
Trouwens als ik kijk naar een caad13 met 105 disc zit je aan 2299€.
Ik ga direct beginnen met te melden dat ik nog nooit gereden heb met elektronische schakeling, maar ik vraag me dan ook af of je met een recente mechanische groep hebt gereden?

Mijn ervaringen:
pre-2010 (geen idee wat exact) Campa Veloce: in koud weer weer kon het al eens lastig worden om te schakelen, zeker vooraan
5700 Shimano 105: wat beter dan de campa op dat vlak, maar niets schokkends
7000 Shimano 105: wereld van verschil, nooit issues gehad met schakelen, licht duwen tegen de hendels en dat schakelt
8000 Shimano Ultegra: idem aan 105, ergens denk ik dat die nog wat vlotter schakelt maar meer dan waarschijnlijk komt dit gewoon omdat die duurder is 'en daarom beter zal zijn' dan dat er effectief een verschil in schakelen is.

Ik heb bij 7000 en 8000 letterlijk nooit gedacht: schakelde dit maar wat beter.

Desalniettemin wil ik niet testrijden met elektronisch schakelen uit schrik om het te willen :biglaugh:
 
Ik rij nu een jaar of 3 met DI2 (eerst dura ace en nu ultegra) en heb recent eens op de fiets van een vriend gereden met gewone 105 en ik moet zeggen dat het schakelen mij zelfs niet stoorde... Reed super vlot. Kan dus goed zijn dat ik een volgende fiets eens totaal anders opbouw ('goedkopere' groep maar heel high end wielen en kader ofzo).
 
Aangezien over een paar dagen de R9100 en R8100 DI2 groepen gelost gaan worden (9100 is sowieso 12-speed, 8100 waarschijnlijk ook), gaat de huidige R8050 DI2 ook wat goedkoper worden waarschijnlijk.
 
Aangezien over een paar dagen de R9100 en R8100 DI2 groepen gelost gaan worden (9100 is sowieso 12-speed, 8100 waarschijnlijk ook), gaat de huidige R8050 DI2 ook wat goedkoper worden waarschijnlijk.
Of gaat als geheel niet meer verkocht worden?

Morgen nog eens wat spare-parts gaan (proberen) kopen met ecocheques
 
Aangezien over een paar dagen de R9100 en R8100 DI2 groepen gelost gaan worden (9100 is sowieso 12-speed, 8100 waarschijnlijk ook), gaat de huidige R8050 DI2 ook wat goedkoper worden waarschijnlijk.
Mantel, futurum, wiggle. Uitverkocht en komt niet meer op voorraad.
Als in het verleden bijvoorbeeld etap naar 12sp ging dan zag je al 2 maanden op voorhand dat de 11sp groepen hogere kortingen kregen.

En het is ook niet dat die nieuwe groepen volgende week plots massaal leverbaar gaan zijn. Wacht nog maar een half jaartje :tongue:
 
Ik had normaal morgen een rit gepland rond Stavelot, maar de weersvoorspellingen zijn wel een pak beter in de Vlaamse Ardennen. Iemand die me last-minute een goede route kan aanbevelen in die regio? Het is lang geleden dat ik er geweest ben. Lengte ong 80 tot 100km.
 
Merken.. Niet echt veel verschil buiten de géométrie die belangrijk is zodat je er goed op zit..

Het belangrijkste is de groepsset. Vanaf shimano 105 heb je een goeie groep en er ook op letten dat het een volledige groep is. Je hebt veel merken die een ander crankstel erop zetten wat toch wel een heel verschil is in gewicht.

Verder zal het gewicht een groot verschil zijn.. Mijn winterfiets is een alu bmc van een kleine 10 kg en mijn zomerfiets is een carbon canyon van 7 kg.

Mijn zomerfiets is echt een zaligheid om mee te rijden. Veel comfortabeler. Vooral als ik op de pedalen ga staan voel ik direct dat verschil in gewicht.

Kader en wielen zijn toch pak belangrijker.

Verschil tussen groepen ga je misschien wel voelen (doubt), maar goeie e´ slechte wielen geven toch een andere ervaring.

Frame uiteraard belangrijkste voor de goeie positie.

Het belangrijkste voordeel aan een nieuwe fiets zal toch vooral zijn dat je niet meer met die afschuwelijke stuurpen moet gezien worden.

Wielen heb ik er nu niet bij gezegd omdat je die altijd achteraf nog kunt veranderen. Maar idd maakt ook een groot verschil.

Kader had ik gezegd dat je er 1 moet hebben die bij je past qua geometrie. En alu vs goeie carbon is ook een wereld van verschil. Carbon stuur en stuurpen ook.

Maar tussen de merken zelf met dezelfde zaken denk ik niet dat er veel verschil zit. Buiten de groepsset dan. En de prijs. Een s works van 10000€ is niet beter dan de canyon aeroad van 3500€.

Niet enkel de geometrie is bepalend, ook de materialen van het frame een hoe het is opgebouwd. In 25 jaar tijd is er wel het één en ander verandert op dat vlak. Dat geldt voor alle materialen.

Hoeft helemaal geen 5000 euro-fiets zijn om een groot verschil te geven. Niks mis met een goede aluminium fiets met deftige alu onderdelen.
De groep is ook niet zo doorslaggevend meer, vind ik persoonlijk. Tiagra van tegenwoordig is zeker niet slecht (wel nog 10-speed, dus moelijker om te upgraden later). Ik rijd zelf met een 105 (met velgremmen), vind ik prijs/kwaliteit top qua groepset. Denk niet dat ik ooit het geld er voor zou over hebben om over te stappen naar duurder (dat zou ik dan liever in betere wielen steken).

Maar het is idd heel moeilijk om te testen momenteel. En ik vrees dat dat nog wel even zal duren.

Merci voor alle comments, weer vanalles bijgeleerd!


Een kameraad verkoopt ook zijn tarmac, met di2. Hij dacht er iets van een 1800 euro voor te vragen. Voor een mechanische groep vind ik 2200 euro stevig aan de prijs.

Ja, moet nu ook wel zeggen dat ik er oa van was uitgegaan dat z'n fiets schijfremmen had ook. Denk dat ik wellicht toch gewoon een nieuwe Canyon ga kopen van 2500-3500 eur. Di2 of zo ook helemaal niet nodig.

Mezelf voorgenomen dat ik iets mag bestellen als ik een 1h ITT aan de vaart (beide richtingen, dus geen windvoordeel) rij aan 35km/u met mijn ouwe ros. Met mijn huidige gewicht stel ik mijzelf liever geen klimdoelen. :unsure:

Het belangrijkste voordeel aan een nieuwe fiets zal toch vooral zijn dat je niet meer met die afschuwelijke stuurpen moet gezien worden.
Really? Dat is waar jij over valt? Er staat daar een joekel van een aero bar (OP EEN WEGFIETS!) maar de hoek van de stuurpen is het probleem??? :hug: :tongue:

Ik moet toegeven dat het gedrocht soms wat nagekeken wordt ja... :laugh: :tongue: Ook nog geen andere koersfiets met zo'n verende voorvork gezien eigenlijk.
 
Ik ga direct beginnen met te melden dat ik nog nooit gereden heb met elektronische schakeling, maar ik vraag me dan ook af of je met een recente mechanische groep hebt gereden?

Mijn ervaringen:
pre-2010 (geen idee wat exact) Campa Veloce: in koud weer weer kon het al eens lastig worden om te schakelen, zeker vooraan
5700 Shimano 105: wat beter dan de campa op dat vlak, maar niets schokkends
7000 Shimano 105: wereld van verschil, nooit issues gehad met schakelen, licht duwen tegen de hendels en dat schakelt
8000 Shimano Ultegra: idem aan 105, ergens denk ik dat die nog wat vlotter schakelt maar meer dan waarschijnlijk komt dit gewoon omdat die duurder is 'en daarom beter zal zijn' dan dat er effectief een verschil in schakelen is.

Ik heb bij 7000 en 8000 letterlijk nooit gedacht: schakelde dit maar wat beter.

Desalniettemin wil ik niet testrijden met elektronisch schakelen uit schrik om het te willen :biglaugh:
Vriendin heeft een fiets met 105 R7000 en heb onlangs een fiets gekregen met daarop ultegra R8000 rim brake. Die heb ik aan mijn schoonvader doorgegeven.

bij die laatste heb ik dus effectief een kapotte shifter gehad. Allez heb hem zo gekregen, maar bon. Hij wou niet meer op het grote blad gaan. Maar zowel de 105 als ultegra schakelt goed. Maar een Di2 gaat echt niet veel beter. Het grote voordeel is deze altijd correct schakelt en altijd even snel en met constante tussenpozen. Zo kan je dus 3 kransen omhoog of omlaag gaan waarbij hij steeds elke krans raakt. Ook synchroon schakelen is een luxe. Dus met enkel uw rechter shifter bepaal je elke gear ratio en vermijd je cross chainen.

Is het echt noodzakelijk, nee natuurlijk niet. Maar het is wel een meerwaarde en werkt toch echt wel merkbaar vlotter.
 
Knieproblemen blijven aanhouden.
Begonnen net voor Alps Epic, eind juni. Na de Alps Epic (waar ik uiteraard bijzonder rustig heb getrapt), lang niet gefietst (zo'n 4 à 5 weken). De eerste keer dat ik toen op de fiets sprong na 20 km weer last. Weer een pauze van twee weken en vorige woensdag 55km probleemloos gefietst, wel traag, maar geen probleem als we van daar weer kunnen opbouwen.

Gisteren eens rustig naar 't stad gefietst en na 5 kilometer kwam de stekende pijn weer op :(

Gisterenochtend ook heb ik onder de MRI gelegen. De dokter belt maandag met de resultaten.
Woensdag nog positief ingesteld, maar ik ben al een hele poos bang dat de knie een blijvende zwakke plek gaat zijn en ik niet (veel) meer vol ga mogen knallen. Echt balen. Behalve wachten op maandag, kan ik niet veel doen, maar het spookt echt door mijn hoofd :(
 
Waarom zou je een CAAD13 willen als je ook een supersix kan nemen? :unsure:

Met alle respect maar er is wel een groot verschil tussen een goed ALU frame en een goed Carbon frame hoor.
Is een beetje zoals de discussie mechanisch of elektrisch schakelen. Ja met beide kan je schakelen, maar het verschil tussen beide is wel zeer goed merkbaar.
Mijn punt is voornamelijk dat een alu frame van tegenwoordig lang niet meer hetzelfde is als eentje van meer dan 20 jaar geleden. Echt goeie alu-frames zijn ook weer niet zó verschillend dan carbon frames. Enfin, tuurlijk zit er een verschil, maar er zijn zoveel componenten die verschil maken (of schijnbaar triviale dingen zoals bandendruk).
En ik vind die CAAD13 fietsen gewoon mooi. Ik blijf wat argwanend jegens carbon. Vermoedelijk onterecht, mijn mtb uit carbon is een fantastisch ding, en absoluut geen issues (althans, toch niet met het frame). Maar de koersfiets zet ik wel frequent eens op het dak van mijn fiets met zo'n klem, en dan ben ik toch wat bang voor carbon (bij racefietsen wordt dat toch een pak dunner gelegd dan bij mtb's). Maar zoals ik al zei, dat zit vermoedelijk eerder tussen de oren dan wat anders.
Daarnaast vind niets zo mooi dan een stalen of titanium racefiets :) Races ga ik toch niet meer winnen
 
e57FfoD_d.jpg

De fiets is nu 100% klaar, Stuurpen ingekort wat een verschil(kabels weggewerkt zoals het hoort)
 
Echt goeie alu-frames zijn ook weer niet zó verschillend dan carbon frames
Het grote verschil gaat'm zitten in het comfort. Het grote voordeel van carbon is dat het "stuurbaar" is, dus je kunt een buis maken die gigantisch stijf is in 1 dimensie, en tegelijk ontzettend meegaand in een andere dimensie. Aluminium is gewoon homogeen, dus is stijf rondom rond. Daarom dat criterium-racers vaak nog van aluminium gemaakt worden, daar is de stijfheid van absoluut belang.
 
Terug
Bovenaan