De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Een kameraad verkoopt ook zijn tarmac, met di2. Hij dacht er iets van een 1800 euro voor te vragen. Voor een mechanische groep vind ik 2200 euro stevig aan de prijs.
Zal er vanaf hangen hoe oud hij is maar maat heeft sensa met ultegra (en velgremmen) verkocht en vroeg 1700 dacht ik en was meteen weg (3-4j oud)

Maar enkel bij goed weer gebruikt en toch al uw lagers laten vervangen? Hoe oud is die fiets dan / aantal kilometer? Of wou die FM gewoon wat extra verdienen?
 
Iemand ervaring/ advies rond Garmin 530 vs. Bolt V2 of Roam?
Ik heb reeds een Garmin running horloge. Is het echt een kwestie van smaak, of is er ook een duidelijk beter toestel?
 
Beiden zijn goed. Wahoo is veel gebruiksvriendelijker, Garmin is misschien wat uitgebreider (maar wel 20.000 menu's op je unit zelf, terwijl de Wahoo via je telefoon met de app geconfigureerd wordt) en heeft GarminConnect als sociaal platform. Het hebben van een horloge of periferal van merk X of Y maakt eigenlijk niet uit, aangezien ze toch allemaal dezelfde verbindingsprotocols van ANT+ en/of bluetooth gebruiken.
 
Wielen heb ik er nu niet bij gezegd omdat je die altijd achteraf nog kunt veranderen. Maar idd maakt ook een groot verschil.

Kader had ik gezegd dat je er 1 moet hebben die bij je past qua geometrie. En alu vs goeie carbon is ook een wereld van verschil. Carbon stuur en stuurpen ook.

Maar tussen de merken zelf met dezelfde zaken denk ik niet dat er veel verschil zit. Buiten de groepsset dan. En de prijs. Een s works van 10000€ is niet beter dan de canyon aeroad van 3500€.
Niet enkel de geometrie is bepalend, ook de materialen van het frame een hoe het is opgebouwd. In 25 jaar tijd is er wel het één en ander verandert op dat vlak. Dat geldt voor alle materialen.

Hoeft helemaal geen 5000 euro-fiets zijn om een groot verschil te geven. Niks mis met een goede aluminium fiets met deftige alu onderdelen.
De groep is ook niet zo doorslaggevend meer, vind ik persoonlijk. Tiagra van tegenwoordig is zeker niet slecht (wel nog 10-speed, dus moelijker om te upgraden later). Ik rijd zelf met een 105 (met velgremmen), vind ik prijs/kwaliteit top qua groepset. Denk niet dat ik ooit het geld er voor zou over hebben om over te stappen naar duurder (dat zou ik dan liever in betere wielen steken).

Maar het is idd heel moeilijk om te testen momenteel. En ik vrees dat dat nog wel even zal duren.
 
Niet enkel de geometrie is bepalend, ook de materialen van het frame een hoe het is opgebouwd. In 25 jaar tijd is er wel het één en ander verandert op dat vlak. Dat geldt voor alle materialen.

Hoeft helemaal geen 5000 euro-fiets zijn om een groot verschil te geven. Niks mis met een goede aluminium fiets met deftige alu onderdelen.
De groep is ook niet zo doorslaggevend meer, vind ik persoonlijk. Tiagra van tegenwoordig is zeker niet slecht (wel nog 10-speed, dus moelijker om te upgraden later). Ik rijd zelf met een 105 (met velgremmen), vind ik prijs/kwaliteit top qua groepset. Denk niet dat ik ooit het geld er voor zou over hebben om over te stappen naar duurder (dat zou ik dan liever in betere wielen steken).

Maar het is idd heel moeilijk om te testen momenteel. En ik vrees dat dat nog wel even zal duren.
ghoja mijn bmc in alu van 2018 is toch maar een onding om op te fietsen hoor ivm mijn canyon. Als het regent in de zomer dan haal ik die uit en als je de dag ervoor op die canyon gezeten hebt is het verschil wel immens en er zitten nochtans goeie wielen op (dt swiss).

Die BMC is veel minder comfortabel en kan precies veel minder de snelheid vasthouden dan mijn Canyon.
 
ghoja mijn bmc in alu van 2018 is toch maar een onding om op te fietsen hoor ivm mijn canyon. Als het regent in de zomer dan haal ik die uit en als je de dag ervoor op die canyon gezeten hebt is het verschil wel immens en er zitten nochtans goeie wielen op (dt swiss).

Die BMC is veel minder comfortabel en kan precies veel minder de snelheid vasthouden dan mijn Canyon.
Er zal wel meer verschil zitten in die 2 fietsen dan enkel het materiaal van het frame natuurlijk. De beleving telt natuurlijk ook mee (daarom zijn titanium en stalen fietsen terug opnieuw populair, hoevel ze zwaarder en minder efficiënt zijn dan carbon).
Maar puur op vlak vna materiaal; niets mis met aluminium. Mij zou je groot plezier doen met een Cannondale CAAD13 :)
 
Het belangrijkste voordeel aan een nieuwe fiets zal toch vooral zijn dat je niet meer met die afschuwelijke stuurpen moet gezien worden.
Really? Dat is waar jij over valt? Er staat daar een joekel van een aero bar (OP EEN WEGFIETS!) maar de hoek van de stuurpen is het probleem??? :hug: :tongue:

Nee serieus, het is wel een gek zicht van een stuurpen van 45° te hebben om dan u stuur naar beneden te zetten. Ook al omdat een stuur eigenlijk vlak of hooguit licht naar boven hoort te staan (zeker nooit naar beneden), niet omdat dat bepaald wordt door Velominati maar voor effectieve ergonomie redenen.

Het verschil tussen die fiets een nieuw (zelfs instap-) model gaat dag en nacht zijn. Een goeie alu kader, 105 erop een deftig setje wielen en you're good to go. Vroeger (jaar of 3 geleden) hadde een setje Fulcrum 3 wielen voor pakweg €350, ik durf eigenlijk niet goed kijken wat zo'n setje nu kost. :unsure:
 
Er zal wel meer verschil zitten in die 2 fietsen dan enkel het materiaal van het frame natuurlijk. De beleving telt natuurlijk ook mee (daarom zijn titanium en stalen fietsen terug opnieuw populair, hoevel ze zwaarder en minder efficiënt zijn dan carbon).
Maar puur op vlak vna materiaal; niets mis met aluminium. Mij zou je groot plezier doen met een Cannondale CAAD13 :)
Waarom zou je een CAAD13 willen als je ook een supersix kan nemen? :unsure:

Met alle respect maar er is wel een groot verschil tussen een goed ALU frame en een goed Carbon frame hoor.
Is een beetje zoals de discussie mechanisch of elektrisch schakelen. Ja met beide kan je schakelen, maar het verschil tussen beide is wel zeer goed merkbaar.
 
Waarom zou je een CAAD13 willen als je ook een supersix kan nemen? :unsure:

Met alle respect maar er is wel een groot verschil tussen een goed ALU frame en een goed Carbon frame hoor.
Is een beetje zoals de discussie mechanisch of elektrisch schakelen. Ja met beide kan je schakelen, maar het verschil tussen beide is wel zeer goed merkbaar.
Niemand zegt natuurlijk dat het verschil niet merkbaar is... de vraag bij bv mech vs elektrisch schakelen blijft wel, is het €800 beter?

Eerlijkheidshalve is dat wel extreem veel geld toch? Je kan een carbon ultegra fiets kopen voor €3k, diezelfde fiets met DI2 kost €3.8k. Das ruim 25% prijsverschil... voor iemand in die prijsklasse lijkt DI2 mij niet de beste bang for buck dan. In het €4.5-5k+ segment is dat al een andere discussie. Maar ik kan het verkeerd hebben, ik rij zelf nog gewoon mechanisch. :p
 
Beiden zijn goed. Wahoo is veel gebruiksvriendelijker, Garmin is misschien wat uitgebreider (maar wel 20.000 menu's op je unit zelf, terwijl de Wahoo via je telefoon met de app geconfigureerd wordt) en heeft GarminConnect als sociaal platform. Het hebben van een horloge of periferal van merk X of Y maakt eigenlijk niet uit, aangezien ze toch allemaal dezelfde verbindingsprotocols van ANT+ en/of bluetooth gebruiken.
Dank. ‘T is meer vanuit ‘lock-in’ perspectief in het Garmin ecosysteem. Anders zou ik denk ik sowieso voor Wahoo bolt of roam gaan.
 
Waarom zou je een CAAD13 willen als je ook een supersix kan nemen? :unsure:

Met alle respect maar er is wel een groot verschil tussen een goed ALU frame en een goed Carbon frame hoor.
Is een beetje zoals de discussie mechanisch of elektrisch schakelen. Ja met beide kan je schakelen, maar het verschil tussen beide is wel zeer goed merkbaar.
Omdat de supersix ook 400€ duurder is dan een CAAD13 met dezelfde specs. Wat op een fiets van net geen 1500€ veel geld is.
 
Ik ben op zoek naar een eerste gravelbike, maar in mijn maat (1,94,m groot) bijzonder weinig aanbod momenteel.
Budget 1500-2000.

Zou dit iets kunnen zijn?

2 maanden wachten, ziet er veel beter uit en lijkt me op't eerste zicht ook betere specs te hebben. En binnen uw budget, en nieuw uiteraard.
 
Niemand zegt natuurlijk dat het verschil niet merkbaar is... de vraag bij bv mech vs elektrisch schakelen blijft wel, is het €800 beter?

Eerlijkheidshalve is dat wel extreem veel geld toch? Je kan een carbon ultegra fiets kopen voor €3k, diezelfde fiets met DI2 kost €3.8k. Das ruim 25% prijsverschil... voor iemand in die prijsklasse lijkt DI2 mij niet de beste bang for buck dan. In het €4.5-5k+ segment is dat al een andere discussie. Maar ik kan het verkeerd hebben, ik rij zelf nog gewoon mechanisch. :p
Dat is moeilijk te zeggen, 800€ is veel geld natuurlijk.
Ik kan daar moeilijk een prijs op plakken. Maar qua gebruiksgemak is dat wel iets waard, en qua gevoel is dat ook wel een wereld van verschil.

Je moet in feite er eens mee rijden en het zelf voelen.


Omdat de supersix ook 400€ duurder is dan een CAAD13 met dezelfde specs. Wat op een fiets van net geen 1500€ veel geld is.
Ja dat klopt. Maar een fiets van 1500€, laat ons ook eerlijk zijn daarover. Een groepset 105 disc kost 650€. Wat wil je dan voor fiets hebben voor 1500€.
Trouwens als ik kijk naar een caad13 met 105 disc zit je aan 2299€.
 
Laatst bewerkt:
Dat is moeilijk te zeggen, 800€ is veel geld natuurlijk.
Ik kan daar moeilijk een prijs op plakken. Maar qua gebruiksgemak is dat wel iets waard, en qua gevoel is dat ook wel een wereld van verschil.

Je moet in feite er eens mee rijden en het zelf voelen.



Ja dat klopt. Maar een fiets van 1500€, laat ons ook eerlijk zijn daarover. Een groepset 105 disc kost 650€. Wat wil je dan voor fiets hebben voor 1500€.
Trouwens als ik kijk naar een caad13 met 105 disc zit je aan 2299€.
Maar voor een constructeur kost dat geen 650 euro

En 800 is het verschil ook niet, is minder. En als de opbouw sneller is (draadloos) dan gaat verschil nog kleiner zijn :p
 
Ik ben op zoek naar een eerste gravelbike, maar in mijn maat (1,94,m groot) bijzonder weinig aanbod momenteel.
Budget 1500-2000.

Zou dit iets kunnen zijn?
Lijkt me Shimano GRX-400, dus is de Speedster Gravel 30. Het is het model van 2021, dus die heeft nog de krappe vork, waar je maximum een 38mm band in kunt krijgen. De nieuwe 2022 Speedster Gravel 30 kan 45mm banden kwijt. Die 38mm is echt wel krap als je echt wil gaan gravelrijden, dus ik zou persoonlijk passen daarvoor. Tenzij je echt alleen maar hardpack en lichte gravel gaat doen.

Zoals hierboven al gezegd: dan is de Canyon Grail AL een veel betere keuze voor het geld (betere wielen, 42mm tire clearance). En de Grizl AL die dit najaar gelanceerd gaat worden ook (50mm clearance).
 
Dat is moeilijk te zeggen, 800€ is veel geld natuurlijk.
Ik kan daar moeilijk een prijs op plakken. Maar qua gebruiksgemak is dat wel iets waard, en qua gevoel is dat ook wel een wereld van verschil.

Je moet in feite er eens mee rijden en het zelf voelen.



Ja dat klopt. Maar een fiets van 1500€, laat ons ook eerlijk zijn daarover. Een groepset 105 disc kost 650€. Wat wil je dan voor fiets hebben voor 1500€.
Trouwens als ik kijk naar een caad13 met 105 disc zit je aan 2299€.
De waarde van een fiets is niet gelijk aan de optelsom van de losse componenten.

Mijn exceed die ik in de tijd voor 2700 euro had gekocht (met eindereekskorting), was in losse componenten ruim boven 4000 euro uitgekomen. Zonder korting was hij 3300 euro.
 
Terug
Bovenaan