De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Misschien leuk voor de MTBers hier. Canyon heeft (alweer) een "nieuwe" MTB uitgebracht. De Lux Trail. Een "downcountry" bike. Dus een meer capabele XC-mtb.


full_2021_lux-trail-cf-6_3016_rd-rd_P5.png


Het frame van de Lux, maar dan met 120/110 veerweg ipv 100/100, een dropperpost die dieper gaat, een langere wielbasis en een stompere balhoofdhoek.


En ze zijn op

Die balhoofdhoek is wel lekkerr. Zou ik ook wel willen ruilen met mijn Lux.
Liever zo met een afzonderlijk model, zo kan de Lux nog een tijdje ongewijzigd blijven en kan ik ‘m binnen een paar jaar met weinig verlies verpatsen.
 
Die balhoofdhoek is wel lekkerr. Zou ik ook wel willen ruilen met mijn Lux.
Liever zo met een afzonderlijk model, zo kan de Lux nog een tijdje ongewijzigd blijven en kan ik ‘m binnen een paar jaar met weinig verlies verpatsen.
En met behoudt van remote-lock wat bij andere merken (ja specialized en Cannondale) niet het geval is
 
Zou dat niet komen doordat de vork van 100 naar 120 gegaan is, en de fiets daardoor meer "achterover" leunt? Dus het frame zelf blijft identiek.
Hoe komen ze dan aan meer reach?
Heb het niet gelezen; maar is 'ie niet wat langer gemaakt?


edit: hier kan je hem in actie zien
't is inderdaad redesign
 
Laatst bewerkt:
Ligt het nu aan mij of is MTB’en echt wel een dure hobby?
Als ik het hier zo hoor dan moet je voor elke gelegenheid een andere MTB hebben :P

De stock bij canyon is wel vrij triest. Geen enkele aeroad in stock, weinig ultimate’s. Donkere tijden, donkere tijden!
Ik ben zelf in de markt voor een supersix, emonda of een foil.
Ik was aan het kijken voor een tarmac. Maar daar begint het pas tof te worden vanaf een sl7.
 
Ligt het nu aan mij of is MTB’en echt wel een dure hobby?
Als ik het hier zo hoor dan moet je voor elke gelegenheid een andere MTB hebben :p

De stock bij canyon is wel vrij triest. Geen enkele aeroad in stock, weinig ultimate’s. Donkere tijden, donkere tijden!
Ik ben zelf in de markt voor een supersix, emonda of een foil.
Ik was aan het kijken voor een tarmac. Maar daar begint het pas tof te worden vanaf een sl7.
Voor road is dat toch ook: ene voor de sprint, ene voor te klimmen en ene voor de kasseien!

Alleen qua slijtage is een MTB wat kostelijker :p
 
Ligt het nu aan mij of is MTB’en echt wel een dure hobby?
Als ik het hier zo hoor dan moet je voor elke gelegenheid een andere MTB hebben :p

De stock bij canyon is wel vrij triest. Geen enkele aeroad in stock, weinig ultimate’s. Donkere tijden, donkere tijden!
Ik ben zelf in de markt voor een supersix, emonda of een foil.
Ik was aan het kijken voor een tarmac. Maar daar begint het pas tof te worden vanaf een sl7.
Is overal zo hoor. De Scott dealer bij ons in de buurt heeft geen enkele fiets meer. Zelfs niet in de toonzaal. Andere goedkopere merken zoals prorace wel. Maar voor de rest niks.
 
Voor road is dat toch ook: ene voor de sprint, ene voor te klimmen en ene voor de kasseien!

Alleen qua slijtage is een MTB wat kostelijker :p
Een degelijke lichte fiets is tegenwoordig ook vrij aero, bewijze de tarmac. En je kan daar ook wel vrij vlot kasseien mee over.
Dus in mijn ogen heb je maar één fiets nodig :P
 
Met zo'n downcountry fiets (of eigenlijk gewoon een moderne xc fully) kom je echt al een eind ver.

Voor de features waar je echt veel meer veerweg nodig hebt, zijn de meeste mensen toch veel te grote schijtluizen. Ik ook trouwens.
 
Zou dat niet komen doordat de vork van 100 naar 120 gegaan is, en de fiets daardoor meer "achterover" leunt? Dus het frame zelf blijft identiek.
Dat zou maar een half graadje schelen ongeveer, als het al zoveel is... en dan zou je ook een STA krijgen die veel te slack is (zoals de Scalpel tot voor kort). Dus het frame is echt wel nieuw
 
Ligt het nu aan mij of is MTB’en echt wel een dure hobby?
Als ik het hier zo hoor dan moet je voor elke gelegenheid een andere MTB hebben :p

De stock bij canyon is wel vrij triest. Geen enkele aeroad in stock, weinig ultimate’s. Donkere tijden, donkere tijden!
Ik ben zelf in de markt voor een supersix, emonda of een foil.
Ik was aan het kijken voor een tarmac. Maar daar begint het pas tof te worden vanaf een sl7.
Als een tarmac sl7 je standaard is, dan is 't idd een dure hobby :unsure:
 
Een degelijke lichte fiets is tegenwoordig ook vrij aero, bewijze de tarmac. En je kan daar ook wel vrij vlot kasseien mee over.
Dus in mijn ogen heb je maar één fiets nodig :p

Verschil is vooral dat er in mtb veel meer disciplines zijn dan in wegfietsen.
Op de weg kan je een tijdrit, klimrit, rit met veel kasseien, ... op zich allemaal met één fiets doen. Zal het allemaal even comfortabel zijn? Waarschijnlijk niet, maar het is wel doenbaar.
Ik zie me persoonlijk in Les2Alpes, Leogang, ... niet met een XC fiets van de berg afknallen. Evenmin zie ik me hier rijden met een downhill rijden want die is daar gewoon niet voor gemaakt.
 
Vraagje:
Ik heb koersfiets met steekassen, vriendin met QR (beide schijfremmen)
Daar staat:
  • Vooras: 12x100 steekas, Quick release compatibel
  • Achteras: 12x142 steekas, Quick release compatibel
Iemand idee of je daar dan iets speciaal voor nodig hebt (adapters)? Is dat eenvoudig om te monteren?

Vriendin heeft deze fiets maar die wielen zijn dus bagger en zoek iets beters ter vervanging maar alles voor schijven is precies steekas :)
 
Is overal zo hoor. De Scott dealer bij ons in de buurt heeft geen enkele fiets meer. Zelfs niet in de toonzaal. Andere goedkopere merken zoals prorace wel. Maar voor de rest niks.
Heb de indruk dat het de komende weken even zal beteren. De 2022 modellen komen overal binnen en meesten heb wel meteen een voorraadje ingeslagen.

Ik kan maandag eindelijk mijn nieuwe ophalen. Trek Domane SL6, besteld juli vorig jaar, bestelling spontaan door Trek omgezet in het 2022 model. Had de indruk dat er best wat nieuwe beschikbare fietsen waren binnengekomen bij de dealer. Omdat ik zo lang moest wachten en steeds melding van vertraging kreeg begon ik al wat rond te kijken bij andere dealers/ andere merken en daar gaven ze toch ook altijd aan dat ze nieuwe stock verwachten eind augustus, ook altijd 2022 modellen.

Van’t weekend mijn huidige fiets eens online zwieren.
 
De nodige adapters (endcaps voor op de assen) worden vaak meegeleverd (bij DTSwiss is dat toch zo)...
Maat verkoopt die mavics, zijn nieuwe wielen heeft hij dat idd maar bij die niet.
Nu goed een licht aluminium setje is ook goed genoeg wss en goedkoper, alleen is DTSwiss voorraad ook heel mager
 
Hangt van de hub af of dat mogelijk is. Meeste merken hebben zoals Polle zegt van die adapterpluggen in het gamma waarmee je een 142TA ombouwt naar een 135QR (of een 148TA naar een 141QR in het geval van boost). Mavic gaat dat ongetwijfeld hebben. Montage hangt alweer af van merk, maar je gaat waarschijnlijk een soort van "trekker" nodig hebben om de huidige plugs van de as te kunnen trekken.
 
Terug
Bovenaan