De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Heb jij die versie met de kaduuke spanningsrol?
Hoe weet ik dat? Ik had een reconditioned gekocht maar die wattages bleken fout en bleek uiteindelijk dat de software die er op stond van de gewone te zijn met zwaarder vliegwiel. En die is dan vervangen maar geen idee of ik een nieuwe of een reconditioned heb gekregen (zeker niet de mijne met juiste software want daarvoor was het te snel vervangen). Maar die maakt dus meer lawaai :p
 
Ivm de direct drive trainers zie ik toch volgende als je in een middel budget blijft.
Flux S €599 => Elite suito €659 => Kick Core €799 (die dan gelijk is aan de flux2)
Toch vooral serieuze sprong naar die core, wel nog totaal niet naast elkaar vergeleken wat de voor/nadelen zijn of wat de prijs zou rechtvaardigen.
De elite zou ik dan veel eerder nemen dan de flux. Zoals ik zei met de core is het echt totaal anders. Voelt veel echter aan dan met de flux die ik had.
 
Een heel onnozele vraag, maar ik ben echt een fietsnoob:
Ik heb een paar jaar geleden een basic koersfiets gewonnen, wel op maat gemaakt enal. Nu was ik dit jaar en vorig jaar eens in de Vlaamse Ardennen gaan fietsen en ik geraakte de Paterberg en Koppenberg niet op, omdat ik m'n verzet niet meer rondgedraaid kreeg op de steilste stukken. M'n broers met hun fietsen geraakten probleemloos rondgetrapt, maar ik kon dus niet meer kleiner schakelen.
Wat kan ik dan, tandwielgewijs het beste doen? Achteraan liggen 7 tandwielen en vooraan 2. Geen idee van het aantal tandjes:D
 
Hoe weet ik dat?
Door dat op te zoeken.


ik geraakte de Paterberg en Koppenberg niet op <snip >Geen idee van het aantal tandjes
Dan ga je dat eens even moeten natellen, of zien of het erop geschreven staat. Nu, de Paterberg & Koppenberg zijn twee puisten van hellingen die comfortabel boven de 20% gaan van helling op hun steilste stukken, gecombineerd met een ondergrond die voor geen meter bolt. Je moet echt wel een behoorlijke atleet zijn om daar met een zware versnelling op te kunnen rijden. De meeste mensen rijden die hellingen op met een versnelling die ongeveer rond de 1/1 zit². Dus een 34T kettingblad vooraan, en dan een 28T tot 34T achteraan. Als jij met een set versnellingen genre "poldermolen" rondrijdt (bvb een 52x39, met een 11-23 cassette), dan is er geen kans in de wereld dat je daarop geraakt. Geef je fiets aan Wout Van Aert, en ook hij zal het voelen in zijn benen.

(² en ik geef grif toe dat ik op de Koppenberg voet aan grond heb moeten zetten met een 30/34, dus zelfs kleiner dan 1/1. In my defence: het lag er spiegelglad bij, en ik had al ~40km kopwerk gedaan in een zeurende tegenwind).
 
Een heel onnozele vraag, maar ik ben echt een fietsnoob:
Ik heb een paar jaar geleden een basic koersfiets gewonnen, wel op maat gemaakt enal. Nu was ik dit jaar en vorig jaar eens in de Vlaamse Ardennen gaan fietsen en ik geraakte de Paterberg en Koppenberg niet op, omdat ik m'n verzet niet meer rondgedraaid kreeg op de steilste stukken. M'n broers met hun fietsen geraakten probleemloos rondgetrapt, maar ik kon dus niet meer kleiner schakelen.
Wat kan ik dan, tandwielgewijs het beste doen? Achteraan liggen 7 tandwielen en vooraan 2. Geen idee van het aantal tandjes:D
Een basic koersfiets, op maat gemaakt? Lijkt me een bijzondere combinatie. Bedoel je niet een basic koersfiets die de juiste maat heeft? ;)

Opties (al dan niet technisch haalbaar, 7 speed is wel al heel wat generaties terug, minder een idee wat wel en niet mogelijk is):
  • Kleinere tandbladen vooraan (dan daalt je maximale snelheid wel)
  • Grotere tandbladen achteraan (afhankelijk van wat nog mogelijk is, zorgt opnieuw voor lagere maximale snelheid, of grotere gaten)
  • Meer trainen ;)
Geen idee of het mogelijk is qua ruimte, maar je zou ook een upgrade naar 10 of 11 speed kunnen overwegen.

Hoe groot zijn de tandwielen vooraan en achteraan nu?
 
Ivm de direct drive trainers zie ik toch volgende als je in een middel budget blijft.
Flux S €599 => Elite suito €659 => Kick Core €799 (die dan gelijk is aan de flux2)
Toch vooral serieuze sprong naar die core, wel nog totaal niet naast elkaar vergeleken wat de voor/nadelen zijn of wat de prijs zou rechtvaardigen.
De suito-S stond onlangs voor 529€ te koop. Dan is de keuze volgens mij snel gemaakt. Dan mag de kickr core nog beter zijn qua geluid en rijgevoel.
 
Ik ben heel goed in mezelf gek maken.

Stel, ik wil een stalen ros, te gebruiken voor all-round use. Dagelijks gebruik (dus zeker fenders alsook mounts voor een rack vanachter), te gebruiken voor lichte gravel (eventueel met andere, bredere, banden), te gebruiken voor bikepacking, te gebruiken voor gewoon wat trainen in de winter, ...

Was al aan het kijken naar de Ribble CGR 725, maar verschoot plots van de prijs aangezien dat blijkbaar zonder btw was en dan nog eens 14% import taks. (Richting 3k uiteindelijk) Of maak ik mezelf iets wijs als ik denk dat dat toch ook iets goedkoper moet te vinden zijn? Iemand wat advies welke richtingen ik nog kan uitkijken?
 
Dan ga je dat eens even moeten natellen, of zien of het erop geschreven staat. Nu, de Paterberg & Koppenberg zijn twee puisten van hellingen die comfortabel boven de 20% gaan van helling op hun steilste stukken, gecombineerd met een ondergrond die voor geen meter bolt. Je moet echt wel een behoorlijke atleet zijn om daar met een zware versnelling op te kunnen rijden. De meeste mensen rijden die hellingen op met een versnelling die ongeveer rond de 1/1 zit². Dus een 34T kettingblad vooraan, en dan een 28T tot 34T achteraan. Als jij met een set versnellingen genre "poldermolen" rondrijdt (bvb een 52x39, met een 11-23 cassette), dan is er geen kans in de wereld dat je daarop geraakt. Geef je fiets aan Wout Van Aert, en ook hij zal het voelen in zijn benen.

(² en ik geef grif toe dat ik op de Koppenberg voet aan grond heb moeten zetten met een 30/34, dus zelfs kleiner dan 1/1. In my defence: het lag er spiegelglad bij, en ik had al ~40km kopwerk gedaan in een zeurende tegenwind).
Ik zal straks eens kijken hoe de tandwielen eruit zien op m'n veloke. Conditie zit meer dan goed en ik had ook echt het gevoel dat ik er vlot over zou kunnen als ik kleiner kon trappen, maar ik kreeg de molen niet meer rond :D En mijn broer naast mij maar rustig vlot ronddraaien aan dezelfde snelheid :unsure:
Een basic koersfiets, op maat gemaakt? Lijkt me een bijzondere combinatie. Bedoel je niet een basic koersfiets die de juiste maat heeft? ;)

Opties (al dan niet technisch haalbaar, 7 speed is wel al heel wat generaties terug, minder een idee wat wel en niet mogelijk is):
  • Kleinere tandbladen vooraan (dan daalt je maximale snelheid wel)
  • Grotere tandbladen achteraan (afhankelijk van wat nog mogelijk is, zorgt opnieuw voor lagere maximale snelheid, of grotere gaten)
  • Meer trainen ;)
Geen idee of het mogelijk is qua ruimte, maar je zou ook een upgrade naar 10 of 11 speed kunnen overwegen.

Hoe groot zijn de tandwielen vooraan en achteraan nu?
In de fietswinkel waar ik de prijs mocht gaan afhalen hebben ze m'n maten genomen en dan de fiets naar mijn maat afgesteld (bij Math Salden) :D geen idee of dat dan op maat gemaakt is of een fiets met de juiste maat.

Deze, voor de duidelijkheid: https://www.salden.nl/massini-doha-custombike.html
 
Laatst bewerkt:
De suito-S stond onlangs voor 529€ te koop. Dan is de keuze volgens mij snel gemaakt. Dan mag de kickr core nog beter zijn qua geluid en rijgevoel.
Suito-T bedoel je dan? En ik zie het inderdaad op verschillende aan 519/529. Mantel zelfs 499 maar niet voorradig.
Dat zijn inderdaad wel al serieuse verschillen.
Ik ga mij moeten inhouden :help:
 
Normaal zondag richting Zuid-Frankrijk om wat hoogtemeters te maken, maar die reis valt in het water vrees ik. Of beter gezegd: in het vuur.

:headshake:
 
Een heel onnozele vraag, maar ik ben echt een fietsnoob:
Ik heb een paar jaar geleden een basic koersfiets gewonnen, wel op maat gemaakt enal. Nu was ik dit jaar en vorig jaar eens in de Vlaamse Ardennen gaan fietsen en ik geraakte de Paterberg en Koppenberg niet op, omdat ik m'n verzet niet meer rondgedraaid kreeg op de steilste stukken. M'n broers met hun fietsen geraakten probleemloos rondgetrapt, maar ik kon dus niet meer kleiner schakelen.
Wat kan ik dan, tandwielgewijs het beste doen? Achteraan liggen 7 tandwielen en vooraan 2. Geen idee van het aantal tandjes:D
Meer trainen, tandwielen kleiner pakken is voor pussy's!
Door dat op te zoeken.
Heel mooi artikel maar ik heb een core :p
 
Meer trainen, tandwielen kleiner pakken is voor pussy's!
Neeje! Op de Kanarieberg draaide er ne West-Vlaming z'n raamke open in't naar beneden rijden omdat die zag dat ik aan't sukkelen was "allez, kleiner schakelen, komaan"
Het lag dus duidelijk aan mijn te zwaar lichtste verzet :D
 
Nog 2 vraagjes:
- Welke schoen covers raden jullie aan, voor bij regenweer?


- Welke momentsleutel gebruiken jullie of kunnen jullie aanbevelen? Moeilijk online te beoordelen zonder ervaring.
BBB CYCLING TORQUESET BTL-73 MOMENTSLEUTEL 2-14Nm €59,95
Mighty Momentsleutel Set 2-24 Nm €48,99
Nog andere?

De 2e kan tot 24Nm (en kost zelfs minder) maar is de kwaliteit ook goed? Moet niet de goedkoopste zijn, maar wel graag degelijk en lang meegaan.
 
Ik zal straks eens kijken hoe de tandwielen eruit zien op m'n veloke. Conditie zit meer dan goed en ik had ook echt het gevoel dat ik er vlot over zou kunnen als ik kleiner kon trappen, maar ik kreeg de molen niet meer rond :D En mijn broer naast mij maar rustig vlot ronddraaien aan dezelfde snelheid :unsure:

In de fietswinkel waar ik de prijs mocht gaan afhalen hebben ze m'n maten genomen en dan de fiets naar mijn maat afgesteld (bij Math Salden) :D geen idee of dat dan op maat gemaakt is of een fiets met de juiste maat.

Deze, voor de duidelijkheid: https://www.salden.nl/massini-doha-custombike.html
Juiste maat dus, op maat gemaakt meten ze je op en beginnen dan de buizen op de juiste lengte te zagen om daarmee je frame op te bouwen. Dat zou een HEEL mooie prijs geweest zijn 😉
Nog 2 vraagjes:
- Welke schoen covers raden jullie aan, voor bij regenweer?


- Welke momentsleutel gebruiken jullie of kunnen jullie aanbevelen? Moeilijk online te beoordelen zonder ervaring.
BBB CYCLING TORQUESET BTL-73 MOMENTSLEUTEL 2-14Nm €59,95
Mighty Momentsleutel Set 2-24 Nm €48,99
Nog andere?

De 2e kan tot 24Nm (en kost zelfs minder) maar is de kwaliteit ook goed? Moet niet de goedkoopste zijn, maar wel graag degelijk en lang meegaan.
Ik heb de eerste en ben daar tevreden van, heb hem wel nog maar anderhalf jaar en geen voorafgaande ervaring met momentsleutels. Maar doet wat hij moet doen.
 
Trouwens, begin juli mijn eerste bikepacking gedaan. Daar kwam wel wat regen aan te pas waardoor ik wat problemen had met het gesmeerd houden van mijn ketting met Muc’off dry lube. Een pulletje wet lube gekocht, maar dat is toch ook vuile boel na een tijdje…

Rond diezelfde periode werd hier ergens iets gepost van de groene Squirt wax voor ebikes die beter bestand zou zijn tegen water. Nadien ben ik daar op overgeschakeld, maar had gelukkig nog geen regenritten gehad.

Maandag samen met mijn broer door de gietende regen gereden, hij met Muc’off dry lube en ik met squirt wax. Zijn ketting begon na verloop van tijd te knarsen, de mijne bleef geluidloos. Goed spul dus, ik ben overtuigd!
 
Grootste tandwiel achteraan heeft 25 of 26 tanden. En vooraan staat er 50/34 op.
Overigens 10 tandwielen achteraan en dus 2 vooraan.
Je kan kleiner cassette steken maar ik heb RvV met 36/28 als kleinste combi gereden (ok Paterberg niet meer bovengeraakt maar stond op punt van krampen en was enige heuvel waar ook teveel volk was om risico te hebben om dan om te vallen :p)
 
Terug
Bovenaan