De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ok, 6 dan.

Een Garmin Edge 5***, 8** of 10** is een écht trainingstoestel. Zowel voor indoor als outdoor.
Gestructureerde ritten, gebaseerd op Power, HR, snelheid,... Allemaal compleet zelf aan te maken en bij te houden. Even simpel als een Zwift workout maken, maar dan gratis. Zowel om indoor de trainer aan te sturen als outdoor te rijden.

Een Wahoo is een héél goed toestel om te navigeren en op het moment zelf de data te zien. Maar het is geen trainingstoestel. Zo beter?

Garmin Connect (gratis als je een Edge hebt) laat toe om dat allemaal zelf op een bijzonder eenvoudige manier te doen en te analyseren. Het is ook tig keer beter dan Strava als platform (mss nog nét niet zo goed als het betalende TP) maar het is gefaald in het community aspect.
Vriendin heeft garmin maar die route-builder trekt imo op geen hol

Binnen doe ik wel zwift of bedien de rollen met de app op GSM (en ondertussen laps nemen op de bolt :D maar die is op basis van powermeter op de fiets), buiten heb ik geen workout nodig, ik doe waar ik zin in heb die dag :D
 
Ik zit in een serieuze tweestrijd. Eigenaar van een edge 810 die ik wil upgraden.
Ik hou van de functionaliteiten van een edge. Die datapages zijn zalig, de functies zijn zalig, de manier waarop dat ding werkt is zalig. Enkel de navigatie is zo zo.
Tijdens het volgen van een route dat hij soms rare dingen, geeft bochten vreemd aan en van die toeren. Gevolg is dus dat ik er vaak verkeerd mee rij. Nu weet ik niet of dit beter is met een 530 of een 830. En of een bolt zoveel beter is qua navigatie.
Ik verwacht gewoon dat als ik een GPX erop zet hij deze ook gewoon tot op de letter volgt.
 
Ik zit in een serieuze tweestrijd. Eigenaar van een edge 810 die ik wil upgraden.
Ik hou van de functionaliteiten van een edge. Die datapages zijn zalig, de functies zijn zalig, de manier waarop dat ding werkt is zalig. Enkel de navigatie is zo zo.
Tijdens het volgen van een route dat hij soms rare dingen, geeft bochten vreemd aan en van die toeren. Gevolg is dus dat ik er vaak verkeerd mee rij. Nu weet ik niet of dit beter is met een 530 of een 830. En of een bolt zoveel beter is qua navigatie.
Ik verwacht gewoon dat als ik een GPX erop zet hij deze ook gewoon tot op de letter volgt.
Puur navigatie zou ik wahoo zeggen
Al vaak gemerkt dat op een kruispunt waar je een links/rechts combi moet doen de persoon met Garmin niet weet dat hij na links meteen rechts moet
Maar kan ook instelling zijn die default inzoomt ofzo
 
En of een bolt zoveel beter is qua navigatie.
Ik verwacht gewoon dat als ik een GPX erop zet hij deze ook gewoon tot op de letter volgt.

Ik kan niet vergelijken met de andere toestellen die je vernoemt, maar dat doet een Bolt wel perfect. Enorm gebruiksvriendelijke navigatie.
 
Ben mijn Edge 820 echt beu. Een GPS-route rijden loopt bijna altijd in het 100. Meer zoeken en terugkeren dan effectief rijden. Aan de gpx ligt het niet, anderen (met Wahoo) hebben er geen last van.
Overweeg om voor een Bolt v2 of een Roam te gaan. Maar die laatste is toch al enige tijd op de markt. Komt daar kortelings een nieuwe versie van?
Voor de Roam komt er geen nieuwe versie binnenkort, de Bolt V1 hebben ze ook 4 jaar onveranderd verkocht hé.
Waar is de Bolt V2 trouwens in stock? Niet bij Van Eyck, mantel of futurum
 
Puur navigatie zou ik wahoo zeggen
Al vaak gemerkt dat op een kruispunt waar je een links/rechts combi moet doen de persoon met Garmin niet weet dat hij na links meteen rechts moet
Maar kan ook instelling zijn die default inzoomt ofzo
Dat komt inderdaad voornamelijk door die zoom functie. Bij een bocht links-rechts, ziet mijn kameraad met zoom dat hij links moet maar dat is het. Ik heb dat disabled en kijk gewoon steeds naar de 'volledige kaart' en rijd eigelijk zelden verkeerd. Edge 530.
 
Vorige week de 530 besteld maar nog niet geleverd, dit weekend een rit gedaan waarbij er een mix was van garmin/wahoo gebruikers en beiden hebben wel wat fouten gemaakt. Kan ook aan de rit of de gebruiker liggen natuurlijk :unsure:
Binnenkort kan ik hopelijk zelf meer zeggen, en hopelijk toch de goede keuze gemaakt.
 
Kan ook aan de instellingen liggen. Gravelrit +-75km. Beide Garmin 530, zelfde GPX. De mijne was redelijk correct (paar keer niet goed opgelet of dat de gps iets te laat verwittigd), die van mijne maat gaf dan dikwijls een heel andere route (hoofdbaan volgen ipv straatje in).

Nog niet getest. De voorbije weken maar keer of 3 gereden door omstandigheden en had nog geen schoenplaatjes geïnstalleerd.
@Bubble
Schoenen nu een 150km getest (65km en 75km). Zitten super, ook lichte schoen (ivm mijne oudere). Eerste rit wel wat pijn aan mijn enkel (paar jaar geleden zware verstuiking/kleine scheur, nooit volledig 100% hersteld, zit altijd wat dik), rand duwde ertegen. Tweede rit was het al een stuk beter (iets dikkere kous ook).
 
Mensen hier ervaring met Garmin rally powermeter pedalen?
Ben aan het twijfelen om dat op de MTB aan te schaffen om in de winter duurtrainingen te doen in bos (op verharde wegen) (ga ze er ook in zomer oplaten hoor daar niet van :p)
 
Puur navigatie zou ik wahoo zeggen
Al vaak gemerkt dat op een kruispunt waar je een links/rechts combi moet doen de persoon met Garmin niet weet dat hij na links meteen rechts moet
Maar kan ook instelling zijn die default inzoomt ofzo
Ja maar klopt dit effectief? Want ik hoor ook soms dat de wahoo net meer kemels slaat :P
Hoe dan ook is het zeer frustrerend dat er de mist wordt ingegaan. Niet dat ik vies ben van wat extra kilometers, maar het haalt de snelheid er wel hellemaal uit.
 
Ja maar klopt dit effectief? Want ik hoor ook soms dat de wahoo net meer kemels slaat :p
Hoe dan ook is het zeer frustrerend dat er de mist wordt ingegaan. Niet dat ik vies ben van wat extra kilometers, maar het haalt de snelheid er wel hellemaal uit.
Hoe kan die kemels slaan, die toont gewoon de route en als je fout bent moet je het zelf maar oplossen :D
 
Bij Garmin (530 tenminste) kan je wel best effectief op je route staan.

Indien je op een ander scherm staat zal hij aangeven dat je binnen 200m moest afslaan, met beeld, maar dat beeld is zo ingezoomd dat het vrij nutteloos is vanaf dat er iets speciaals is, zoals een volgende afslag die er kort op volgt.

Ik worstel nog met mijn ClimbPro, ik vind het handig, maar niet dat het scherm er automatisch op komt, nog minder als dat net is voor een afslag wordt aangegeven. Dan ga je automatisch naar ClimbPro, onmiddellijk gevolgd door verspringen naar de superingezoomde navigatie…

Toch een aantal keer gevloekt daarop dit weekend.

Net terug van een driedaagse bikepacking trip, Ath-Dinant, Dinant-Chimay, Chimay-Ath. Zeker aan te raden voor mensen die eens willen proeven van meerdaagse fietsreizen zonder onmiddellijk te zot te doen.
 
...

Net terug van een driedaagse bikepacking trip, Ath-Dinant, Dinant-Chimay, Chimay-Ath. Zeker aan te raden voor mensen die eens willen proeven van meerdaagse fietsreizen zonder onmiddellijk te zot te doen.
Klinkt cool. Met kamperen of ergens accomodatie geregeld? Hoeveel km ongeveer en kan je de gpx'en delen?
 
Heeft iemand weet van fysieke winkels die consumptiecheques aannemen? Bvb. Van Eyck.

Een direct drive trainer bijt nu toch al effe in mijn been. :unsure:
 
Klinkt cool. Met kamperen of ergens accomodatie geregeld? Hoeveel km ongeveer en kan je de gpx'en delen?

2nd. Lijkt me ook wel iets leuk om te doen.

Mtb of racefiets?

Rit 1:https://ridewithgps.com/routes/37130593
Rit 2: https://ridewithgps.com/routes/37130934
Rit 3: https://ridewithgps.com/routes/37130961

Dit is voor koersfiets, met enkele stukken lichte gravel wegens beperkte andere alternatieven. In totaal 5 kilometer van de 400, zonder dat er naar mijn gevoel gevaarlijke zaken tussen zitten.

We zijn in een Airbnb en hotel verbleven, kamperen zie ik (nog) niet zitten. Combinatie van extra bagage, comfort en peace of mind over de fietsen wanneer je nog iets bezoekt te voet.

Oorspronkelijk was de route omgekeerd, maar door problemen om een verblijfplaats te vinden zaterdag (weekend 15 augustus) heb ik ze omgedraaid, en zelfs dan heb ik een verblijf gevonden in Dinant ipv Ciney wat het oorspronkelijke plan was. Ik denk dat de route in beide richtingen ongeveer even 'goed' is, ik zou enkel aanraden om meer regio Ciney te verblijven om zo de middelste dag wat korter te maken.
 
Terug
Bovenaan