De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Net terug van mijn ritje met de koersfiets. Augustus vorig jaar beginnen mountainbiken, nu ondertussen een koersfiets. De bedoeling was om vandaag voor de eerste keer de 100 aan te tikken maar vanaf 70 km was het op karakter te doen. Uiteindelijk afgeklokt op 85.

Blij maar tegelijk toch wat balen.
Als je het niet gewoon bent van zo een afstanden te fietsen is het vooral belangrijk om het rustig aan te doen. Dwing jezelf om 2à3 per uur trager te rijden dan je gewoon bent, altijd het gevoel houden dat je overschot hebt, en je rit zal op het einde automatisch een stuk verder dragen. Als je de afstand nog nooit gereden hebt en even snel rijd als op je gewoonlijke kortere ritten, dan kan je daar onmogelijk ik 1 keer 30-40km bijlappen.
 
Als je het niet gewoon bent van zo een afstanden te fietsen is het vooral belangrijk om het rustig aan te doen. Dwing jezelf om 2à3 per uur trager te rijden dan je gewoon bent, altijd het gevoel houden dat je overschot hebt, en je rit zal op het einde automatisch een stuk verder dragen. Als je de afstand nog nooit gereden hebt en even snel rijd als op je gewoonlijke kortere ritten, dan kan je daar onmogelijk ik 1 keer 30-40km bijlappen.
Dat kan goed zijn. Had 25 per uur gemiddeld, 700 hm
 
Voor lange(re) ritten, zeker buiten je comfort zone: kijk echt naar de windrichting, en vertrek altijd met tegenwind. Niets zo demotiverend als onderweg merken dat ze toch de benen van Christopher Reeve onder je lijf hebben gevezen, en dan nog een ganse weg terug tegen de wind moeten beuken.
 
Lange ritten zijn niet echt het probleem, de hoogtemeters maar vooral het tempo is van belang.
Vandaag met een groep mee waarbij het tempo toch wat boven mijn kunnen zat, zeker met die tegenwind en uiteindelijk toch wel 500hm op 75km een 28-29 gemiddeld terwijl 2 maand geleden 110km met ook 500hm maar wel 25-26 gemiddeld met een andere groep.
En dat laatste was met de vingers in de neus terwijl ik vandaag toch paar keer afgezien heb.
(sidenote: ik zit nog maar aan een 1200km op de fiets)

Belangrijkste vind ik eigenlijk op hartslag, als die laag blijft kan je blijven fietsen, als die in een hoger niveau zit dan kan je dat gewoon niet volhouden.
 
Je voelt dat ie er in gaat en "pakt", visueel identiek aan de andere qua diepte, maar op dat moment is die schakel precies gekneld en minder soepel dan de andere. What am i doing wrong? Heb 2 tools om die schakels in en uit te duwen en beide resulteren in hetzelfde.
Is het niet van er zijdelings aan de ketting de duwen of trekken bij het door duwen van die ketting pin?
 
twQpQa3.jpeg


De fiets maar eens zomer-proof gemaakt :unsure:
 
Hoe was de kennismaking?
Je bent er snel bij!

Op voorhand moest je gewicht en zadelhoogte doorgeven dus de fietsen stonden rijklaar gereed. Ruim 40 Sparks op een rijtje. Alleen uitkijken welke je "geloot" had. Ik kreeg zowat de dikste fiets van de hele stal, Spark RC SL EVO, X01 AXS, de full carbon Silverton wielen, wat een beestje. Zal niet veel meer als 10kg gewogen hebben denk ik. Mijn kameraad kreeg de RC team Issue GX AXS. Poeh, wat een zware fiets ... 1-0 voor mij :laugh:

Bon, wij op pad. Het eerste wat opvalt is dat het een erg stijve fiets is voor een fully, dat het frame rond de shock gebouwd is heeft duidelijk zijn voordelen. Gelocked gaat ie als een speer. Eerst 10 minuten bergop fietsen voor we van een afdaling mogen genieten. In de lus die we verschillende keren mochten rijden zaten 2 afdalingen die echt wel zéér pittig waren, op een toertocht in Vlaanderen zal je ze niet tegenkomen. Plusje voor de dropper. Op een medium staat een 60mm stuurpen, balhoofdhoek veel slacker als wat we gewend zijn, je voorwiel staat echt een eind voor je uit. In die uitdagende afdalingen heeft dat wel zijn voordelen.

Dan gewisseld van fiets, ik dus naar de GX AXS. Poeh, wat een verschil. Op vrij simpele single tracks voel je gewoon hoeveel logger die fiets is, veel minder wendbaar. Aangezien de GX AXS de fiets is waar ik een oog op laten vallen had wou ik wel eens weten of dat met lichtere wielen beter was. Wielen gewisseld tussen beide fietsen en weer verder. Hetzelfde als de EVO werd het niet helemaal maar het scheelde toch aardig! Volgens de specs zou er tussen die 2 wielsets 550gr verschil zitten, dat is op een mtb écht dag en nacht. Op mijn vorige fiets zaten wielen van 1400gr dus ik was sowieso wel van zin om er meteen wat beters in te steken.

De fiets voelde behoorlijk kort aan, op de GX AXS had iemand het zadel volledig naar achter gezet, dat was wel beter qua reach. Qua geometrie vond ik de fiets wel erg naar trail neigen, en minder naar XC. De bedoeling is om hier in de buurt toertochten te rijden, 2 minuten bergop, 1 minuut bergaf. Met dat in het achterhoofd ben ik toch niet helemaal zeker dat het de ideale fiets is, dat het misschien een beetje teveel trail is. Al kan je met een andere lengte stuurpen en andere afstellingen dat nog aardig wijzigen.
Ik ken iemand met een Trek Supercaliber in bestelling (leverbaar half september), daar kan ik dan ook wel eens mee rijden. Als ik de geometrie vergelijk zit je daar met een balhoofdhoek die 1,8° minder slack is, wielbasis 4!cm korter. Waar de Spark veel vertrouwen geeft op pittig terrein zal die supercaliber in principe een scherpere en vinnigere fiets zijn, meer racy. De Supercaliber is ook wel wat lichter als de Spark.

Conclusie: ik ben er nog niet helemaal uit. Die testfietsen waren afgemonteerd met alle spacers nog onder de stuurpen, terwijl ik op 29'rs bijna altijd quasi slammed rijd. Mits afstelling en eventueel een langere stuurpen denk ik wel dat ik veel plezier ga beleven aan die fiets. Maar ik ga er toch nog eens over peinzen en wachten om eens met die supercaliber te rijden.

edit: wow, lap tekst!

cjfAgLKfEZw2WM38zmg6dyDI-84IiPQO1UdzwOEsx1Y-2048x1536.jpg
 
Waar heb je de fiets kunnen uittesten?
Scott trekt door heel Europa met een zogenaamde "Experience Tour". 7, 8, 9 augustus was de Benelux aan de beurt.
In de eerste plaats gericht aan hun dealers maar ook bepaalde tijdschriften mogen dan komen testen, of gisteren zag ik op Strava dat er aardig wat Scott rijders waren gepasseerd. Githa Michiels, renners uit de crossploeg Hens-Maes. Ik was dus daar via een dealer.
 
Je bent er snel bij!

Op voorhand moest je gewicht en zadelhoogte doorgeven dus de fietsen stonden rijklaar gereed. Ruim 40 Sparks op een rijtje. Alleen uitkijken welke je "geloot" had. Ik kreeg zowat de dikste fiets van de hele stal, Spark RC SL EVO, X01 AXS, de full carbon Silverton wielen, wat een beestje. Zal niet veel meer als 10kg gewogen hebben denk ik. Mijn kameraad kreeg de RC team Issue GX AXS. Poeh, wat een zware fiets ... 1-0 voor mij :laugh:

Bon, wij op pad. Het eerste wat opvalt is dat het een erg stijve fiets is voor een fully, dat het frame rond de shock gebouwd is heeft duidelijk zijn voordelen. Gelocked gaat ie als een speer. Eerst 10 minuten bergop fietsen voor we van een afdaling mogen genieten. In de lus die we verschillende keren mochten rijden zaten 2 afdalingen die echt wel zéér pittig waren, op een toertocht in Vlaanderen zal je ze niet tegenkomen. Plusje voor de dropper. Op een medium staat een 60mm stuurpen, balhoofdhoek veel slacker als wat we gewend zijn, je voorwiel staat echt een eind voor je uit. In die uitdagende afdalingen heeft dat wel zijn voordelen.

Dan gewisseld van fiets, ik dus naar de GX AXS. Poeh, wat een verschil. Op vrij simpele single tracks voel je gewoon hoeveel logger die fiets is, veel minder wendbaar. Aangezien de GX AXS de fiets is waar ik een oog op laten vallen had wou ik wel eens weten of dat met lichtere wielen beter was. Wielen gewisseld tussen beide fietsen en weer verder. Hetzelfde als de EVO werd het niet helemaal maar het scheelde toch aardig! Volgens de specs zou er tussen die 2 wielsets 550gr verschil zitten, dat is op een mtb écht dag en nacht. Op mijn vorige fiets zaten wielen van 1400gr dus ik was sowieso wel van zin om er meteen wat beters in te steken.

De fiets voelde behoorlijk kort aan, op de GX AXS had iemand het zadel volledig naar achter gezet, dat was wel beter qua reach. Qua geometrie vond ik de fiets wel erg naar trail neigen, en minder naar XC. De bedoeling is om hier in de buurt toertochten te rijden, 2 minuten bergop, 1 minuut bergaf. Met dat in het achterhoofd ben ik toch niet helemaal zeker dat het de ideale fiets is, dat het misschien een beetje teveel trail is. Al kan je met een andere lengte stuurpen en andere afstellingen dat nog aardig wijzigen.
Ik ken iemand met een Trek Supercaliber in bestelling (leverbaar half september), daar kan ik dan ook wel eens mee rijden. Als ik de geometrie vergelijk zit je daar met een balhoofdhoek die 1,8° minder slack is, wielbasis 4!cm korter. Waar de Spark veel vertrouwen geeft op pittig terrein zal die supercaliber in principe een scherpere en vinnigere fiets zijn, meer racy. De Supercaliber is ook wel wat lichter als de Spark.

Conclusie: ik ben er nog niet helemaal uit. Die testfietsen waren afgemonteerd met alle spacers nog onder de stuurpen, terwijl ik op 29'rs bijna altijd quasi slammed rijd. Mits afstelling en eventueel een langere stuurpen denk ik wel dat ik veel plezier ga beleven aan die fiets. Maar ik ga er toch nog eens over peinzen en wachten om eens met die supercaliber te rijden.

edit: wow, lap tekst!

cjfAgLKfEZw2WM38zmg6dyDI-84IiPQO1UdzwOEsx1Y-2048x1536.jpg
Goed stukje tekst! Ben heel blij om eens een iets te lezen van iemand die geen extra belangen heeft zoals het verkopen van fietsen, magazines of clicks.
Dat de fiets meer trail gericht is is voor mij goed nieuws want dat is de reden dat ik ervoor gegaan ben. Kan al niet wachten om hem te ontvangen en een weekje trails in de alpen of Wales te plannen.

En wielen maken inderdaad een giga verschil. Ik kan mij herinneren dat ik eens op een testdag de epic s-works getest heb met de lichtste roval control sl wielen die er toen waren. Dat was niet normaal hoe snedig die wielen waren ivgl met wat ik de rest van die dag gereden had. Jammer genoeg zijn dat type wielen altijd 2k+ qua aankoop en dat is toch boven mijn amateur budget😅
 
Iemand een idee waar je een Synchros x-25 achterwiel kan kopen/bestellen? Ik vind het precies niet op internet.
Ik heb nu al 3x spaakbreuk de laatste 3 maanden, en ben het beu. Steeds laten herstellen en het wiel staat tubeless dus herstelling is ook niet zo goedkoop. Eenvoudiger/goedkoper lijkt me dus gewoon een nieuw wiel ipv helemaal te laten herspaken.
 
Dat kan goed zijn. Had 25 per uur gemiddeld, 700 hm

Vermoedelijk veel te snel gereden én aan te hoge hartslag, waardoor je op het einde helemaal choco zat. Gewoon op je dode gemak bollen (in hartslag zone 2 bv.) en je bolt die 100KM waarschijnlijk met gemak uit... (maar wel een stuk trager).
 
Terug
Bovenaan