De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb mijn fully mountainbike verkocht bij gebrek aan tijd (ik moet eerst nog wat de auto in vooraleer ik aan leuk MTB gebied kom) en vandaag een gravelbike in de plaats gekocht. Weinig keuze natuurlijk in deze fietsmarkt, dus content dat ik iets gevonden heb.
Nu is die fiets wel tubeless (ze hebben dat vandaag zo gezet) maar ik ken daar eigenlijk niks van. Die man zei van om de drie maanden de melk te vervangen maar dat lijkt me nu toch wel een heel gedoe? Bedoelt ie om wat bij te vullen na drie maanden?
 
Deze bad boy
In het echt is hij wel meer aubergine kleurig. Ik was aanvankelijk gaan informeren voor een trek checkpoint al5 maar die kregen ze pas binnen in juni 2022 en dat is mij wel wat te lang.
 
Ik heb mijn fully mountainbike verkocht bij gebrek aan tijd (ik moet eerst nog wat de auto in vooraleer ik aan leuk MTB gebied kom) en vandaag een gravelbike in de plaats gekocht. Weinig keuze natuurlijk in deze fietsmarkt, dus content dat ik iets gevonden heb.
Nu is die fiets wel tubeless (ze hebben dat vandaag zo gezet) maar ik ken daar eigenlijk niks van. Die man zei van om de drie maanden de melk te vervangen maar dat lijkt me nu toch wel een heel gedoe? Bedoelt ie om wat bij te vullen na drie maanden?
Niets van aantrekken. Gewoon een band meenemen en wanneer je plat staat nieuwe band erin. Ik vul nooit bij en heb er nog nooit problemen mee gehad. Alsof je elke drie maand zoveel vloeistof verliest...

Da's toch mijn MO.

Ik kan mij ook niet herinneren wanneer ik het laatst een binnenband heb moeten steken.
 
Deze bad boy
In het echt is hij wel meer aubergine kleurig. Ik was aanvankelijk gaan informeren voor een trek checkpoint al5 maar die kregen ze pas binnen in juni 2022 en dat is mij wel wat te lang.
Elke 3 maand is dikke overkill tenzij er wekelijks een lek word gedicht door die tubeless melk. Als je niet lek rijd is alle 6 maanden zoals hierboven al is gepost genoeg. En bijvullen zijn maar kleine hoeveelheden die je er extra bijdoet.
 
Ik heb mijn fully mountainbike verkocht bij gebrek aan tijd (ik moet eerst nog wat de auto in vooraleer ik aan leuk MTB gebied kom) en vandaag een gravelbike in de plaats gekocht. Weinig keuze natuurlijk in deze fietsmarkt, dus content dat ik iets gevonden heb.
Nu is die fiets wel tubeless (ze hebben dat vandaag zo gezet) maar ik ken daar eigenlijk niks van. Die man zei van om de drie maanden de melk te vervangen maar dat lijkt me nu toch wel een heel gedoe? Bedoelt ie om wat bij te vullen na drie maanden?
Wat ik meestal doe met nieuwe tubeless banden (nadat ik ze heb gemonteerd en latex bijgevuld) is de wielen uit de fiets halen en horizontaal leggen.
Je kan dit bv doen op een emmer, na een half dagje ga ik eens met de wielen schudden en vervolgens omdraaien.
's Anderendaags wielen terug monteren, op druk zetten en een klein toertje rijden zodat de latex nogmaals helemaal verspreid kan worden.
Ik vul meestal bij na een 6-tal maanden.
Een aanrader voor het tubeless rijden is een Dynaplug, zéér handige tool als je dan toch eens lek hebt gereden.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor Dynaplug. Ook de sealant van MucOff kan ik zeer aanraden. Is een beetje dikker dan de meeste sealants (consistentie van roze bosbessenyoghurt. Inclusief de geur & kleur), en die coat bij het horizontaal leggen dus ook erg goed de zijwanden van de band. Perfect voor het dichten van sidewall-gashes of gewoon het afdichten van een poreuze band zoals WTB of de nieuwe Schwalbe G-One R.
 
Ik reken mezelf tot de iets technischer aangelegde mensen dan gemiddeld maar een fietsketting blijkt mijn limiet te zijn. Heb mijn shimano ketting vervangen en blijf die koppeling verprutsen. Vorige week vervangen, tijdens testrit hoorde ik een klak en jaja, een van de schakels stond licht open, gereed om af te knappen. Had gelukkig nog lengte over en heb dat segment dus kunnen vervangen. Nu draai ik dat nieuwe stuk er tussen en tis nooit just perfect. Je voelt dat ie er in gaat en "pakt", visueel identiek aan de andere qua diepte, maar op dat moment is die schakel precies gekneld en minder soepel dan de andere. What am i doing wrong? Heb 2 tools om die schakels in en uit te duwen en beide resulteren in hetzelfde.
 
Ik reken mezelf tot de iets technischer aangelegde mensen dan gemiddeld maar een fietsketting blijkt mijn limiet te zijn. Heb mijn shimano ketting vervangen en blijf die koppeling verprutsen. Vorige week vervangen, tijdens testrit hoorde ik een klak en jaja, een van de schakels stond licht open, gereed om af te knappen. Had gelukkig nog lengte over en heb dat segment dus kunnen vervangen. Nu draai ik dat nieuwe stuk er tussen en tis nooit just perfect. Je voelt dat ie er in gaat en "pakt", visueel identiek aan de andere qua diepte, maar op dat moment is die schakel precies gekneld en minder soepel dan de andere. What am i doing wrong? Heb 2 tools om die schakels in en uit te duwen en beide resulteren in hetzelfde.
1) juiste richting gelegd?
2) gebruik een missing link :p
 
Shimano kettingen bieden maar 1 klein voordeel tegenover KMC, en dat is dat ze iets stiller zijn op een volledige Shimano transmissie (dus crankstel & cassette). Daartegenover staat dat ze sneller verslijten, roestgevoeliger zijn, een bepaalde richting hebben, en een merde om te installeren met de pen die je erin moet drijven ipv een masterlink (hoewel sommige Shimanokettingen nu ook met masterlink komen).

Volgende keer gewoon een KMC X ketting kopen, en geen gedoe meer.
 
Net terug van mijn ritje met de koersfiets. Augustus vorig jaar beginnen mountainbiken, nu ondertussen een koersfiets. De bedoeling was om vandaag voor de eerste keer de 100 aan te tikken maar vanaf 70 km was het op karakter te doen. Uiteindelijk afgeklokt op 85.

Blij maar tegelijk toch wat balen.
 
Terug
Bovenaan