De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Na de laatste 4 weken in Luik te zijn gaan rijden vraag ik me wel af wat die maatregelen zijn. Want daar is alles gewoon zoals 3 jaar geleden.)
1e zondag van juli in Oud-Heverlee: Eerst enkel online inschrijving, 60 man per afstand 15'. Mondmasker verplicht start, bevoorrading, enkel verpakt eten. Op 1 juli werden de regels versoepelt en mocht je ook ter plaatse inschrijven, en ook douches toegankelijk.
Vorige zondag in Wijgmaal: Buiten je mondmasker aan bij het inschrijvien in de kantine alles zoals normaal. Ter plaatse inschrijven, normale bevoorrading, geen masker.
Nu krijg ik een mail voor een TT op 15 augustus: enkel online inschrijven, slechts 15 man per afstand per 15' die mag starten. Opnieuw bevoorrading met mondmasker en enkel verpakt eten. Geen douches, geen afspuitstand, geen bewaakte fietsenparking.

Wat een zooitje ...

Alle ritten van de ronde van het Waasland zijn zonder bevoorrading. Blijkbaar wil men daar lokaal geen goedkeuring voor geven, terwijl dat perfect mogelijk is (zoals oa in Oud-Heverlee is aangetoond, daar werkte dat prima).

ik denk dat veel clubs afhaken omwille van de horeca-regels die gelden bij de après die het logistiek en financieel te weinig interessant maken.

Daar zit zeker 1 schoon bos in.
Vorige week die mannen tegengekomen tijdens de VTT van Cerexhe.
Zal wat in dezelfde bossen zijn. Die van Cerexhe was zeker meer dan de moeite.
Redelijk wat stukken die ook in Cerexhe zaten.
Maar die van Cerexhe is wel mooier.

Hier zat wat te veel onberijbare stukken in. Zoals dat stuk langs een granenveld. Daar kon ge niet eens trappen omdat uw pedalen de grond raakten dan.

Ik ben op mantel deze fiets tegengekomen: https://www.mantel.com/trek-emonda-sl-5-disc
Is dit het 2020 model? En is dat nog de moeite? Of zoek ik beter naar een moderner model? Mijn maat + kleur zou nog 1 maal op voorraad zijn...
Ik durf er mij niet over uitspreken omdat ik geen ervaringsdeskundige ben.
Maar trek heeft allesinds zeer recent zijn prijzen met 200€ doen stijgen zonder dat er wijzigingen zijn gebeurd.
(of toch allesinds zo voor mijn ALR5), ook de nieuwe SL5 is van 2699 naar 2899 gegaan.

Op zich zie ik niets 'oud' aan het model dat jij linkt, gewoon degelijke 105, carbon, etc.
Voor die prijs en direct beschikbaar in deze tijden een goede koop zou ik zeggen.

Dat is inderdaad het '20 model. Dus je betaalt wel full price voor een ouder model, al is dat in deze tijden nog steeds een goede deal imo (cfr. 2dehandsmarkt..).

Grootste verschil met '21 en '22 modellen is dat deze laatste andere kaders hebben (dikker kader, hate it or love it), maar daar betaal je dan wel 500 à 800 EUR meer voor :crazy:.

Als dat voor jou geen belangrijk element is, why not. Zoals Herman zegt, zitten daar voor het overige dezelfde onderdelen op (en is dat dus een prima fiets).

Ik krijg mijn (velg)remmen niet goed afgesteld: na een tijdje hangt de remklauw niet meer gelijk (waardoor de 'pads' scheef hangen en de ene dichter hangt tegen de velg dan de andere).

Heb de remklauw al eens opnieuw losgedraaid, recht gehangen en opnieuw vastgedraaid (niet te hard, want schrik om die vijs door te 'kassen'). Dat helpt dus niet, omdat op de remklauw nog altijd wat speling zit en deze altijd naar een bepaalde kant helt.

Iemand een idee? :help:

Dat is de 2020 ja.

Nog de moeite... Zal niet veel verschillen met een 2021.
2021 is een volledig nieuw frame met weggewerkte kabels en meer aero.
Dus op dat vlak is er wel erg veel veranderd. Prijs is ook stevig verhoogd, maar dat hoort er bij als je mee wil zijn met de nieuwste trends :).

Ik heb een emonda met zo'n frame. Prima tevreden van. Vorige week heb ik eens een pinarello dogma kunnen testen, dat voelde wel aan als een niveau hoger. Ook een prijsklasse hoger...

Ik krijg mijn (velg)remmen niet goed afgesteld: na een tijdje hangt de remklauw niet meer gelijk (waardoor de 'pads' scheef hangen en de ene dichter hangt tegen de velg dan de andere).

Heb de remklauw al eens opnieuw losgedraaid, recht gehangen en opnieuw vastgedraaid (niet te hard, want schrik om die vijs door te 'kassen'). Dat helpt dus niet, omdat op de remklauw nog altijd wat speling zit en deze altijd naar een bepaalde kant helt.

Iemand een idee? :help:
Normaal kan een velgrem zichzelf richten, dus losdraaien en vastdraaien heeft geen zin. Ge kunt da met uw hand gewoon richten of hard remmen om te richten. Als die dichter bij ene kant gaat hangen zit uw wiel mss scheef?

Beetje afwijking is normaal. Hangt ook af van welk type velgrem je hebt (single pivot, dual pivot). Je zit met twee geveerde armen, en de weerstand/veerkracht moet bij beide armen exact hetzelfde zijn om de remklauw mooi symmetrisch te laten sluiten en openen. Dat is een utopie: een arm gaat altijd wat stroever gaan dan de andere, met als gevolg een beetje afwijking. Zolang de rem niet aanloopt is het in orde. Ook zit je met een zijdelingse kracht door de remkabel die niet in het midden van de remklauw aangrijpt.

Als het een centermount rem is (dus 1 bevestigingsbout in het midden van de klauw), mag je die bevestigingsbout wel stevig aandraaien hoor (wel binnen de marges van wat je frame aankan). Normaalgezien zit daar zelfs een kartelmoer op om rotatie tegen te gaan.

Iemand recent Shimano B01S remblokken besteld bij Van Eyck? Volgens beschijving worden deze per stuk verkocht terwijl het normaal toch een setje is met pen een veertje?

Iemand recent Shimano B01S remblokken besteld bij Van Eyck? Volgens beschijving worden deze per stuk verkocht terwijl het normaal toch een setje is met pen een veertje?
Lijkt me een fout op hun site. Bij welke remblok krijg je anders de veer en de splitpen, de linker of de rechter?

Bedankt voor de antwoorden ivm de Trek Emonde SL5 Disc 2020. Mij lijkt het grootste verschil inderdaad het dikkere frame op het '21 model te zijn. Wat voor verschil zou dit geven? Is dit puur looks of zal het ook wel aangenamer rijden/sneller zijn?

Wat ik me ook nog afvraag, als je een fiets bij een fm koopt, zorgen zij normaal wel dat deze fiets redelijk goed is afgesteld voor je lengte. Door deze online te bestellen, mis ik dat dus. Kan ik dat makkelijk zelf doen of best langs een fm passeren, en wilt die dat dan ook doen?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan