De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Kwalitatief lijkt me er niets verkeerd aan die fiets. De CAAD staat ook wel gekend als een goed alu frame.

Zoals eerder aangegeven, 2 jaar geleden zou dit zwaar overpriced zijn, in de huidige omstandigheden valt er niet veel over te zeggen als je snel een fiets wilt.
 
Ik kan idd ook niets anders bedenken... ik vermoed dat je 100% zeker de juiste lagers hebt gebruikt?
Fiets integraal gekocht bij de fietsenmaker omdat het frame niet meer in productie was, en da's het standaard Cane Creek balhoofd van het model. Heb ik op mijn trekkingfiets (ook een Long Haul Trucker frame en vork, wel zelf opgebouwd) ook staan, geen problemen mee.

Quil-stem of een moderne compressie-stuurpen? Want als je vork zichzelf losdavert wil dat met een moderne stem zeggen dat je stuurpen over de stuurbuis schuift. Als je een carbonnen vork hebt heeft zo’n star-nut er sowieso geen plaats in (cervelo, looking at you, en neen epoxy is geen oplossing), da’s een veel te zware piekbelasting. Dan heb je een “expander-plug” nodig, die in de binnenkant van de stuurbuis zit, over een paar cm diepte. Dat geeft minder piek-belasting door het grotere contact-oppervlak, en bovendien een extra stevigheid voor waar je stuurpen zichzelf vastklemt (die expander-plug zit dus ter hoogte van je stuurpen, idealiter) zodat je stuurbuis niet samengeperst wordt door de klemspanning van de stuurpen. De vork wordt eigenlijk puur op zijn plaats gehouden door de klemspanning van de stuurpen, de topcap dient louter om de initiële voorspanning op het balhoofd te zetten, waarna je de stuurpen vastklemt, en die klem dan de opspanning draagt.
't Is inderdaad een A-head doch met een stalen vork, gewone star nut dus. Doet het perfect op mijn andere fiets. Ga er een nieuwe inslaan - of laten inslaan, hoera voor garantie - denk ik, en hopen dat de lagers en cups niet te veel hebben afgezien van die Ardennentocht twee dagen terug. :unsure:
 
Even een boodschap van algemeen nut: de MTB toertocht morgen in Tessenderlo is afgelast.


Aangezien die nog op diverse kalenders staat zou daar wel eens ne hoop volk kunnen staan.


Zie https://wtclichtaart.cycloclub.be/

Toertocht:

Door de lange onzekerheid over het al dan niet mogen organiseren van een toertocht en de maatregelen die dan gevolgd dienen te worden, hebben we besloten om ook dit jaar onze toertocht niet te organiseren. Uiteraard is dat een financiele aderlating voor de club, maar het moet natuurlijk ook allemaal praktisch haalbaar en rendabel zijn.

We gaan ervan uit dat we volgend jaar terug in normale omstandigheden kunnen organiseren. Onze toertocht zal dan plaats vinden op zondag 31 juli 2022.




(Na de laatste 4 weken in Luik te zijn gaan rijden vraag ik me wel af wat die maatregelen zijn. Want daar is alles gewoon zoals 3 jaar geleden.)
 
Wat vinden jullie van de Cannondale Topstone (aluminium) reeks ?

Hieronder een vergelijking tussen twee erg interessante modellen (1 en 0).
Is de CT0 zijn hogere prijs (~300€) waard denk je of is CT1 qua prijs/kwaliteit beter gebalanceerd?

 
Wat vinden jullie van de Cannondale Topstone (aluminium) reeks ?

Hieronder een vergelijking tussen twee erg interessante modellen (1 en 0).
Is de CT0 zijn hogere prijs (~300€) waard denk je of is CT1 qua prijs/kwaliteit beter gebalanceerd?

Persoonlijk zou ik voor de Topstone 1 gaan.
Enige, grote verschil zijn de remmen (RX-800 vs RX-400) en de remhendels (RX-800 vs RX-600).

Persoonlijk vind ik de remhendels van de RX-600 mooier dan de RX-800; dat zilver gedoe is imo niet mooi.
De 600 ziet er veel gelikter uit.

Als je constant zware afdalingen zou doen dan zou ik voor de RX-800 remmen opteren, maar in alle andere gevallen volstaat de RX-400.
Heb op mijn gravelbike ook de RX-600 shifters en de RX-400 remmen; die doen het uitstekend.

Dus mijn tip: bespaar jezelf die 300€ en koop van dat geld een betere wielset ;)

Shimano-GRX-RX810-versus-RX815-shifter-shape.jpg
 
En wat denken we van deze
Doel: gravelpaadjes (en woon-werkverkeer bij slechter weer en in de winter).
Hangt hier in de garage (maar dan met Ultegra ipv GRX). Prijs/kwaliteit waarschijnlijk de beste gravelracer die er te vinden is. Echter zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

  • proprietary handlebar. Het frame is ontworpen op dat dubbeldekstuur (dat overigens erg goed werkt), en dat stuur is Canyon-exclusief. Dus als je je stuur wilt veranderen voor een ander (andere maat, of omdat je gecrasht bent), ben je volledig overgeleverd aan de genade van Canyon en hun voorraad. En 400€/stuk. Ook voor de montage van accesoires zit je geprangd, omdat het geen ronde 31.8mm buizen heeft. Dus rubberen riempjes, of een go-pro mount in de verzonken moer onderaan in het midden.
  • Doordat de stuurpen "in" het frame zit, in plaats van erop, blijft er nogal gemakkelijk water staan boven het bovenste lager na rijden door regen, of wassen. Regelmatig je headset nakijken, uitdrogen en goed inpappen met vet is een noodzakelijk kwaad.
  • Canyon-exclusieve lagers voor de headset. De Grail heeft een 36° "chamfer" op de vork, waar de onderste lager op steunt. Dat wil dus zeggen dat je een lager nodig hebt met een inwendige hoek van 36°. Er zijn maar 2 bedrijven die die lagers maken, met als gevolg dat een volledig nieuwe kopserie ~60€ kost. Ook zitten de lagers vrij blootgesteld aan smeerlapperij, dus ze corroderen en kraken vrij snel. Ieder jaar vervangen is geen uitzondering.
  • Het is een gravelracer. De positie is nogal agressief, en je hebt 0 utility. Twee bidonhouders, en dat is het.

Die mens loopt al een hele tijd met die fiets te leuren, dus ik vermoed dat of hij er de absolute hoofdprijs voor wil, of dat er iets met de fiets mis is.
 
Na de laat
Als de kater meevalt ga ik morgen in Visé rijden. Die gaat wel door.
Daar zit zeker 1 schoon bos in.
Vorige week die mannen tegengekomen tijdens de VTT van Cerexhe.
Zal wat in dezelfde bossen zijn. Die van Cerexhe was zeker meer dan de moeite.
 
Hangt hier in de garage (maar dan met Ultegra ipv GRX). Prijs/kwaliteit waarschijnlijk de beste gravelracer die er te vinden is. Echter zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

  • proprietary handlebar. Het frame is ontworpen op dat dubbeldekstuur (dat overigens erg goed werkt), en dat stuur is Canyon-exclusief. Dus als je je stuur wilt veranderen voor een ander (andere maat, of omdat je gecrasht bent), ben je volledig overgeleverd aan de genade van Canyon en hun voorraad. En 400€/stuk. Ook voor de montage van accesoires zit je geprangd, omdat het geen ronde 31.8mm buizen heeft. Dus rubberen riempjes, of een go-pro mount in de verzonken moer onderaan in het midden.
  • Doordat de stuurpen "in" het frame zit, in plaats van erop, blijft er nogal gemakkelijk water staan boven het bovenste lager na rijden door regen, of wassen. Regelmatig je headset nakijken, uitdrogen en goed inpappen met vet is een noodzakelijk kwaad.
  • Canyon-exclusieve lagers voor de headset. De Grail heeft een 36° "chamfer" op de vork, waar de onderste lager op steunt. Dat wil dus zeggen dat je een lager nodig hebt met een inwendige hoek van 36°. Er zijn maar 2 bedrijven die die lagers maken, met als gevolg dat een volledig nieuwe kopserie ~60€ kost. Ook zitten de lagers vrij blootgesteld aan smeerlapperij, dus ze corroderen en kraken vrij snel. Ieder jaar vervangen is geen uitzondering.
  • Het is een gravelracer. De positie is nogal agressief, en je hebt 0 utility. Twee bidonhouders, en dat is het.

Die mens loopt al een hele tijd met die fiets te leuren, dus ik vermoed dat of hij er de absolute hoofdprijs voor wil, of dat er iets met de fiets mis is.
Bedankt voor je uitgebreide reply!

Welja ik zag hem ook al even staan, ook al op gereserveerd (met een bod van 2000 als hoogste toen) en nadien weer opnieuw er op.
2 dagen terug weer een €2000 bod gezien dat nu gewist is. (fiets zou 2 jaar oud zijn).
 
Je zou 'm eens kunnen contacteren en vragen wat zijn prijs is. 't Is de 8.0 met de GRX-800 groupset (wat wil zeggen dat de crankset, shifters en remklauwen een upgrade zijn van de 600-serie), da's denk ik een fiets van 2800€ nieuw. 2 jaar oud kan wel, zal dan de eerste zijn die met GRX kwam, in oktober 2019.
 
Hangt hier in de garage (maar dan met Ultegra ipv GRX). Prijs/kwaliteit waarschijnlijk de beste gravelracer die er te vinden is. Echter zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

  • proprietary handlebar. Het frame is ontworpen op dat dubbeldekstuur (dat overigens erg goed werkt), en dat stuur is Canyon-exclusief. Dus als je je stuur wilt veranderen voor een ander (andere maat, of omdat je gecrasht bent), ben je volledig overgeleverd aan de genade van Canyon en hun voorraad. En 400€/stuk. Ook voor de montage van accesoires zit je geprangd, omdat het geen ronde 31.8mm buizen heeft. Dus rubberen riempjes, of een go-pro mount in de verzonken moer onderaan in het midden.
  • Doordat de stuurpen "in" het frame zit, in plaats van erop, blijft er nogal gemakkelijk water staan boven het bovenste lager na rijden door regen, of wassen. Regelmatig je headset nakijken, uitdrogen en goed inpappen met vet is een noodzakelijk kwaad.
  • Canyon-exclusieve lagers voor de headset. De Grail heeft een 36° "chamfer" op de vork, waar de onderste lager op steunt. Dat wil dus zeggen dat je een lager nodig hebt met een inwendige hoek van 36°. Er zijn maar 2 bedrijven die die lagers maken, met als gevolg dat een volledig nieuwe kopserie ~60€ kost. Ook zitten de lagers vrij blootgesteld aan smeerlapperij, dus ze corroderen en kraken vrij snel. Ieder jaar vervangen is geen uitzondering.
  • Het is een gravelracer. De positie is nogal agressief, en je hebt 0 utility. Twee bidonhouders, en dat is het.

Die mens loopt al een hele tijd met die fiets te leuren, dus ik vermoed dat of hij er de absolute hoofdprijs voor wil, of dat er iets met de fiets mis is.

Ik geniet veel te hard van je posts. Hoe weet jij dat ook allemaal? :love:
 
Ik geniet veel te hard van je posts. Hoe weet jij dat ook allemaal? :love:
Over die post weet ik het niet, want niet gelezen, maar mijn ogen vallen ook soms uit de oogkas door de technische kennis van Dhr. Vingers.
Een pluim!


Schoenen gaan passen in Fashion for Cyling nadat mijn online bestelde paar veel te klein was. Ik had nochtans mijn voeten opgemeten zoals beschreven op de website van Lake...

Degenen die het comfortabelste zaten waren de Shimano XC701, de opvolger van mijn huidige schoenen die kapot zijn gegaan.
Ze hadden enkel de zwarte versie in maat 43. Ik had eigenlijk graag maat 42 ook nog eens gepast, maar die hadden ze niet in zwart of rood.

Dat wordt de rode versie bestellen online in beide maten en één terugsturen. Ik heb het niet echt voor te veel bestellen en terugsturen, maar er zit nu niet veel anders op.
 
Mijn LBS heeft me ooit eens wandelen gestuurd met een "koopt u eens nen deftige fiets hé, 'k heb een toonzaal vol" toen ik langskwam voor een technische vraag voor mijn oude fiets. Sindsdien gun ik'm de omzet niet, en heb ik (op wielbouwen na) mezelf aangeleerd hoe ik alles moet doen. Plus ik heb een goed geheugen.
 
Terug
Bovenaan