De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn Rove LTD begint me meer en meer te bevallen.
Komende van een vrij lichte, alu racer met een relatief lichte wielset naar een stalen beest met bombproof 650b wielen was het toch wel even wennen.
Ik heb voor het stalen frame gekozen omwille van het comfort en ik kan alvast beamen dat deze zeer comfortabel rijdt.
De WTB Venture banden (650b x 47) doen ook goed hun werk; alleen blijven er soms wat kleine steentjes inhangen die op hun beurt naar alle kanten worden gekatapulteerd :laugh:
De GRX-groep doet ook goed zijn werk, schakelt zeer vlotjes. Alleen moet ik nog wat wennen aan die 'trim' functie waarbij je je voorste derri wat meer kan afstellen.

Kortom: topfiets!

Ongebruike RaceFace Next R crankset en Garmin Edge Explore 820 te koop

Dit is toch ook een slechte belgenmop. Een officiële route stuurt je langs daar en het mag blijkbaar niet.

En dan heeft er een lokale flik er niet beter op gevonden om daar bewust te kamperen om boetes uit te delen. Alsof die niets beters te doen heeft in een stad als Leuven. Boeven vangen ofzo?

Dit is toch ook een slechte belgenmop. Een officiële route stuurt je langs daar en het mag blijkbaar niet.

En dan heeft er een lokale flik er niet beter op gevonden om daar bewust te kamperen om boetes uit te delen. Alsof die niets beters te doen heeft in een stad als Leuven. Boeven vangen ofzo?
Kan het niet lezen maar van waar komt die 'officiele route'?
Want die ik heb gedaan ging alvast niet langs daar

Vandaag een kleine 100km gedaan van Barvaux (Durbuy) tot La Roche en Ardenne en terug, behoorlijk op het gemak. Het traject zonder problemen kunnen rijden maar veel sporen van de recente overstromingen, in een dorp stond zowat alles wat op de gelijkvloers had gestaan buiten als afval: alle benedenverdiepingen ondergelopen met alle gevolgen vandien, doet toch maar raar. Verder wel mooie tocht!

Bijkomende technische vraag voor @poeperman en @Mr.Fingers (of eenieder ander met kennis terzake): het balhoofd van mijn rijwiel blijft loskomen, gewoon deftig vastzetten en correct afstellen haalt niks uit, komt gewoon weer los tijdens het rijden. 't Is ook abnormaal moeilijk om te boel vast te draaien, hoewel alle schroefdraden in goede gezondheid verkeren. Heb de indruk dat de inslagster net te diep zit om goed te zijn, maar niet 100% zeker. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Laatst bewerkt:
Bijkomende technische vraag voor @poeperman en @Mr.Fingers (of eenieder ander met kennis terzake): het balhoofd van mijn rijwiel blijft loskomen, gewoon deftig vastzetten en correct afstellen haalt niks uit, komt gewoon weer los tijdens het rijden. 't Is ook abnormaal moeilijk om te boel vast te draaien, hoewel alle schroefdraden in goede gezondheid verkeren. Heb de indruk dat de inslagster net te diep zit om goed te zijn, maar niet 100% zeker. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ga nu wel eens proberen een extra spacer onder de stuurpen uit te halen, er boven steken en zien wat dat geeft.

Zeker dat de ster niet telkens een paar mm naar boven komt? Spacer boven of onder stuurpen maakt ni uit voor de lengte naar de ster he. Ik zou zeggen ofwel zit je ster te diep en is er te weinig contact (maar dan kan je ook maar 2 keer ofzo de vijs ronddraaien). Ofwel zit je ster niet goed vast en komt hij omhoog.

:rofl: :rofl: :rofl:

SURVENp.jpg

Zeker dat de ster niet telkens een paar mm naar boven komt? Spacer boven of onder stuurpen maakt ni uit voor de lengte naar de ster he. Ik zou zeggen ofwel zit je ster te diep en is er te weinig contact (maar dan kan je ook maar 2 keer ofzo de vijs ronddraaien). Ofwel zit je ster niet goed vast en komt hij omhoog.
Brainfart, ik moet echt stoppen met hier te posten om middernacht. :unsure: En nee, de ster zit vast, dus ik vermoed ook te diep en te weinig contact.

Quil-stem of een moderne compressie-stuurpen? Want als je vork zichzelf losdavert wil dat met een moderne stem zeggen dat je stuurpen over de stuurbuis schuift. Als je een carbonnen vork hebt heeft zo’n star-nut er sowieso geen plaats in (cervelo, looking at you, en neen epoxy is geen oplossing), da’s een veel te zware piekbelasting. Dan heb je een “expander-plug” nodig, die in de binnenkant van de stuurbuis zit, over een paar cm diepte. Dat geeft minder piek-belasting door het grotere contact-oppervlak, en bovendien een extra stevigheid voor waar je stuurpen zichzelf vastklemt (die expander-plug zit dus ter hoogte van je stuurpen, idealiter) zodat je stuurbuis niet samengeperst wordt door de klemspanning van de stuurpen. De vork wordt eigenlijk puur op zijn plaats gehouden door de klemspanning van de stuurpen, de topcap dient louter om de initiële voorspanning op het balhoofd te zetten, waarna je de stuurpen vastklemt, en die klem dan de opspanning draagt.

Gisteren Little Belgium gereden. 300km en 3000hm in de vorm van België

Was mijn eerste Ultra en wist niet dat ik er zo van zou genieten, echt dikke aanrader!

Deze kwam vanmorgen voorbij in mijn YT account. Een overzicht van studies die aantonen dat je eigenlijk geen winst aan efficiëntie hebt met klikpedalen tov traditionele pedalen.
Eerlijk gezegd maakt mij dat niet zoveel uit, op een fiets zonder klikpedalen ga ik toch niet met zoveel vertrouwen op de pedalen staan...

Meningen hierover?

Ik heb een jaar of 3 geleden een carbon fiets met volledige 105 afmontage 2ehands verkocht voor +-750 euro.
Naar mijn mening dus iets te duur, maar vermoed dat corona de prijzen sowieso wat omhoog heeft geduwd...
Ziet er verder wel OK uit.

Terug
Bovenaan