De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

*begint alvast met alle privacycodes op RWGPS aan te passen*

Nee, 't Is gewoon een beetje een vreemd verdienmodel. Nu weet ik wel dat die van routebouwers.cc hun routes wel zelf maken, testen en constant up to date houden, maar ik heb ook weet van anderen die gewoon Strava-profielen scannen van mensen waarvan ze weten dat die altijd toffe ritten doen & maken, daar de GPX uit extraheren en dan zelf te koop aanbieden als een eigen creatie.

Een beetje een deftige fietsroute maken vraagt uiteraard wel om lokale kennis en bovengemiddelde kaartlees-skills, en ik kan begrijpen dat er veel mensen zijn die dat niet hebben, of gewoon geen zin hebben om zelf te liggen wroeten.

Als ik dat lees is zo 20e voor zo een proximus cycling tour precies niet veel geld. Daar krijg je alles afgepijld, om de zoveel tijd een bevoorrading (zodat je niet alles zelf moet meenememn) en nog wat ambiance aan start en finish.

Zeker in een vlaamse ardennen zijn er toch al massa's routes? Bv de gratis routes die afgepijld staan van de ronde van vlaanderen, zowiezo al zeer mooi!

Hello,
Goeie deals volgens jullie? Zou meer voor de Grail gaan.

Zou voor woon-werk zijn met de mooie dagen (33km enkel) + als ik eens iets anders wil dan MTB.
Ofwel deze maar dan puur voor woon-werk

Hello,
Goeie deals volgens jullie? Zou meer voor de Grail gaan.

Zou voor woon-werk zijn met de mooie dagen (33km enkel) + als ik eens iets anders wil dan MTB.
Ofwel deze maar dan puur voor woon-werk
Ik heb beiden.

Voor woon-werk sowieso de Grail, no doubt about it. De Grizl is daar echt te plomp voor.
Voor "iets anders als de MTB" zou ik ook voor de Grail gaan, da's echt een gravelracer, de Grizl is wat gezapiger.

Ik heb beiden.

Voor woon-werk sowieso de Grail, no doubt about it. De Grizl is daar echt te plomp voor.
Voor "iets anders als de MTB" zou ik ook voor de Grail gaan, da's echt een gravelracer, de Grizl is wat gezapiger.
Thx, zal kijken om die te bestellen dan is al een tijdje in mijn radar :)

Ik heb beiden.

Lees ik tussen de lijnen door dat je er een ietsiepietsie spijt van hebt?

Wat betreft de commuter, ik heb de vorige versie gehad, bijzonder leuk, knap en licht fietsje. De riemaandrijving + alfine is ook een zegen voor woon-werk, maar anderzijds had ik het wel lastig met de verliezen die je hebt op zo'n naafaandrijving. Je voelt gewoon dat er een aantal % verloren gaat en op 33km enkel begint dat te vervelen. Die van mij had ook een waanzinnig sportieve zit, een drop van +10cm, dus je kon daar moeilijk traag mee rijden :)

Lees ik tussen de lijnen door dat je er een ietsiepietsie spijt van hebt?
Neen, want ik heb geen MTB, en ik merkte dat waar ik te vinden was van terrein, ik toch tegen de limieten van wat een Grail aankan begon aan te lopen, terwijl ik het snelheids-aspect van die fiets op asfalt/lichte offroad ook niet volledig benutte. De Grizl sluit veel beter aan bij mij noden puur door zijn specificaties en rijgedrag. Maar als je al een MTB hebt (zeker een racey XC hardtail), dan zou een Grizl weinig toevoegen. Bovendien is de demping achteraan met dat carbon frame echt subliem.

Het enige waar ik nog aan moet wennen, of wat ik nog ga aanpassen zijn de 175mm cranks (ik ben een raptrapper, die 175mm cranks voelen dus wat vreemd aan als je van de "vinnigheid" van een 172.5 komt), en dat het stuur toch iets dichterbij staat dan bij de Grail. Ik ga dus nog wat spelen met de spacers, en mij ook nog ergens een 100 of 110mm stem kopen, kwestie van die reach wat verder te krijgen (ik heb korte beentjes en een lang bovenlichaam, ik zit ~4cm onder het gemiddelde, Canyon's PPS geeft bij mij foutmeldingen).

Het zou voor mij een ander verhaal zijn mocht de Grail met 50mm tire-clearance komen en met een conventioneel stuur.

Laatst bewerkt:
Ik heb door de schaarste aan cranksets ook gegokt op een 172,5 (ipv de 175 die ik op mijn andere fietsen heb). Ik kan nog niet zeggen dat ik het voel omdat er veel te veel variabelen zijn aan de nieuwe fiets, maar het voelt zeker niet verkeerd.

Merk jij dat zo hard? Ik ben ook een raptrapper trouwens, op de racer heb ik, zonder erop te letten, quasi altijd een gemiddelde cadence van 95.

Ik denk dat het een combinatie is van een nieuwe positie, langere cranks en dikkere banden (dus grotere omtrek), maar ik kon gisteren absoluut mijn tempo niet vinden, ondanks een identieke groepset met identieke verhoudingen. MrsFingers met haar Grail reed me op iedere sector absoluut het snot voor mijn ogen.

Het voelde aan alsof alles een halve versnelling zwaarder was. Nuja, het is allemaal nog nieuw, dus er zal sowieso nog wel wat ontwenning/gewenning bij komen kijken. Ook al is het maar een paar mm verschil, door de wondere terreur wereld van de driehoeksmeetkunde zorgt dat wel voor een redelijk verschil in de minimale/maximale hoeken van je knieën en bekken, en hoe korter de benen, hoe meer uitgesproken het effect. Als je eens 20 minuten tijd hebt, moet je dit maar eens bekijken.

Maareh, als jij liever 175mm cranks hebt, en ik 172.5, kunnen we misschien iets voor elkaar betekenen, 't is toch ook GRX-600 hé?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een combinatie is van een nieuwe positie, langere cranks en dikkere banden (dus grotere omtrek), maar ik kon gisteren absoluut mijn tempo niet vinden, ondanks een identieke groepset met identieke verhoudingen. MrsFingers met haar Grail reed me op iedere sector absoluut het snot voor mijn ogen.

Het voelde aan alsof alles een halve versnelling zwaarder was. Nuja, het is allemaal nog nieuw, dus er zal sowieso nog wel wat ontwenning/gewenning bij komen kijken. Ook al is het maar een paar mm verschil, door de wondere terreur wereld van de driehoeksmeetkunde zorgt dat wel voor een redelijk verschil in de minimale/maximale hoeken van je knieën en bekken, en hoe korter de benen, hoe meer uitgesproken het effect. Als je eens 20 minuten tijd hebt, moet je dit maar eens bekijken.

Maareh, als jij liever 175mm cranks hebt, en ik 172.5, kunnen we misschien iets voor elkaar betekenen, 't is toch ook GRX-600 hé?
GRX600 - 1 by!

Ik ben vooral benieuwder geworden en hoop dat ik niet dermate overtuigd ben van de 172,5 dat ik mijn 105 en SRAM NX crank ook "moet" vervangen :D

Maar als het effectief niet zou bevallen, ik weet je te vinden!

ps: die diameter was iets dat ik serieus onderschat had - met die 45 cinturato's op 700c lijken mijn carbon hoops op de racer 24"

Als ik dat lees is zo 20e voor zo een proximus cycling tour precies niet veel geld. Daar krijg je alles afgepijld, om de zoveel tijd een bevoorrading (zodat je niet alles zelf moet meenememn) en nog wat ambiance aan start en finish.

Zeker in een vlaamse ardennen zijn er toch al massa's routes? Bv de gratis routes die afgepijld staan van de ronde van vlaanderen, zowiezo al zeer mooi!
Dan kan je beter de vwb en cycling vlaanderen ritten doen, die kosten maar 5€.

Binnenkort in Zweden eerste MTB ervaring opdoen.

Nu nog gebied/trails vinden dat voor de vriendin haalbaar is :D.

Terug
Bovenaan