De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik vind een fully dan weer een verademing op de vlaemsche boerenwegels en tractorsporen. Het wordt gewoon veel aangenamer om afstand af te leggen zonder hotser-de-botser. Ik had eerst mijn hardtail nog gehouden als extraatje, maar er mee rijden kwam er echt niet meer van.

How fast will I be going at 80-110 rpm in these gears?
Cadence Gear8090100110Cadence Gear
30x1130.2133.9837.7641.5330x11
30x1227.6631.1234.5838.0430x12
30x1325.5628.7531.9535.1430x13
30x1423.6826.6429.6032.5630x14

Je kan met een 30 in principe uit de voeten (zie boven, met een 2.25 band). Maar op asfalt rijd je dan altijd op je kleine kransen... Dan zit je met een stervensdure cassette en verslijt je direct de kleine kransjes.

Ik spreek over het naar-de-trails-rijden hé, op het onverharde heb je natuurlijk (quasi) altijd genoeg aan een 30.

EDIT: maar mijn vorige bericht is inderdaad wel wat overdreven. Ik heb wel een 36 zitten, maar vnl. om de kleine kransen te sparen
A maar ik heb nog een 10 :D
En hier kan je redelijk wat bergop doen dat je wel blij bent dat je een 30*50 hebt :p
Dat vind ik het jammere tegenwoordig, dat je een cassette altijd als een volledige unit moet kopen & vervangen, ipv dat je losse clusters (of zelfs individuele tandwieltjes) kunt kopen.
Ja dat is wel kut

Heb zonet 2 vijzen die in de crankarm zaten uitgehaald, blijkt dat die er met een bepaalde kracht terug in moeten, namelijk 12-14N.
Ik heb geen schroevendraaier om dit te meten ... Best eentje halen of maakt dit nu ook niet zoveel uit ?

Ps: 12-14N , is dat gewoon keihard duwen ? :D

Euh, dat is wel belangrijk dat je die op het juiste moment (da's de draaikracht nodig) erin zet. 12-14N is niet echt hard duwen om daaraan te geraken.

Gewoon goed vast zetten zonder belachelijk hard aan te duwen zal wel ok zijn hoor.
Als je niet van plan bent om veel te sleutelen aan je fiets, zou ik geen momentsleutel kopen. Anders wel.

Na de eerste ritten gewoon eens kijken of ze nog vast zitten. En dan twee weken later nog eens. Zitten ze nog vast, dan is't goed he.
Om de zoveel tijd moet je eigenlijk je bouten eens nagaan over nog niets is los gerateld.

Goh, een basic momentsleutel is wel een must-have gereedschap voor eenieder die ook maar een beetje onderhoud aan zijn fiets pleegt te doen, al was het maar om de hollowtech cranks terug vast te zetten op een trapas. Dat hoeft daarom niet eentje met een geveerde "klikker" te zijn, een basic model met een torsie-indicatie is al meer dan adequaat genoeg.

STS-10__12058.1492210569.jpg

* gratis bij aankoop van elke Canyon!

Pak een houten plank van een meter vast aan het uiteinde, zet op het andere uiteinde een volle pak suiker. Hou ‘m omhoog. De kracht die je nu voelt is ~ 10Nm.

Ben je niet zoveel mee hé, maar toch. 10Nm is zeker niet hard hard, maar met een kort L-vormig inbusje mag je toch al je best doen.

Heb zonet 2 vijzen die in de crankarm zaten uitgehaald, blijkt dat die er met een bepaalde kracht terug in moeten, namelijk 12-14N.
Ik heb geen schroevendraaier om dit te meten ... Best eentje halen of maakt dit nu ook niet zoveel uit ?

Ps: 12-14N , is dat gewoon keihard duwen ? :D
Als je wat sleutelt aan je fiets is eenomentsleurel wel nodig. Ik heb hier al eentje gepost dat niet geweldig veel geld kost maar wel handig is. Ge moet maar eens terugzoeken

Vandaag naar het land van Herve / het voorgeborgte van de Ardennen geweest (Blegny-Hamoir). 106km met 2400 hoogtemeters (en het merendeel onverhard). Serieus mijn peren gezien, en het was daar aan het regenen bij zo'n 15°C.

JlDM748.jpg

ErtDDPN.jpg
gpx file toevallig ter beschikking?

Zelf heb ik ook een goedkoop model van toppeak https://www.futurumshop.nl/topeak-combotorq-momentsleutelset.phtml

Doet wat het moet doen
Geef je dan niet beter iets meer uit aan een échte die geijkt is?
Ik heb er één van BBB met een attestje en die heeft €55 gekost.

Eentje voor @de Waaslandwolf, de opgegeven torques op fietsen, da's toch altijd in gesmeerde toestand hé? Want er wordt zo weinig over gezegd terwijl dat cruciaal is. Dat kan namelijk tot 40% schelen...

Ik had Schwalbe in de winkel gekocht (Ray) en eentje op Futurumshop (Ralph).
De Ralph was er na uren en dagen proberen niet op te krijgen. Met hulp, alleen, met YouTube, zonder...not even close.

Ik beide banden binnen gedaan bij de fietsenmaker om tubeless te maken.
Ga dat afhalen, de mekanieker direct met bezweet voorhoofd "Komt de achterband van internet?"
Ze hadden met 2 man een uur moeten sleuren om die erop te krijgen inclusief een massa vet.
Hij beweert dat Schwalbe 1ste en 2de keus banden heeft. De 2de keus valt maar net binnen hun kwaliteitsmarge en gaat naar de grote online shops.

Zou dat bullshit zijn of zou dat kunnen?
Het was alleszins opvallend hoe makkelijk de Ray erop ging en hoe "ondoenbaar" de Ralph was.
Ik hoop alleszins dat ik hier nooit plat mee val in 't midden van een rit, want even snel een binnenbandje steken zal er niet in zitten (tenzij dat door nu te rijden toch iet of wat zou rekken).

Geef je dan niet beter iets meer uit aan een échte die geijkt is?
Ik heb er één van BBB met een attestje en die heeft €55 gekost.

Eentje voor @de Waaslandwolf, de opgegeven torques op fietsen, da's toch altijd in gesmeerde toestand hé? Want er wordt zo weinig over gezegd terwijl dat cruciaal is. Dat kan namelijk tot 40% schelen...
Ik ben er ook altijd van uit gegaan van wel omdat het door de band genomen gewoon de goede gewoonte is bouten te smeren, maar heb daar geen 'officiële' bron van. :unsure: Ga ik nu wel eens navragen in de hoop dat iemand daar een sluitend antwoord op heeft.

Ik had Schwalbe in de winkel gekocht (Ray) en eentje op Futurumshop (Ralph).
De Ralph was er na uren en dagen proberen niet op te krijgen. Met hulp, alleen, met YouTube, zonder...not even close.

Ik beide banden binnen gedaan bij de fietsenmaker om tubeless te maken.
Ga dat afhalen, de mekanieker direct met bezweet voorhoofd "Komt de achterband van internet?"
Ze hadden met 2 man een uur moeten sleuren om die erop te krijgen inclusief een massa vet.
Hij beweert dat Schwalbe 1ste en 2de keus banden heeft. De 2de keus valt maar net binnen hun kwaliteitsmarge en gaat naar de grote online shops.

Zou dat bullshit zijn of zou dat kunnen?
Het was alleszins opvallend hoe makkelijk de Ray erop ging en hoe "ondoenbaar" de Ralph was.
Ik hoop alleszins dat ik hier nooit plat mee val in 't midden van een rit, want even snel een binnenbandje steken zal er niet in zitten (tenzij dat door nu te rijden toch iet of wat zou rekken).
Zeg nooit nooit, maar ik ruik toch stierenkak.

Het is trouwens wel vaker zo dat er verschil zit tussen banden onderling, zelfs hetzelfde model. Als je velg-bandcombo dan net niet ideaal is zou het wel kunnen dan het lastig wordt.

Maar euhm... vet? Kwestie van het ultieme uitglijproduct te gebruiken voor iets waar je grip nodig hebt

Terug
Bovenaan