De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iedereen is overgegaan op tubeless! /s

Nee, het is me ook al opgevallen, niet alleen bij Mantel maar ook bij vele andere grote webshops, dat er amper tot geen promoties meer zijn. Enige uitzondering is Futurum, maar die zijn door de band genomen sowieso al wat aan de prijs.

I see what u did there!

Eergisteren nog gekeken en nu is die promotie weg miljaar :sop:. Futurum blijft inderdaad duurder (zonder kortingscode).

Soit, eens overgeschakeld op Schwalbe. Benieuwd.

Dezelfde besteld. Makkelijk op de velg te leggen?

Ik kom nu van Vittoria's (challenge strada pro), maar enorm ontevreden van de lekbestendigheid.

Hangt van de velg af. De versie voor bandjes is gemakkelijk... de TLE-versie op een velg zonder diepe "well" in het midden is... een uitdaging. Ik heb de TLE-versie er afgelopen maandag opgelegd, ging zonder hulpmiddelen, maar met een beetje gevloek.

De laatste maanden wat meer rond aan het kijken naar iets meer gravelbike/wegfiets, om mogelijk wat meer afwisseling van mijn mtb te hebben. Eens rond aan het kijken op website van canyon omdat daar de levertermijnen nog doenbaar zijn.

Maar is er zo'n groot verschil tussen hun gamma gravelbike (grail) en endurance? Als je kijkt naar een budgetvriendelijke, vergelijkbare versie:
- https://www.canyon.com/nl-be/gravel-bikes/all-road/grail/grail-6/2369.html?dwvar_2369_pv_rahmenfarbe=GN/BK
- https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-7-disc/2946.html?dwvar_2946_pv_rahmenfarbe=BU/BK#js-productDetailRecommendations

De endurance versie weegt maar 0,6 kg minder dan de gravelbike.
Op de endurance versie kan je ook 33mm banden steken. De gravelbike heeft 40mm brede banden.

Is het rijcomfort van de endurance op kasseien/boerenwegen dan zoveel minder dan bij de grail, dat je er bijna beter zelfs wegblijft (lekke banden)?
Boet je met de grail niet teveel aan 'voordeel' in op de weg door de dikkere banden?
M.a.w. staat de grail dichter bij een wegfiets of dichter bij een hardtail mtb (zonder voorvering uiteraard)?

Laatst bewerkt:
Ah leuk nog een mede zwift racer. Ik heb wel gisteren moeten passen wegens andere (werk verplichtingen) 7/8 wel gereden.
Welk team zit je en welke categorie?
BZR Lions 8
Gereden in EMEA West 1 Divisie 1 (B)

@kakature
De eerste keer dat ik was gedropt was na de tweede beklimming. De afdaling wordt ingezet en hang wat vanachter te nietsen. Ineens gaat het parcours weer naar stijging van 10%, meteen meters verloren, parcours vlakt weer af en weg was het voorste groepje.

De tweede keer was na beklimming 4. Iedereen in het tweede groepje had ik weer voorbij gestoken en reed op positie 14. Ik kom boven met 6 & 8 seconden voorsprong en ga rustig de afdaling om mij te laten inlopen aangezien ik op een eiland zat en nooit voor het achtervolgende groepje zou kunnen blijven. Het is een steile afdaling dus ik zit in de supertuck... komen er 4-5 man mij ook allemaal voorbijgevlamd en weg waren ze. In geen tijd 10 seconden voorsprong. Nooit verwacht om zo in een afdaling voorbijgescheurd en achtergelaten te worden. Ik had beter rustiger geklommen en samen met die mannen boven gekomen. Van dat groepje was ik duidelijk de snelste klimmer - toch op helling 4 van de 5.

Of je nu 14e of 24e eindigt, maakt uiteraard geen moer uit, maar toch een beetje balen

Maar is er zo'n groot verschil tussen hun gamma gravelbike (grail) en endurance?
De Grail is van geometrie de meer race-y van de twee, en kan bredere banden aan (42mm, tegenover 35 (sinds 2021) voor de Endurace), en is steviger gebouwd. Dus ja, er zit wel degelijk wat verschil in, ook naar gebruik toe. De Endurace is een wegfiets waar je gerust wat hardpack en milde gravel mee kunt meepakken (maar de focus ligt toch echt wel op asfalt), en de Grail is een gravelracer waarmee je niet achterblijft op asfalt in gezelschap van anderen op een gewone koerfiets. Ik heb al meerdere wielertoeristen uit het wiel gereden met mijn 40mm noppenbanden.

Qua comfort, die 40mm banden op kasseien doet echt veel, je merkt ze gewoon niet... Met 33mm blijf je dat toch voelen hoor (ik heb een Grail, en een tweede wielset met 33mm slicks). De Grail leunt vrij dicht bij een wegfiets aan, het is ook een van de meer agressieve gravelbikes naar geometrie en handling toe.

(als ge nen "Large" hebt, ik doe binnenkort mijn Grail 7 weg)

Laatst bewerkt:
De Grail is van geometrie de meer race-y van de twee, en kan bredere banden aan (42mm, tegenover 35 (sinds 2021) voor de Endurace), en is steviger gebouwd. Dus ja, er zit wel degelijk wat verschil in, ook naar gebruik toe. De Endurace is een wegfiets waar je gerust wat hardpack en milde gravel mee kunt meepakken (maar de focus ligt toch echt wel op asfalt), en de Grail is een gravelracer waarmee je niet achterblijft op asfalt in gezelschap van anderen op een gewone koerfiets. Ik heb al meerdere wielertoeristen uit het wiel gereden met mijn 40mm noppenbanden.

Qua comfort, die 40mm banden op kasseien doet echt veel, je merkt ze gewoon niet... Met 33mm blijf je dat toch voelen hoor (ik heb een Grail, en een tweede wielset met 33mm slicks). De Grail leunt vrij dicht bij een wegfiets aan, het is ook een van de meer agressieve gravelbikes naar geometrie en handling toe.

(als ge nen "Large" hebt, ik doe binnenkort mijn Grail 7 weg)
Bedankt voor de uitleg!
Helaas heb ik nood aan een XL met mijn 193cm, anders had dat zeker interessant kunnen zijn amai. :)

Sowieso ga ik nog wat verder twijfelen, maar ik neig dan eventueel toch wat meer naar de Grail. Weet je toevallig als die levertermijnen realistisch zijn? (verwacht september, of is dat gewoon om de interesse niet te zeer te laten bekoelen?)

De levertermijn is een goeie vraag. Hangt echt af van Shimano, alle andere onderdelen zijn er (iemand die zijn Grail gecrasht had, had op 3 dagen een nieuw frame in huis). September is vrees ik wel een realistische schatting.

Ik ben ook heel tevreden van de schwalbe pro one. Prijs/kwaliteit de beste band die er is. Gaan ook makkelijk om de velg.

Vittoria gehad, continental, maar schwalbe is de enige die ik blijf opnieuw kopen.

De Schwalbe One is merkelijk zwaarder (en een beetje trager), maar rolt ook erg aangenaam, en is erg lekbestendig. De Pro One TT is nét wat te fragiel (maar een absoluut kanon qua bollen).

Ik heb de Schwalbe One TLE op mijn racefiets.
Goede band, maar zeer pover afgewerkt.
Beetje alsof ze een proces zijn overgeslagen...

Ik heb al veel banden getest en de Schwalbe doet het goed.
Vittoria Rubino was ook een zeer goede band, maar was meteen ook de enige goede band van dit merk.
Een tijdje met de Corsa's gereden en die heb ik gewoon teruggestuurd!
Ik reed constant lek, alsof elk miniem steentje zich een weg door die band kon boren.
Ze reden enorm snel, maar ik stond tijdens elke rit letterlijk 1 à 3 keer lek en ik weet heus wel hoe je een biba moet steken ;)

Ik heb de Schwalbe One TLE op mijn racefiets.
Goede band, maar zeer pover afgewerkt.
Beetje alsof ze een proces zijn overgeslagen...

Ik heb al veel banden getest en de Schwalbe doet het goed.
Vittoria Rubino was ook een zeer goede band, maar was meteen ook de enige goede band van dit merk.
Een tijdje met de Corsa's gereden en die heb ik gewoon teruggestuurd!
Ik reed constant lek, alsof elk miniem steentje zich een weg door die band kon boren.
Ze reden enorm snel, maar ik stond tijdens elke rit letterlijk 1 à 3 keer lek en ik weet heus wel hoe je een biba moet steken ;)
Hoe lang is dat geleden van de Corsa? Er is namelijk een nieuwe versie uit.
Mss als het regent dat het nog kan kloppen, maar in droog weer ben ik op 4k km (minstens) nog maar 1 keer lek gereden en dat was door stuk metaal erdoor

Maar in de winter leg ik wel ook andere :p
Maar zou de Corsa control wel eens willen proberen

Doet mij denken aan de tijd dat ik mecano was bij een jeugdploeg en we in 1 ploegentijdrit 4 lekke banden hadden. Reden allemaal met Schwalbe Ultremo. :sop:

Schwalbe one TLE op tubeless velg was een halve nachtmerrie voor mij. De band ging niet goed in de rim waardoor er altijd een bubbel opzat. Uiteindelijk na wat internet verhalen met zeep ingewreven en opgepompt tot 9 bar, toen klikte hij erin. Ondertussen al gemerkt dat ik er gewoon 10 bar moet opzetten en dan lukt het altijd. Als ik zou lekrijden onderweg zou ik wel met een bubbel op mijn band naar huis moeten rijden denk ik. Is waarschijnlijk slechte combinatie velg en band maar er zijn nog mensen die het hebben, zeker met de One TLE...

Voor mijn andere wielen gewoon de GP5000 weer gekocht...

De bead rekt wat uit als de band een tijd opgepompt staat, en tijdens het rijden “verdeelt” de band zich mooi over de hele velg. Zo’n deuk erin is maar juist in het begin. Eens de band deftig geseat is, blijft die dat ook, zelfs na roadside repairs. Notoir stugge banden zijn de handgemaakte Challenge "open tubular" banden. Bijna onmogelijk te monteren als ze vers uit de doos komen, zelfs voor een non-tubeless versie, maar eens opgepompt en opgerokken zo soepel dat je ze er gewoon met je vingers op kunt rollen bij een roadside-repair.

Laatst bewerkt:
De bead rekt wat uit als de band een tijd opgepompt staat, en tijdens het rijden “verdeelt” de band zich mooi over de hele velg. Zo’n deuk erin is maar juist in het begin. Eens de band deftig geseat is, blijft die dat ook, zelfs na roadside repairs. Notoir stugge banden zijn de handgemaakte Challenge "open tubular" banden. Bijna onmogelijk te monteren als ze vers uit de doos komen, zelfs voor een non-tubeless versie, maar eens opgepompt en opgerokken zo soepel dat je ze er gewoon met je vingers op kunt rollen bij een roadside-repair.

De deuk bleef erin hoor, en heb de fiets meegenomen naar mallorca en banden volledig gelost en had daar opnieuwe hetzelfde probleem. Bij thuiskomen platte band en weer miserie.

Trainen op een fietstrainer via Zwift is toch wel afzien. Lang geleden dat ik nog zo gezweet heb. Loop vooral in de val dat ik mijn tempo ni blijf rijden

Vreemd. Ik heb dezelfde banden hier (One TLE 28mm), en inderdaad, initieel zit daar een deuk in, en moet je hard pompen (of was/zeep) gebruiken om die geseat te krijgen. Maar eens een tijdje op druk gestaan te hebben, blijft die geseat, ook met de band volledig afgelaten (dus de band komt niet los van het velgbed). Welke velgen heb je, en met een haak of een rechte zijwand?

Terug
Bovenaan