De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Noob incoming

Voor de zwifters hier: zweren jullie bij een direct drive trainer of is dat met wiel enal ook goed te doen?
Ik ben maar een simpele mens met slechts 1 racefiets en 1 mountainbike. Hebben jullie ook een aparte fiets voor de rollen, of is het geen probleem om dat met uw wegfiets te doen?
 
Direct-drive is superieur, moet je ook niet liggen kloten met een speciale trainingsband (want een rollen-trainer trekt uw reguliere fietsbanden gewoon aan gort). Geen speciale fiets hier voor op de Wahoo Kickr Core, gewoon een extra cassette die op de trainer blijft. Wiel eruit, fiets op trainer zetten met ketting rond de cassette, as indraaien, aanzetten & trappen. 30 seconden werk.
 
Direct-drive is superieur, moet je ook niet liggen kloten met een speciale trainingsband (want een rollen-trainer trekt uw reguliere fietsbanden gewoon aan gort). Geen speciale fiets hier voor op de Wahoo Kickr Core, gewoon een extra cassette die op de trainer blijft. Wiel eruit, fiets op trainer zetten met ketting rond de cassette, as indraaien, aanzetten & trappen. 30 seconden werk.
Dat kan sneller!
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Direct-drive is superieur, moet je ook niet liggen kloten met een speciale trainingsband (want een rollen-trainer trekt uw reguliere fietsbanden gewoon aan gort). Geen speciale fiets hier voor op de Wahoo Kickr Core, gewoon een extra cassette die op de trainer blijft. Wiel eruit, fiets op trainer zetten met ketting rond de cassette, as indraaien, aanzetten & trappen. 30 seconden werk.
Jij gebruikt ook geen ketting specifiek voor de rollen?

Want als je op de weg best 2/3 kettingen roteert op 1 cassette om die laatste te sparen, doen wij (jij en ik, en 100'en anderen vermoed ik) het tegenovergestelde. 1 ketting die 2 cassettes meesleurt in een slijtageslag.

Desondanks heb ik wel +/- 7000km gehaald op die ketting, maar volgens mij kan dat geoptimaliseerd worden :)
 
Dat kan sneller!
Through-axle is toch altijd een beetje miserie om die werkend te krijgen, Mijn vork staat 144mm breed.

Jij gebruikt ook geen ketting specifiek voor de rollen?
Jij hebt er geen gedacht van hoe weinig ik op de rollen zit. :D. Maar ik verwissel mijn kettingen echt wel regelmatig genoeg om slijtage aan de tandwielen tot een minimum te herleiden. De grootste slijtage is de "zijdelingse" slijtage van zand & vuiligheid bij het gravelrijden. Dus niet het profiel van de tanden dat aangetast wordt, maar de dikte.
 
8e en laatste race van't seizoen. Ambitie was top tien.

Helaas niet waargemaakt. Parcours van dienst was Surrey Hills. 44 kilometer met 1000 hoogtemeters gespreid over 5 beklimmingen.
Ik had het parcours al eens geracet op voorhand en had er best vertrouwen in.
Helaas heeft het niet mogen zijn. Gestrand op 18e plek van de 83. Twee keer in een afdaling ben ik door niet heel erg vertrouwd te zijn met de game mechanics gigantisch veel tijd kwijt geraakt. Dat zal mij niet snel opnieuw overkomen nu ik weet hoe het komt, maar redelijk zuur. Top tien had er anders net wel / net niet in gezeten.

Uiteindelijk stranden we met het team op positie 11 van de 16 ofzo in onze reeks... whatever :)
't was elke dinsdag afzien, maar plezant.

Ik kan het wel aan iedereen met een klein beetje competiedrang aanraden.
Het volgende seizoen start pas in de herfst.
Klinkt wel leuk ja, goed gedaan! Over welke mechanics gaat het hier?
 
Jij gebruikt ook geen ketting specifiek voor de rollen?

Want als je op de weg best 2/3 kettingen roteert op 1 cassette om die laatste te sparen, doen wij (jij en ik, en 100'en anderen vermoed ik) het tegenovergestelde. 1 ketting die 2 cassettes meesleurt in een slijtageslag.

Desondanks heb ik wel +/- 7000km gehaald op die ketting, maar volgens mij kan dat geoptimaliseerd worden :)
Als ik winter inga dan neem ik wel eens een volledig nieuwe ketting, maar anders behoort die gewoon tot de afwisselende ze :p
Gaat sneller bij mij dan de quick-release van vriendin :D
 
Even de drop op mijn racefiets gemeten en die bedraagt slechts 6,5 cm.
In vergelijking met mijn kameraden zit ik veel hoger en ik zou wel eens willen proberen om wat dieper te zitten en zo ook meer aerodynamisch ?

Helpt het om mijn zadel te verhogen of is de enige juist manier om de spacers uit het stuur te halen ?
 
Als het zadel nu voor jou goed staat (en dat zou het toch moeten), kan je dat niet zomaar gaan verhogen. Spacers van onder het stuur is wat je moet doen.

Je zou ook een negatieve stuurpen kunnen proberen (of mss kan je die er nu op zit omdraaien?).
 
Laatst bewerkt:
8e en laatste race van't seizoen. Ambitie was top tien.

Helaas niet waargemaakt. Parcours van dienst was Surrey Hills. 44 kilometer met 1000 hoogtemeters gespreid over 5 beklimmingen.
Ik had het parcours al eens geracet op voorhand en had er best vertrouwen in.
Helaas heeft het niet mogen zijn. Gestrand op 18e plek van de 83. Twee keer in een afdaling ben ik door niet heel erg vertrouwd te zijn met de game mechanics gigantisch veel tijd kwijt geraakt. Dat zal mij niet snel opnieuw overkomen nu ik weet hoe het komt, maar redelijk zuur. Top tien had er anders net wel / net niet in gezeten.

Uiteindelijk stranden we met het team op positie 11 van de 16 ofzo in onze reeks... whatever :)
't was elke dinsdag afzien, maar plezant.

Ik kan het wel aan iedereen met een klein beetje competiedrang aanraden.
Het volgende seizoen start pas in de herfst.
Ah leuk nog een mede zwift racer. Ik heb wel gisteren moeten passen wegens andere (werk verplichtingen) 7/8 wel gereden.
Welk team zit je en welke categorie?
 
Steek hem dan wel gewoon erboven en niet direct uw stuurbuis afzagen. moest het toch niet comfortabel zijn... Beter comfortabel dan iets meer aero en na een paar uur pijn.
 
Ja. Climbpro heet die feature. Eigenlijk 1 van de voornaamste redenen om toch nog eens bij Garmin te piepen voor mij.

Werkt voor geen meter :) De klim start altijd als je halfweg bent en de GPS positioneert je compleet verkeerd op de kaart, om nog maar te zwijgen over de geprojecteerde hellingspercentages.

Het is inderdaad wel wat wispelturig. De ene keer werkt het al wat beter dan de andere, al vind ik het wel handig om een idee te hebben hoe lang een klim nog duurt en of er nog steile stukken aankomen. En hoeveel km je nog kan "recupereren" tot de volgende beklimming :p Als ge wat (voor mij persoonlijk) ongekende klimmetjes in de Ardennen hebt af te haspelen vind ik het wel nuttig, maar het zou inderdaad wel wat updates mogen krijgen nog :)

Ik had initieel een Edge 800, vervolgens een Elemnt Bolt en nu al enkele jaren terug een Edge 530.
Moest de nieuwe Bolt nu iets gelijkaardigs hebben om wat meer info te zien over beklimmingen en widgets kunnen voorzien voor Xert zou ik met veel plezier terug naar Wahoo overschakelen want ik mis toch dat enorme gebruiksgemak ervan.
 
Als het zadel nu voor jou goed staat (en dat zou het toch moeten), kan je dat niet zomaar gaan verhogen. Spacers van onder het stuur is wat je moet doen.

Je zou ook een negatieve stuurpen kunnen proberen (of mss kan je die er nu op zit omdraaien?).
En anders heb je ander kader nodig :D
 
Even de drop op mijn racefiets gemeten en die bedraagt slechts 6,5 cm.
In vergelijking met mijn kameraden zit ik veel hoger en ik zou wel eens willen proberen om wat dieper te zitten en zo ook meer aerodynamisch ?

Helpt het om mijn zadel te verhogen of is de enige juist manier om de spacers uit het stuur te halen ?
Let erop dat je met te diep te willen zitten niet juist meer power verliest dan dat je met aerodynamica kan winnen. Uiteindelijk gaat het nog altijd om een racefiets eh (geen TT).
 
Let erop dat je met te diep te willen zitten niet juist meer power verliest dan dat je met aerodynamica kan winnen. Uiteindelijk gaat het nog altijd om een racefiets eh (geen TT).
Klopt en ben ik me ook van bewust maar als het zadel gelijk blijft staan, verandert er dan zoveel aan de trapkracht ? De hoek waarin je trapt blijft toch nagenoeg dezelfde ?
 
Nee, je "hip angle", en "hip closure" veranderd. De facto komt het erop neer dat je je quadriceps en beenslagaders toenijpt als je te ver voorovergebogen zit op een fiets, met verminderde prestaties tot gevolg.
 
Op mantel kon je vroeger voordelige combo 2 banden + 2 binnenbanden kopen.

Dat is precies afgelopen, of zie ik iets over het hoofd?
 
Iedereen is overgegaan op tubeless! /s

Nee, het is me ook al opgevallen, niet alleen bij Mantel maar ook bij vele andere grote webshops, dat er amper tot geen promoties meer zijn. Enige uitzondering is Futurum, maar die zijn door de band genomen sowieso al wat aan de prijs.
 
Terug
Bovenaan