De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Die Shimano overschoenen van de decathlon. Nooit natte voeten mee gehad. Zelfs over de broek.
Die gele? Absoluut! Alleen een ware hel om aan te trekken!

Daarstraks na het eten toch nog even de fiets opgesprongen, want het zag er goed uit... tot dit boven het Meerdaalwoud kwam piepen... tijdrit naar huis, UCI-regels flagrant overschreden en nét voor de drash binnen.

KQOfr7Y.jpg

Laatst bewerkt:
Ik had perongeluk de weg-versie gekocht ipv de MTB versie... de weg-versie krijg ik niet over mijn Shimano SPD-SL schoen, maar wel (en relatief vlot) over mijn MTB-schoen...

Die gele? Absoluut! Alleen een ware hel om aan te trekken!

Daarstraks na het eten toch nog even de fiets opgesprongen, want het zag er goed uit... tot dit boven het Meerdaalwoud kwam piepen... tijdrit naar huis, UCI-regels flagrant overschreden en nét voor de drash binnen.

KQOfr7Y.jpg
UCI regels voor gravelbike zijn anders :p

En trek je eerste die overschoenen aan, dan schoen aan en dan naar beneden?

Dat gaat niet met die Shimano's, want die hebben een vaste verbinding onderaan. Dus eerst schoen, en dan overschoen erover wringen.

Iemand een idee waar ik überhaupt nog een 3x9 Deore 170mm crank op de kop zou kunnen tikken? Ben al even op zoek, maar 't is natuurlijk unicorn chasing. Tips over vergelijkbare slijtvastere cranks met vervangbare kettingbladen eveneens welkom, ben aan het twijfelen over de Alivio alternatieven. :unsure:

Voorlaatste race van seizoen 3 in de WTRL league was een team tijdrit.
28.6 kilometer, met slecht één kort klimmetje.

Gigantisch met de rem op moeten rijden of het werd een solo tijdrit.
De afstand afgelegd in 42'10" aan 274 Watt gemiddeld, of 3.9 W/kg.
De conditie zit dus goed :)

Volgende week klimrace. Daar de benen hopelijk eens goed testen.
Over exact één maand zit ik in de Franse Alpen voor vijf achtereenvolgende marathons (steeds iets meer dan 60km met minimaal 2200 hoogtemeters)

Dit weekend een eerste rit gemaakt (50km), ben best wel tevreden van deze broek (van Futurumshop zelf). Iemand enig idee met welke deze te vergelijken zijn, uit ervaring? Of een betere zeem?
Voordien sneller last van het zitvlak en nu zelfs niets, wat een verademing.

Hier eindelijk terug begonnen met fietsen, na een zware dip van een jaar en ettelijke kilo's erbij. Niet evident om nog tijd te vinden dus ben zo'n kort trainingsprogramma van garmin connect begonnen. Zonder iets om te volgen sla ik nogal snel ritjes over.
Hoe staan jullie tegenover die Garmin schema's?
Andere/betere om op te bouwen of zijn deze ook goed?
Bij het lopen kan ik dit zelf wel wat maar fietsen is nieuw voor me ook geen idee van fietsintervals (hoe lang, hoe vaak herhalen, bergop, ...).
Veel rijden lees ik hier (wat ik nu probeer) maar wat extra structuur is soms wel fijn.

Soms wel wat "last"/verzuring van de onderrug maar ik vermoed dat dit gewoon komt doordat ik deze houding helemaal niet gewend ben.

Pfff internet staat er ondertussen al vol van.
Maar wie heeft hier ervaring met de Mt Ventoux op de mtb? Ik twijfel nog over bandenkeuze...

Sowieso laat ik mijn racing ralph/ray liggen om de eerste dag omhoog te vlammen en offroad af te dalen. Echter speelt ergens in mijn achterhoofd om eens zot te doen en te gaan voor een cinglés du mont ventoux (aan alle 3 de kanten op één dag). En hiervoor twijfel ik toch echt naar de zo licht en snel mogelijke band.

Goede vraag, volg ik op. Wij gaan deze zomer ook naar de voet van de Mt Ventoux op vakantie en wil hem ook eens doen, maar ook op de mtb. Ik volg voor de bandenkeuze!

Ik heb de MTB opgereden met de MTB in 2013 (Denk ik) op een dag dat het 38 graden was in de schaduw en windstil. Dat doe ik alleszins nooit meer. Zwaar afgezien.

Ik heb dat met de gewone hardtail gedaan met 2 Continental Race Kings. En ik zou er zeker nooit een zwaarder profiel oprijden. Je moet ook redelijk was stukken over de weg rijden als je 1 van de 3 officiele roetes volgt.

Hebben jullie ginder al wat leuke tracks gevonden toevallig voor de mtb?

Ze hebben 3 officiele routes die tot de top leiden: https://www.dekaleberg.nl/uitdaging...orestier-en-grandonneur/de-forestier#parcours

Dat gaat niet met die Shimano's, want die hebben een vaste verbinding onderaan. Dus eerst schoen, en dan overschoen erover wringen.
A ja die koop ik niet :D
Voorlaatste race van seizoen 3 in de WTRL league was een team tijdrit.
28.6 kilometer, met slecht één kort klimmetje.

Gigantisch met de rem op moeten rijden of het werd een solo tijdrit.
De afstand afgelegd in 42'10" aan 274 Watt gemiddeld, of 3.9 W/kg.
De conditie zit dus goed :)

Volgende week klimrace. Daar de benen hopelijk eens goed testen.
Over exact één maand zit ik in de Franse Alpen voor vijf achtereenvolgende marathons (steeds iets meer dan 60km met minimaal 2200 hoogtemeters)
en normalized?
Hoe staan jullie tegenover die Garmin schema's?
Andere/betere om op te bouwen of zijn deze ook goed?
Bij het lopen kan ik dit zelf wel wat maar fietsen is nieuw voor me ook geen idee van fietsintervals (hoe lang, hoe vaak herhalen, bergop, ...).
Veel rijden lees ik hier (wat ik nu probeer) maar wat extra structuur is soms wel fijn.

Soms wel wat "last"/verzuring van de onderrug maar ik vermoed dat dit gewoon komt doordat ik deze houding helemaal niet gewend ben.
Interval gaat voor mij van 40sec (in en outs 5-8*40-20 en dat 4 keer ofzo, V02Max) tot 20 min (2*20)
En alles daartussen :D

Ik heb de MTB opgereden met de MTB in 2013 (Denk ik) op een dag dat het 38 graden was in de schaduw en windstil. Dat doe ik alleszins nooit meer. Zwaar afgezien.

Ik heb dat met de gewone hardtail gedaan met 2 Continental Race Kings. En ik zou er zeker nooit een zwaarder profiel oprijden. Je moet ook redelijk was stukken over de weg rijden als je 1 van de 3 officiele roetes volgt.

Ze hebben 3 officiele routes die tot de top leiden: https://www.dekaleberg.nl/uitdaging...orestier-en-grandonneur/de-forestier#parcours
Top, merci!

Ik vind die continental race kings al een zwaar profiel hebben :scream:

Bij gebreke aan beschikbare fietsenmakers, ga ik zelf m'n setje gereedschaptools kopen. Aangezien ik een totale noob ben, welk van de volgende 2 zou ik nemen:

Is het de moeite waard om die tweede te nemen?

Zijn er nog zaken die ik best aanschaf (naast montagestandaard) en kan er iemand een goed smeermiddel/montagevet aanraden? Dank!

Bij gebreke aan beschikbare fietsenmakers, ga ik zelf m'n setje gereedschaptools kopen. Aangezien ik een totale noob ben, welk van de volgende 2 zou ik nemen:

Is het de moeite waard om die tweede te nemen?

Zijn er nog zaken die ik best aanschaf (naast montagestandaard) en kan er iemand een goed smeermiddel/montagevet aanraden? Dank!
Mijn advies zou zijn (nadat ik zo'n setje heb gekocht bij Rose - en nog soms gebruik) om dat niet te doen.

Ik zou starten met een momentsleutel met inbus/Torx doppen, een aantal goeie inbussleutels (of de Y-tools van Parktool) en dan in functie van specifieke noden een tooltje bijkopen.

In die sets zitten vaak overbodige tools (ik weet niet op je nog cup/conus wielen hebt?) en degene die erin zitten zijn vaak van mindere kwaliteit.

Als je wil stel ik gerust eens een lijstje samen van tools die nuttig zijn en ook geen nier uit het lijf kosten.

EDIT:
- smeren van draaiende onderdelen, eender welk kogellagervet voldoet. Pak best iets in een kleine tube waar je een vetspuitje op kan draaien
- smeren van bouten/pedalen/draad/Zadelpen/... : Shimano Anti Seize
- Smeren van carbon onderdelen: Carbon montagepasta (met korreltjes), ik heb er van Tacx, werkt alleszins :)
- Smeren van boutjes die absoluut niet los mogen komen (remklauw, boutjes van de remschijf): Loctite 243 (maar dat moet eigenlijk niet)
- Ketting: Squirt Dry Lube
- Poetsmiddel: Muc Off - hoewel dat echt een (veel te) duur luxeproduct is, het werkt wel echt goed om modder los te krijgen zonder schrobben

Mijn advies zou zijn (nadat ik zo'n setje heb gekocht bij Rose - en nog soms gebruik) om dat niet te doen.

Ik zou starten met een momentsleutel met inbus/Torx doppen, een aantal goeie inbussleutels (of de Y-tools van Parktool) en dan in functie van specifieke noden een tooltje bijkopen.

In die sets zitten vaak overbodige tools (ik weet niet op je nog cup/conus wielen hebt?) en degene die erin zitten zijn vaak van mindere kwaliteit.

Als je wil stel ik gerust eens een lijstje samen van tools die nuttig zijn en ook geen nier uit het lijf kosten.

Ja dat mag altijd (heb geen cup/cous wielen).

Zaken die ik zou willen doen:

- derailleur afstellen
- remmen afstellen
- crank/pedalen er eens afnemen en invetten (aangezien er een tikkend geluid is)
- op termijn casette en ketting eraf nemen (dus casetteafnemer en kettingzweep?)

Ja dat mag altijd (heb geen cup/cous wielen).

Zaken die ik zou willen doen:

- derailleur afstellen
- remmen afstellen
- crank/pedalen er eens afnemen en invetten (aangezien er een tikkend geluid is)
- op termijn casette en ketting eraf nemen (dus casetteafnemer en kettingzweep?)
En kettingpons voor nieuwe in te korten (en een kettingmeter)

Smeren doe ik precies veel te weinig als ik @poeperman zijn lijstje zie :unsure:
Heb enkel ketting en carbonpasta (maar nog nooit gebruikt zelfs :D)

Uhu, die had ik al gevonden, maar was eerder algemeen in de buurt, niet per se de Ventoux omhoog, maar leuke trails om zelf te rijden. Als iemand daar ervaring mee heeft in die buurt, laat maar weten!

Onder Uitdagingen vindt de mountainbiker twee routes over de bospaden, waarbij je twee of drie beklimmingen op één dag moet doen: de Forestier en de Grandonneur. Om die uitdagingen te kunnen volbrengen moet je wel goed getraind zijn.

Wil je nu toch wel eens met de mountainbike over de bospaden, maar dan afdalen, dan zijn deze beide routes ongeschikt.
Enige idee waarom die 2 klims ingeschikt zouden zijn om af te dalen? :/ Als je het kan rijden naar boven, lijkt me naar beneden rijden ook doenbaar?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan