De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Yes, heb dezelfde lus gereden, maar in tegenwijzerzin dus om mooi te kunnen eindigen
Rechtsboven op de kaart ga ik niet heen. Is mij wat te ver.
Als ik nog eens ga dan denk ik dat ik gewoon in wijzerzin vertrek. Tot de technische lus bovenaan (rood?), en dan terug rij in tegerwijzerszin en de technische lussen opnieuw pak (die zijn wel eenrichting).

Volgens mij was dat laatste stuk geel 22km. En rondom Hasselt (Zonhoven, Lummen, Heusden) ligt er een pak mooier als dat.

Vandaag een afdaling gedaan op kasseien in de Vlaamse Ardennen (Donderij in Etikhove). Ik had het niet gezien, dus de afdaling in mijn hoods gedaan.
Ging aan 47 kmph, dus ik heb mij serieus moeten vastklemmen. Zou met de handen de bar vasthouden veiliger zijn? Dat geeft op vlakke stroken wel meer comfort; maar is moeilijk om zo te sturen of reageren op onverwachtse zaken vind ik.
In de Beugels liggen. Meeste stabiliteit, geen tot weinig kans om je stuur kwijt te geraken (wat je op de hoofd dus wel hebt, don't ask...) En je kan aan je remmen als het nodig is.

En vooral (afgezien van de stationsberg, want parcours ronde) geen kasseihellingen afdalen met een racefiets. Dat is daar niet voor ontworpen 🙈🙈

Deze eens gemaakt nadat @MichielD4 het recept in het looptopic gedeeld had. Moet zeggen dat die best wel lekker waren!

Misschien wel ja, maar hij was in stock en pastte zo goed als binnen het leasebudget.

Heb hem deze week opgehaald (bolt goed en je voelt elke put goed :p en de benen en conditie zijn niets gewend) dus verwacht hier de komende tijd nog heel wat beginnersvragen van mij...

Pijnlijk zitvlak = gewenning en een deftige broek, dat heb ik al opgestoken hier.

Hoe pak ik het reinigen van de fiets en ketting best aan?
En het smeren van de ketting na het reinigen?
Al wat gezocht maar toch verschillende dingen te vinden dus benieuwd wat jullie in de praktijk het beste vinden.
Hangt er vanaf wat je gebruikt als smeermiddel. Ik ben op mijn zomerfiets enorme fan van squirt wax omdat je er zo goed als geen werk aan hebt. Na de rit ketting eens met een doek over gaan en het is weer proper.

Op de winterfiets gebruik ik blue Morgan olie. Tegen dat die ketting na een rit weer proper is mag ik er toch een tien minuten met een doek op wrijven.. En het ambetante is als je er nieuwe olie op gedaan hebt dat er direct weer een hoop zwart af komt 😏😏😏

De ketting van de winterfiets ontvet ik dan 1x per maand ook. Met wax mag je dat nooit doen en ook zoveel mogelijk water vermijden op de ketting om je wax laag mooi te kunnen op bouwen.

Ik heb squirt op MTB en muc-off lube op koersfiets. Maar squirt is properder dus ga ik als flesje muc-off op is doen.
Ketting voorbereiden is wel even werk, en ik doe wel nog om de 2 maand eens met ontvetter en kuisen met water en zeep. Leg dan wel nieuw laagje squirt.

Heb precies veel sokken met gaten die ik nu gebruik om ketting door te halen na fietsen :D

En vooral (afgezien van de stationsberg, want parcours ronde) geen kasseihellingen afdalen met een racefiets. Dat is daar niet voor ontworpen 🙈🙈
Maar gebeurt bij mij ook vaak bij toeval. Als ik random ergens een route uitstippel waar ik de omgeving niet echt ken zit ik niet heel mijn route vooraf af te scannen om te zien of er ergens een kasseistrook naar omlaag bij zit. Dan kan het al eens zijn dat je een kasseihelling langs de verkeerde kant naar boven rijdt.

In de Beugels liggen. Meeste stabiliteit, geen tot weinig kans om je stuur kwijt te geraken (wat je op de hoofd dus wel hebt, don't ask...) En je kan aan je remmen als het nodig is.

waar is de tijd dat ze de kemmel afdonderden langs de stenen ipv da belachelijk smal fietspadje nu. En dat in een tijd dat er nog met 21mm bandjes en tubes gereden werd.

Zelfs bij de juniors reden we daar gewoon naar beneden.

waar is de tijd dat ze de kemmel afdonderden langs de stenen ipv da belachelijk smal fietspadje nu. En dat in een tijd dat er nog met 21mm bandjes en tubes gereden werd.

Das ook de tijd dat er meerdere zware ongevallen waren he 😉. Niet alles was beter vroeger

De kabel zelf al eens doorgesmeerd? Veel kracht moeten zetten heeft vaak te maken met vuil/roest in de kabel. Afhankelijk van hoe erg het is - als het effectief de kabel is - moet de kabel mogelijk vervangen worden.
Kleine update hierover:
Kabel is in perfecte staat, derailleur ook.
Het probleem zit in de shifter... Als je kijkt zit er een blokeerhamer die ervoor zorgt dat je ofwel op ofwel naar beneden schakelt.
Als ik zuiver met de hendeltjes schakel dan werkt alles perfect. Schakel ik met de grote hendels dan zie ik als ik opschakel dat het blokkeerhamer een beetje naar beneden komt en dit blokkeert het verder doorduwen van het mechanisme. Dit hamertje komt pas naar beneden bij het afschakelen normaal. Hou ik dit hamertje omhoog dan schakelt hij mooi. Hou ik bij het schakelen met de grote hendels de kleine hendeltjes samen dan schakelt hij ook mooi en komt het hamertje niet naar beneden.

Er zit dus ergens iets wat ervoor zorgt dat bij het opschalen hij eerst wilt afschakelen waardoor het opschakelen dus geblokkeerd wordt.

Op zijn zachtst uitgedrukt begin ik hier serieus mijn geduld te verliezen. Waarom Di2 vragen mensen dan :P

Er is ook een reden dat ze dat nu niet meer doen..

Vroeger vlogen ze ook het hooggebergte naar beneden met enkel een koersklakje aan.

Waarom Di2 vragen mensen dan :p
Zegzegzeg...

shimano-105-sl-1055-downtube-shifters-levers.jpg

maar terugkomend op uw probleem: als je de grote hendel induwt, moet de kleine automatisch mee volgen. Anders werkt dat inderdaad niet. Dat die niet mee volgt, en je die dus met de hand mee moet duwen, wil zeggen dat erbinnen een palletje ofzo of vast zit, of afgebroken is. Of een uitgerafelde derailleurkabel daar waar die een bocht van 90 graden maakt in de shifter zelf.

Op zoek naar een nieuwe helm voor XC mtb.
Suggesties? Meer dan 200€ geef ik er echter niet aan. :)

Ga ze sowieso proberen passen ook.
De Lazer Z1 en Oakley Aro3 zitten beide als gegoten rond mijn hoofd.

Verschillende helmen van Abus, Kask, Met en RH+ ook gepast en die voelden allemaal slecht aan.
De POC Ventral Air vind ik heel mooi, maar meteen ook duur en ik kan hem niet passen. Een risico dat ik niet wel nemen... denk ik. Terugsturen naar de winkel is ook weer zo'n gedoe.

Virginia Tech heeft in 2018 vele helmen getest. De enige helmen die een 5* rating krijgen zijn er met MIPS.
Genoeg indicatie voor mij om enkel nog MIPS-helmen in overweging te nemen.
Nu hopen dat de studie niet gesponsord is door MIPS :)

Inwoners van regio Leuven hier die nog aan te raden fietsroutes hebben? Ik fiets graag op wegen met zo min mogelijk autoverkeer, maar dan beland je nogal snel voor de zoveelste keer langs de vaart.

Go south. Mits een beetje plannen en weten hoe een kaart te lezen kun je je ontzettend goed amuseren de kanten van Pecrot, Nethen, Beauvechain, Melin, Jodoigne, Incourt en Chaumont Gistoux.

Ge moogt echter niet vies zijn van hellingen en kasseien. Geef uw voorkeursafstand eens door, en 'k zal een "demoroute" maken voor jou, vertrekkende van de sporthal van Heverlee (aan de kazerne).

Of west, richting Overijse en co? Magnifieke streek (wel heuvelachtig) en je kan altijd een lus maken met de fietsautostrade Brussel-Leuven.

Voor zij die graag een relatief goedkope 12-speed cassette willen monteren, maar toch +500% bereik willen: de SLX 10-51 gaat pérfect in combinatie met een volledige NX-groep, als je een SRAM/KMC ketting gebruikt. Ik vermoed dat de nog veel goedkopere Deore 10-51 ook zonder problemen zal werken.

Je hebt uiteraard wel Microspline nodig, maar die ombouw heb je al terugverdiend op één cassette (vs. GX).

Of richting Averbode kan je ook nog wel redelijk autoluw rijden

En uiteraard de kanibalen-routes (Eddy Merckx route, Sven Nys route)

Of richting Averbode kan je ook nog wel redelijk autoluw rijden
Inderdaad. Dat is volgens mij de mooiste cote qua wegen als je van uit Leuven vertrekt.
Ik heb zo'n rondje richting Aarschot en dan Testelt, Averbode, Veerle, Herselt, Begijnendijk, Keerbergen, en dan terug naar Leuven.

Inderdaad. Dat is volgens mij de mooiste cote qua wegen als je van uit Leuven vertrekt.
Ik heb zo'n rondje richting Aarschot en dan Testelt, Averbode, Veerle, Herselt, Begijnendijk, Keerbergen, en dan terug naar Leuven.
Waar passeer je dan in Keerbergen?
Ik vermoed langs de Dijle?

Terug
Bovenaan