De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Die stelschroeven moet je in principe nooit aankomen nadat ze een eerste keer zijn afgesteld.

Ik begrijp niet dat veel YouTube tutorials altijd aan die stelschroeven prutsen. Dat moet je per derailleur die je koopt één keer doen.

Zoals Mr.Fingers zegt kan je daar serieus stukken mee maken.

Dus algemene tip: blijf van die schroefjes op uw derailleur af.
goh, 't is natuurlijk wel interessant om te weten wat ze doen en hoe ze werken.
Daarnaast is het echt niet moeilijk.

Ik was vroeger ook altijd heel huiverig om aan een fiets te werken en was nooit erg handig of met veel mechanisch/technisch inzicht aangelegd.
Maar als je je tijd neemt, lukken de basiswerkjes iedereen.

Op dinsdag mijn beste resultaat totnogtoe gehaald in de zwift racing league. 11e/81.
Een keer 5e kunnen worden in de tussensprint, hoera! Volgende week Team Time Trial.

Bedankt voor alle tips. Ik heb het deze morgen terug gekregen zoals ik hem uit de doos gehaald heb. Op de kleinste versnelling schuurt hij net niet meer, maar op buitenblad schuurt hij terug vanaf krans 7 tem 11. 't Zou toch fijn zijn dat ik 7, 8 en 9 kan gebruiken. 10 en 11 is niet zo'n verlies met een 52 vanvoor. 😀

Als je van het Leuvense bent, wil ik er ook wel eens naar kijken.

Ah ik ben van Bierbeek. Mocht je is tijd hebben, mag je dat altijd laten weten.

Gisteren nog eens mijn duurvermogen getest op een iets langer ritje van 150km! Was een van de routes in het kader van Iedereen1000 voor Kom op tegen kanker. Leuke route, niet echt gemaakt voor op door te knallen, maar veel toffe kleine baantjes waar ik nog niet eerder was geweest! Twee keer lek gereden & een hagelbui over mij gekregen, maar dat hoort er bij zeker :D Voor de rest veel zon en echt wel van kunnen genieten :)

Toevallig nog iemand een ingebruikte code van Futurum?
Heb de mijne helaas weggegeven, maar heb uiteindelijk toch nog iets nodig...

iemand ervaring met de kledij van Alé?
Zit dat qua maat zowat hetzelfde als Bioracer of Craft?

Bedankt voor alle tips. Ik heb het deze morgen terug gekregen zoals ik hem uit de doos gehaald heb. Op de kleinste versnelling schuurt hij net niet meer, maar op buitenblad schuurt hij terug vanaf krans 7 tem 11. 't Zou toch fijn zijn dat ik 7, 8 en 9 kan gebruiken. 10 en 11 is niet zo'n verlies met een 52 vanvoor. 😀

Ah ik ben van Bierbeek. Mocht je is tijd hebben, mag je dat altijd laten weten.
Denk dat dat nog dichter voor hem is, dat hem die kant van Leuven woont!

Vandaag eens het exacte WK rondje gereden in Overijse. Niet dat ik nog een meter nieuwe weg heb ontdekt maar wel leuk om eens het exacte traject te doen. Amper een meter vlak, en dan 2x zo'n lange betonbaan met de Veeweidestraat en na de Moskes. Gaat geen simpel koerske worden.
Het was op 2 mei dat ik voor het eerst de nieuwe Moskes omhoog ben gereden, amper 11 dagen later is er ongelofelijk veel grind weggespoeld, wat een verschil op nog geen 2 weken tijd. Het is al terug meer van steen naar steen hotsen. Tegen het WK komt dat wel goed denk ik!
14w meer en 2 seconden trager, al moet wel gezegd dat ik 2 man voorbij ben moeten fietsen waar van één iemand dwars over de weg stond naar zijn voorwiel te kijken, ik denk dat hij zijn levenskeuzes aan het evalueren was.

goh, 't is natuurlijk wel interessant om te weten wat ze doen en hoe ze werken.
Daarnaast is het echt niet moeilijk.
Als uw derailleur slecht schakelt moet ge enkel kabelspanning regelen.

Die schroefjes zouden af fabriek moeten correct staan op uwe fiets. Als ge ne nieuwe derailleur koopt moet ge ze één keer afstellen. Als ge valt, en uw derailleur is gebogen, dan hebt ge ze ook nodig.

Als ge iedere keer als uw fiets slecht schakelt aan die schroefjes prutst, dan weet je niet waarvoor ze dienen en ben je fout bezig.

Trouwens heel dom: ge hebt toch geen 2 'versnellingen' enkel voor het grootste blad op uw shifter?
Zowel mijn koersfiets als mijn MTB hebben/hadden dat. Ge kunt dus met die shifter 3 keer klikken. 1 klik is het kleine blad, 2de klik voor groot vanvoor in samenwerking met de grote tandwielen achteraan, 3 klik nog steeds het grote blad vanvoor, maar nu voor in samenwerking met de kleine tandwielen achteraan.

Laatst bewerkt:
Niet zo tevreden van tbh. Winterbroek begon na 4tal ritten al af te slijten aan het zitvlak..
Dat heb ik nogal gehoord.
Ik ga dan maar op 'safe' spelen en passen voor dit merk.
Ik ben op zoek naar een betaalbare 'gravel'-outfit.
Biehler, Rapha, ze hebben het allemaal, maar no way dat ik +200€ geef aan een fietsbroek.
Craft springt ook mee op de kar, alleen weet ik mijn maat niet goed.
Bij Bioracer heb ik voor de broek een M en als truitje een L.
Lijkt me op het eerste zicht een beetje dezelfde maatvoering.

al moet wel gezegd dat ik 2 man voorbij ben moeten fietsen waar van één iemand dwars over de weg stond naar zijn voorwiel te kijken, ik denk dat hij zijn levenskeuzes aan het evalueren was.
Vandaag organiseert 666Gravel zijn toertocht, zal er waarschijnlijk eentje van hen geweest zijn.

Ook hier een vraagje over het afstellen van de voorderailleur: Deze beweegt niet meer goed naar de low (kleinste blad), m.a.w. wanneer ik manueel de dereailleur naar de low duw, staat hij goed. Echter, wanneer ik gewoon schakel van groot blad naar klein, beweegt hij niet helemaal door.
Heeft dit te maken met kabelspanning?

Dank!

Als uw derailleur slecht schakelt moet ge enkel kabelspanning regelen.

Die schroefjes zouden af fabriek moeten correct staan op uwe fiets. Als ge ne nieuwe derailleur koopt moet ge ze één keer afstellen. Als ge valt, en uw derailleur is gebogen, dan hebt ge ze ook nodig.

Als ge iedere keer als uw fiets slecht schakelt aan die schroefjes prutst, dan weet je niet waarvoor ze dienen en ben je fout bezig.

Trouwens heel dom: ge hebt toch geen 2 'versnellingen' enkel voor het grootste blad op uw shifter?
Zowel mijn koersfiets als mijn MTB hebben/hadden dat. Ge kunt dus met die shifter 3 keer klikken. 1 klik is het kleine blad, 2de klik voor groot vanvoor in samenwerking met de grote tandwielen achteraan, 3 klik nog steeds het grote blad vanvoor, maar nu voor in samenwerking met de kleine tandwielen achteraan.
Of een ander wiel, of een andere cassette...

Als je een cassette hebt van een ander merk die een halve mm dichter bij de spaken staat, moet uw limiet ook bijgesteld worden. En elke body is anders, dat kan snel een mm schelen.

Eén van mijn twee kettingen ligt al zo'n 36 uur volledige ondergedompeld te weken in aangelengde Dasty.
Indien erna goed afgespoeld, afgedroogd en nieuwe kettingolie erop no problemo?

ik zou er eerst met wat WD40 overheen gaan om zeker alle water weg te hebben, ook van tussen de schakels en rollen, alvorens te oliën.

Eén van mijn twee kettingen ligt al zo'n 36 uur volledige ondergedompeld te weken in aangelengde Dasty.
Indien erna goed afgespoeld, afgedroogd en nieuwe kettingolie erop no problemo?
Idem. Maar dan al 3 weken :) Afspoelen, compressortje erop en dubbel squirten!

Ligt de mtb-lus van de Kalmthoutse Heide er standaard wat deftig bij na regen?
Morgen is het voorspeld dat het tot 15u droog zou blijven. Zou mijn kans misschien willen wagen en naar daar gaan

Ook hier een vraagje over het afstellen van de voorderailleur: Deze beweegt niet meer goed naar de low (kleinste blad), m.a.w. wanneer ik manueel de dereailleur naar de low duw, staat hij goed. Echter, wanneer ik gewoon schakel van groot blad naar klein, beweegt hij niet helemaal door.
Heeft dit te maken met kabelspanning?

Dank!
Drie opties:
- kabelspanning net te hoog, ontspannen
- begrenzing die toch een fractie te scherp is afgesteld, de L-schroef een tikje uitdraaien
- derailleur zelf hapert, smeren, met de hand bewegen, herhalen (en nog herhalen) en hopen dat het goed komt

Doch tenzij ge de kabelspanning aan uw shifter kunt bijstellen raad ik aan eerst de laatste twee te proberen. Smeren kan geen kwaad, een stelschroefje is zo terug ingedraaid, maar als ge effectief aan de derailleur zelf de kabel ontspant (of 't moet ook daar met een stelschroef zijn, à la Shimano 105/...) hebt ge meer werk om alles terug in zijn vorige staat te zetten.

Edit: ik ga er hier wel van uit de de derailleur netjes recht en op de juiste hoogte staat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan