De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als je je herinnering kwijt bent heb je zo goed als zeker wel een hersenschudding hoor. Toch mss best eens naar de dokter gaan.
Ik weet nog alles van voor het ongeval en na het ongeval, zelfs dat ik nog naar huis ben gereden.
Voor de rest niet misselijk en ook geen hoofdpijn. Ik herinner me vaag dat ik over een borduur ben gevallen maar dat is het zowat.

Een goeie broek is alles en ook gewenning natuurlijk. De eerste keer had ik na 30km al immens veel pijn. Nu voel ik het niet meer gelijk hoeveel kms ik doe.

Je kan ook een zadelmeting laten doen om ré zien welk zadel je juist nodig hebt.

1. Zitvlees kweken
2. Goed zadel (is heel persoonlijk, de ene zit beter op een smaller, hard zadel, de ander op een breed, zacht)
3. Zadel correct afstellen (hoogte, setback, tilt -> tal van 'how to's' online te vinden)
4. Voor langere afstanden: goeie broek met zeem

Allemaal bedankt, ...

Die koersbroek heb ik van den Decathlon, ik verwacht mijn andere koersbroek van Doltcini via het werk nog dus dan denk ik dat ik daar goed aan gedaan heb.

Het is zekers 20 jaar geleden ik nog op een fiets gezeten heb, rare is, als 42j die nooit sport heb ik blijkbaar verborgen conditie? Had eigenlijk zin om nog meer te fietsen, alleen de pijn aan mijn gat hield me tegen.

>Cheers<

Allemaal bedankt, ...

Die koersbroek heb ik van den Decathlon, ik verwacht mijn andere koersbroek van Doltcini via het werk nog dus dan denk ik dat ik daar goed aan gedaan heb.

Het is zekers 20 jaar geleden ik nog op een fiets gezeten heb, rare is, als 42j die nooit sport heb ik blijkbaar verborgen conditie? Had eigenlijk zin om nog meer te fietsen, alleen de pijn aan mijn gat hield me tegen.

>Cheers<
Noob gains!

Bij fietsen vind ik dat nog duidelijker dan bij andere sporten: hoe snel je van extreem belabberd naar oké evolueert is waanzin.

Een 6-tal jaar geleden toen ik begon kon ik letterlijk de bloso MTB route van Huise niet afwerken zonder stoppen. Dat is iets van een 25km met 200hm. Door enkel die route 1 keer per week te rijden (en niks anders) kon ik na 2 maanden minstens het dubbel aan, zonder moeite. En getalenteerd ben ik allerminst. Helaas blijft dat sprookje niet duren 😂

Reed jij bij de A's?

Kameraad van mij zit ook in een A-poule met daarin ook gigantische talenten. 30% blijkbaar met een rood vinkje naast hun naam, dus in een of andere 'officiële' organisatie ofzo. Rij daar als gewone sterveling eens tussen.
Zijn vaak van die mannekes die niet veel wegen. Maar op de weg kunnen ze dan op vlakke totaal niet mee
Als je je herinnering kwijt bent heb je zo goed als zeker wel een hersenschudding hoor. Toch mss best eens naar de dokter gaan.
Je kan niet schudden wat je niet hebt :unsure:
Nee lijkt me toch ook zo, of kan natuurlijk ook even een drop van hartslag zijn dat je hartfalen hebt ofzo.

Men eerste buiten rit is fameus in mineur geëindigd
Klein toertje van 35km gedaan, op 2 straten van huis ben ik ergens heel hard tegen de grond gegaan. Ik herinner mij van het ongeval niks maar wel nog perfect alles ervoor en de rit naar huis.
Stuur geplooid, helm en handschoen wat beschadigd en zelf serieus gehavend (lip enorm dik; 2 vingers minstens verstuikt, beide benen geschaard en zwelling op, ribben rechts pijnlijk)
Heel bizar wat er gebeurd is want mijn stuur is links geplooid alsook mijn 2 vingers links zijn enorm pijnlijk; maar alle serieuze “schade” is rechts. Alsof ik iets met mijn stuur geraakt hebt en fameus tegen de grond ben gegaan.

Op het eerste gevoel geen hersenschudding (bedankt helm) maar twas wel ne smak waar ik efkes niet goed van ben.
Mss aangereden geweest? Autospiegel tegen linkerkant van stuur en dan rechts gevallen?

Noob gains!

Bij fietsen vind ik dat nog duidelijker dan bij andere sporten: hoe snel je van extreem belabberd naar oké evolueert is waanzin.

Een 6-tal jaar geleden toen ik begon kon ik letterlijk de bloso MTB route van Huise niet afwerken zonder stoppen. Dat is iets van een 25km met 200hm. Door enkel die route 1 keer per week te rijden (en niks anders) kon ik na 2 maanden minstens het dubbel aan, zonder moeite. En getalenteerd ben ik allerminst. Helaas blijft dat sprookje niet duren 😂
Herkenbaar, hier een zeer gelijkaardig verhaal. Opbouwen, opbouwen, opbouwen...

Iemand ervaring met een fiets te leasen via het werk? Ik heb een e-bike gevonden, de cannondale canvas, van om en bij de 3800 euro.
Nu zou ik deze nooit kopen zonder een fietslease omdat dat qua betaling wel interessant is. Maar ik heb een lager brutoloon dus lager vakantiegeld, pensioen, etc....
Als ik alles op en afweeg weet ik niet meteen of ik een ´voordeel´ doe naar later toe?

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt, ...

>Cheers<

Maar wel met de speedelec? :unsure:

Iemand ervaring met een fiets te leasen via het werk? Ik heb een e-bike gevonden, de cannondale canvas, van om en bij de 4000 euro.
Nu zou ik deze nooit kopen zonder een fietslease omdat dat qua betaling wel interessant is. Maar ik heb een lager brutoloon dus lager vakantiegeld, pensioen, etc....
Als ik alles op en afweeg weet ik niet meteen of ik een ´voordeel´ doe naar later toe?

Als je niets voorhebt zal je er voordeel mee doen. Enkel opletten als je terugvalt op een uitkering (ziekte, tijdelijke werkloosheid) want dan zal de kost niet van je brutoloon gaan maar zal je die kost moeten bekostigen met je al veel lagere uitkering.

Je moet ook vooral kijken welk soort systeem het is en via welke maatschappij. Zoals altijd: wat zijn de spelregels en valkuilen. En dan voor jezelf de pro's en contra's afwegen. Je zegt zelf dat je het anders nooit zou kopen. Waarom is dat? Financieel te duur? Eigenlijk niet nodig? Je zal er immers sowieso voor betalen maar dan gespreid en hopelijk met wat voordeel. En dan heb je hem nog niet tenzij je na de leaseperiode afkoopt? Of kan je dan naar nieuw model? Maar dan betaal je sowieso om de fiets te gebruiken en heb je hem niet in bezit.

Laatst bewerkt:
Hangt er inderdaad allemaal vanaf wat de voorwaarden zijn. Wat is de offerte namelijk.

Bij mij doet de werkgever 15% bij de 13de maand als je beslist daar een fiets mee te leasen.
Gaat dan 3 jaar op rij van je 13de maand af.

Daarnaast is denk ik het restbedrag een van de belangrijkste dingen.
Voor hoeveel kan je de fiets overnemen en wil je dat doen om die dan nog te verkopen en nog wat te recupereren?
Of gewoon inleveren en volgende leasen...allemaal belangrijke dingen om te checken.

Laat de lease maatschappij een offerte maken en reken eerst eens uit of dat wel fiscaal interessant is vergeleken met zelf aankopen. In zo’n offerte zitten namelijk administratiekosten, rente enz. Check ook de overnameprijs na de leasing dus die moet je er nog bij optellen. Check De verplichte verzekeringen en onderhouden en hoeveel die kosten en vergelijk dat met zelf een verzekering nemen of hoeveel je zelf aan onderhoud zou geven. Check hoeveel het kost als je de fiets na de helft van de looptijd wil overnemen omdat je vb van werkgever verandert. Check eens hoeveel korting een andere winkel geeft als je NIET via een lease maatschappij koopt en puur als particulier vraagt voor een goede deal. Allemaal dingen die je op voorhand kan controleren.

Het kan goed zijn dat je dit niet meer de moeite waard vindt zelfs zonder rekening te houden met pensioen. Dat is mijn ervaring er mee.

Ik kan vb al een jaar niet meer met de lease fiets naar het werk omdat douchen verboden is bij de werkgever wegens Corona. Een jaar elke maand betaald voor dure verzekeringen pechverhelping en onderhouden die ik toch niet nodig heb.
Die verzekering/pechverhelping etc weegt vooral door voor minder dure fietsen. Ik zou persoonlijk nooit een fiets van sub €3k leasen. Dan is het een vervelend verhaal want loopt u overhead veel te hard op te opzichte van de waarde van de fiets.

Ik lease van mijn werk ne Stromer ST3 (voor mijn vriendin). Daar ga ik netto over 3 jaar gespreid ~€5k voor betalen (3x ~€2400 bruto/jaar en restwaarde van 16% van aankoop). Is wel een fiets van €7.3k, zit €900 onderhoudsbudget bij... en dan verzekeringen etc. Met andere woorden spreken we wel over €8.2k+ value. Die €3.2k die je eigenlijk "wint" ga je nooit netto verliezen aan vakantiegeld, pensioen en what not vermoed ik.

Gelukkig is er SomeDude nog op de gemoederen te bedaren. Don't worry over een hersenschudding, het was gewoon hartfalen :D
Kan natuurlijk ook een wild everzwijn uit de boskes zijn gekomen dat hem geramd heeft!

Aangezien ik nieuwe bril nodig heb was ik eens aan het zien voor een oakley
Neem aan dat je in elk montuur wel andere glazen kan steken?
Want je hebt prizm 'road', 'road black' en 'road jade' voor de weg en 'trail torch' voor de MTB

Maar 4 is mss wat overkill, neem aan dat 'road' en 'trail torch' volstaat? Of beter de 'jade' of 'black' nemen en op minder zonnige dagen de 'trail torch' voor op de weg? Of toch voor een 'photochromic' gaan
Heb nog huidige rudy project met gewone zonglazen ook voor als het echt zonnig is maar die is al zo oud dat ik wss geen andere glazen meer er voor vind (zaten photochromic in ook)

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn berekening eens gedaan en dit in het meest positief scenario:

- geen ontslag of verandering van werkgever de komende 3 jaar (+ levertijd fiets?)
- volledige uitzitting contract + overname van de fiets na de lease
- even dure verzekering en onderhoud voor particulier, terwijl ik denk dat ik echt goedkoper kan vinden en al zeker geen vaste onderhoudskost zou hanteren als ik particulier zou aankopen, ik zou altijd goedkoper uitkomen vergeleken met een vast budget per maand dat je verplicht moet opgebruiken
- dezelfde prijs inclusief de "KBC" korting gehanteerd als ik particulier zou kopen, thans denk ik dat je daar soms echt betere deals kan maken dan die standardprijzen voor KBC leases.
- geen rekening gehouden met het verlies aan pensioen inkomsten op die 7450€ bruto op 3 jaar, terwijl dat toch ook wel iets gaat zijn hoor.
- er niet vanuit gaande dat je de fiets beu wordt of niet gebruikt, of hij zit slecht of krijgt last van u rug op die fiets, en de leasing zelf wil stoppen na 1 jaar, want als je dat zou doen betaal je u echt blauw vergeleken met zelf een fiets gekocht hebben en hem dan terug verkopen. Nightmare scenario hoor.

lease.png

Dus ik maak daar 1657 euro netto winst op 3 jaar als alles goed gaat en rekening houdend met die 6 punten hier boven. Als ik zou gaan knagen aan het onderhoudsbudget of de verzekeringskost, of als ik een goede "stock-deal UITVERKOOP - toonzaalmodel" of dergelijke zou gemaakt hebben die ze niet willen verkopen in lease, of als ik om een reden sneller dan 3 jaar wilde stoppen met die fiets, dan had het verschil imo peanuts of zelfs negatief geweest voor een contract waar je jaren aan vast hangt en niet eens zelf in de hand hebt of je dit uit kan doen (ontslag werkgever).
Fietsbijstand is quasi gratis (vwb / cycling vlaanderen en terugbetaling mutualiteit)
Hoe kom je aan die kosten bij KBC? Heb daar alleen de maandelijke leaseprijs van gezien 3j geleden

En als hem u niet aanstaat: zet hem los in midden van het stad en geef hem als gestolen aan (gewoon zien dat je uw slot en sleutels hebt), betaal 50 euro franchise et voila :unsure:

Fietsbijstand is quasi gratis (vwb / cycling vlaanderen en terugbetaling mutualiteit)
Hoe kom je aan die kosten bij KBC? Heb daar alleen de maandelijke leaseprijs van gezien 3j geleden

En als hem u niet aanstaat: zet hem los in midden van het stad en geef hem als gestolen aan (gewoon zien dat je uw slot en sleutels hebt), betaal 50 euro franchise et voila :unsure:
Is het dan niet de bedoeling dat je een nieuwe fiets krijgt en je contract gewoon verder uitdoet met een nieuwe fiets?

Die details zaten bij de papieren van KBC, op hun prijsvoorstel

Dat gaat te ver :)
A ok, mja heb al gehoord dat de overnameprijs er nu ook op staat dus ze zullen idd meer info al verschaffen sedert ik hem heb
Onderhoudskosten zijn idd wel groot, maar is dat tegenwoordig budget (zoals bij andere lease) of maakt dat niet uit of dat op is of dat je meer hebt?
Is het dan niet de bedoeling dat je een nieuwe fiets krijgt en je contract gewoon verder uitdoet met een nieuwe fiets?
Geen idee, maar mijn fiets is limited editie van 2018 bv dus die maken ze gewoon niet eens meer

Anyway ga nu ook (nou ja 'nu') nieuwe leasen. Maar ik gebruik een paar vakantiedagen om de kost te drukken (met 6d heb ik al iets van 1500 euro budget en dan heb ik nog min 40d verlof :D)

Dat onderhoudsbudget kon ik kiezen uit 3 niveaus, laag middel hoog. Meestal zal de persoon naief volgen wat de fietsenmaker zegt dat nodig is voor dat type fiets met zoveel 'voorspelde' kilometers. Maar daar pakt die fietsenwinkel dus ook zijn winst op. Zelfs met het laag budget ben je verplicht dit op te gebruiken. Als je uw fiets niet vaak onderhoudt wegens onverwachte lage kilometers misschien dan krijg je een bon terug dacht ik waar je dan maar dingen voor moet kopen in die hun winkel (enfin mijn fietsenwinkel zei zoiets, misschien is dit 'louche'), alleszins krijg je ongebruikt geld niet terug.
Dat heb ik ook al gehoord bij FM bij iemand dat kwam voor koersfiets maar niet KBC. Daar gingen ze voor 200 euro / jaar en wat over is kan je op doen in de winkel
Maar tegen mij hebben ze er dan niets van gezegd (was in oktober), dus toen was dat bij KBC nog niet?

Maar MTB ga ik liever op een ander (en doe ik simpele dingen zelf) dus pak ik wel laagste budget ze :D

Dat onderhoudsbudget kon ik kiezen uit 3 niveaus, laag middel hoog. Meestal zal de persoon naief volgen wat de fietsenmaker zegt dat nodig is voor dat type fiets met zoveel 'voorspelde' kilometers. Maar daar pakt die fietsenwinkel dus ook zijn winst op. Zelfs met het laag budget ben je verplicht dit op te gebruiken. Als je uw fiets niet vaak onderhoudt wegens onverwachte lage kilometers misschien dan krijg je een bon terug dacht ik waar je dan maar dingen voor moet kopen in die hun winkel (enfin mijn fietsenwinkel zei zoiets, misschien is dit 'louche'), alleszins krijg je ongebruikt geld niet terug.
Bij mij is het B2Bike / Alaphabet, ook daar heb je laag middel hoog (maar dan 1, 2 of 3 sterren). Laag is €100/jaar, middel is €200/jaar, hoog is €300/jaar. Ik weet niet hoe het bij KBC geregeld is maar bij ons heb je na het aflopen van het leasing contract nog 1 jaar om dat budget op te maken (4 jaar in totaal dus). Er is ook niemand die u verplicht van dat budget op te maken bij die bepaalde winkel, het budget kan gebruikt worden bij alle winkels in het B2Bike netwerk. Als ik merk dat mijn vriendin haar €900 niet op krijgt binnen de termijn dan rijdt ik wel eens naar Van Eyck en koop ik daar wat onderdelen of kledij of weet ik veel. Van Eyck mag dan wel duurder zijn dan een aantal webshops, écht duur zijn ze zeker niet voor alles EN die €900 budget gaat dus bruto van mijn loon af... das per definitie een fixe korting op alles wat je er mee koopt.

Ok je boet door die €900 bruto op een aantal andere zaken in maar eerlijk gezegd is dat dezelfde discussie als mensen die gene firmawagen willen omdat hun pensioen op eet. Dat is ook bullshit natuurlijk. Ja, die firmawagen tast de opbouw van u wettelijk pensioen aan maar nooit van zen leven met het bedrag dat je uit spaart door met die firmawagen te rijden, not even close.

Bon daarnet nog eens mijn route gevolgd en niks wijst er ergens op dat ik ergens over gevallen ben. Eerder dat ik door iets links ben geraakt en op mijn rechtse kan gevallen (een auto bv). Ik weet het niet meer dus ik kan er geen zekerheid over geven, maar er zijn nergens borduren of gevaarlijke stukken op het deel van mijn route waar het moet gebeurd zijn.

daarnet naar de huisarts geweest en die heeft toch een scan aanbevolen om zeker te zijn

Terug
Bovenaan