Ik heb mijn berekening eens gedaan en dit in het meest positief scenario:
- geen ontslag of verandering van werkgever de komende 3 jaar (+ levertijd fiets?)
- volledige uitzitting contract + overname van de fiets na de lease
- even dure verzekering en onderhoud voor particulier, terwijl ik denk dat ik echt goedkoper kan vinden en al zeker geen vaste onderhoudskost zou hanteren als ik particulier zou aankopen, ik zou altijd goedkoper uitkomen vergeleken met een vast budget per maand dat je verplicht moet opgebruiken
- dezelfde prijs inclusief de "KBC" korting gehanteerd als ik particulier zou kopen, thans denk ik dat je daar soms echt betere deals kan maken dan die standardprijzen voor KBC leases.
- geen rekening gehouden met het verlies aan pensioen inkomsten op die 7450€ bruto op 3 jaar, terwijl dat toch ook wel iets gaat zijn hoor.
- er niet vanuit gaande dat je de fiets beu wordt of niet gebruikt, of hij zit slecht of krijgt last van u rug op die fiets, en de leasing zelf wil stoppen na 1 jaar, want als je dat zou doen betaal je u echt blauw vergeleken met zelf een fiets gekocht hebben en hem dan terug verkopen. Nightmare scenario hoor.
Dus ik maak daar 1657 euro netto winst op 3 jaar als alles goed gaat en rekening houdend met die 6 punten hier boven. Als ik zou gaan knagen aan het onderhoudsbudget of de verzekeringskost, of als ik een goede "stock-deal UITVERKOOP - toonzaalmodel" of dergelijke zou gemaakt hebben die ze niet willen verkopen in lease, of als ik om een reden sneller dan 3 jaar wilde stoppen met die fiets, dan had het verschil imo peanuts of zelfs negatief geweest voor een contract waar je jaren aan vast hangt en niet eens zelf in de hand hebt of je dit uit kan doen (ontslag werkgever).