De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ketting stukgetrapt. Had het gereedschap niet om het zelf te herstellen dus eerst dat gekocht. Dan de ketting eens een goede schoonmaakbeurt gegeven, weer op de fiets gelegd, allemaal geen probleem. Maar nu krijg ik op een of andere manier (elektronische versnellingen) het geratel niet onder controle. Ik kan adjusten via de SRAM app maar geen enkele positie werkt.
Ik doe graag wat onderhoud aan de fiets zelf, maar dit is weer zo'n geval waarvan ik denk 'had ik maar gewoon naar de fietsenmaker gegaan en die kerel betaald, in plaats van mijn eigen tijd te investeren'
Kan je een korte video maken?

Ik zou zeggen, kan de beste overkomen maar dat klopt ook niet 100% :p
Maar dat je daar dan nog een weeklang mee rondrijdt is wel next-level. Maakt heel veel lawaai en elke keer je achteruittrapt springt uw ketting over uw cassette.

Ketting stukgetrapt. Had het gereedschap niet om het zelf te herstellen dus eerst dat gekocht. Dan de ketting eens een goede schoonmaakbeurt gegeven, weer op de fiets gelegd, allemaal geen probleem. Maar nu krijg ik op een of andere manier (elektronische versnellingen) het geratel niet onder controle. Ik kan adjusten via de SRAM app maar geen enkele positie werkt.
Ik doe graag wat onderhoud aan de fiets zelf, maar dit is weer zo'n geval waarvan ik denk 'had ik maar gewoon naar de fietsenmaker gegaan en die kerel betaald, in plaats van mijn eigen tijd te investeren'
Zeker dat de ketting juist op lengte is en dat alles nog correct op moment vast staat? Ben er niet geweldig vertrouwd mee maar eTap/T-type is daar gevoelig voor.

Kan ook goed zijn dat een schakel scheef is of dergelijke, ook al ketting over getrapt en 1 schalm om het zo te zeggen was krom getrokken.

Online-fietsvrienden, ik zit met een probleem

Als ik met mijn mountainbike aan de hand loop, dan bewegen mijn pedaalarmen mee.
Er is dus iets verkeerd aan de body van mijn cassette. Weet iemand wat het (waarschijnlijk) precies zal zijn?

Als ik met mijn mountainbike aan de hand loop, dan bewegen mijn pedaalarmen mee.
Er is dus iets verkeerd aan de body van mijn cassette. Weet iemand wat het (waarschijnlijk) precies zal zijn?
En als je er op gaat zitten? :oi22:
Welke hub?

Alé Canyon kan weer ne fiets verkopen. Ik kom daarnet thuis van het werk, in een blinde bocht hier in de straat ne wielertoerist los op ne auto gereden. Er schoot niet zoveel meer over van de fiets.

Hoe ze hier naar beneden rijden alsof er in de andere richting geen auto's komen. Das niet te begrijpen. Holle weg, straat 2m breed.

Ik moest geweldig op mijn lippen bijten om niks sarcastisch te zeggen 😄.

da’s meestal het vet dat een beetje vuil is. Uithalen en opnieuw vetten should do.

Gisterenavond mijn aller- aller- allereerste MTB ritje gedaan, op mijn pas afgehaalde Trek Procaliber 9.6.
Man, wat is mountainbiken plezant! Had ik echt al veel eerder mee moeten beginnen. :clap:
Het was natuurlijk ook perfect weer gisteren, en alles ligt er nu droog bij. Héérlijk. :love:

Vraagje: nemen jullie iets mee van gereedschap? En zoja, wat? (tubeless banden btw)

Gisterenavond mijn aller- aller- allereerste MTB ritje gedaan, op mijn pas afgehaalde Trek Procaliber 9.6.
Man, wat is mountainbiken plezant! Had ik echt al veel eerder mee moeten beginnen. :clap:
Het was natuurlijk ook perfect weer gisteren, en alles ligt er nu droog bij. Héérlijk. :love:

Vraagje: nemen jullie iets mee van gereedschap? En zoja, wat? (tubeless banden btw)

CO2 patroon (of pompje), bandenlichters, binnenband, multitool (incl kettingpons), extra quicklink en tire plug.

Op toertochten pak ik meestal niks mee. Dan bel ik gewoon de pechdienst.

Als ik allleen ga rijden:

multitoolke
quicklink ketting
dynaplug om tubeless band te herstellen (maar volgens mij is dat bijna niet meer te krijgen, geen idee of er aanverwanten bestaan)
C02 patroon (maar hard aan het overwegen om zo een klein elektro pompke te kopen)

Op meerdaags GPX avontuur
Bovenstaande+
Reddingsdeken
Derailleur pad
Ductape
Een gewone pomp
Binnenband
Derailleurkabel
Colson bandjes
Remblokjes
Aparte kettingpons (want die van een multitool... Fel handig werkt dat toch niet)
Klein flesje squirt

Eigenlijk nog kwasi nooit iets nodig gehad.
Dynaplug + CO2 ne keer of 3.
Multitool + quicklink vrij regelmatig tot ik overgestapt ben van SRAM naar Shimano kettingen. Nooit meer een gebroken ketting gehad.
Voor de rest nog nooit iets gebruikt.

Hetzelfde hier met de standaard body van Cannondale Topstone 1.
Wegens onwetendheid laten vervangen bij Steershop. Paar ritjes in slecht weer (modder, regen) was het weer van dat. Pedalen meedraaien en bij niet trappen kwam de ketting slap enz. Wat gaan opzoeken en blijkt dat die body echt Temu kwaliteit is en dat die totaal niet tegen vuil en water kan.
Nog nooit zoiets voor gehad met mijn DT Swiss 350 body en daarmee rijd ik ook in slecht weer.

Hetzelfde hier met de standaard body van Cannondale Topstone 1.
Wegens onwetendheid laten vervangen bij Steershop. Paar ritjes in slecht weer (modder, regen) was het weer van dat. Pedalen meedraaien en bij niet trappen kwam de ketting slap enz. Wat gaan opzoeken en blijkt dat die body echt Temu kwaliteit is en dat die totaal niet tegen vuil en water kan.
Nog nooit zoiets voor gehad met mijn DT Swiss 350 body en daarmee rijd ik ook in slecht weer.
Cannondale durft wel vaker absolute bagger op hun lower-end fietsen te monteren. Een maat zijn Cannondale CAAD alu fiets van een dikke 2000 euro is een ramp met die beschamende Formula naven.

Cannondale durft wel vaker absolute bagger op hun lower-end fietsen te monteren. Een maat zijn Cannondale CAAD alu fiets van een dikke 2000 euro is een ramp met die beschamende Formula naven.
Ja klopt. Heb daarom 2dehands een GR1600 setje incl. banden gekocht voor 350 euro en nu is dat gewoon een topfiets (voor mijn doeleinden; bikepacking en chille ritjes). Fiets zelf heeft mij 1700 gekost (nieuw).

Sluit deze ochtend mijn Di2 lader aan en mijn oog valt op een scheurtje in de achterband. Bij nadere inspectie zie ik dat over gans de omtrek gelijkaardige scheuren zijn. Het lijkt alsof het loopvlak los aan het komen is van de zijkant.

Gaat om een Schwalbe Pro One TLE band 32 mm met 1900 km op de teller. Nog iemand dit voorgehad?

Even hier toch eens een paar meningen vragen.

Ik fiets al 15 jaar en paar jaar competitie gedaan. Begonnen met een Venge, gevolgd door een Tarmac.
Omdat dat speelgoed toch al 8 jaar oud was heb ik lang getwijfeld tussen een nieuwe Tarmac of een Trek Madone SLR7 GEN8.

Het is dus het laatste geworden, ik wou wel eens iets anders... Mijn Trek werd gefit en heb eigenlijk vanaf mijn eerste rit rugpijn onderaan. Voornamelijk heel stijve spieren in de onderrug.
Teruggegaan naar de fitter en alles werd tot op de mm afgesteld.

Het probleem is echter dat mijn rugpijn blijft. Ik stretch nu zo goed als dagelijks.
Ik fiets 2x in de week +/- 100km en 2x in de week personal training en nog eens 1x lopen/zwemmen.

Op mijn vorige fietsen eigenlijk nooit echt last gehad.
Het is nu 6 maanden geleden dat ik op de nieuwe fiets ben beginnen rijden maar begin al wat te denken dat het een miskoop voor mij is geweest.
Hoewel dat ik nog nooit zo goede waarden heb getrapt.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing, als er iemand hiervoor tips heeft...

Wat op m'n lijst staat:
* vanaf woensdag 2 weken niet op de koersfiets (vakantie)
* nog eens evalueren op m'n oude fiets
* kine/osteo
* ...

Bedankt al!

Terug
Bovenaan