De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bwa ik heb toch al hier en daar eens een steentje eruit gehaald die er door zat en de binnenband niet lek geprikt had.
Als je lek rijdt van steentjes, moet je andere buitenbanden zoeken. Je kan een eerdere beschadiging hebben in je band waar steentjes dan inkruipen, da's wat anders. Maar een steen die scherp genoeg is om je buitenband door te snijden maar je binnenband niet doorprikt? Daar geloof ik niet veel van.

Ik heb geen ervaring met schijfremmen en nu om te poetsen toch het achterwiel er eens uitgehaald.
Nu zit het er weer in maar zit er precies wat speling en een raar geluid als ik de fiets heen en weer beweeg en ernaast sta

Ook al vaak gehad, piston eens terugduwen kan helpen, of de klauw was lossen remmen & tegelijk terug vastzetten werkt ook, filmpjes genoeg op internet best wel gemakkelijk

Ik ben terug gegaan naar binnenbanden, maar ben aan het overwegen om TPU binnenbanden te proberen, iemand ervaring mee? De ervaringen zijn nogal gemengd, de ene is er tevreden over, de andere rijdt er constant lek mee...
Qua prijs op aliexpress zijn die goedkoper dan veel butyl binnenbanden.
De Aeroad wordt nu standaard geleverd met schwalbe aerothan tpu binnenbanden. Die binnenbanden zijn zeer licht en zeer compact mee te nemen. Je kan ze herstellen met van die zelfklevertjes.

Ik heb een tijdje op de MTB met aerothan gereden. Een doorn enz maakt dat ook gewoon lek. Ik heb nu wel gelezen dat Aerothan niet de beste keuze is qua lekbestendigheid.

Als je lek rijdt van steentjes, moet je andere buitenbanden zoeken. Je kan een eerdere beschadiging hebben in je band waar steentjes dan inkruipen, da's wat anders. Maar een steen die scherp genoeg is om je buitenband door te snijden maar je binnenband niet doorprikt? Daar geloof ik niet veel van.
Dan rij maar eens met van die ultralight binnenbandjes, wat een merde is dat wel niet!
Ik rijd nu gewoon met van die Activ binnenbandjes, kost geen hol en en doen gewoon wat ze moeten doen.
De tijd van 10 gr hier en 10gr daar besparen ben ik al lang voorbij.
Tis een oude maar toch: zijn nog altijd de benen die het moeten doen.

Ook al vaak gehad, piston eens terugduwen kan helpen, of de klauw was lossen remmen & tegelijk terug vastzetten werkt ook, filmpjes genoeg op internet best wel gemakkelijk
De remschijf zat blijkbaar een beetje los, daar kwam het geluid vandaan.

Bedankt voor alle tips iedereen

Mijn fiets glimlach vd dag: uitermate content van mijn nieuwe fietshelm van "Sena", met kleine luidsprekers in de straps.
Ik was eerst nogal sceptisch, maar dat werkt toch goed genoeg. Vanochtend zelfs een Teams meeting kunnen volgen tijdens het fietsen.

installeren is idd 2x niks, maar qua werking op de racer heb ik er geen al te schitterende ervaringen mee. En dan is het wel geklooi om daar een binnenband in te krijgen met die stugge banden.

Ik ben terug gegaan naar binnenbanden, maar ben aan het overwegen om TPU binnenbanden te proberen, iemand ervaring mee? De ervaringen zijn nogal gemengd, de ene is er tevreden over, de andere rijdt er constant lek mee...
Qua prijs op aliexpress zijn die goedkoper dan veel butyl binnenbanden.
Ik koop TLR banden omdat deze beter te verkrijgen zijn en soms zelfs goedkoper zijn.
Zoals gezegd rij ik niet frequent lek, nu al 4k zonder lek te rijden. Ligt het aan de TLR of niet geen idee.
Ik zou al eens moeten nadenken wanneer ik voor het laatst met gewone vouwbanden heb gereden maar ik kan er geen uitspraak over doen eerlijk gezegd.
Ik ervaar ook weinig problemen met deze op de velg te leggen.

Ik rij in veel gevallen gewoon met lightweight buytl biba’s. Heb een TPU in de zadeltas en heb ook al eens 2 maanden met TPU gereden waarbij ik dan lek ben gereden en waarna ik bij thuiskomst in beide terug buytl gestoken heb.
Ik heb altijd de ambitie om voor een gran fondo TPU’s te leggen, maar in 90% van de gevallen ben ik te lui.
TPU rijdt misschien iets anders, en zou ook wat besparing in wattage betekenen. Maar ik voel het vooral in mijn portefeuille :p

Edit: frank viel net dat ik wel voor de Vosges TPU’s gelegd had 2 weken voor afreis. Lol, was dat alweer glad vergeten :laugh:

Ervaring zeker en vast!
Rij nu al sinds de GF Vosges met de TPU, weeral honderden kilometers (1214km om exact te zijn) lekvrij.
Wel nooit van aliexpres maar altijd de pirelli smartube.

Iemand die hier mee gaat doen met de UCI GF Suisse? :)
Heb nog getwijfeld want zit in de buurt.
Maar is toch een vrij stevige GF en zou dan zelf voor support moeten zorgen.
Wel geen echte lange steile klimmen wat ook wel positief is.
Gisteren Col de la Forclaz in Annecy opgegereden 8,4% gemiddeld over 8,1km heeft mij toch lichtjes gekraakt :P

Ervaring zeker en vast!
Rij nu al sinds de GF Vosges met de TPU, weeral honderden kilometers (1214km om exact te zijn) lekvrij.
Wel nooit van aliexpres maar altijd de pirelli smartube.

Heb nog getwijfeld want zit in de buurt.
Maar is toch een vrij stevige GF en zou dan zelf voor support moeten zorgen.
Wel geen echte lange steile klimmen wat ook wel positief is.
Gisteren Col de la Forclaz in Annecy opgegereden 8,4% gemiddeld over 8,1km heeft mij toch lichtjes gekraakt :p

Als ik mij niet vergis ben je toch goed getraind? :p Wat weeg je als ik vragen mag?

Als ik mij niet vergis ben je toch goed getraind? :p Wat weeg je als ik vragen mag?
Zit nu terug op 67-67,5kg.
Het probleem is vooral dat die 8,4% op zich niet alles zegt. Er zit 500m aan 3% in na 3km, en dan tussen 6 en 7 1% -1% en 2%. In realiteit rij je dus 6,6km omhoog aan niks onder de 9%…

Maar natuurlijk hou ik mij ook niet in maar probeer ik daar wel bijna maximaal op te rijden.
Op die manier doet elke klim pijn :P

Zit nu terug op 67-67,5kg.
Het probleem is vooral dat die 8,4% op zich niet alles zegt. Er zit 500m aan 3% in na 3km, en dan tussen 6 en 7 1% -1% en 2%. In realiteit rij je dus 6,6km omhoog aan niks onder de 9%…

Maar natuurlijk hou ik mij ook niet in maar probeer ik daar wel bijna maximaal op te rijden.
Op die manier doet elke klim pijn :p
En wat trap je dan van vermogen met dat gewicht? Ik heb hetzelfde gewicht. Ik kan goed punchen, maar geen idee wat mijn ftp is. Ik rijd 95% solo, dus niet veel vergelijking mogelijk.
Ik doe nu nog maar 1 snellere rit per week, rest langere en tragere ritten van 100+ rond de 32 en lage hartslag rond de 130. Niet dat er eigenlijk veel logica in zit, maar bon. Het is carpe diem en kijken hoe de wind staat en wat er past in de gezinsplanning.

Om een gedacht te geven, dit was een goeie 60km snellere rit van deze week:
Screenshot_2025-06-29-07-48-14-59_bd58aa23234d391a0550ebf810d44e4d.jpg
Als ik zie op die bijna 2 jaar met de roadbike dan merk ik wel progressie, maar geen idee of ik hiermee al eens aan een Fondo kan meedoen. De meesten die ik ken zijn een pak zwaarder (genre 85kg) en dat vertaalt zich ook in hogere wattages.

En wat trap je dan van vermogen met dat gewicht? Ik heb hetzelfde gewicht. Ik kan goed punchen, maar geen idee wat mijn ftp is. Ik rijd 95% solo, dus niet veel vergelijking mogelijk.
Ik doe nu nog maar 1 snellere rit per week, rest langere en tragere ritten van 100+ rond de 32 en lage hartslag rond de 130. Niet dat er eigenlijk veel logica in zit, maar bon. Het is carpe diem en kijken hoe de wind staat en wat er past in de gezinsplanning.

Als ik zie op die bijna 2 jaar met de roadbike dan merk ik wel progressie, maar geen idee of ik hiermee al eens aan een Fondo kan meedoen. De meesten die ik ken zijn een pak zwaarder (genre 85kg) en dat vertaalt zich ook in hogere wattages.
NP 247 en IF 0,82 dat maakt 300w FTP.
Dat is ook waar ik rond zit. Momenteel train ik op 300w.

Daarmee kan je zeker wel een GF uitrijden. U kwalificeren zou ook moeten lukken, al zal het niet voor de hand liggend zijn.
Dit was nu een rit van minder dan 2 uur, maar je zal hoger qua NP moeten rijden en dat gedurende 3,5-5u. En veel hangt af van hoe goed je kan dalen, hoe goed je bergop kan rijden en hoe goed je in groep rijdt.

Dit zijn wel ritten die vallen onder de noemer “u de nek afrijden” :P

VTT Tilff. Mooie rit!
67 km was ook voldoende. Wat een temperaturen. 5l water gedronken en nog had ik de indruk dat het niet voldoende was.

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 42169
Leuke training, rijd je soms trager ook?

Gisteren brokken gemaakt, nog nooit gezien ook, maar toch heb ik het vlaggen. Bij het beklimmen van Berg Ten Houte liep het mis bij het terugschakelen en is de voorderailleur van mijn frame getrokkken: carbonnen bevestiging losgescheurd :cry2:
AP1GczNOSK9ZkjLHCNQceTu_p2yU83rkWMMw_GwWxblPmo3EZd0O83TDeDmABXaJb1RDpaQGou0G46v_ldkBnXRWIva_gANH07XiRHfR8s0_UsN6nsaCibjIB-e-reN7tNVgNYrjDUCv6UqeDbd8vUG-fleCKg=w957-h1271-s-no-gm

Iemand enig idee wat dit zou kosten? Kan het hersteld worden (nieuwe voorderi mount?) Nieuw frame? Nieuw crankset en 1-by maken?

Gisteren brokken gemaakt, nog nooit gezien ook, maar toch heb ik het vlaggen. Bij het beklimmen van Berg Ten Houte liep het mis bij het terugschakelen en is de voorderailleur van mijn frame getrokkken: carbonnen bevestiging losgescheurd :cry2:
AP1GczNOSK9ZkjLHCNQceTu_p2yU83rkWMMw_GwWxblPmo3EZd0O83TDeDmABXaJb1RDpaQGou0G46v_ldkBnXRWIva_gANH07XiRHfR8s0_UsN6nsaCibjIB-e-reN7tNVgNYrjDUCv6UqeDbd8vUG-fleCKg=w957-h1271-s-no-gm

Iemand enig idee wat dit zou kosten? Kan het hersteld worden (nieuwe voorderi mount?) Nieuw frame? Nieuw crankset en 1-by maken?
Welk merk is dat? nog nooit gezien zoiets. Kan je dat niet ergens in de verzekering proppen, familiale van een fietsmakker die blijven haken is en je derailleur heeft afgerukt, of eventueel nog garantie?

Toont wel aan dat carbon frames eigenlijk geen hol waard zijn. Niks verantwoordt de 3-4K die fabrikanten aanrekenen voor een frame.
Leuke training, rijd je soms trager ook?
Ja hoor, woon-werkverkeer rond de 30. Ik heb dan altijd een rugzak mee en andere spullen.

Heb je een interessant crash replacement programma bij je fietsenmaker/constructeur? Indien niet, eventueel een carbon repair shop consulteren. Het ziet er een relatief 'cleane' breuk uit waarbij het frame zelf nog ok is.

Een derailleurklem is ook een optie, maar dan zal je goed moeten opletten hoeveel spanning je op dat stuk van het frame zet.

Terug
Bovenaan