De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraag, probleem, dilemma en hulp gevraagd.

Dus 3 jaar geleden dus nieuwe fiets gekocht, maar volgens mij is deze 'op' aan het raken, ketting kraakt, 1 versnelling gaat heel soms wat minder en de olie die er oorspronkelijk op zat is ook wat zwart aan het worden.
Waar ik vroeger makkelijk 35 km/uur gemiddeld haalde moet ik nu al wat moeite doen om 34 gemiddeld te halen, tegenwoordig is dit aan een hartslag van +/- 140 en het bijkomende probleem is dat ik niet graag zweet.
En dit alles terwijl ik dit jaar meer dan ooit getraind heb op de fiets, tot nu toe een 1085 km, normaal doe ik dit op +/- 1 jaar tijd.

Dus fiets op en ik aan het kijken naar een nieuwe fiets, ben wel fan van Pinarello en mijn fietsenmaker (een goede vriend) wilt nog 1500 euro geven voor mijn oude Pinarello F.

Maar en nu komt het, nu zegt er ineens een vriend tegen mij dat ik ook onderdelen apart kan vervangen, dus de ketting, tandwielen,... apart kopen en enkel deze vervangen, mijn fietsenmaker hier nooit over horen spreken en heb daar toch al ettelijke fietsen gekocht/verkocht.
Klopt dat wel of is die mij iets aan het wijs maken? Zoja, waar koop je dit dan?
Zonee, iemand ene fietsvriend nodig, je krijgt hem gratis, maar het is een sukkeltje want haalt geen 34 km/uur gemiddeld.

Moest iemand raad hebben, ik vrees er voor want die vriend is nogal een blaaskaak, maar je weet nooit.
Ik koop al de onderdelen voor mijn stalen ros bij de hoefsmid
Maar heb daar nog nooit een carbonnen ros gezien

Eerste keer tubeless band vervangen:

Voorband: binnen 5 minuten gemonteerd. De band zat meteen goed op de velg met een gewone fietspomp. Daarna de latex ("melk") toegevoegd. Verrassend vlot, eigenlijk makkelijker dan met een binnenband.

Achterband: heel andere ervaring. Meer dan 2 uur gesukkeld. De band wilde maar niet op de velg ploffen.
Uiteindelijk naar de fietsenmaker geweest. Die had het binnen 5 seconden in orde met een compressor.

Nu mijn vraag: is het de moeite waard om zelf te investeren in een compressor of een speciale tubeless pomp? En zo ja, welke raden jullie aan?
Alvast bedankt voor de tips.

Een compressor heeft nog extra nut ivm fietsonderhoud en reiniging (droogblazen) in tegenstelling tot een tubeless pomp die slechts één doel heeft.
Op 2dehands vindt je genoeg interessante aanbiedingen dus je hoeft niet heel veel uit te geven.
Ga dus voor die compressor want is toch onmisbaar bij het monteren van tubeless banden.

Voorband: binnen 5 minuten gemonteerd. De band zat meteen goed op de velg met een gewone fietspomp. Daarna de latex ("melk") toegevoegd. Verrassend vlot, eigenlijk makkelijker dan met een binnenband.

Achterband: heel andere ervaring. Meer dan 2 uur gesukkeld. De band wilde maar niet op de velg ploffen.
Uiteindelijk naar de fietsenmaker geweest. Die had het binnen 5 seconden in orde met een compressor.

Nu mijn vraag: is het de moeite waard om zelf te investeren in een compressor of een speciale tubeless pomp? En zo ja, welke raden jullie aan?
Ik heb een Schwalbe tire booster, kan dan met elke pomp gebruikt worden.

Finaal nog maar 1 keer nodig gehad, geen idee of het het geld waard was. Niet kunnen gaan fietsen omdat je jouw band er niet op krijgt is natuurlijk wel kak, in dat opzicht zeker handig om te hebben.

hmm had dat ook kunnen proberen maar wordt blijkbaar afgeraden?
Het nadeel daarvan is dat de melk structuur kan veranderen door de koude van het CO2-gas, waardoor het minder goed wordt of zelf gwn verhard. Zelf nog nooit voorgehad.

Vraag, probleem, dilemma en hulp gevraagd.

Dus 3 jaar geleden dus nieuwe fiets gekocht, maar volgens mij is deze 'op' aan het raken, ketting kraakt, 1 versnelling gaat heel soms wat minder en de olie die er oorspronkelijk op zat is ook wat zwart aan het worden.
Waar ik vroeger makkelijk 35 km/uur gemiddeld haalde moet ik nu al wat moeite doen om 34 gemiddeld te halen, tegenwoordig is dit aan een hartslag van +/- 140 en het bijkomende probleem is dat ik niet graag zweet.
En dit alles terwijl ik dit jaar meer dan ooit getraind heb op de fiets, tot nu toe een 1085 km, normaal doe ik dit op +/- 1 jaar tijd.

Dus fiets op en ik aan het kijken naar een nieuwe fiets, ben wel fan van Pinarello en mijn fietsenmaker (een goede vriend) wilt nog 1500 euro geven voor mijn oude Pinarello F.

Maar en nu komt het, nu zegt er ineens een vriend tegen mij dat ik ook onderdelen apart kan vervangen, dus de ketting, tandwielen,... apart kopen en enkel deze vervangen, mijn fietsenmaker hier nooit over horen spreken en heb daar toch al ettelijke fietsen gekocht/verkocht.
Klopt dat wel of is die mij iets aan het wijs maken? Zoja, waar koop je dit dan?
Zonee, iemand ene fietsvriend nodig, je krijgt hem gratis, maar het is een sukkeltje want haalt geen 34 km/uur gemiddeld.

Moest iemand raad hebben, ik vrees er voor want die vriend is nogal een blaaskaak, maar je weet nooit.
Chauffagist, is this you?

Ik heb een Schwalbe Tirebooster

CO2 patroon lijkt me een slechte tip.
Aangezien wordt geadviseerd (en terecht) om uw melk te vervangen als ge een CO2 patroon hebt gebruikt.

Ik heb een Schwalbe Tirebooster

CO2 patroon lijkt me een slechte tip.
Aangezien wordt geadviseerd (en terecht) om uw melk te vervangen als ge een CO2 patroon hebt gebruikt.
Ook een tirebooster hier, al lukken veel band / velgcombi’s ook zonder.

CO2 patroon om de band te zetten is toch geen probleem? Latex voeg je pas achteraf toe.

Ik heb een compressorke geërfd, zeker als je wat het knoeien bent met verschillende pogingen net-niet is het toch een luxe itt telkens een fles/booster met de hand op te blazen.

Ik heb een Schwalbe tire booster, kan dan met elke pomp gebruikt worden.

Finaal nog maar 1 keer nodig gehad, geen idee of het het geld waard was. Niet kunnen gaan fietsen omdat je jouw band er niet op krijgt is natuurlijk wel kak, in dat opzicht zeker handig om te hebben.
Werkte bij mij voor geen meter, band was nog steeds half leeg en popte er dus niet op.
Best een simpele compressor.

Als je interesse hebt, ik heb een schwalbe tyre booster die weg mag aangezien ik geen tubeless meer rij. Werkte altijd perfect bij mij.

Persoonlijk vind k die tire boosters vrij prijzig.
Ik zou eerder iets meer geld uitgeven aan een degelijke compressor, is ook altijd handig om te hebben als je iets meer zelf met je fietsonderhoud bezig bent.

Voor iedereen die graag knutselt.
Werkt ook met een stevige plastic fles.
Ik gooi regelmatig brandblussers weg, dm maar als je er één wilt.

Terug
Bovenaan