De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor het eerst in 3 weken nog eens 1u15 gebold (buiten wat korte tests), nu hopen dat er geen reactie op mijn knie komt. Niet teveel naar je hartslag kijken na zo'n periode van amper fietsen :unsure:

Vraagje voor de ervaren mannen;

Ik ben op zoek naar kwaliteitsvolle verlichting om naar het werk te rijden. 40km enkel dus moet voldoende lang kunnen meegaan.

Lezyne Micro Drive 600 + Lezyne Strip Drive hier.

600 Lumen is meer dan voldoende om de baan voor u te verlichten (zelfs in een donker park zonder straatverlichting), en kan op zachtere standen gezet worden als het meer als "zichtbaarheids-licht" is. Batterijduur is ook dik in orde. 600Lumen houdt die maar een uurtje vol, maar 100Lumen (wat meer dan voldoende is om te commuten op normale wegen) kan 7h volgehouden worden.

Strip Drive heeft een erg brede schijnhoek (270° als ik me niet vergis), dus je rode licht is ook te zien van de zijkant. Geen halve disco van flikkerstanden, maar wel gewoon een degelijk achterlicht.

Beiden laden gewoon met USB op (voorlicht met een USB2 poort, achterlicht met een micro usb), dus die kun je gewoon met een GSM-lader, of zelfs de computer opladen.

Garmin en bontrager hebben ook wel wat zaken die compatibel kunnen zijn met uw fiets, bediend worden met Garmin, ..
Maar wel prijzig

Lijkt me eerder een gevalletje metaalmoeheid dan. Zijn de velgen ook niet stilaan ingesleten of zijn het disc wielen?
Disc en die spaken zouden lang moeten meegaan (Sapim CX Ray bladed spokes)

Mtb voorband tubeless gemaakt, nou ja poging: verliest nog lucht. Melk nog niet erin gedaan, zou dat voldoende zijn? Is nog originele band, maar omdat die lek stond (al is de binnenband na 1d nog altijd niet leeg :D)

Laatst bewerkt:
Als je er al mee gereden hebt is de kans vrij groot dat er al wat minuscule gaatjes in zitten, dan gaat ie zonder melk niet hard blijven natuurlijk. Gewoon melk in doen en rijden!

Lekker laat vertrokken in Gent richting Tangissart. Om 10u30 ter plekke ongeveer, dus was het korte broek en korte mouwen weer.
Hele dag zon, enkel laatste half uur een beetje bewolking.

Veel wandelaars op de baan, maar opnieuw bleek dat 99% van de mensen gewoon redelijk en aangenaam in de omgang zijn... Helaas zijn we 100 man tegengekomen vandaag. Op een bepaald moment komen we aan een weide waar een loslopende hond in was gelopen die het enige paard in de wei aan het uitdagen en opjagen was. Het paard heeft een paar keer geprobeerd de hond te trappen. Steeds kwam het gelukkig niet in de buurt. De eigenaars van de hond - moeder, grootmoeder en twee kinderen - riepen de hond constant toe. Wanneer bleek dat dat niets uithaalde liepen ze door in de hoop dat de hond zou volgen... en zo geschiedde.

Rust is teruggekeerd, ik en kameraad rijden door. De moeder ziet ons al van 100 meter ver afkomen. Zij waarschuwt de grootmoeder niet. Wij komen tot stilstand en zeggen 'excusez-nous', niet eens kordaat en al zeker niet al roepend, op gewoon gespreksniveau. Grootmoeder schrikt zich een ongeluk en sneert 'vous n'avez pas de sonnette?'
'Et votre chien ne doit pas être en laisse?'
Verontwaardiging op hun gezichten en we reden door. Ze riep nog iets toe waaruit ik alleen 'Wallonie' kon verstaan.

En wat blijkt? In Wallonië hoeft de hond op bepaalde plekken niet aan de leiband!
Dat mag blijkbaar in een bepaalde periode 'tot 100 meter' en als de hond 'onder controle' is. Hoe Waals kan een regel zijn? :)

Hond duidelijk niet onder controle uiteraard - met een beetje ongeluk was Mr. de Border Collie er niet meer; maar weer iets bijgeleerd.

Geheel irrelevant aan dit topic, maar ik wil het jullie niet onthouden:
"Daartegenover staan locaties als Schotland, waar de schapenhouder het recht heeft om loslopende honden neer te schieten als hij ze aantreft."

Vraagje voor de ervaren mannen;

Ik ben op zoek naar kwaliteitsvolle verlichting om naar het werk te rijden. 40km enkel dus moet voldoende lang kunnen meegaan.
Je gaat wat info moeten geven of het gaat om enkel goed gezien te worden of dat je de lichten ook nodig hebt om de baan effectief te verlichten.

In geval van het eerste is dit een hele goeie set:

Geen auto die je niet zal zien, maar niet straf genoeg om mee langs een onverlicht pad te rijden.
Na verloop van tijd zal je ze ook zeker moeten opladen op je werk. Makkelijk als je een bureaujob hebt, maar indien niet, misschien niet de beste keuze.

Zonder melk blijft 95% van de banden niet hard staan, zelfs als ze gloednieuw zijn. Er is altijd een beetje lekkage langs de hieldraad, of de poreuze zijwand.

Amai, wat een schitterend iets is de wielersport.

Altijd wat moeten zoeken naar een sport voor mij, meestal als 'opgave'. Maar nu sinds een kleine twee maanden beginnen fietsen. Wielrennen. Nooit echt supersportief geweest dus. Maar echt schitterend om mezelf met rasse schreden er op vooruit te zien gaan. Vandaag met een groepje van drie een ritje gedaan waarbij we op de 60km gemiddeld 30km/h gehaald hebben en ik merkte dat ik zelfs nog iets (maar niet veel) overschot had. En dit na een jaar corona waarbij het op sportief vlak voor mij nog wat meer stilgevallen was.

Ik heb hier zeker niet alle pagina's doorgenomen, maar ook al heel wat zaken opgestoken. Alvast bedankt hiervoor! ;)

Je gaat wat info moeten geven of het gaat om enkel goed gezien te worden of dat je de lichten ook nodig hebt om de baan effectief te verlichten.

In geval van het eerste is dit een hele goeie set:

Geen auto die je niet zal zien, maar niet straf genoeg om mee langs een onverlicht pad te rijden.
Na verloop van tijd zal je ze ook zeker moeten opladen op je werk. Makkelijk als je een bureaujob hebt, maar indien niet, misschien niet de beste keuze.
Incl verlichten van de baan want het zal al donker zijn en een heel lang stuk langs het kanaal.
Ikzelf dacht bv aan de Lezyne 1000XL. Bontrager ook gezien, maar vond de extra's zoals ANT+ het niet waard.

Ik heb een KNOG pwr trail. Da’s echt bizar kwalitatief materiaal. Is onderdeel van een heel ecosysteem aan oplaadbare items, zeker eens bekijken.

Amai, wat een schitterend iets is de wielersport.

Altijd wat moeten zoeken naar een sport voor mij, meestal als 'opgave'. Maar nu sinds een kleine twee maanden beginnen fietsen. Wielrennen. Nooit echt supersportief geweest dus. Maar echt schitterend om mezelf met rasse schreden er op vooruit te zien gaan. Vandaag met een groepje van drie een ritje gedaan waarbij we op de 60km gemiddeld 30km/h gehaald hebben en ik merkte dat ik zelfs nog iets (maar niet veel) overschot had. En dit na een jaar corona waarbij het op sportief vlak voor mij nog wat meer stilgevallen was.

Ik heb hier zeker niet alle pagina's doorgenomen, maar ook al heel wat zaken opgestoken. Alvast bedankt hiervoor! ;)
Dus uw eigen pleuris rijden kop over kop vindt jij plezant?

Buiten dat daar wel een bepaalde voldoening uit valt te halen, was het hierbij dus vooral dat ik niet "helemaal pleuris" was na dit ritje de grootste "achievement". ;)
Mja maar of dat gezond is is iets anders.
Nu goed ik ben iemand dat altijd rustig wil opwarmen en uitrijden :p
En als ik met mensen fiets ook 90% naast elkaar

Mja maar of dat gezond is is iets anders.
Nu goed ik ben iemand dat altijd rustig wil opwarmen en uitrijden :p
En als ik met mensen fiets ook 90% naast elkaar
Nu tips zijn altijd welkom he, daar niet van. :)

Was iemand anders die grotendeels de kop getrokken heeft. Ik heb ondertussen ook al goed leren rijden op mijn hartslag, als in dat ik aan de hand daarvan al vrij goed kan inschatten hoe lang ik iets wel/niet kan volhouden. En het ook aangeef als het te snel gaat om aan te houden.

Ik snap wel wat je wilt zeggen, langs elkaar "op het gemak" fietsen heeft zeker meer charme. Maar daarvoor is het toch ook een beetje een kwestie van eerst "fit genoeg" te worden. Ik probeer er sowieso hard op te letten omzelf ook niet te overbelasten. Aangezien de meesten al langer fietsen, fietsen deze een stuk sneller dan mij als ze "rustig" fietsen. Daarmee dat ik tussendoor ook op mijn eigen ga fietsen en niet altijd mee ga.

Terug
Bovenaan