De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

klopt idd, vooral het laatste. Als je de gemiddeldes ziet van de groepsritten vergeleken met nog maar 4 a 5 jaar geleden. En dat zal niet zijn omdat iedereen nu plots anders is beginnen trainen/ eten. En al scheelt het maar 10 watt, op een half uur ga je het niet merken maar op 4u tijd 10 watt meer of minder trappen maakt uiteindelijk wel degelijk een verschil.

Maar idd vanaf 6000€ betaal je voor het merk, afwerking, al begint 6000 al krap te worden met die geschifte prijzen. Bij Canyon betaal je al 6800 voor ultegra di2...
Die van mij kost ook meer omdat het een limited edition is. Maar dan heb je ook iets dat je geen honderd keer ziet passeren qua kleur.
Groepsritten met groepje van 7man aan 41 zijn geen uitzondering meer. Maar toch zijn er in die groepjes die nog met ouder materiaal rijden, in de zin van mechanische Ultegra, geen geïntegreerde kabels, goedkopere wielen. Ik denk dat dat in een groep ook meer uitgevlakt wordt? Misschien worden de amateurs ook gewoon beter? Misschien ligt het aan de vele bikefits, waardoor amateurs ook meer op hun positie gaan letten. Zoveel factoren die meespelen. Wattage is meetbaar, maar kan ook variëren van dag tot dag, impact van slaap, voeding is hier wel merkbaar. Als ik opsta kan ik al aanvoelen, vandaag zit het er in of vandaag zijn het slechte benen.

Ik heb nog nooit met meer dan 3 gefietst en rijd quasi altijd solo, dus geen idee hoe het is om echt in een actieve groep te rijden. Ik zou er ook nerveus van worden. 😀

Dat ligt volgens mij ook (totaal) niet aan het materiaal om eerlijk te zijn.
Die 5, 10 of 20w die een hypermoderne fiets aan efficiëntie wint geldt ook enkel maar als je solo rijdt, of op kop.

Van zodra je op de derde rij rijdt, ervaar je nog 27% van de luchtweerstand. En dan gaat die 1, 3 of 5w echt het verschil niet maken tussen een snelle en een trage rit.

Mensen weten nu eindelijk hoe ze moeten eten, slapen, trainen (Join, Zwift, Trainerroad,... ). Wielrennen is hot & cool en het is stoer om ermee bezig te zijn. 15j geleden was je een zielige eenzaat met oversized jerseys en undersized broekspijpen. Of iemand die zijn 23mm banden gebruikte om op zondag al vroeg aan de pintjes te kunnen beginnen met de maten.

1748334597366.png

Denk ook dat als je wattagemeter hebt en weet hoe je het als trainingsmiddel kan gebruiken dat je echt wel sprongen kan maken in je conditie.
Vroeger werd vaak gefietst en kilometers afgemaald, nu word “getraind”.

Zaterdag voor de eerste keer een officiële Gran Fondo gereden, de Schleck in Luxemburg.
Voorbereiding was pover dit jaar, dus gestart met het idee er een goeie training van te maken.
Ik was ook wel benieuwd hoe gevaarlijk de rit ging zijn, maar dat bleek heel goed mee te vallen, ik heb mij steeds comfortabel gevoeld. In de afdalingen verloor ik telkens wat plaatsen, maar ik kan nu eenmaal geen bochten pakken.
Uiteindelijk met een heel goed gevoel gefinisht in 4u40, 278W NP en 34km/h gemiddeld voor 159km en 2200 hoogtemeters. Goed gegeten en gedronken, want deze keer geen klop van de hamer gekregen.
Mn grootste verbeterpunten zijn afdalen en in de juiste groep raken, wat moeilijk te definiëren is. In de beklimmingen kon ik bvb wegrijden van het peleton, maar dat levert niks op als je daarna alleen tegen de wind in moet beuken…

Iemand die iets kent van rotor powermeters? Ik krijg die precies niet aan. Enkel met de lader erin wel maar van zodra ik hem uit de lader haal is de verbinding weg. Of moet je ingeklikt zijn want heb nog maar enkel getest met sneakers.
Of waar de batterij zit dan kan ik dat eens bekijken.
Op de mtb heb ik een rotor power meter die start gewoon vanaf ik begin te fietsen.

En ik die dan weer na 90 km leeg was in de Shleck met nochtans 3000km in de benen dit jaar maar ik steek het op mijn overgewicht! Richting einde zat ik ook alweer tegen de krampen te vechten ondanks mezelf vol gepropt te hebben...

Laatst bewerkt:
En ik die dan weer na 90 km leeg was in de Shleck met nochtans 3000km in de benen dit jaar maar ik steek het op mijn overgewicht! Richting einde zat ik ook alweer tegen de krampen te vechten ondanks mezelf vol gepropt te hebben...
Ik had ook 3000km in de benen… ik vind dat niet bepaald veel voor bijna 6 maanden 😅

Op de mtb heb ik een rotor power meter die start gewoon vanaf ik begin te fietsen.
Ik heb een 4ii en laatst deed deze ook niets meer, verbinding viel de hele tijd weg. Nieuwe batterij hielp ook niets.
Blijkbaar bij deze een veelvoorkomend probleem, terug opgestuurd en 3 weken later was deze gerepareerd.
In tussentijd een vervangcrank gekregen.
Was bij canyon.

Wat is minimum niveau dat je moet halen om zo een Gran Fondo mee te kunnen rijden en misschien ook niet als laatste te eindigen?

Als je full time werkt is dat in mijn ogen al veel
Ik zit nu aan 5200,ik hoopte op 6000 tegen eind mei, maar dat zal niet lukken. Het is al 4 weken geleden dat ik een +100 km rit heb kunnen doen. Wel veel woon-werkverkeer en met een omweg naar huis, meestal met een zak gewicht op de rug.

Ik zie werkende mensen die al aan boven de 7000 km zitten. Natuurlijk situaties waar die niks doen thuis en een vrouw hebben die nooit zaagt en kinderen die al in het hoger zitten.

Die 5, 10 of 20w die een hypermoderne fiets aan efficiëntie wint geldt ook enkel maar als je solo rijdt, of op kop.

Van zodra je op de derde rij rijdt, ervaar je nog 27% van de luchtweerstand. En dan gaat die 1, 3 of 5w echt het verschil niet maken tussen een snelle en een trage rit.

Mensen weten nu eindelijk hoe ze moeten eten, slapen, trainen (Join, Zwift, Trainerroad,... ). Wielrennen is hot & cool en het is stoer om ermee bezig te zijn. 15j geleden was je een zielige eenzaat met oversized jerseys en undersized broekspijpen. Of iemand die zijn 23mm banden gebruikte om op zondag al vroeg aan de pintjes te kunnen beginnen met de maten.

Bekijk bijlage 41170
Vind die 86% vooraan wel interessant. Beginnersvraag misschien maar waarom is dat niet 100%? Omdat het volk in zijn rug wat aanzuigeffect wegneemt?

En hoeveel % doet luchtweerstand ons trager rijden gemiddeld, gesteld dat je alleen rijdt, windstil aan 30/uur?

Wat is minimum niveau dat je moet halen om zo een Gran Fondo mee te kunnen rijden en misschien ook niet als laatste te eindigen?
Is moeilijk te zeggen natuurlijk. Hangt ook veel af welke gran fondo.
Een shleck of een marmotte zijn al 2 totaal verschillende dingen.

Wil je een beetje tussen de mensen kunnen finishen dan zal je vooral een beetje slim moeten koersen.
Je hebt het meeste baat bij in een groep te zitten, bedoeling is dus op de vlakke stukken met overschot te zitten slepen. En daarna bergop zien dat ze u niet losrijden want daar wordt altijd wat versneld, om dan in de afdalingen gewoon geen schrik te hebben en niet te lossen.
Vanaf dat je alleen komt verspil je veel energie.

Maar laat ons zeggen dat je toch in staat moet zijn om pakweg 5min 4w/kg weg te duwen.

Het is nu wel zo dat quasi geen enkele groep in die perfecte opstelling gaat rijden.
In realiteit houden mensen veel meer afstand etc.

Maar los daarvan wordt er gewoon over de hele lijn sneller gereden. Niet enkel maar in groep, maar ook op soloritten.
Niet enkel maar door de toeristen, maar ook door de semi-profs die 15 jaar geleden ook al leefde voor hun sport/ hobby.
Dit enkel maar toeschrijven aan het materiaal is kort door de bocht, het materiaal volledig buiten beschouwing laten evenzeer.

Indien niet kom ik straks om uw supersix en mag je mijn Eddy Merckx EMX-1 hebben!
Aero 0,0 en gewicht 9kg, maar het maakt toch allemaal niet uit.

Laatst bewerkt:
Vind die 86% vooraan wel interessant. Beginnersvraag misschien maar waarom is dat niet 100%? Omdat het volk in zijn rug wat aanzuigeffect wegneemt?

Yes, exact. Die 86% is tov de 100% die je zou ervaren als je alleen rijdt.
https://nieuws.kuleuven.be/nl/2018/...ton-ervaren-minder-luchtweerstand-dan-gedacht

En hoeveel % doet luchtweerstand ons trager rijden gemiddeld, gesteld dat je alleen rijdt, windstil aan 30/uur?
Bij een snelheid van 30 km/u op een fiets, is de luchtweerstand ongeveer 126 watt. Dit is ongeveer 80% van de totale weerstand die je ondervindt.
Dat zegt AI mij.

1748356747482.png

Yes, exact. Die 86% is tov de 100% die je zou ervaren als je alleen rijdt.
https://nieuws.kuleuven.be/nl/2018/...ton-ervaren-minder-luchtweerstand-dan-gedacht

Bij een snelheid van 30 km/u op een fiets, is de luchtweerstand ongeveer 126 watt. Dit is ongeveer 80% van de totale weerstand die je ondervindt.
Dat zegt AI mij.

Bekijk bijlage 41173
Hoewel je met (regeltje van drie, hopelijk laat de lagere schoolwiskunde mij niet in de steek) 158w nooit 30km/u rijdt, toch?

Hoewel je met (regeltje van drie, hopelijk laat de lagere schoolwiskunde mij niet in de steek) 158w nooit 30km/u rijdt, toch?
Aan huidige omstandigheden richting Duinkerke rijden mag je 360 watt trappen om aan 30/u te geraken 😀, omgekeerd richting haal je dan met 158 Watt makkelijk 40/u

Terug
Bovenaan