De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Schwalbe pro one ben ik altijd heel tevreden van geweest. Maar ben nu ook overgestapt naar deze met binnenband omdat ik geen zin heb in dat geprul met tubeless.

Mucoff werkte bij mij nooit, die van schwalbe ook niet. Orange seal was dan nog de beste vanal.

Schwalbe pro one ben ik altijd heel tevreden van geweest. Maar ben nu ook overgestapt naar deze met binnenband omdat ik geen zin heb in dat geprul met tubeless.

Mucoff werkte bij mij nooit, die van schwalbe ook niet. Orange seal was dan nog de beste vanal.
Mucoff werkt inderdaad niet, damn zeg, wat een verspilling. En heb nog een volle fles staan. Misschien dat het op de mtb wel werkt.

Ook aan het overwegen om weer binnenbanden te gebruiken. Er is een verschil tussen profs die tubeless rijden en bij eventueel lek een ander wiel krijgen en achteraf niet zelf de boel te hoeven opkuisen en de amateur, die de afweging moet maken tussen onderweg kloten met een binnenband, kloten met een plug, of in het beste geval om de zoveel tijd kloten met plakkeboel te kuisen en nieuwe melk te steken.

Om mezelf even te quoten, muc-off is bucht.
Ondertussen 9941km op de gp5000s tr, zonder lekke band. Met de gravel 9863km, zonder lekke band. Ik ga niet meteen terug naar binnenbandjes ...

Overlaatst muc off sealant gebruikt bij iemand zijn zomerbanden terug op de gravelbike wou. Die banden hadden dus al gereden en er zat een klein gaatje in. Die sealant kreeg dat niet gedicht, dat was echt een gaatje van niks, vond ik echt ongelofelijk.

Ik werk zelf in de fietsenbranche. Een collega van me heeft een xt di2 groep in bestelling, deze moest inderdaad al gereleased zijn. Hij heeft ze ook op pc gezien dus ze bestaat echt hoor. Juli 2024 heb ik dat zo te zien gepost, das nog geen anderhalf jaar maar zeker met vertraging 😛

De nieuwe Sram Force groep kunnen we bijvoorbeeld ook al bestellen. Exacte leverdata weten we niet. Bij bv Trek staan alle racefietsen met Sram Rival en Force in korting. Die nieuwe groepen komen er deze zomer dus zeker aan.

Weightweenies is natuurlijk ook een goudmijn wat betreft fietsen en alles wat er mee te maken heeft. Topics van 50 pagina's over de ervaringen met binnenbanden van 30gr, prachtig vind ik dat 😄.
Graag een PM met wanneer er meer inside information beschikbaar is.
Ik wil geld uitgeven 😬

Welke sealant gebruik je dan?
No Tubes race is de beste. Je moet wel ff de band van de velg wippen want in deze sealant zitten meer brokken die grotere gaten dichten, langs het ventiel bijvullen lukt niet.
De gewone no tubes / doc blue is ook prima sealant. Gaat wat langer mee in de band als de race versie. De race is zogezegd sealant voor wedstrijdgebruik.

Graag een PM met wanneer er meer inside information beschikbaar is.
Ik wil geld uitgeven 😬
De Sram groepen? Op weightweenie sprak iemand over half juni.

No Tubes race is de beste. Je moet wel ff de band van de velg wippen want in deze sealant zitten meer brokken die grotere gaten dichten, langs het ventiel bijvullen lukt niet.
De gewone no tubes / doc blue is ook prima sealant. Gaat wat langer mee in de band als de race versie. De race is zogezegd sealant voor wedstrijdgebruik.

De Sram groepen? Op weightweenie sprak iemand over half juni.
Zelfde ervaring met Stans No Tubes (race).

Op mijn Endurace op 10k km twee keer lek gereden met GP5000’s dat ik het gemerkt heb. 2 keer voldoende lucht om verder te rijden. Bij het vervangen van de banden telkens gezien hoeveel ik gespaard ben gebleven van lekken die ik met een binnenband zou gehad hebben.

Op de S6 nog maar 5000km, maar ook lekvrij, met Gp5000s (TR).

Dus zowel van de Conti’s, de sealant en het concept tubeless an sich ben dik tevreden.

Als ik het zo lees, zal het dus vooral aan de sealant liggen. Het is altijd hetzelfde verhaal. Het dicht half en als je bijpompt spuit het weer uit het gaatje. Eens zien of ik die nog kan retourneren. Die ongeopende fles.

Hier overgeschakeld van Mucoff naar Dynamic Barkeeper. Zeer tevreden van. Al 10k km's zonder interventie doorgekomen op verschillende fietsen. Wel al een aantal keer met wat strepen melk op het frame op de wegfiets thuisgekomen, waarop Pro One TLE's liggen. Gaten die ik achteraf niet heb moeten pluggen of plakken.

Ik heb een Dynaplug Racer Pro en altijd een compact pompje mee.

Hier ook jaren gebruik gemaak van Stans No Tubes op zowel de MTB als de gravel en nooit 1x lek gereden met sealant.
Allé, jawel, maar toen zat er een snee van 3 cm in mijn band :unsure:

Op de racefiets ga ik ook zo snel mijn huidige banden versleten zijn terug naar tubeless.

Misschien toch eens aanhalen dat sealant en CO2 sowieso geen al te beste combinatie is aangezien de lage temperatuur en chemische reacties de efficiëntie van de sealant fnuiken.

Laatst bewerkt:
Hier overgeschakeld van Mucoff naar Dynamic Barkeeper. Zeer tevreden van. Al 10k km's zonder interventie doorgekomen op verschillende fietsen. Wel al een aantal keer met wat strepen melk op het frame op de wegfiets thuisgekomen, waarop Pro One TLE's liggen. Gaten die ik achteraf niet heb moeten pluggen of plakken.

Ik heb een Dynaplug Racer Pro en altijd een compact pompje mee.
De barkeeper Pro, of de gewone? De gewone scoort precies niet goed in testen.
Zelfde ervaring met Stans No Tubes (race).

Op mijn Endurace op 10k km twee keer lek gereden met GP5000’s dat ik het gemerkt heb. 2 keer voldoende lucht om verder te rijden. Bij het vervangen van de banden telkens gezien hoeveel ik gespaard ben gebleven van lekken die ik met een binnenband zou gehad hebben.

Op de S6 nog maar 5000km, maar ook lekvrij, met Gp5000s (TR).

Dus zowel van de Conti’s, de sealant en het concept tubeless an sich ben dik tevreden.
Je bedoelt de stans no tubes race day? Hoe lang gaat die ongeveer mee in de band?

Bon, conclusies:

Gp 5000 s TR, snel lek. Wat is een beter alternatief, zonder in te boeten op grip en gewicht?

Mucoff tubeless sealant, doet precies maar half zijn werk. Dat blijft druppelgewijs uit de kleine gatjes komen, dus echt ideaal is dat toch niet. Is de Dynamic barkeeper pro een beter alternatief?

Op vlak van plugtools, wat is hier het beste voor een roadbike? Dynaplug race?
Ik ga even mijzelf citeren enkele pagina's terug:
Nevertheless ik overtuigd ben dat de geluksfactor een grote impact heeft, reed ik ook merkbaar sneller lek met die GP5000's. Momenteel overgeschakelt naar Pirelli p zero race TLR RS en heel tevreden van. Banden zijn ook iets wat zwaarder tgv GP5000, maar daardoor dus ook lekbestendiger.

"Overall, the RS is a very strong option, and it challenges the Grand Prix 5000 S TR as the best-performing all-round road bike tire. Depending on the air pressure, the rolling resistance compared to the GP5000 S TR is somewhere between 5 to 10 percent higher, but in return, you get 25% more puncture resistance and 15 to 20% more grip on wet roads."
Source

Als sealant gebruik ik de (oude) Silca Ultimate sealant (https://www.mantel.com/be-en/silca-ultimate-tubeless-sealant) en tevreden. Er is ondertussen een nieuwe versie, maar weet niet of die beter/slechter is.

Op vlak van plugs is er eentje die echt boven al de rest uitsteekt en dat zijn idd de Dynaplugs. Werken veel sneller en beter dan al die andere. Momenteel wel een leveringsprobleem en moeilijk vast te krijgen. Met een beetje geluk heeft uw fietsenmaker op de hoek nog een set liggen.

ik heb die letterlijk nog niet vervangen, noch bijgevuld op een jaar (en dus 5100km) tijd. Op 45ml ofzo.

Klotsen doet het niet meer, dus het is alleszins wel tijd om er wat bij te doen.
Voila besteld, enige Hollanders schrijven dat ze het er met een spuit hebben ingespoten (na verwijderen ventielkern) zou dat lukken of toch maar de band afwippen?

Dat hangt dan wss af van het ventiel (er zitten nogal verschillen in de openingen van tubeless ventielen, het deel dat dus aan de binnenkant van de velg zit).

Bij mij lukt dat alleszins ook wel, maar ik lees net dat het bij @Airjinx niet lukt :)
Met zo'n klein busje van schwalbe (of andere merken) lukt het bij mij alleszins niet. Die opening is ook maar een mm of 2.

Ik doe mijn band er sowieso voor een stukje af, kan ik meteen zien hoeveel er nog effectief in zat.

Ik heb de ventielen van Dynamic, op het zakje stonden een aantal wielerploegen. Waaronder Alpecin, Bora, Visma. Ze moeten dus wel goed zijn. ( Of ik ben in de marketing val gelopen). Ben benieuwd naar de nieuwe sealant, hopelijk snel geleverd. Voorlopig nog een kwakje Mucoff bijgespoten.

Terug
Bovenaan