De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraag voor de hotwaxers: de persoon die mijn fiets gecoat heeft, heeft m'n ketting ook gehotwaxt en fiets voor het overige 'hotwax ready gezet'. 1 lange rit gedaan (in proper weer) en toch wat zwarte smurrie/vlekken te bespeuren op cassette, tandwielen en een beetje op ketting. Is dat normaal of toch de boel best nog eens volledig grondig ontvetten?
Ik heb tbh hetzelfde voor. Al 2x ontvet en volledig gekuist, maar nog steeds na elke rit blijft er wel wat zwarte smurrie aan cassette "plakken". Weliswaar niet zo erg als bij jou, maar ik had toch ook verwacht dat ik dit allemaal niet zo voor hebben. Was namelijk de voornaamste reden waarom ik naar hot wax was overgeschakeld :wtf:.

De volledige groupset was trouwens nieuw en nog steeds voor.

Morgen met de mountainbike naar de Ardennen.
Het wordt mooi en warm weer en het is al weken droog, dus alles zou er goed moeten bij liggen :)

Als beginnende mountainbiker, is de Trek Top Fuel 8 een goeie keuze of toch een beetje overkill? Ik heb al een hele hoop bijgelezen over mountainbikes, maar zonder enige ervaring vind ik het toch zeer moeilijk in te schatten.

Als beginnende mountainbiker, is de Trek Top Fuel 8 een goeie keuze of toch een beetje overkill? Ik heb al een hele hoop bijgelezen over mountainbikes, maar zonder enige ervaring vind ik het toch zeer moeilijk in te schatten.
Wat wil je er mee doen? Dat is zeker een degelijke fiets, maar het is een trail-bike natuurlijk, lang en lui en 14,6kg voor een medium. Geen lichtgewicht crosscountry kanon dus.

Wat wil je er mee doen? Dat is zeker een degelijke fiets, maar het is een trail-bike natuurlijk, lang en lui en 14,6kg voor een medium. Geen lichtgewicht crosscountry kanon dus.
In eerste instantie, de mountainbikeroutes regio Vlaamse Ardennen verkennen. Verder weet ik het nog niet zo goed eigenlijk, beetje vanalles uitproberen denk ik.

Morgen met de mountainbike naar de Ardennen.
Het wordt mooi en warm weer en het is al weken droog, dus alles zou er goed moeten bij liggen :)
Amai wat een topdag.
Volle zon, maar ook niet bloedheet.
Lunchpauze naast de rivier in Dinant, exact op de helft van het parcours.

Conditie zit goed.

Veel beter wordt het niet.

In eerste instantie, de mountainbikeroutes regio Vlaamse Ardennen verkennen. Verder weet ik het nog niet zo goed eigenlijk, beetje vanalles uitproberen denk ik.
Ik zou niet kijken naar trail-bikes, maar naar crosscountry (of 'downcountry', en nee dat is niet de Engelse naam van Mongolië).
Fully met 100 tot 120mm veerweg, vorkhoek niet minder dan 67 - 68° en brede wielen 30mm intern. Daarmee rij je zo goed als alles in een zeer ruime straal rond O-Vl.

Ik zou niet kijken naar trail-bikes, maar naar crosscountry (of 'downcountry', en nee dat is niet de Engelse naam van Mongolië).
Fully met 100 tot 120mm veerweg, vorkhoek niet minder dan 67 - 68° en brede wielen 30mm intern. Daarmee rij je zo goed als alles in een zeer ruime straal rond O-Vl.
Ik zou niet eens naar fully kijken.

Ik zou niet eens naar fully kijken.

Dus een Trek Procaliber 9.6 Gen 3 (geen fully, maar wel met 'IsoBow') zouden jullie wel aanraden dan?

Dus een Trek Procaliber 9.6 Gen 3 (geen fully, maar wel met 'IsoBow') zouden jullie wel aanraden dan?
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar dat lijkt mij een zeer geschikte fiets. De meeste hardtails zijn iets meer race gericht, dus sportievere zit (maar dat kun je hier gemakkelijk aanpassen want, halleluja, kabels lopen niet door het balhoofd!). Moderne geometrie ook (langer en luier = meer vertrouwen)…

Terug
Bovenaan