Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Welke spatborden zijn dit?Slechte foto's, maar ik heb een rekje van een ebike getweaked om te passen op het frame. Dat houdt prima de ortlieb tassen en is niet verschrikkelijk lelijk
Bekijk bijlage 38444
Bekijk bijlage 38445
Die ortliebs zijn kostelijk maar ook de beste.Ik was aan het zoeken en het is redelijk kostelijk, maar wil graag dat het stevig, duurzaam en waterdicht is uiteraard. https://www.mantel.com/be/ortlieb-seat-pack
Is deze overkill, zijn er betere (prijs/kwaliteit), waar hebben jullie ervaring mee?
Gelukt met een Torx! MerciTorx inkloppen idd of een sleufje slijpen met een dremel en dan met een grote platte schroevendraaier proberen los te draaien (heb ik nog gedaan met boutjes van een schoenplaatje).
Credits naar @poeperman é, hij had die suggestie eerst gedaanGelukt met een Torx! Merci
.Sks bluemels voor 40mm dacht ikWelke spatborden zijn dit?

Ortlieb is prijs-kwaliteit een referentiepunt op zich. Ook uitstekend qua herstelbaarheid. Zelf rij ik met een zadeltas van Revelate Designs (of een rekje dat ik uit de metaalbak heb gevist met een drybag erop) en da's zonder meer het neusje van de zalm. Het prijskaartje is echter navenant.Vraagje voor alle bikepackers hier: ik ben op zoek naar mijn eerste zadeltas!
In het paasweekend ben ik van plan om naar Luxemburg te rijden (route van 350km gemaakt) en halverwege ergens te stoppen om te overnachten. Ik zou een hotel/B&B zoeken, dus een tent en slaapzak moet er niet in, zou enkel kleren zijn voor ter plaatse en iets om me te verfrissen.
Nog geen idee of het met de race (Scott Addict 10) of gravel (Scott Addict Gravel 30) gaat gebeuren, maar dat lijkt me niet veel te maken qua keuze denk ik? Ergens wil ik wel de ruimte hebben om ooit eens deftig te proberen bikepacken met slaapzak enzo.
Ik was aan het zoeken en het is redelijk kostelijk, maar wil graag dat het stevig, duurzaam en waterdicht is uiteraard. https://www.mantel.com/be/ortlieb-seat-pack
Is deze overkill, zijn er betere (prijs/kwaliteit), waar hebben jullie ervaring mee?
Ik rijd al jaren met zo'n Ortlieb 16,5l zadeltas - absoluut waterdicht en stevig. Je hebt wel wat zadelpen nodig om die grote te steken, en soms is de maat niet zo handig (hoe groter, hoe meer kans dat hij beweegt). Als je wegkomt met de 11l, zou ik daarvoor kiezen (voor wat kleren zou dat meer dan genoeg moeten zijn - ik krijg slaapzak, matje, bivakzak, en reservekledij in een 10l.....
Ik was aan het zoeken en het is redelijk kostelijk, maar wil graag dat het stevig, duurzaam en waterdicht is uiteraard. https://www.mantel.com/be/ortlieb-seat-pack
Als je de ruimte hebt op de fiets, zou ik altijd voor de 16,5L gaan. De grotere laat je toe om het gewicht dichter bij je zadelpen te steken, wat er voor zorgt dat dit een veel aangenamere fietservaring zal zijn. Je hebt dus net minder kans op een bewegende zak. Als je de zelfde hoeveelheid cargo in de 11L zak steekt, zal het middelpunt van de massa altijd meer naar achter zitten. Dit is ongewenst.Ik rijd al jaren met zo'n Ortlieb 16,5l zadeltas - absoluut waterdicht en stevig. Je hebt wel wat zadelpen nodig om die grote te steken, en soms is de maat niet zo handig (hoe groter, hoe meer kans dat hij beweegt). Als je wegkomt met de 11l, zou ik daarvoor kiezen (voor wat kleren zou dat meer dan genoeg moeten zijn - ik krijg slaapzak, matje, bivakzak, en reservekledij in een 10l.
Zelf vind ik een elastiek bovenaan de tas heel handig (zoals Ortlieb, maar nog merken hebben dat) - voor regenjas of extra kledij die je snel bij de hand wil hebben.... Gebruik het wel nooit voor bananen, garantie dat je ze verliest onderweg.
Hoe groter de zak, hoe meer massa achterin (en dus hoe meer risico op bewegen). Ik merk dat verschil heel goed tussen een goed gevulde tas, en eentje die niet volledig vol zit.Als je de ruimte hebt op de fiets, zou ik altijd voor de 16,5L gaan. De grotere laat je toe om het gewicht dichter bij je zadelpen te steken, wat er voor zorgt dat dit een veel aangenamere fietservaring zal zijn. Je hebt dus net minder kans op een bewegende zak. Als je de zelfde hoeveelheid cargo in de 11L zak steekt, zal het middelpunt van de massa altijd meer naar achter zitten. Dit is ongewenst.
De 16,5L zit ook met 2 straps vast aan de zadelpen ipv 1 strap bij de 11L. Dit zorgt er dus voor dat je meer vrije zadelpen nodig hebt voor een goede installatie, maar dat je de zak ook beter kan vastmaken door met de spanning te spelen op beide straps.
Ik heb beide getest en ben voor de 16,5L gegaan. Bijzonder tevreden van. Deze frame bag van 4L gebruik ik ook. Zeer robuust, maar de rits is wel echt stroef. Je mag er een emmer water over gieten en die laat niets door, maar ik krijg de rits enkel open met 2 handen. Dus niet geschikt om snel iets uit te nemen al rijdend.

Ja een eerlijke vergelijking is dat niet natuurlijk. "Mijn grotere tas weegt meer want ik steek er meer in", tja.Hoe groter de zak, hoe meer massa achterin (en dus hoe meer risico op bewegen). Ik merk dat verschil heel goed tussen een goed gevulde tas, en eentje die niet volledig vol zit.
Hoe groter de zak, hoe beter je de installatie moet doen zodat alles mooi strak zit. Dat is met een kleiner model veel makkelijker/sneller. De dubbele straps vind ik net ietwat vervelend, meer werk. En met de spanning spelen doe je toch niet echt, je trekt eraan en zet het zo vast mogelijk. Hoe groter de tas, hoe groter de neiging om nutteloze dingen mee te nemen
Mijn ervaring natuurlijk. Ik ben heel tevreden van de Ortlieb, maar heb er toch een Apidura bijgekocht van minder groot formaat.
thx voor de tip, heb hem vandaag voor het eerst gebruikt en zit echt tien keer beter dan mijn kleine fietsrugzak. Ik voel het bijna niet dat ik een rugzak mee heb.Ik gebruik daar al jaren een Deuter Giga Bike voor, een fietsrugzak met 28l volume. Laptop, kleren, nog wat kleine prutsen... En de zak zit mooi stevig. Maar als je ook dossiers wil meenemen zal dat wss krap worden (en zwaar volgens mij).
maar toch genoten vd eerste 100km rit vh jaar! Nu een beetje kuisen...
Correct, 30mm achter. (28mm voor #aeroiseverythingZijn dat 30mm bandjes?
)