De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Uw eerste alinea valt helaas niet te begrijpen. Een MTB heeft altijd een veel grotere reach dan een koersfiets (het tegenovergestelde van wat jij zegt?). Logisch, want je rijdt met een stuurpen die 5cm korter is en je hebt ook geen hoods die nog eens 5 cm toevoegen aan de effectieve reach.
Potato potato you know what I mean: je zit quasi altijd rechter op een MTB dan op een koersfiets
(uw 'perfecte' stack/reach gaat gewoon anders zijn op racer dan op mtb maar heb die niet aangepast in voorbeeld, heb ook niet gezegd dat je ze onderling moet vergelijken wel met uw fitting)

Als een Endurace perfect is en een Ultimate niet mogelijk is, dan heb je een slechte bikefitter. Er zit 1 cm verschil tussen de 2.

1 centimeter

Het kan zeker zijn dat een Ultimate niet past, maar dan past een Endurace ook niet. Of je moet met het maximaal aantal spacers rijden, en dan spreek je niet van "perfecte fit" bij de Endurace, maar een "het past nét"
Joris Verreydt is nochtans 1 van de bekendere in belgie, maar die gaat echt voor comfort > aero (tenzij bij wedstrijdrijders zoals die van QS)

Groot en stijf -> grote fiets nodig. Als een endurance maar net past (in 2XL) ja dan past een ultimate niet.
Maar goed dat was toen het ideale, mijn gekozen fiets heeft uiteindelijk meer stack en reach afmetingen van de XL, dus een ultimate zou gaan als ik 3cm kortere stuurpen neem (en zadel staat ook iets lager nu dan volgens zijn ideale afmetingen, al heb ik nog altijd meer drop en meer afstand van zadel naar stuur dan wat hij aangaf)
Heb gewoon extra oefeningen beginnen doen :p

Laatst bewerkt:
Eerste tip:
https://geometrygeeks.bike/

daar staan zo goed als alle modellen op, in alle maten - bespaart je heel wat werk :)

Twee:
Staar je zeker niet blind op de aanbevolen lichaamslengte door een fabrikant. Mijn Canyon Endurace is een L, maar mocht eigenlijk ook een M zijn. Mijn Canyon Lux is een L, maar een XL was misschien zelfs beter geweest.

Drie:
Zitbuislengte heeft geen enkele waarde. Dat is een metric die stamt uit de tijd dat een frame een horizontale bovenbuis had en een maximale wielbasis van 100cm. Zitbuislengte kan je namelijk volledig manipulerend door... je zadel hoger te zetten.

Vier:
Reach en stack zijn waarschijnlijk wel de belangrijkste metrics, maar vergeet ook niet te kijken naar de effectieve bovenbuislengte. Dat is de bovenbuis horizontaal gemeten vanop het balhoofd tot aan de zadelpen. Reach geeft de afstand weer tussen lichaam en balhoofd in een staande positie (recht boven de trapas), effectieve bovenbuis in een zittende positie. Bij racefietsen gaan die natuurlijk vaak hand in hand, aangezien de zitbuishoek quasi altijd gelijk is hé @SomeDude (zie ook je tabel).

Vijf:
voeg een berekeningetje toe aan je tabel, namelijk Stack/reach. Hoe lager dat getal, hoe aggressiever de geo. Op die manier kan je mijns inziens het best merken en maten met elkaar vergelijken.

Een Emonda in 54 = 1.46 (555/381)
Een Domane in 54 = 1.54
Een Endurace in S = 1.49

Zo zie je in één oogopslag dat een Endurace veel minder endurancegericht is dan een Domane, en zelfs dichter aanleunt bij een Emonda.
Super dit, goede tips inderdaad.
Eigenlijk kan ik de endurace dan vergelijken met de emonda en is de domane nog veel meer endurance gericht.
Zeker als ik de 56 emonda vergelijk met de endurace S = beiden 1.49.
Maar dat is het hem net dat die bovenbuislengte 2a 1.5cm (afhankelijke welke canyon) verschilt.
En dan kan ik inderdaad enkel afgaan dat de 54 wel meer vergelijkbaar is met de S maar ik kan natuurlijk enkel mijn lichaamslengte opmeten en daar geven ze dus beiden een verschillend alternatief, dus wie heeft gelijk? :unsure:
Wat kan ik dan zogezegd nog nameten om dit uit te sluiten of te weten welke bovenbuislengte/maat ik effectief nodig heb.

Eigenlijk kan ik de endurace dan vergelijken met de emonda en is de domane nog veel meer endurance gericht.
Maar dat is het hem net dat die bovenbuislengte 2a 1.5cm (afhankelijke welke canyon) verschilt.
En dan kan ik inderdaad enkel afgaan dat de 54 wel meer vergelijkbaar is met de S maar ik kan natuurlijk enkel mijn lichaamslengte opmeten en daar geven ze dus beiden een verschillend alternatief, dus wie heeft gelijk? :unsure:
Wat kan ik dan zogezegd nog nameten om dit uit te sluiten of te weten welke bovenbuislengte/maat ik effectief nodig heb.
Beter naar stack en reach kijken: https://racefietsblog.nl/wat-is-stack-en-reach-en-waarom-is-het-handig-dit-te-weten/

En je binnenbeenlengte eens meten (maar dan goed) en dan zien dat die lengte tussen minimale en maximale zit van de fiets is (bij canyon is dat zadelhoogte + cranklengte)

Inderdaad wel oppassen want 600/400 en 500/333 geven allebei 1,5 maar ze kunnen nooit allebei passen (fictief voorbeeld).

Hieronder een aantal rekenregeltjes :) - doe er een paar en zie waar je gemiddeld uitkomt.

1. Aan de hand van binnenbeenlengte

binnenbeenlengte X 0,66 = framemaat (maar dat is heel arbitrair)

2. Aan de hand van de stack en bbl
Binnenbeenlengte X 0,885 = zadelhoogte.
Die zadelhoogte doe je X 0,69
Dat getal verhoog je met 3 cm als je zoekt naar een comfortabele fiets, of verminder je met 2 als je sportief wil zitten.
Deze waarde geeft je de ideale stack

3. Aan de hand van de reach (en stack & bbl)
Neem de stack uit punt 2 en deel die door de ST/R
1,35 als je sportief wil zitten
1.48 voor een neutrale houding
1.55 voor een heel comfortbale houding (zie ook de 1.54 uit mijn vorig bericht, voor de Domane)

Als je in verhouding lange benen en een korte romp hebt, ga je ook eerder moeten neigen naar een 1.55 verhouding dan naar een 1.35. Hoe flexibel je ook bent, met een kort rompje en ditto armen kan je gewoon niet zo uitgestrekt zitten

Laatst bewerkt:
Beter naar stack en reach kijken: https://racefietsblog.nl/wat-is-stack-en-reach-en-waarom-is-het-handig-dit-te-weten/

En je binnenbeenlengte eens meten (maar dan goed) en dan zien dat die lengte tussen minimale en maximale zit van de fiets is (bij canyon is dat zadelhoogte + cranklengte)
Maakt het erger 🥲
Is natuurlijk moeilijk te meten maar ik kwam toch eens 84cm uit.
Bij trek valt dat volgens hun tabel op de site dus perfect in de 56.
Als ik bij canyon 683 of 693 + 172.5 doe dan valt 84cm daar dus onder? Dus zou die nog te groot zijn 😅

Canyons zijn aan de grote(re) kant. Nooit afgaan op maatnamen, want wat L is voor een merk, is M voor een ander of XL voor een derde.

Inderdaad wel oppassen want 600/400 en 500/333 geven allebei 1,5 maar ze kunnen nooit allebei passen (fictief voorbeeld).

Hieronder een aantal rekenregeltjes :) - doe er een paar en zie waar je gemiddeld uitkomt.

1. Aan de hand van binnenbeenlengte

binnenbeenlengte X 0,66 = framemaat (maar dat is heel arbitrair)

2. Aan de hand van de stack en bbl
Binnenbeenlengte X 0,885 = zadelhoogte.
Die zadelhoogte verhoog je met 2 cm als je zoekt naar een comfortabele fiets, of verminder je met 2 als je sportief wil zitten.
Die waarde doe je X 0,69
Deze waarde geeft je de ideale stack

3. Aan de hand van de reach (en stack & bbl)
Neem de stack uit punt 2 en deel die door de ST/R
1,35 als je sportief wil zitten
1.48 voor een neutrale houding
1.55 voor een heel comfortbale houding (zie ook de 1.54 uit mijn vorig bericht, voor de Domane)

Als je in verhouding lange benen en een korte romp hebt, ga je ook eerder moeten neigen naar een 1.55 verhouding dan naar een 1.35. Hoe flexibel je ook bent, met een kort rompje en ditto armen kan je gewoon niet zo uitgestrekt zitten
Formule van punt 2 geeft eigenlijk wel echt lage stack waardes niet?
840 x 0.885 + 20 x 0.69 = 526

Formule van punt 2 geeft eigenlijk wel echt lage stack waardes niet?
840 x 0.885 + 20 x 0.69 = 526
Ik heb dan ook een foutje gemaakt in de formule (cursusje Fietshersteller erbij genomen, want het klopte idd niet).
de +30 (niet +20 overigens voor comfortabele modellen) moet je er pas bijtellen nadat je vermenigvuldigd hebt met 0.69.

Dus in jouw rekenvoorbeeld
(84 x 0.885 x 0.69) + 3cm = 543 mm

Blijft inderdaad wel redelijk laag als je 't zo ziet.
Bij mij met mijn 90cm bbl komt dat echter wel goed overeen: bovengrens van een M, ondergrens voor een L

Ik bel naar het KISP!

Niet te zot laten maken
https://www.tijd.be/ondernemen/spor...creanten-zijn-veel-te-ambitieus/10295615.html klopt als een bus voor de meesten hier.

Voor de gewone sterveling die graag op zijn fiets rijd is zo een FTP test op de rollen meer dan voldoende, je kan dan je eigen progressie opvolgen aan de hand van die cijfers. Daarvoor hoeft het geen geijkte test te zijn
Een inspanningstest is wel aan te raden vanaf 35 jaar als je veel sport. Om eventuele hartproblemen op tijd te ontdekken.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat je de dag erop niet dood kan vallen maar voor ritmestoornissen enzo is het wel belangrijk.

Een inspanningstest is wel aan te raden vanaf 35 jaar als je veel sport. Om eventuele hartproblemen op tijd te ontdekken.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat je de dag erop niet dood kan vallen maar voor ritmestoornissen enzo is het wel belangrijk.
Of gewoon om je zones wel correct te weten zodat je niet overdoet?

Ga er volgende week voor het eerst eens 1 doen :D jaren competitie gelopen en nooit een lactaat-test gedaan, vond dat toen nergens voor nodig :p maar fiets ook meer dan ik toen liep :D

Ben stilaan aant kijken voor nieuwe mtb voor mijn zoontje (11)
Budget ligt rond de 1500
Morgen alvast afspraak bij fm.
die heeft vooral trek.
In het weekend nog naar andere. Die heeft cube, giant en focus.
Nog een andere heeft scott, bianchi en Isaac. Canyon zou ik ook nog overwegen.
Iemand ervaring met Bianchi?

In Frankrijk bij mijn schoonouders huur ik altijd ne Bianchi MTB.
Zalige vélo.

Schoonbroer heeft zo ne Isaac. Ik kan hem in ieder geval niet meer volgen sinds hij die fiets heeft,Vlaar zal vooral aan de benen liggen toch.

Ik had een inspanningstest gepland, omdat ik meer en meer km's begon te malen op de fiets.
Maar enkele dagen voor de test een flinke verkoudheid opgelopen en wat later kwam corona op de proppen...
Het zou handig zijn dat ik mijn (echte) omslagpunt zou kennen, dan kun je al veel doen op basis van je hartslagzones :)

Ben stilaan aant kijken voor nieuwe mtb voor mijn zoontje (11)
Budget ligt rond de 1500
Morgen alvast afspraak bij fm.
die heeft vooral trek.
In het weekend nog naar andere. Die heeft cube, giant en focus.
Nog een andere heeft scott, bianchi en Isaac. Canyon zou ik ook nog overwegen.
Iemand ervaring met Bianchi?
Ik zou bij een 11 jarige vooral gaan voor iets dat gemakkelijk doorverkoopbaar is en goed zijn prijs houd. Mijne jongste is op iets meer dan een jaar tijd van een maatje xs en zadelpen afgezaagd zodat het zadel tot op de buis kon zakken naar een L gegaan.

Terug
Bovenaan