De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De lagers van het voorwiel in mijn Canyon Ultimate SLX zijn versleten
(geen probleem)

Ja mijnheer, 3000km zonder eens op onderhoud te komen; da's al veel he

Is dat dan zo zot? Ik kan toch moeilijk elke 1000km mijn fiets binnensteken? Ketting doe ik zelf, buitenbanden had ik vervangen.
Wie zei er dat?
Rando fietsenmaker of canyon service center?

Alles hangt af van hoe je die kilometers doet natuurlijk. Als dat echt zware omstandigheden zijn dan is 3000km hoog, maar de slijtage zit dan vooral op de aandrijving en als je die zelf doet lijkt me dat je wel safe zit.
Maar dempers en alle lagers die niet proper lopen en daardoor sneller slijten kunnen wel snel onderhoud nodig hebben.
3000km voor wiellagers lijkt me echt weinig, maar goed kan zijn dat dit onder zware omstandigheden ook weer niet te gek is.

Maar is het wel zo dat @Herman De Croo zijn lagers versleten zijn na 3000km?

Zou het niet kunnen dat hij gewoon ging op onderhoud, en dat die opmerking werd gemaakt, ongeacht het aantal km’s dat die lagers hebben?

🍿

Ps: mocht het zo zijn dat ze naar de botten zijn is er sowieso een ander probleem. Wiellagers op een racefiets kunnen 50 keer een regenachtige Parijs - Roubaix overleven.

Na 3000km waren de lagers van het voorwiel versleten, en ze moeten vervangen worden.
Hij zei dat 3000km zonder onderhoud veel is.
(gans de fiets in 8 maand oud en 3000km in totaal dus)

Wat de reinste onzin is natuurlijk.
Louter op basis van kilometers spreken is totaal onzinnig, als jij enkel maar in goeie omstandigheden rijdt dan is 3k niks.
Mijn banden liggen er al 12k km op, oké nu zijn ze goed ingereden en ga ze volgende week vervangen, maar goed.
Ketting haalt ik ook vlot 10k km mee.
En dan heb je de 2 meest slijtage gevoelige onderdelen in normale omstandigheden gehad.

Ik heb in heel mijn carrière nog nooit een wiellager moeten vervangen eerlijk gezegd. Laat staan na 3k km. Toen ik nog met olie reed was 3k wel zowat het moment voor de ketting, maar sinds ik wax is ook dat something from the past.

Eind deze maand zal ik mijn eerste Gran Fondo rijden, Vélomédiane Claudy Criquiélion.

Doordat het m'n eerste keer is, ben ik nog wat zoekende qua pacing. Hoe pacen jullie zo'n rit?
Op basis van dit artikel zou ik m'n IF vastleggen op 0.78, wat neerkomt op een NP 261W op basis van m'n FTP in april. Vanavond heb ik trouwens een 20 min FTP test ingepland, ik ben benieuwd wat dat zal geven!

Hoe zit het eigenlijk met plassen op zo'n Gran Fondo? Stoppen de peletons soms?

Na 3000km waren de lagers van het voorwiel versleten, en ze moeten vervangen worden.
Hij zei dat 3000km zonder onderhoud veel is.
(gans de fiets in 8 maand oud en 3000km in totaal dus)

Wat de reinste onzin is natuurlijk.
Louter op basis van kilometers spreken is totaal onzinnig, als jij enkel maar in goeie omstandigheden rijdt dan is 3k niks.
Mijn banden liggen er al 12k km op, oké nu zijn ze goed ingereden en ga ze volgende week vervangen, maar goed.
Ketting haalt ik ook vlot 10k km mee.
En dan heb je de 2 meest slijtage gevoelige onderdelen in normale omstandigheden gehad.

Ik heb in heel mijn carrière nog nooit een wiellager moeten vervangen eerlijk gezegd. Laat staan na 3k km. Toen ik nog met olie reed was 3k wel zowat het moment voor de ketting, maar sinds ik wax is ook dat something from the past.
3000km zonder onderhoud voor een koersfiets is echt wel peanuts...

12k km haal ik ook wel met een voorband, maar hoe haal jij 10k km met een ketting @MrKend54l ? Welke wax gebruik jij? Ik ben van +-5000km met een ketting naar +-6500-7000km met een ketting gegaan door te switchen van olie naar Squirt lube.

Zelf heb ik ook nog nooit in mijn leven een wiellager moeten laten vervangen, of ik heb al rondgereden met versleten lagers, dat kan ook 😅

12k km haal ik ook wel met een voorband, maar hoe haal jij 10k km met een ketting @MrKend54l ? Welke wax gebruik jij? Ik ben van +-5000km met een ketting naar +-6500-7000km met een ketting gegaan door te switchen van olie naar Squirt lube.

Zelf heb ik ook nog nooit in mijn leven een wiellager moeten laten vervangen, of ik heb al rondgereden met versleten lagers, dat kan ook 😅
Hotwaxen is nog een stapje hoger/beter dan squirt (silca, cyclowax). Squirt is voor een wax te zijn maar matig.

Eind deze maand zal ik mijn eerste Gran Fondo rijden, Vélomédiane Claudy Criquiélion.

Doordat het m'n eerste keer is, ben ik nog wat zoekende qua pacing. Hoe pacen jullie zo'n rit?
Op basis van dit artikel zou ik m'n IF vastleggen op 0.78, wat neerkomt op een NP 261W op basis van m'n FTP in april. Vanavond heb ik trouwens een 20 min FTP test ingepland, ik ben benieuwd wat dat zal geven!

Is deze terug een granfondo? Ik dacht van niet en dus gewoon een cyclo/toertocht zonder klassement en 'medailles'
Ik heb nooit een granfondo gereden maar van wat ik gehoord heb van gasten die voor een deftige tijd gingen was dat volle gas open en niets of niemand die stopt voor een ander. De meeste stoppen zelf niet bij de bevoorrading. De mannen die ik ken hadden ofwel iemand mee die bevoorrading aangaf zoals in de koers ofwel verstoppen ze drinkflessen daags voordien op een tactische plek achter een boom ofzo. Maar als je in een peloton of groep zit en je stopt is de rest weg uiteraard.
Bij een cyclo gaat het er gemoedelijker aantoe aangezien je geen klassement hebt. Start je vroeg dan vind je altijd wel een bende die bij je kunnen past.
Succes!

Misschien vlot ook nuanceren. Dan is hij uiteraard wel al gesleten tot 0,75 dat vervangen nodig is :P
Ik heb nog squirt gebruikt en was daar minder content van, gebruik nu slick wax van dynamic en is wel merkbaar beter.

we hebben niet allemaal een uur de tijd om de ketting te gaan hotwaxen
Je moet dan ook geen uur naar uw pot wax staan staren tot hij opgewarmd is.
Want dat kan inderdaad wel een uurtje duren.

Maar voor de rest valt dat echt wel reuze mee. Zeker als je met meerdere kettingen werkt. Meer dan 1 keer per week ga je niet aan het waxen zijn (5min werk).

Maar goed. Ik kan ook wel perfect begrijpen waarom iemand het niet zou doen.

Ik bespaar tijd met het hotwaxen van me ketting. Thuis komen na een rit is de waxpot uithalen en aanleggen (30 sec werk). Na douchen en eten ketting er af halen dmv quick link en op ijzertje hangen en in de pot leggen (2 min werk). Na halfuurtje uithalen en laten uitdrippen boven de pot (30 sec werk). Ketting opnieuw opleggen dmv quick link (2 min werk).
Er gaat meer tijd over maar het kost in totaal amper 5 mins. Nooit meer ketting kuisen, nooit geen vuile handen, materialen gaan langer mee en tis volgens mij over de lange termijn nog eens goedkoper ook.
Ik wax ook maar iedere 300km ofzo bij goed weer en iedere 200km bij slecht. Na een rit in de regen met echt slecht weer zou ik hem een sneller durven er in steken

M'n FTP test is beter dan verwacht verlopen! Gedurende 20min heb ik 381W gereden, wat neerkomt op een FTP van 362W. Ik denk zelfs dat ik nog iets harder kon gaan, ik had een mooie negatieve split en de laatste 5min heb ik zelfs 400W gemiddeld gereden. Ik ben hier zo blij mee! :-)

Ik bespaar tijd met het hotwaxen van me ketting. Thuis komen na een rit is de waxpot uithalen en aanleggen (30 sec werk). Na douchen en eten ketting er af halen dmv quick link en op ijzertje hangen en in de pot leggen (2 min werk). Na halfuurtje uithalen en laten uitdrippen boven de pot (30 sec werk). Ketting opnieuw opleggen dmv quick link (2 min werk).
Er gaat meer tijd over maar het kost in totaal amper 5 mins. Nooit meer ketting kuisen, nooit geen vuile handen, materialen gaan langer mee en tis volgens mij over de lange termijn nog eens goedkoper ook.
Ik wax ook maar iedere 300km ofzo bij goed weer en iedere 200km bij slecht. Na een rit in de regen met echt slecht weer zou ik hem een sneller durven er in steken
Als je wil tijd besparen moet je zoals mij doen, maximum 1 keer per maand uw fiets kuisen, olie gebruiken en af en toe een nieuwe ketting kopen voor €30 :p

M'n FTP test is beter dan verwacht verlopen! Gedurende 20min heb ik 381W gereden, wat neerkomt op een FTP van 362W. Ik denk zelfs dat ik nog iets harder kon gaan, ik had een mooie negatieve split en de laatste 5min heb ik zelfs 400W gemiddeld gereden. Ik ben hier zo blij mee! :)
Stevig! En wat is jouw gewicht? Van zo'n FTP wattages kan ik enkel dromen... Gelukkig kan ik nog pronken met pieken :scream:

1m84 en 80kg… maar gewicht verliezen is uitdagend 😅
4,5w/kg is niet slecht! Not bad at all!

Alleen ga je die 80kg wel voelen op de Criq :P
Beter een GF uitgezocht zoals een Shleck waar het iets vlakker is en sneller aan toe gaat.
Granfondo is trouwens racen voor amateurs eh. Buiten dat het er relatief trager aantoe gaat en je geen teams hebt is dat een wedstrijd eh. Dus niet stoppen en zien dat je zo snel mogelijk rijdt. En als je relatief hoge intensiteit rijdt moet je sowieso toch niet zo snel plassen.
Vriendin/vriend aan de kant voor u te bevoorraden en trappen maar!

Terug
Bovenaan