De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb nu al twee dagen op rij dat ik waanzinnig te maken krijg van een bonk.
6 dagen niet gereden, zaterdag gaan fietsen en echt na 2u15 zware bonk, moest nog 2x10min tempo rijden en ik kon met moeite nog duur rijden. Heb wel tot 3u kunnen rijden maar echt de laatste 20minuten was harken.
Vandaag juist van hetzelfde 2u20 diep in de rit en weer met moeite duur kunnen rijden. Afgekort naar 2u50min en blij dat ik thuis was.
Nochtans mooi 500ml/u gedronken en ongeveer 65g CHO per uur.
Hartslag? Ziek/ COVID?

Hartslag? Ziek/ COVID?
Hartslag niet echt hoger dan normaal.

Ziek of COVID, laat het uit kerel :P
Ben net een beetje bekomen van mijn pericarditis. Als ik nu terug ziek wordt dan wordt ik zot :P
Het is wel een bizar gegeven want het eerste 1,5u trap ik zonder echt moeite mijn waarden. Het is precies echt of mijn tank is niet vol om te beginnen en ik kan niet voldoende bijeten.

Hartslag niet echt hoger dan normaal.

Ziek of COVID, laat het uit kerel :p
Ben net een beetje bekomen van mijn pericarditis. Als ik nu terug ziek wordt dan wordt ik zot :p
Het is wel een bizar gegeven want het eerste 1,5u trap ik zonder echt moeite mijn waarden. Het is precies echt of mijn tank is niet vol om te beginnen en ik kan niet voldoende bijeten.
Stress en/of ziekte kan er we voor zorgen dat je bloedsuikerspiegel wat ontregeld is geraakt en je veel meer pieken en dalen kent. Ook al eet je dan goed kan je lichaam soms weigeren om de opgenomen cho op te slaan als glucogeen of meteen te gebruiken.
Impact van stress (hiermee bedoel ik ziekte maar ook echte stress) op je lichaam is echt niet te onderschatten.

Ik fiets tegenwoordig zeer weinig en vandaag nog eens toertje van 50 km gedaan. Om iets voor 17u vertrokken zonder te eten en ook geen eten op zak. Na 25 km al ontzettend veel honger maar toch de 50 km volgemaakt. Eens thuisgekomen direct in het eten gevlogen. Nu: Buikpijn, misselijk,... Ik hoop dat het snel betere, lang geleden dat ik me zo ziek heb gevoeld. Ik krijg het precies niet verteerd ofzo

Ik fiets tegenwoordig zeer weinig en vandaag nog eens toertje van 50 km gedaan. Om iets voor 17u vertrokken zonder te eten en ook geen eten op zak. Na 25 km al ontzettend veel honger maar toch de 50 km volgemaakt. Eens thuisgekomen direct in het eten gevlogen. Nu: Buikpijn, misselijk,... Ik hoop dat het snel betere, lang geleden dat ik me zo ziek heb gevoeld. Ik krijg het precies niet verteerd ofzo
Dat is het typsiche beeld van iemand die een serieuze hongerklop heeft gehad. Uw suikerspiegel zal serieus laag gestaan hebben door de combinatie van te weinig gefietst, niet gegeten ervoor en niet gegeten tijdens. De inspanning, die je niet gewoon bent, zal suikers gekost hebben die je daarna te? Rijkelijk hebt aangevuld. Denk dat je je suikerspiegel bij thuiskomst en na je eten had genomen je serieuze ogen had getrokken. Een groot dal met veel eten is een hoge piek maar een nog groter dal erna.

Dat is het typsiche beeld van iemand die een serieuze hongerklop heeft gehad. Uw suikerspiegel zal serieus laag gestaan hebben door de combinatie van te weinig gefietst, niet gegeten ervoor en niet gegeten tijdens. De inspanning, die je niet gewoon bent, zal suikers gekost hebben die je daarna te? Rijkelijk hebt aangevuld. Denk dat je je suikerspiegel bij thuiskomst en na je eten had genomen je serieuze ogen had getrokken. Een groot dal met veel eten is een hoge piek maar een nog groter dal erna.
Het was nog niet over toen ik ging slapen (maar wel al wat beter). Nu opgestaan en alles terug oké :)
Ik bleef trouwens ook maar dorst hebben precies :p

Dat blijft een moeilijke in zo'n weer. Normaalgezien zou je zoiets niet voorhebben bij zo'n korte afstand (als je gewoon bent te fietsen en wat in conditie bent), maar in zo'n warm weer is dat heel verradelijk. Je moet jezelf echt verplichten om te drinken en te eten, anders kom je gegarandeerd de man met de hamer tegen. Het kan nog erger dan wat je nu beschreef, soms is het zo erg dat je niet eens kán eten wanneer de inspanning gedaan is. Dan kan je niet veel anders doen dan drinken en rusten (en 's anderendaags eten).

Vanmorgen een spaak gebroken vanachter.
Iemand een idee waar ik er mee terecht kan regio Waasland?
Geen weken wachttijd zou ook tof zijn 😁

Gisteren, om 18.10 vertrokken voor een gematigd ritje van 2h45.
Het laatste half uur kreeg ik toch last van mijn ademhaling, het voelde alsof ik niet meer diep kon ademhalen ( alsof ik ziek was).
Gelukkig was het vanmorgend volledig weg bij het opstaan en voel ik me weer fit.

Meestal is de luchtkwaliteit toch slechter bij warm weer? Mss dit in combinatie van te weinig drinken.

Het laatste half uur kreeg ik toch last van mijn ademhaling, het voelde alsof ik niet meer diep kon ademhalen ( alsof ik ziek was).
Gelukkig was het vanmorgend volledig weg bij het opstaan en voel ik me weer fit.

Meestal is de luchtkwaliteit toch slechter bij warm weer? Mss dit in combinatie van te weinig drinken.
Luchtkwaliteit gisterennamiddag was ook vrij slecht he.

Je laatste zin snap ik niet, of was het niet warm bij jou gisteren?

Wielertoeristen ... 🙈

Deze ochtend lagen de straten hier nog wat nat, dus mijn gravelbike met spatborden maar gepakt. Gewoon wat rustige kilometers doen.
Langs de zenne kom ik achter een groep wielertoeristen van een man of 10, de meeste vijftigers. Ze reden net wat te traag voor mij dus ik steek ze voorbij, ik versnel wat om de groep in één keer voorbij te rijden. Ik hoor meteen een paar man bijschakelen en op mijn wiel springen, niet veel later gaat het pad daar over in de fietssnelweg richting Mechelen. Daar loopt het eventjes stevig omhoog, van achter mij komen er drie weggesprongen, een vierde probeert te volgen maar geraakt er niet bij. Ondertussen pedel ik gewoon verder aan hartslag 135, ik hoor dat er nog maar één iemand in mijn wiel zit. Uiteindelijk wachten ze op hun kameraden en rij ik ze opnieuw voorbij, ik kijk eens achterom en zie hun groep in stukken en brokken verspreid over een paar honderd meter fietssnelweg. Mijn zondag was goed :LOL:

Laatst bewerkt:
Wielertoeristen ... 🙈

Deze ochtend lagen de straten hier nog wat nat, dus mijn gravelbike met spatborden maar gepakt. Gewoon wat rustige kilometers doen.
Langs de zenne kom ik achter een groep wielertoeristen van een man of 10, de meeste vijftigers. Ze reden net wat te traag voor mij dus ik steek ze voorbij, ik versnel wat om de groep in één keer voorbij te rijden. Ik hoor meteen een paar man bijschakelen en op mijn wiel springen, niet veel later gaat het pad daar over in de fietssnelweg richting Mechelen. Daar loopt het eventjes stevig omhoog, van achter mij komen er drie weggesprongen, een vierde probeert te volgen maar geraakt er niet bij. Ondertussen pedel ik gewoon verder aan hartslag 135, ik hoor dat er nog maar één iemand in mijn wiel zit. Uiteindelijk wachten ze op hun kameraden en rij ik ze opnieuw voorbij, ik kijk eens achterom en zie hun groep in stukken en brokken verspreid over een paar honderd meter fietssnelweg. Mijn zondag was goed :LOL:
Classic gedrag van de meeste toeristen.
Zolang ze maar plezier hebben zeker :P

Vandaag gaan spinnen op de fietsdodentocht en toch ook vreemde taferelen gezien.
Ook schrik ik toch hoeveel mensen op kanonnen van fietsen rijden om geen drol vooruit te geraken.

De lagers van het voorwiel in mijn Canyon Ultimate SLX zijn versleten
(geen probleem)

Ja mijnheer, 3000km zonder eens op onderhoud te komen; da's al veel he

Is dat dan zo zot? Ik kan toch moeilijk elke 1000km mijn fiets binnensteken? Ketting doe ik zelf, buitenbanden had ik vervangen.

De lagers van het voorwiel in mijn Canyon Ultimate SLX zijn versleten
(geen probleem)

Ja mijnheer, 3000km zonder eens op onderhoud te komen; da's al veel he

Is dat dan zo zot? Ik kan toch moeilijk elke 1000km mijn fiets binnensteken? Ketting doe ik zelf, buitenbanden had ik vervangen.
Tuurlijk niet. Ook met onderhoud aan de fiets gaan die lagers slijten hoor. Tenzij het cup-conussen zijn, kun je daar toch niets aan gaan doen.

Terug
Bovenaan