De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gaan mountainbiken tussen Namen en Dinant. Dik modderfestijn, maar wel blij dat ik eens wat hoogtemeters heb gedaan. Nog 3 weken tot de Alps Epic. Sommige klims waren echt loodzwaar door de staat van het parcours.

Ik denk dat de grond daar echt een maand droogte nodig heeft om te herstellen. Veel paden zijn echt in erbarmelijke staat... en vandaag hebben wij daar nog een schepje bovenop gedaan. Eigenlijk zou je nu van de paden moeten wegblijven.

Zipp is wel weer afgestapt van hookless hoorde ik tijdens Unbound interviews.

5bar vind ik trouwens ook al veel hoor, bijna niemand die wat research heeft gedaan rijdt met meer dan dat in Vlaanderen. Tenzij je natuurlijk +100kilo weegt…
Is dat niet DT Swiss voor hun high end gravel wielset?

Eigenlijk zou je nu van de paden moeten wegblijven.

Eigenlijk zou je tout court als het vettig ligt met je MTB van de paden moeten wegblijven :P
Maar het klopt dat menig paadje vettig ligt, kan je u voorstellen hoeveel water er al gevallen is de afgelopen tijd. Abnormaal gewoon.

Over 3 weken zit ik voor een vijfdaagse in de Alpen. Ik moet wel iets van kilometers en hoogtemeters maken in de echte wereld. En ook wat technische paadjes meenemen om weer wat voeling met de fiets te krijgen. Dus dan moet je helaas gaan baggeren in de modder.

Gaan mountainbiken tussen Namen en Dinant. Dik modderfestijn, maar wel blij dat ik eens wat hoogtemeters heb gedaan. Nog 3 weken tot de Alps Epic. Sommige klims waren echt loodzwaar door de staat van het parcours.

Ik denk dat de grond daar echt een maand droogte nodig heeft om te herstellen. Veel paden zijn echt in erbarmelijke staat... en vandaag hebben wij daar nog een schepje bovenop gedaan. Eigenlijk zou je nu van de paden moeten wegblijven.
In Lommel gaan spelen.
Eens plezant om op perfect liggende paden te rijden.

Wel geen hm daar.

Was nog aan het twijfelen om naar Namen te gaan.

Verdorie!
Vorige week een 2dehands Karoo 2 gekocht aan een mooie prijs, forceer ik gisteren toch wel die houder met mijn lompe kracht 😑.
Blijkt die houder overal uitverkocht te zijn, behalve die van K Edge. Maar 80€ voor een houder vind ik wat teveel van het goede.
Bij de gps zat een Garmin adapter bij, dus dan maar zo'n houder besteld.

Vond het Hammerhead systeem toch niet dat. Het zat vast maar mss wel té vast 😛

Verdorie!
Vorige week een 2dehands Karoo 2 gekocht aan een mooie prijs, forceer ik gisteren toch wel die houder met mijn lompe kracht 😑.
Blijkt die houder overal uitverkocht te zijn, behalve die van K Edge. Maar 80€ voor een houder vind ik wat teveel van het goede.
Bij de gps zat een Garmin adapter bij, dus dan maar zo'n houder besteld.

Vond het Hammerhead systeem toch niet dat. Het zat vast maar mss wel té vast 😛
Ik heb toevallig gisteren de mount van mijn hammerhead gebroken met hem eraf te halen. Ik vroeg me al een tijdje af wanneer het zou gebeuren.... Wel na bijna 2 jaar gebruik natuurlijk. Met zo'n garmin adapter werkt het ook perfect (mss zelfs beter)

Ik heb toevallig gisteren de mount van mijn hammerhead gebroken met hem eraf te halen. Ik vroeg me al een tijdje af wanneer het zou gebeuren.... Wel na bijna 2 jaar gebruik natuurlijk. Met zo'n garmin adapter werkt het ook perfect (mss zelfs beter)
Ik ben wel fan van de mount zelf, alleen blijft de overgang naar het stuur altijd een fragiel punt. Daar is ie dan ook gebroken.

Hier is ooit eens een site gepost waar je de ideale druk kon berekenen. Ik rij nu al een tijdje op 3,5bar met mn 82kg en 32mm banden, voor Chauffagist zal dat nog een stuk lager liggen...

edit: ik zie dat de er op de Canyon Endurace 30mm ligt, dat scheelt precies nog wel wat qua druk t.o.v. 32mm.

Dat is denk ik de app 'my bike' van sks.

Ik rij er al enkele jaren mee rond (met Schwalbe 28mm banden) en zeer tevreden van

Is toch geen argument?
Een 454NSW is ook maximaal 5 bar en is een setje dat ik zonder blozen op mijn racefiets zet.

Daarbij 5 bar voor een tubeless racefiets band is ook al goed aan de druk hoor.

Zipp is wel weer afgestapt van hookless hoorde ik tijdens Unbound interviews.

5bar vind ik trouwens ook al veel hoor, bijna niemand die wat research heeft gedaan rijdt met meer dan dat in Vlaanderen. Tenzij je natuurlijk +100kilo weegt…

Ik gebruik de silca website, als ik daar het gewicht van mij (89kg + fiets + drinken + zadeltas) ingeef kom ik toch boven de 5 bar uit bij een 28mm band. Die 5 bar is dan nog eens het absolute maximum van een hookless velg. Dan heb je geen marge voor uw pomp die niet de juiste druk aanduid (zeker als ze al wat ouder word) uw band die opwarmt door de zon en rolweerstand en dus ook de druk doet stijgen.

En wat win je? Voor gravel en mtb snap ik hookless nog. Een velg die meer kans heeft om te overleven als een steen een moordpoging doet is daar een +punt.

En wat win je? Voor gravel en mtb snap ik hookless nog. Een velg die meer kans heeft om te overleven als een steen een moordpoging doet is daar een +punt.
Dat volg ik... je wint in principe niets want de lagere productiekost vertaalt zich niet meteen in een lagere consumentenprijs. Maar wat mij betreft is die druk ook geen nadeel.

Als ik jouw data ingeef:

- 100kg
- pavement met een beetje cracks (belgie dus)
- mid range tubeless band
- fast group ride

Dan kom je op 4.8 bar, met een band die gemeten 30mm geeft (wat een 28mm band op een 23 interne breedte sowieso gaat meten, behoudens een paar uitzonderingen).

Dus zélfs relatief zware mensen die willen knallen op asfalt/macadam op redelijk dunne bandjes zitten nog niet aan die 5 bar, dus in de regel ga je daar zelden tot nooit aan komen hé

Dat volg ik... je wint in principe niets want de lagere productiekost vertaalt zich niet meteen in een lagere consumentenprijs. Maar wat mij betreft is die druk ook geen nadeel.

Als ik jouw data ingeef:

- 100kg
- fast group ride

Dan kom je op 4.8 bar, met een band die gemeten 30mm geeft (wat een 28mm band op een 23 interne breedte sowieso gaat meten, behoudens een paar uitzonderingen).

Dus zélfs relatief zware mensen die willen knallen op asfalt/macadam op redelijk dunne bandjes zitten nog niet aan die 5 bar, dus in de regel ga je daar zelden tot nooit aan komen hé
Ik heb een 28mm band op een velg met interne breedte van 21mm. Daar meet mijn band 28,8mm met een schuifmaat. Dus afgerond 29mm.

Als ik die 29mm ingeef samen met
High performance (gp5000 is dat imo)
Fast group ride
Worn pavement

Krijg ik 5,3bar voorband
5,15 achterband

Die 5bar is ook een maximum, ik heb toch graag wat marge bij zo een dingen

Voor mij persoonlijk zijn alle extra regels en risico's die er aan hookless hangen al genoeg reden om ze te mijden als de pest. Als merken zoals ffwd hookless gewoon weigeren te maken en dtswiss de hoop ook al opgeeft weet ik genoeg.

Als zelf profteams en hun mechaniekers er niet in slagen hookless veilig te gebruiken heb ik 0 hoop in de gemiddelde mens om dit veilig te kunnen. Tubeless is voor verassend veel mensen al te ingewikkeld.

Ik heb een 28mm band op een velg met interne breedte van 21mm. Daar meet mijn band 28,8mm met een schuifmaat. Dus afgerond 29mm.
‘t Ging in deze case over een zipp303 hé :) En due is 23mm id of in de firecrest versie zelfs 25mm.

Maar, ik volg volledig hoor.

Maar meer dan 5 bar is sowieso onzinnig voor 95% van de wielertoeristen.

‘t Ging in deze case over een zipp303 hé :) En due is 23mm id of in de firecrest versie zelfs 25mm.

Maar, ik volg volledig hoor.

Maar meer dan 5 bar is sowieso onzinnig voor 95% van de wielertoeristen.
Is op de 25mm versie een 30mm band niet het verplichte minimum? Denk dat lotto daar niet heeft naar geluisterd in de uae tour.

Als ik jouw data ingeef:

- 100kg
- fast group ride

Mag ik hier even op inpikken als beginner? Ik gebruik ook die calculator en kom op 3,2 achteraan en 3 vooraan. Dit voor Vittoria Terreno Dry 38mm banden en ipv gravel, pavement als optie.

Persoonlijk vind ik dat mijn banden dan precies iets te plat staan en ik niet zo vlotjes bol op asfalt, is het normaal voor zo'n bredere gravelband dat ze wat plat lijken of is mijn manometer van m'n pomp stuk? :unsure:

Mag ik hier even op inpikken als beginner? Ik gebruik ook die calculator en kom op 3,2 achteraan en 3 vooraan. Dit voor Vittoria Terreno Dry 38mm banden en ipv gravel, pavement als optie.

Persoonlijk vind ik dat mijn banden dan precies iets te plat staan en ik niet zo vlotjes bol op asfalt, is het normaal voor zo'n bredere gravelband dat ze wat plat lijken of is mijn manometer van m'n pomp stuk? :unsure:
Ik vind dat zelfs al aan de hoge kant.

Het is niet zo evident, da's duidelijk. Het hangt sterk af van de stevigheid van de zijwanden van uw band. Zo vind ik zelf Schwalbe niet zo stevig aanvoelen, waar mijn 40mm Pirelli Centurato M's zelfs onder de 2 bar nog met heel veel vertrouwen door de bochten gaan. Bij Schwalbe (G-one bite, G-one RS,...) heb ik het gevoel dat ik veel sneller zijdelings ga rollen bij die lagere drukken. Met Vittoria geen ervaring.

Ik steek bijna nooit meer dan 2,2 bar op mijn 40mm banden, ook als ik een wegrit uitstippel met de Grizl. Maar uiteindelijk is dat voor elke fiets, velg, band, ondergrond en persoon anders.

Terug
Bovenaan